Hajustetut pyykinpesuaineet - MIKSI?
Taas tänään jurnuttelin taloyhtiön pyykkituvassa itsekseni raivon partaalla, kun koneet haisevat hajustetulle pesuaineelle ja haju tarttuu seuraaviinkin pyykkeihin, vaikka käytän siis hajusteettomia pesuaineita. Tämä ärsyttää minua ihan kamalasti.
En kuitenkaan halua olla ärsyyntynyt ja inhota kanssaihmisiäni ja uskon, että ymmärrys auttaisi tässä asiassa. Voisitko siis valistaa minua: miksi valitset käyttöösi hajustettua pesuainetta ja huuhteluainetta? Tuoksuvatko ne sinusta hyviltä? Oikeasti? Kerro minulle! Haluan ymmärtää...
Mun nenääni hajusteelliset pesuaineet haisevat tosi pahalta. Haju on voimakas, tuntuu suussa asti ja saa minut voimaan pahoin. Näin siis, vaikka en itse edes käsittele ko. pesuainetta vain vaan samaa pesukonetta, jolla joku on aiemmin hajusteellisella pessyt ja sieltä pesukoneesta tulevia pyykkejä. Enkä ole edes allerginen millekään!
Kommentit (88)
Joillakin on heikompi hajuaisti. Haju tuntuu kivalta tuoksulta ja nenä tottunut siihen, joten ei huomaa kuinka kamala se haju oikeasti on. Itselläni on tarkka hajuaisti, ja joidenkin tuttavien luona jos ollaan kylässä, joudun tuulettamaan kaikkien vaatteet kotona ulkona, koska lattioiden ym pesuun käytetyn aineen haju jää meidänkin vaatteisiin. Mieheni ei edes haista koko hajua. Haistan myös homeen paikoissa, joissa mieheni ei. Pesuaineiden haju on kamalin, muita hajuja siedän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on olemassa hyvän- ja pahantuoksuisia mielestäni. Käytän sekä tuoksuttomia että tuoksullisia pesu- ja huuhteluaineita riippuen siitä mitä pesen. Ns. parempiin vaatteisiin en halua tuoksua, mutta kotivaatteisiin sekä pyyhkeisiin ja lakanoihin kyllä.
Ap, elä ja anna toistenkin elää!
Käyttäkää pliis niitä hyväntuoksuisia jos niitä kerran on! Enemmän nenään kyllä osuu ne pahimmat.
Ai sinun mielestäsi hyvän tuoksuisia. :DDD
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on heikompi hajuaisti. Haju tuntuu kivalta tuoksulta ja nenä tottunut siihen, joten ei huomaa kuinka kamala se haju oikeasti on. Itselläni on tarkka hajuaisti, ja joidenkin tuttavien luona jos ollaan kylässä, joudun tuulettamaan kaikkien vaatteet kotona ulkona, koska lattioiden ym pesuun käytetyn aineen haju jää meidänkin vaatteisiin. Mieheni ei edes haista koko hajua. Haistan myös homeen paikoissa, joissa mieheni ei. Pesuaineiden haju on kamalin, muita hajuja siedän paremmin.
Mulla sama! Enkä ole mitenkään allerginen tai yliherkkä. Sama pätee tupakan hajuun ja vanhaan viinaan. Valkosipuli ei häiritse, outoa kyllä
Litrahinta taitaa yleensä olla halvin näissä merkeissä, jossa voimakkaat tuoksut ja isoimmat mainokset? Ainakin näin, mitä itselle osunut silmään.
Itse käytän lähinnä hajusteettomia ja hyvin satunnaisesti miedosti tuoksuvia pesuaineita. Muiden hajusteet eivät häiritse.
Suosittelisin taloyhtiön kaikkien pesutuvassa käyviä äänestämään pesuaineiden suosikkituoksuista/tuoksumattomuudesta. Mitä merkkejä saa ja ei saa käyttää. :D
Naapurin talo ja näin ollen myös vaatteet haisee todella vahvasti homeelle. Rouva kuvittelee, että hajustetut pyykinpesuaineet ja runsas parfyymi peittää homeen hajun. On muuten karsea hajujen kakofonia tuo parfyymi-home-pesuaine.
Huvittavinta, että eukko suureen ääneen valittaa työpaikkansa sisäilmaongelmia ja riitelee asiasta työterveyshuollossa ja työpaikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin keino vähentää ympäristön kemikaalikuormaa on jättää hajusteet kokonaan pois, käyttää siivoukseen vain luonnonmukaisempia keinoja, esim mäntysuopa, etikka, vesi. Ylipäätään kannattaa ostaa vain ympäristömerkillä varustettuja puhdistusaineita.
Monissa maissa raskaanaoleville ei suositella hajusteita lainkaan, koska monet niistä voivat toimia elimistössä hormonihäiritsijän tavoin.
