Hahmotushäiriö, miten ilmenee käytännössä?
Lapsella 3v todettiin visuaalinen hahmotushäiriö. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Kommentit (282)
Ilmenee siten, että vajaat uskottelevat itselleen, etteivät ole oikeasti tyhmiä, vaikka sitähän juuri huonosti älykkyystesteissä menestyminen määritelmällisestikin on. Sitten yritetään selitellä, kuinka ollaan niin kielellisesti lahjakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Se kuviopäättely mittaa vaan sitä että kuinka hyvä oot visuaalissa jutuissa,numeropäättely mittaa sitä kuinka hyvin pärjäät matemaattisissa asioissa ja kielellinen päättely mittaa sitä kuinka hyvin pärjäät kielellisessä asioissa😀 Minä en pärjää 2 ensin mainitussa,vaan minun vahvuuteni on kielellinen päättely😀
Tässäkin hyvä erimerkki: ei osaaedes kirjoittaa yhdyssanoja oikein tai laittaa välilyöntiä pilkun eteen. Että sellainen "kielellinen lahjakkuus". Mutta ymmärtäähän sen, että on vaikea paikka myöntää itselleen ja muille, että on heikkolahjainen älyllisesti. Ei kai kukaan sellaista halua kohdalleen hyväksyä.
Tässä on aika selkeä näyte hahmotushäiriöstä, nainen kasasi ovenkahvan, mutta meni ihan perceelleen:
https://www.youtube.com/shorts/TJGguQDK9SE
Vierailija kirjoitti:
"Vaihteleeko kenelläkään nämä oireet? Minulla nimittäin vaihtelee laidasta laitaan. Pari vuotta tilastotieteen opintoja yliopistossa sujui erinomaisesti, mutta esseiden kirjoittaminen oli täyttä tuskaa. Kolmannen vuoden alussa taas avaruudellinen hahmotuskyky tuntui katoavan, ja tilastojen sekä lähes kaiken matematiikkaan liittyvän hahmottaminen muuttui hyvin vaikeaksi. Ikään kuin koko taito olisi otettu pois, en kyennyt enää ratkomaan asioita mielessäni.
Samaan aikaan kirjoitustaito vahvistui, opin vaivattomasti puhumaan saksaa hyvin lyhyessä ajassa, opiskelin usemman kurssin humanistisia aineita ja aineiden kirjoittaminen sujui erinomaisesti. Hahmotin teksteistä keskeiset asiat ja ne jäivät mieleen heti, osasin yhdistellä näitä ja olin todella tuottava.
Sen jälkeen tuli kausi, kun en tuntunut osaavan yhtään mitään. Ajatukset tuntuivat olevan täysin jumissa, en tunnistanut tuttuja.." jne
Onko sulla mahdollisesti jonkinnäköistä traumataustaa? Lapsuuden trauma(t) ja etenkin kehityksellinen trauma voivat johtaa persoonan pirstaloitumiseen. Silloin ihmiselle kehittyy sivupersoonia tai persoonallisuuden osia, joilla kullakin on osan kehitys- ja ikätasoa vastaavat sosiaaliset ja kognitiiviset taidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaihteleeko kenelläkään nämä oireet? Minulla nimittäin vaihtelee laidasta laitaan. Pari vuotta tilastotieteen opintoja yliopistossa sujui erinomaisesti, mutta esseiden kirjoittaminen oli täyttä tuskaa. Kolmannen vuoden alussa taas avaruudellinen hahmotuskyky tuntui katoavan, ja tilastojen sekä lähes kaiken matematiikkaan liittyvän hahmottaminen muuttui hyvin vaikeaksi. Ikään kuin koko taito olisi otettu pois, en kyennyt enää ratkomaan asioita mielessäni.
Samaan aikaan kirjoitustaito vahvistui, opin vaivattomasti puhumaan saksaa hyvin lyhyessä ajassa, opiskelin usemman kurssin humanistisia aineita ja aineiden kirjoittaminen sujui erinomaisesti. Hahmotin teksteistä keskeiset asiat ja ne jäivät mieleen heti, osasin yhdistellä näitä ja olin todella tuottava.
