Joulu tulee: lahjaksi odotettavissa taas kaikenmaailman krääsää ja muuta sopimatonta tavaraa!
Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).
Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.
Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.
Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).
Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.
Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.
Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.
Teini joka on tarkka on myös tietoiinen ja muoodin orja.
Ostakaa ADIDASTA ja NIKEE
=muodin orja HUUTONAURUA
Kirjoitat tosiaan niille jokaiselle sukulaiselle "joulukirjeen", jossa kerrot, että perheesi toive on monena jouluna ollut, että aineellisia lahjoja ei anneta, koska teillä ei ole niille käyttöä. Voit perustella asiaa vielä, kuten perustelit sen aloituksessasi.
Sitten mainitset viestin lopussa, että mikäli näitä lahjoja edelleen teille kannetaan kielloista huolimatta, te viette ne kierrätykseen edes harkitsematta niiden kotiin säilömistä.
Itse ainakin lahjaa suunnittelevana hoksaisin, etten tällaiselle perheelle mitään osta.
Isäni am pui itsensä haulikolla.
Äitini toi uuden iskän kotiin 2 viikkoo hautajaisista.
Kotona aina nälkä ja sai turpaansa.
Muutin himasta 16v.
Kelle voisin ostaa posliinilintuja?
First world problems. Älkää te ostako kenellekään mitään lahjoja, kyllä he ensi vuonna muistavat :D
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Voisit lahjoittaa rahaa esim jollekin lastenkodille.
Luulisi sulla olevan empatiaa kun tiedät millaisista lähtökohdista ovat kotoisin?
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Voit viedä ihanan lyhdyn Jouluna isäsi haudalle ja muistella yhteisiä hetkiä.
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Onpa ikävä kuulla.
Onko sinulla sisaruksia?
Ehkä voisit auttaa heitä rahallisesti.
Yhdessä luotte ihanan juouluhengen:)
Siunausta
Voi kun ihanan lämminhenkinen ketju..
Upeita hyvänmielen ehdotuksia isättömälle
Vierailija kirjoitti:
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Onpa ikävä kuulla.
Onko sinulla sisaruksia?
Siunausta
Kiitti vaan piruilusta
Olen auttanut ja kun lopetin..niin loppui yhteydenpito
JOULUNHENKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Onpa ikävä kuulla.
Onko sinulla sisaruksia?
SiunaustaKiitti vaan piruilusta
Herramme Jeesus auttaa sinua pääsemään katkeruudestasi.
Kohta on Joulu Herramme syntymäjuhla.
Anna joulun hengen vallata sydämmesi
Yleensä huonosta kodista tulleet sisarukset pitävät yhtä.
Esim Jonne Aaron ja sen isoveli
Taidat olla vain joku sekakäyttäjä luuseri.
Miksei voi viedä kauniita kotimaisia kynttilöitä, kukkia ja kylkeen pullo hehkuviiniä?
Vierailija kirjoitti:
JOULUNHENKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Onpa ikävä kuulla.
Onko sinulla sisaruksia?
SiunaustaKiitti vaan piruilusta
Herramme Jeesus auttaa sinua pääsemään katkeruudestasi.
Kohta on Joulu Herramme syntymäjuhla.
Anna joulun hengen vallata sydämmesi
Tässä ketjussa on unohtunut MIKSI joulua vietetään
Vierailija kirjoitti:
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Luulisi sulla olevan empatiaa kun tiedät millaisista lähtökohdista ovat kotoisin?
Lahjoitatko itse rahaa lastenkotiin?
rehellinen vastaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOU HOU kirjoitti:
Muutin himasta 16v.
Lahjoitatko itse rahaa lastenkotiin?
rehellinen vastaus
Rahani kuluvat valitettavasti lasteni ja sukulaisteni joululahjoihin.
Mutta sinulla on mahdollisuus ja vähän velvollisuuskin auttaa syrjäytyneitä nuoria
Sanokaa toiveeksi lehmä, vuohi tai rausku kaukomaihin. Minä toivoin monena vuotena lahjoituksia Lastensairaalaan ja niin tehtiin. Kertokaa selvästi, antakaa tilinumerotkin valmiiksi jo.
Paras lahja ikinä:
suklaarusinoita kakkaava muoviporo
Hännän kun nostaa niin pyllystä tippuu suklaa.
Siinä pappakin purskahtaa iloisena nauruun glögi huuruissaan
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa toiveeksi lehmä, vuohi tai rausku kaukomaihin. Minä toivoin monena vuotena lahjoituksia Lastensairaalaan ja niin tehtiin. Kertokaa selvästi, antakaa tilinumerotkin valmiiksi jo.
Pitivätkö vanhempasi sinua nälässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitivätkö vanhempasi sinua nälässä?
Joo isä kusi kännissä housuun ja jouluruokaa ei ollut.
Nykyään annan kaiken rahani kehitysyhteistyöhön
Ei välttämättä, jollei tavara kierrätyskeskuksessakaan kelpaa kenellekään. Silloin se on vain kiertänyt turhan mutkan matkallaan kaatopaikalle.