Hajustetut pyykinpesuaineet - MIKSI?
Taas tänään jurnuttelin taloyhtiön pyykkituvassa itsekseni raivon partaalla, kun koneet haisevat hajustetulle pesuaineelle ja haju tarttuu seuraaviinkin pyykkeihin, vaikka käytän siis hajusteettomia pesuaineita. Tämä ärsyttää minua ihan kamalasti.
En kuitenkaan halua olla ärsyyntynyt ja inhota kanssaihmisiäni ja uskon, että ymmärrys auttaisi tässä asiassa. Voisitko siis valistaa minua: miksi valitset käyttöösi hajustettua pesuainetta ja huuhteluainetta? Tuoksuvatko ne sinusta hyviltä? Oikeasti? Kerro minulle! Haluan ymmärtää...
Mun nenääni hajusteelliset pesuaineet haisevat tosi pahalta. Haju on voimakas, tuntuu suussa asti ja saa minut voimaan pahoin. Näin siis, vaikka en itse edes käsittele ko. pesuainetta vain vaan samaa pesukonetta, jolla joku on aiemmin hajusteellisella pessyt ja sieltä pesukoneesta tulevia pyykkejä. Enkä ole edes allerginen millekään!
Kommentit (88)
No tuoksuvat hyviltä minusta, tietysti, ei kai kukaan käyttäisi omasta mielestään pahan hajuisia pesuaineita.
vetäise huuhteluohjelma pari kertaa ennen omia pyykkejä jos niin paljon häiritsee
Helpoin keino vähentää ympäristön kemikaalikuormaa on jättää hajusteet kokonaan pois, käyttää siivoukseen vain luonnonmukaisempia keinoja, esim mäntysuopa, etikka, vesi. Ylipäätään kannattaa ostaa vain ympäristömerkillä varustettuja puhdistusaineita.
Monissa maissa raskaanaoleville ei suositella hajusteita lainkaan, koska monet niistä voivat toimia elimistössä hormonihäiritsijän tavoin.
4: auttaako tuo huuhteluohjelma? Aah, en ole tajunnut että noin voisi tehdä. Ehkä tämä pelastaa mun elämän! Kiitos vinkistä, kokeilen ensi kerralla.
Kaikille: mä niin en juuri haluaisi olla nirppanokka ja valittaa ja siksi kysyin, mun on niin vaikea ymmärtää tätä että ne aineet tuoksuvat jonkun nenään hyvältä. Halusin nähdä sen kirjoitettuna, ja sitten mietiskellä asiaa. Oikeasti en halua ärsyyntyä tällaisesta pikkujutusta. Mietiskelen nyt tätä asiaa: joku muu voi tykätä jostain, joka on itselleni aivan vastenmielistä. Hankala ajatus!!! :)
Meillä kerran kone haisi etikalle. Ei onneksi tarttunut seuraavaan koneelliseen. Oisko joku käyttänyt poistaakseen pesuaine jäämiä ja hajuja.
Onneksi ei ole tuollaisia ongelmia kun pesee omalla pesukoneellaan. Saa käyttää vaikka paskaa huuhteluaineena jos tykkää.
Mä en tykkää tuoksuttomista puhtaista pyykeistä. PISTE! Ja te luontoaktivistit voitte tunkea ne pesupähkinänne vaikka per...
vttuukaan kiinnosta! kirjoitti:
Mä en tykkää tuoksuttomista puhtaista pyykeistä. PISTE! Ja te luontoaktivistit voitte tunkea ne pesupähkinänne vaikka per...
Tämä!
Juu pistäkin etikalla yksi kierros huuhtelua, niin lähtee entiset döfät - ?
Not sure, mutta kokeile...
Mä olen viel kauheampi tapaus:
Hajusteeton pesuaine, mutta laitan joskus hipan eteeristä öljyä niin aaaahh.....
Jos ykskin tulee valittamaan mulle jostain pesunesteiden tuoksuista, niin kyllä saa märistä stringeistäni poskelle. Muuta sellaiseen taloyhtiöön joka on hajusteeton. Tai sitten tämä hajusteiden käyttökielto pitää lukea pyykkituvan säännöissä. Mielipiteillä tämä homma ei ratkea. Säännöillä kyllä.
Ei auta extrahuutelut. Nämä hajustetut myrkyt tarttuu tosi vahvasti kankaaseen kiinni vaikka olisivat edellisen käyttäjän jäljiltä.
Homealtistus voi tehdä ihmisestä hajusteyliherkän.
Onpa nämä hajusteelliset ärhäkkää porukkaa. Jotkut haistaa jo kymmenen metrin päästä, eivät itse tajua. Ruuhkabussi ja kostea sää, huhhuuh, sitä hajun määrää.
Tämän takia en voi käyttää yleisiä pesutupia. Olen monikemikaaliyliherkistynyt ja elämä on yhtä helvettiä muiden ihmisten hajusteiden kanssa...
Milläs saatte kuivaushuoneesta sen järkyttävän hajukimaran pois? Ällöttää kun tarttuu lakanoihin pistävä pesu-ja/tai huuhteluaineiden löyhkä. Minusta se haju ei viesti puhtaudesta, vaan kodista jossa on likaista ja haisee pahalle, niin että pitää keinotekoisilla hajuilla yrittää peittää sitä lian lemua.
Niitä on olemassa hyvän- ja pahantuoksuisia mielestäni. Käytän sekä tuoksuttomia että tuoksullisia pesu- ja huuhteluaineita riippuen siitä mitä pesen. Ns. parempiin vaatteisiin en halua tuoksua, mutta kotivaatteisiin sekä pyyhkeisiin ja lakanoihin kyllä.
Ap, elä ja anna toistenkin elää!
Vierailija kirjoitti:
Onpa nämä hajusteelliset ärhäkkää porukkaa. Jotkut haistaa jo kymmenen metrin päästä, eivät itse tajua. Ruuhkabussi ja kostea sää, huhhuuh, sitä hajun määrää.
Ja te haukutte. Onko mikään ihme että aiheuttaa vihantunteita.
Pesuoähkinäthän ovatkin ihan vitsi, eivät käytännössä yhtään puhdista pyykkejä. Hajuttomat, mutta normaalit pesuaineet toimivat. Vedenpuhdistamot hoitavat kemikaalit pois vedestä. Itse tykkään käyttää hajuvettä tai tuoksuvia vartalovoiteita, jotka eivät kyllä pääsisi oikeuksiinsa haisevien pesuaineiden kanssa.
Älä jaksa taas tätä! Sinä et tykkää joku muu tykkää. Kumpikaan ei ole oikeassa. Hommaa oma pesukone!