Sen jälkeen tuli kausi, kun en tuntunut osaavan yhtään mitään. Ajatukset tuntuivat olevan täysin jumissa, en tunnistanut tut
Esim. adhd:n oireet muuntelevat. Se ikään kuin kiertää aivoissa.
- Numeroita on vaikea hahmottaa visuaalisesti jonka takia matikka oli yhtä tuskaa ja esim pasianssin tai Skipbon pelaaminen aiheuttaa vaikeuksia. Esim joudun miettimään numero 8:n nähdessäni muutaman sekunnin mikä numero tulee seuraavaksi, ja toiset muutama sekuntia että miltä numero yhdeksän näyttää. Näen myös mielessäni numerot eri värisinä viivoina
- En pysty suoraan sanomaan mikä kirjain tulee aakkosissa vaikka k:n jälkeen ilman että alan alusta luettelemaan ne siihen k:hon asti
- Suojatietä ylittäessä on todella vaikea arvioida että kuinka kaukana vähän matkan päässä oleva auto on ja ehdinkö ylittää tien. En myöskään hahmota kuinka lujaa se auto tulee
- Oikea ja vasen menee sekaisin
- Käsiala ei ole juurikaan muuttunut ala-asteelta ja kirjoitan helposti vinoon
- Kellon hahmottaminen tyylillä "mitä kello oli 14 tuntia sitten" on hankalaa
- Mustavalkoisten sarjakuvien lukeminen esim monet mangat, Lassi ja Leevi yms. on hankalia sillä värien puuttuessa kuva muuttuu helposti vaan epämääräiseksi sotkuksi
- Bussiaikataulut on mielestäni todella monimutkaisen näköisiä
- Olen hyvä piirtämään mallista ja jäljentämään mutta ulkomuistista piirtäminen on todella hankalaa.
Joo ja tuo karttojen luku. Paperi täynnä epämääräistä geometrista kuviota. Ilmakuvakarttoja käytän mielelläni.
Ala-asteella kerran suunnistuksessa minun parinani oli poika jolla oli myös jonkinlaisia oppimisvaikeuksia, en tiedä tarkemmin millaisia mut joku häiriö hänelläkin oli. Onnistuttiin sitten eksymään suurelta puisto ja metsäalueelta jonkun ruuhkaisen autotien varrelle ilman että enää tiedettiin missä suunnassa koulu on. Yritettiin kysyä jalankulkijoilta apua mutta kaikki vaan menivät ohi eikä olleet huomaavinaankaan ja jotkut vain elehtivät etteivät aio auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuviopäättely mittaa vaan sitä että kuinka hyvä oot visuaalissa jutuissa,numeropäättely mittaa sitä kuinka hyvin pärjäät matemaattisissa asioissa ja kielellinen päättely mittaa sitä kuinka hyvin pärjäät kielellisessä asioissa😀 Minä en pärjää 2 ensin mainitussa,vaan minun vahvuuteni on kielellinen päättely😀
Tässäkin hyvä erimerkki: ei osaaedes kirjoittaa yhdyssanoja oikein tai laittaa välilyöntiä pilkun eteen. Että sellainen "kielellinen lahjakkuus". Mutta ymmärtäähän sen, että on vaikea paikka myöntää itselleen ja muille, että on heikkolahjainen älyllisesti. Ei kai kukaan sellaista halua kohdalleen hyväksyä.
En näe yhtäkään yhdyssanavirhettä hänen tekstissään. Ja välilyönti tulee pilkun jälkeen, ei sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmenee siten, että vajaat uskottelevat itselleen, etteivät ole oikeasti tyhmiä, vaikka sitähän juuri huonosti älykkyystesteissä menestyminen määritelmällisestikin on. Sitten yritetään selitellä, kuinka ollaan niin kielellisesti lahjakkaita.
Nämä "vajaat" kuitenkin saa kymppejä esseistä, puhuvat useaa kieltä ja kirjoittavat laudatureja äidinkielestä.
