Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hajustetut pyykinpesuaineet - MIKSI?

Vierailija
28.11.2018 |

Taas tänään jurnuttelin taloyhtiön pyykkituvassa itsekseni raivon partaalla, kun koneet haisevat hajustetulle pesuaineelle ja haju tarttuu seuraaviinkin pyykkeihin, vaikka käytän siis hajusteettomia pesuaineita. Tämä ärsyttää minua ihan kamalasti.

En kuitenkaan halua olla ärsyyntynyt ja inhota kanssaihmisiäni ja uskon, että ymmärrys auttaisi tässä asiassa. Voisitko siis valistaa minua: miksi valitset käyttöösi hajustettua pesuainetta ja huuhteluainetta? Tuoksuvatko ne sinusta hyviltä? Oikeasti? Kerro minulle! Haluan ymmärtää...

Mun nenääni hajusteelliset pesuaineet haisevat tosi pahalta. Haju on voimakas, tuntuu suussa asti ja saa minut voimaan pahoin. Näin siis, vaikka en itse edes käsittele ko. pesuainetta vain vaan samaa pesukonetta, jolla joku on aiemmin hajusteellisella pessyt ja sieltä pesukoneesta tulevia pyykkejä. Enkä ole edes allerginen millekään!

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö teidän hajuongelmaisten esimerkiksi käydä jossain nenäleikkauksessa tai vaikka perustaa oma hajusteeton kaupunki jonnekin? Joo, ei kaikki haise hyvälle, mutta elämä on. Ap:lle vinkkinä, osta oma pesukone.

Vierailija
42/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. En ymmärrä miten joku voi pitää hajusteellisten pesuaineiden tuoksua hyvänä. Mielestäni niiden myynti ja tuotanto pitäisi kokonaan lopettaa. Ja olen huomannut saman kuin joku toinen kommentoija: likaisuutta ja epäsiisteyttä yritetään peittää hajusteilla. Taloyhtiön koneista haju ei lähde vaikka pesin aikoinaan aina yhden koneellisen tyhjänä hajustekäyttäjän jäljiltä 90 asteessa. Onneksi on oma kone, mutta lakanat ja pyyhkeet olisi kivempi pestä isoilla koneilla ja kuivata taloyhtiön kuivaushuoneessa. Kiellot/säännöt eivät näitä hajusteterroristeja estä, sillä he repivät ne seiniltä irti. Kokemusta on. En halua provota, mutta olen tosiaan huomannut yhteyden vaikean luonteen ja haittahajusteiden käytön välillä.

Vaikea luonne on nillä, jotka ovat kokoajan valittamassa normaaleista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua, mutta jaksan ihmetellä näitä aloituksia. Toivottavasti tupakanhaju inhottaa teitä yhtä paljon, se se vasta on wt:tä ja haittaa kanssaihmisiä paljon enemmän kuin pyykinpesuaineet. Ne eivät ainakaan estä naapureita oleilemasta parvekkeellaan niin kuin tupakoitsijat tekevät.

Yäk! Inhottaa, pahimmassa tapauksessa se röökaaja haisee myös sille pyykinpesuaineelle.

Vierailija
44/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille rakennettiin talo vuosi sitten. Kellarin seinän viereen laitettiin sellaista mustaa muovia vesieristeeksi. Voitteko kuvitella, siihen muoviin oli laitettu samanlaista hajustetta kuin omossa. Kai se oli tehty jostain kierrätysmuovista ja sen paha haju oli muka peitetty hajusteella. Koko rakennustyömaa haisi. Onneksi haju katosi kun levyt peitettiin hiekalla.

Jotkut roskapussit ja yks huussinuivike haisee samalle. En osta niitä ikinä.

Vierailija
45/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. En ymmärrä miten joku voi pitää hajusteellisten pesuaineiden tuoksua hyvänä. Mielestäni niiden myynti ja tuotanto pitäisi kokonaan lopettaa. Ja olen huomannut saman kuin joku toinen kommentoija: likaisuutta ja epäsiisteyttä yritetään peittää hajusteilla. Taloyhtiön koneista haju ei lähde vaikka pesin aikoinaan aina yhden koneellisen tyhjänä hajustekäyttäjän jäljiltä 90 asteessa. Onneksi on oma kone, mutta lakanat ja pyyhkeet olisi kivempi pestä isoilla koneilla ja kuivata taloyhtiön kuivaushuoneessa. Kiellot/säännöt eivät näitä hajusteterroristeja estä, sillä he repivät ne seiniltä irti. Kokemusta on. En halua provota, mutta olen tosiaan huomannut yhteyden vaikean luonteen ja haittahajusteiden käytön välillä.