Kyllä vain minun hajustetussa pesuaineessa on ympäristömerkki.
Joskus 1980-luvulla kaikki pesuaineet haisi, se oli ihan normi. Nyt en työpaikalla (50 hlöä) ole huomannut että kulaan käyttäisi erityisen hajustettuja pesusineita. Samoin kaveripiirissä harvinaista. Kaupan kassalla, bussissa ja hississä osuu joskus nenään. Mutta enpä ole profiloinut ketkä niitä käyttävät.
Oma pesukone on ap sulle ainoa oikea ratkaisu.
Et valitettavasti voi päättää muiden puolesta. Joko hankit oman koneen tai siedät tilanteen, joka hyvin harvaa muuta ihmistä ärsyttää.
Käytän sekä hajusteettomia että miedosti hajustettuja pesuaineita, en voi sietää kukkaistuoksuja enkä muutaman merkin hajua. Mutta asun omakotitalossa ja pesen omalla koneella pyykit.
Sen olen huomannut, että mitä kehnompi yhteiskuntaluokka, sitä enemmän hajusteita pyykissä.
Käyn joskus kylässä eräällä kamulla vts:n taloyhtiössä. Kauhea pesuaineen löyhkä tulee ulko-ovelle asti pyykkituvasta. Omo mitä lie. Käytän joskus itsekin esim Perlan sportia, joka tuoksuu. Laitan vain puolet ohjeen mukaisesta määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut, että mitä kehnompi yhteiskuntaluokka, sitä enemmän hajusteita pyykissä.
Minä olen huomannut sen, että pesuaineiden hajuista valittavat ei ole elämää ollenkaan. Joka asia pyörii valittamisen ihanuudesta.
Alkaa vituttaaa tämä jatku marina hajusteista. Käytä hakua tai googlaa, näistä on puhuttu vaikka kuinka paljon. Itse käytän sujuvasti kaikkia pesuaineita pesupähkinöistä lähtien, huuhteluaineisiin en koske.
Kaveri kärysi sivusuhteestaan, kun rakastajatar käytti noita vahvasti löyhkääviä pyykinpesuaineita. Vaatteista haju tarttui naisen ihoon ja edelleen naidessa ja halaillessa mieheen. Rakastajatar oli ns. perhetuttu ja herkkänenäinen vaimo laski yhteen 1+1. Summaksi tuli ero.
Vierailija kirjoitti:
Kehnompi? :D Ihmiset ovat sinulle siis pelkkää kastia.
En jaksa lukea ketjua, mutta jaksan ihmetellä näitä aloituksia. Toivottavasti tupakanhaju inhottaa teitä yhtä paljon, se se vasta on wt:tä ja haittaa kanssaihmisiä paljon enemmän kuin pyykinpesuaineet. Ne eivät ainakaan estä naapureita oleilemasta parvekkeellaan niin kuin tupakoitsijat tekevät.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. En ymmärrä miten joku voi pitää hajusteellisten pesuaineiden tuoksua hyvänä. Mielestäni niiden myynti ja tuotanto pitäisi kokonaan lopettaa. Ja olen huomannut saman kuin joku toinen kommentoija: likaisuutta ja epäsiisteyttä yritetään peittää hajusteilla. Taloyhtiön koneista haju ei lähde vaikka pesin aikoinaan aina yhden koneellisen tyhjänä hajustekäyttäjän jäljiltä 90 asteessa. Onneksi on oma kone, mutta lakanat ja pyyhkeet olisi kivempi pestä isoilla koneilla ja kuivata taloyhtiön kuivaushuoneessa. Kiellot/säännöt eivät näitä hajusteterroristeja estä, sillä he repivät ne seiniltä irti. Kokemusta on. En halua provota, mutta olen tosiaan huomannut yhteyden vaikean luonteen ja haittahajusteiden käytön välillä.
vttuukaan kiinnosta! kirjoitti:
Mä en tykkää tuoksuttomista puhtaista pyykeistä. PISTE! Ja te luontoaktivistit voitte tunkea ne pesupähkinänne vaikka per...
Hahahahahaa taidat olla se joka myös ui hajuvedessä ja saa astuessaan bussiin koko bussilastillisen ihmisiä voimaan pahoin :D
Vierailija kirjoitti:
vttuukaan kiinnosta! kirjoitti:
Mä en tykkää tuoksuttomista puhtaista pyykeistä. PISTE! Ja te luontoaktivistit voitte tunkea ne pesupähkinänne vaikka per...
Hahahahahaa taidat olla se joka myös ui hajuvedessä ja saa astuessaan bussiin koko bussilastillisen ihmisiä voimaan pahoin :D
TOIVOTTAVASTI OKSENNATTE JOKA IIKKA!
Käyttäkää pliis niitä hyväntuoksuisia jos niitä kerran on! Enemmän nenään kyllä osuu ne pahimmat.