Itsellä ilmenee siten että olen täysin kyvytön kaikissa käytännön hommissa jotka vaativat sorminäppäryyttä ja kädentaitoja. Esim. joku solmujen tekeminen tai avaaminen tuottaa tuskaa, samoin hedelmien kuoriminen, armeijassa rynnäkkökiväärin kasaaminen ja purkaminen jne. Autoa en myöskään ikinä oppinut ajamaan vaan luovutin viidennen hylätyn inssin jälkeen. Muuten olen kuitenkin pärjännyt elämässä hyvin. Olin hyvä koulussa ja kirjoitin kuusi laudaturia joista yksi pitkä matikka. Työskentelen aika ääriteoreettisessa ammatissa jossa ei käytännön taitoja tarvita (juristi) ja tienaan sen verran hyvin että löydyn nykyään verokoneesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "vajaat" kuitenkin saa kymppejä esseistä, puhuvat useaa kieltä ja kirjoittavat laudatureja äidinkielestä.
Niin? Ei kielten oppiminen tai laudatur äidinkielestä edellytä älykkyyttä kuten ei koulumenestys ylipäätään
Vierailija kirjoitti:
Hahmotushäiriöisillä on kyllä yleensä normaalia alhaisempi älykkyysosamäärä, ainakin perinteisissä Mensan testeissä. Minä olen niiden testien mukaan samalla tasolla syvästi kehitysvammaisen kanssa. Kielissä pärjään siitä huolimatta jopa keskivertoa paremmin, samoin esimerkiksi yhteiskuntaoppi on ollut aina 10 ja ymmärrän ihan normaalin ihmisen tavoin kaikkia sellaisia asioita, joita ei näön kautta tarvitse tulkita. Tämä nyt on varmaan useimmille tietysti ihan helppo homma, mutta olemme mekin hahmotushäiriöiset ihan normaaliälyisiä ja ihan ikäisemme tasolla noin muuten. Tämä ei siis ole kehitysvamma.
1
mulla todettiin lapsena ja on edelleen. ja älykkyys osamäärää 120 . ja olen myös autismin kirjoilla
en koskaan oppinut kirjoittaa oikein enkä hahmota omaa asuntoakaan siivoamaan joudun katsomaan kuvien avulla, jotta näen kuvasta kastsomalla missä on likaa tai jotain mikä ei kuulu.
ruokaa tippuu rinnuksille kun syön ja en oppinut matikkaa tai ruotsia ollenkaan .
pelottaa mennä ovista jos on käytävä kun en tiedä mitä ovien takana on ja millainen tila siellä oven takana on ja pelkään, jos en löydä ulos. hankala navigoida sisätiloissa, mutta ulkona pärjään.
kaatuilen jopa sisällä.
sain kuitenkin ajokortin koska en kertonut että ln hahmotushäiriö mutten uskalla ajaa 100km/h koska pelkään vauhti sokeuta ja suoralla tiellä en hahmota..kauounkiajo sujuu joten maantielle minulla ei ole asiaa ainakaan ilman apukuskia.
vaatteiden pukeminen on vaikeaa tuntuu etten koskaan osaa ostaa oikean kokoisia vaatteita yms. ja ei muuten pääste eläkkeelle ihan turha toivo ellei ole ysin vammainen ja minä olen pyörätuolissa muista syistä ja hahmotushäiriö takia koska muuten rikkoisi kaikki luuni en silti pääse eläkkeelle. olen yrittänyt mennä ammattikouluun useita kertoja kaikki koulut jää kesken kun en opi..mutta ei vieläkään ple tutkintoa vaikka olen yki 30 vuotias ja en pääse eläkkeelle. en pysty tekemään töitä jos menisin menisi asioita rikki ja pahimmassa tapauksessa tulisi vakavia tapaturmia
Havainto etten osannut lukea tekstejä joita oli monta allekkain. En kyennyt keskittymään jos samaan aikaan joku huusi vieressä.