Miksi toisten pahat hajut ovat muiden ongelma? Miksi ihmiset haluavat tietoisesti valita voimakkaan hajun? Mihin sitä hajua tarvitaan oikeesti?

Vierailija
46/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toisten pahat hajut ovat muiden ongelma? Miksi ihmiset haluavat tietoisesti valita voimakkaan hajun? Mihin sitä hajua tarvitaan oikeesti?

Mihin sä tarviit hajuttomuutta?

Vierailija
47/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli tapa. Tuoksuun tottui niin, ettei sitä varsinaisesti edes tuntenut. Tosin hajusteeton pyykki haisi tunkkaiselle. Kun vaihdoimme hajusteettomiin aineisiin, niin hajuaisti palasi pikkuhiljaa ja nyt hajusteellinen pyykinpesuaine tuntuu häiritsevältä.

Vierailija
48/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisivätkin sitä tuoksua vain omissa pyykeissään, mutta kun se pitää jättää koneeseen ja kuivaushuoneeseen muillekin.

Myrkkykuormitus on valtava. Ennen vauvojen vaatteet oli valkoiset tai vaaleat, koska värien tiedettiin olevan myrkyllisiä. Nykyään ei, vaikka värien tiedetään edelleenkin olevan myrkyllisiä. Sama hajujen kanssa.

Vierailija
49/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisivätkin sitä tuoksua vain omissa pyykeissään, mutta kun se pitää jättää koneeseen ja kuivaushuoneeseen muillekin.

Myrkkykuormitus on valtava. Ennen vauvojen vaatteet oli valkoiset tai vaaleat, koska värien tiedettiin olevan myrkyllisiä. Nykyään ei, vaikka värien tiedetään edelleenkin olevan myrkyllisiä. Sama hajujen kanssa.

Myrkkyjä sulla on täytetyissä huulissasi.

Vierailija
50/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn joskus kylässä eräällä kamulla vts:n taloyhtiössä. Kauhea pesuaineen löyhkä tulee ulko-ovelle asti pyykkituvasta. Omo mitä lie. Käytän joskus itsekin esim Perlan sportia, joka tuoksuu. Laitan vain puolet ohjeen mukaisesta määrästä.

Tulee käytyä eri kerrostaloissa työn puolesta.

Jossain tulee heti sisään mentyä käytävään aina voimakas *tiedätte merkit* -aineen löyhkä, metallisten palo-ovien läpi, siis suljettujen. (pesutupa, oletan).

Niin pohdin aina, onko siellä yksi (ahkera) hlö vain joka tuota hajupommia käyttää, vai jotain taloyhtiön omia pyykkejä jatkuvasti 😁. Niin säännöllisesti pesee(?), että haju on aina vastassa tulijaa tuolla?

Vierailija
51/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hajusteettomat pesuaineet haisee niin pahalle? Eikö kukaan muu huomaa sitä erikeepperin hajua mikä niistä jää? Minä olen joillekkin hajuille herkkä, yritän käyttää parhaani mukaan hajusteettomia tai ainakin mietoja. Mutta hajuttomiksi pyykinpesuaineissa se liiman haju saa olon etovaksi.

Käytän hajustettua ainetta ja etikkaa huuhteluun, pyykki tuoksuu todella miedosti, nenä pitää painaa kiinni vaatteeseen saa tuoksusta kiinni.

Huuhteluaineet on ihan järkyttäviä, joskus lapsen kaveriperheessä on pesty pojan vaatteita ja niistä sitä hakua ei saa irti millään. Meillä tuoksuu monta päivää jos perheen lapsi kyläilee. Moni ei tajua että toki se ensi nuuhkaisulta periaatteessa ihan hyvältä tuoksuu mutta kun se haju sekoittuu ja ja jää leijumaan, se muuttuu ihan valtavan paljon.

Vierailija
52/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin kuin moni on täällä neuvonut, hankin isomman oman koneen ja kuivaajan, juuri tuon taloyhtiön koneen ja kuivaushuoneen pilalle menon vuoksi. Mutta se harmittaa ihan hemmetisti, ettei pesuaineen löyhkän vuoksi voi enää ostaa vaatteita kirppateilta 😖

Vierailija
53/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4: auttaako tuo huuhteluohjelma? Aah, en ole tajunnut että noin voisi tehdä. Ehkä tämä pelastaa mun elämän! Kiitos vinkistä, kokeilen ensi kerralla.

Kaikille: mä niin en juuri haluaisi olla nirppanokka ja valittaa ja siksi kysyin, mun on niin vaikea ymmärtää tätä että ne aineet tuoksuvat jonkun nenään hyvältä. Halusin nähdä sen kirjoitettuna, ja sitten mietiskellä asiaa. Oikeasti en halua ärsyyntyä tällaisesta pikkujutusta. Mietiskelen nyt tätä asiaa: joku muu voi tykätä jostain, joka on itselleni aivan vastenmielistä. Hankala ajatus!!! :)

Sinulla on liian isoja ajatuksia tai liian pieni pää, mutta olen samaa mieltä että pahalta ne haisee.  Ja laita siihen ensimäiseen huuhteluaineeksi etikkaa, niin lähtee sieltä niitä saviaineitakin joissa hajusteet seassa,  koneesta irti ja toisella kertaa puhtaalla vedellä niin etikan tuoksut ja irronneet savet lähtee kanssa.  Tai onhan niitä aineita, kuten ruoka sooda ja sitruunahappo, sen etikan lisäksi.   Oikeasti pahiten haisee se pesuaineen syöttökaukalo, siihen letkulla vettä ei kuitenkaan koko konetta täyteen.  

Vierailija
54/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin joulupukkia ei ole olemassa?! Valehtelija!!

Vierailija
55/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineen löyhkä vaatteista on niin wt. Sellainen todella voimas. Mietin aivan samaa kuin aloittaja. Pidetäänkö siitä hajusta...

Oletko muuten koskaan huomannut että tyylikäs ihminen tuoksuisi pyykinpesuaineelta? 🤔No niinpä.

Vierailija
56/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö teidän hajuongelmaisten esimerkiksi käydä jossain nenäleikkauksessa tai vaikka perustaa oma hajusteeton kaupunki jonnekin? Joo, ei kaikki haise hyvälle, mutta elämä on. Ap:lle vinkkinä, osta oma pesukone.

Ai nenäleikkaukseen sen takia, että hajuaisti toimii ja sen pitäisi turtua turhiin hajusteisiin? Logiikkaa kerrakseen.  :)

Vierailija
57/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan elävät eivät koskaan osta näitä viilille haisevia sensitiveaineita. Eivätkä romanit vaikka pyykkäävät ihan työkseen. Mitenköhän heidän hajuaistinsa ovat kehittyneet erilaisiksi kuin mansikkaruusu huulirasvaa käyttävän ja karambolalimehyasintti vissyä juovan Tiinan 🤔 narina on joillekkin hyvä harrastus....

Vierailija
58/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä RAKASTAN tuoksuvia pyykinpesuaineita.

Vierailija
59/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hajusteettomat pesuaineet haisee niin pahalle? Eikö kukaan muu huomaa sitä erikeepperin hajua mikä niistä jää? Minä olen joillekkin hajuille herkkä, yritän käyttää parhaani mukaan hajusteettomia tai ainakin mietoja. Mutta hajuttomiksi pyykinpesuaineissa se liiman haju saa olon etovaksi.

Käytän hajustettua ainetta ja etikkaa huuhteluun, pyykki tuoksuu todella miedosti, nenä pitää painaa kiinni vaatteeseen saa tuoksusta kiinni.

Huuhteluaineet on ihan järkyttäviä, joskus lapsen kaveriperheessä on pesty pojan vaatteita ja niistä sitä hakua ei saa irti millään. Meillä tuoksuu monta päivää jos perheen lapsi kyläilee. Moni ei tajua että toki se ensi nuuhkaisulta periaatteessa ihan hyvältä tuoksuu mutta kun se haju sekoittuu ja ja jää leijumaan, se muuttuu ihan valtavan paljon.

No, ei varmaan huomaakaan, kun se on sinun oman toiminnan tulosta se haju teillä.  Ei hajusteettomilla pestyt haise miltään muulta kuin siltä, missä ne on kuivattu.  Tai jos kone on likainen, sinne jää pulverista zeoliittia, ja kosteuden kanssa se alkaa haista.  Pitää joskus pyöräyttää kone ilman vaatteita , siihen olen laittanut mukaan sitruunahappoa ja koneesta hajut vek.   Jos asuisit maaseudulla, niin voisit kokeilla kuivattaa pyykit raikkaassa ulkoilmassa. 

Vierailija
60/88 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaan elävät eivät koskaan osta näitä viilille haisevia sensitiveaineita. Eivätkä romanit vaikka pyykkäävät ihan työkseen. Mitenköhän heidän hajuaistinsa ovat kehittyneet erilaisiksi kuin mansikkaruusu huulirasvaa käyttävän ja karambolalimehyasintti vissyä juovan Tiinan 🤔 narina on joillekkin hyvä harrastus....

Ne eivät ole vuosikymmeniin enää pystyneet kuivattamaan pyykkiä ulkona, koska ilmansaasteet tekee niistä likaisemman kuin ennen pesua.  Niin ja romanilla on omat arvonsa, ei niitä alusvaatteita ripustella kaikkien nähtäville.