Liittyykö tähän hahmotushäiriöön myös se että ostetaan liikaa ruokaa kaupasta? Sitten se pilaantuu ennen kuin ehditään syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei kielten oppiminen tai laudatur äidinkielestä edellytä älykkyyttä kuten ei koulumenestys ylipäätään
niin ei niin . pitää vaan olla hyvä muisti ja osata matkia. koulussa omien mielipiteiden ilmaisu on suoranainen rikos josta sain aina kuulla eli ei saanut soveltaa olemassa olevaa opittua tietoa minun omiin teorioihin joka muuten on älykkyyden merkki.
se että on hahmotushäiriö ei tarkoita että olisi tyhmä..sama kuin sanoisi että jos in sokea niin on tyhmä tai jos on cp vamma joka ei vaikuta yleensä älykkyyteen.
mulla ln korkea älykkyys puhun viittä eri kieltä ja soitan monia soittimia. mutta en kuitenkaan osaa matematiikka tai osaa nuotteja ja sain vapauktuksen geometriasta ..koska en hahmota 3d kuvia.
mulla ln ongelmia hahmottamisessa ei älyssä!! . mulla on korkea älykkyys paitsi avaruudellinen älykkyys.
älykkyys tarkoittaa ongelmien ratkaisu kykyä ei sitä miten näkee ja kokee maailman.
älykkyys ei myöskään tarkoita sitä, että osaa kaiken täydellisesti. älykkyyttä on monenlaista . se etten osaa kirjoittaa ei tarkoita että olen tyhmä tai etten ole älykäs, saatan selviytyä muissa loogista ajattelua vaativissa asioissa jopa paremmin kuin neurotyypillinen ihminen, mutta arkisissa asioissa kompuroida .
älykkyys ei ole yksiselitteistä eikä se ole mikään mittari siihen muutenkaan kuinka hyvä ihminen on. ihminen kun ei omalle älykkyydelleen mitään voi. tiettyyn rajaan asti pystyy kehittämään itseään ja ongelmien ratkaisu kykyä harjoitella.
mutta mua ainakin rasittaa noiden Einsteinin ja Hawking palvominen . Einstein oli autismi kirjoilla by the way hän ei pitänyt sukkia esimerkiksi tunne yliherkkyyden takia.
Hawking sairasti vakavaa sairautta hyvin pitkään jos hän olisi ollut joku tavallinen ihminen häntä olisi pidetty vammaisena .
he olivat muutenkin iso poikkeus tutkijoiden ja tiedeyhteisön sisällä. älykäs ihminen ln minusta sellainen joka osaa olla kriittinen itseään kohtaan sellainen joka sanoo " minä olen älykäs ei sitä yleensä ole" jos ei pysty nähdä omia virheitään ja käyttää sitä lytätäkseen toisia . oikeasti älykkään ei tarvitse alentaa muita
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö tähän hahmotushäiriöön myös se että ostetaan liikaa ruokaa kaupasta? Sitten se pilaantuu ennen kuin ehditään syödä.
mulla käy näin todella usein..kun päiväykset vaikea hahmottaa..jos olen päättänyt järjestyksen missä syön on inhottavaa että se toinen ruoka menee pilalle .
tätä tapahtuu joka kuukausi varsinkin lippu vuodesta päiväykset on selvästi tuotteissa lyhempiä kuin alkuvuodesta . jauheliha menee pilalle melkein jo kaupan kassalla..ennen niissäkin oli päiväystä enemmän murra se johtuu siitä että jotkut ahneet perse paskat vie ne alimmat missä on päiväystä ensin ja jättää päälle ne missä on vähemmän.. näin tulee kauheasti hävikkiä..
se on first in fist out!! pitäkää ne linaiset näppunne erossa niistä alimmaisesta ottakaa ensin ne päälliset niin kuin kaikki muutkin
ei täällä kaikilla 200 voi olla hahmotushäiriö. onko teillä edes oikeaa diagnoosia?? mulla on . ja lapsena saanut. älkää viitsikö tehfä self diagnose ja leikkiä trendikäs kale..jos geiklä on pelkää lukihäiriö se ei tarkoita hahmotushäiriö tuökaa katsoa mun elämei ole ää .ei ole kiva kun nykyään kaikki MUN doagnoosit on yhtäkkiä muodissa ja kaikki haluaa olla minä!! autisti ja hahmotushäiriö.
tiedän olen cool mutta lopettakaa se matkiminen!!!
Onneksi ajat muuttuu.