Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hahmotushäiriö, miten ilmenee käytännössä?

Vierailija
27.11.2018 |

Lapsella 3v todettiin visuaalinen hahmotushäiriö. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Kommentit (269)

Vierailija
241/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörähdin hd telkkarille mutta nyt kyllä riittää

Vierailija
242/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän ne ajatukset päästää pois päästä😀 Se ei ole terveellistä pitää ajatuksia päässä😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että keskittymisvaikeudet ja as-piirteet ovat yleisiä hahmotushäiriöisillä. Esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa voi olla vaikea tulkita muiden ilmeitä. Itse jään usein myös haaveilemaan etenkin vauhdikkaissa tilanteissa helposti. "Verhot silmien eteen", kuten ala-asteella opettajalla oli tapana sanoa.

Tuttu tunne oli lapsena, tipahdin esim. jalkapallopelissä kuin sumuun.

En tiedä oliko se hahmotushäiriötä vai mitä, ei ole mitään diagnooseja.

Vierailija
244/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että keskittymisvaikeudet ja as-piirteet ovat yleisiä hahmotushäiriöisillä. Esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa voi olla vaikea tulkita muiden ilmeitä. Itse jään usein myös haaveilemaan etenkin vauhdikkaissa tilanteissa helposti. "Verhot silmien eteen", kuten ala-asteella opettajalla oli tapana sanoa.

Tuttu tunne oli lapsena, tipahdin esim. jalkapallopelissä kuin sumuun.

En tiedä oliko se hahmotushäiriötä vai mitä, ei ole mitään diagnooseja.

Nuorimmaisellani on kielellinen hahmotushäiriö.

Lukeminen on hidasta vielä 5. luokalla.

Vierailija
245/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä porukka on netin äo testeistä? Minä olen tehnyt niitä joskus ja saanut ihan normaaliälyisen pisteitä,vaikka olen psykologien äo testien mukaan heikkolahjainen😀 Mahtaa olla kusetusta ne netin äo testit😀 Ehkä se tieteen kuvalehden äo testi on ihan hyvä ja luotettava,kun siinä on monta eri osa aluetta. Ne kuviopäättelytestit on liian suppeita. Minä en pärjää kuviopäättelyssä,koska minulla on hahmottamisen vaikeuksia😀

Vierailija
246/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuviopäättely mittaa vaan sitä että kuinka hyvä oot visuaalissa jutuissa,numeropäättely mittaa sitä kuinka hyvin pärjäät matemaattisissa asioissa ja kielellinen päättely mittaa sitä kuinka hyvin pärjäät kielellisessä asioissa😀 Minä en pärjää 2 ensin mainitussa,vaan minun vahvuuteni on kielellinen päättely😀

Vierailija
247/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on paljon järkevämpää jakaa älykkyys useisiin osa alueisiin kuin mitä ajatella että olisi olemassa vaan pelkkää matemaattista älykkyyttä😀

Vierailija
248/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyystesteissähän pitäisi myös mitata musikaalinen älykkyys,kinesteettinen älykkyys,sosiaalinen älykkyys ja itsetuntemus. Sitten niille kaikille osa alueille antaa oma äo lukema. 😀

Vierailija
249/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla varmaan oisi liikunnallinen äo kaikista korkein,koulussa on sanottu että olen liikunnallisesti erittäin ketterä😀 Heikoin älykkyys osa alue oisi varmaan visuaalinen😀 It is true,sillä osa alueella mä oon ihan debiili😀

Vierailija
250/269 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-silmän ja käden yhteistyö vaikeaa (koulussa liikunta ja tekstiilitunnit yms tuotti vaikeuksia)

-matematiikka todella vaikeaa (yksinkertaisiin Iin laskuihin tarvitaan laskinta)

-vaikea muistaa isoja tekstikokonaisuuksia

-karttaa vaikea lukea (onneksi nykyään GPS kartat puhelimessa)

-ajokortin saaminen miltei mahdotonta. no monella lisätunnilla ja tukiopetuksella ehkä :D

-työpaikalla oppiminen vaikeaa, tarvitaan toistoja ja siltikään ei opi

-voidaan sekoittaa esim. adhd tai aspergeriin, itsellä ei kumpaakaan mutta hahmotusvaikeus todettu testeillä

Vierailija
251/269 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
252/269 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut tähän ketjuun varmaan jo aiemmin, mutta palaanpa nyt kertomaan omia kuulumisiani. Olen siis itse saanut diagnoosin yläasteella ja minulla oli suuria vaikeuksia matematiikan sekä monien muiden aineiden ja liikunnan kanssa. Olen myös erittäin tapaturma-altis ja valitettavasti jostain syystä fyysinen toimintakykyni heikentyy iän mukana, nyt kun olen täysi-ikäinen, minulle on sattunut entistä enemmän onnettomuuksia ja pääkin otti pahasti osumaa joku aika sitten kaatuessani. Ilokseni voin kuitenkin todeta, että sain heti 18v täytettyäni vakituisen työpaikan, joten asiat ovat aika mukavasti juuri nyt.

Vierailija
253/269 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onki täällä ketään akateemista tai työssäkäyvää hahmotushäiriöistä?

Täällä yksi. Olen tietojenkäsittelyteteen maisteri ja koodaan työkseni. 

Mun hahmotushäiriö on selvästi oikeasti lievememästä päästä vaikka lapsena se diagnosoitiin vaikeaksi, koska ei minulla tämä ole muuta juuri aiheuttanut kuin kömpelyyttä liikunnassa ja käsitöissä ja aikuisena kömpelöydestä johtuvaa noloutta kuten törmäilen joskus ovenkarmeihin kun en hahmota oman kehoni rajoja jne. Suuntavaisto on myös persiistä enkä ikinä lähtisi esimerkiksi ulkomaanmatkalle, pyrin pysymään tutuissa ympyröissä.

Matemaattiset aineet on aina ollut vahvuuksiani, olen myös hyvä piirtämään. Autoa olen ajanut lähes päivittäin kohta 20 vuotta, ilman ongelmia. Eikä normielämässäni tosiaan kukaan edes huomaa koko juttua, eikä siitä tiedäkään kuin äitini ja isäni. Ei edes mieheni.

Vierailija
254/269 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma häiriöni ilmenee niin, että äänestän vihervassareita koska en tajua politiikasta tai syy-seuraussuhteista yhtään mitään.

Vierailija
255/269 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea ja löytää tälläinen ryhmä, jossa muillakin on hahmottamisen vaikeutta. Olen nuori ammattikoulua toista tutkintoa, viimeistä vuotta opiskeleva ja minulla on todettu aikuisiän kynnyksellä vasta hahmottamisen vaikeus. Lapsuudesta muistan vain, että opin kellon lähellä murrosikää. Sitä ennen en tajunnut hölkäsen pöläystä siitä. Lisäksi matikka on ollut aina vaikeaa sanallisten kanssa. Jopa nytkin opiskellessa olen huomannut, että katelaskujenkin saaminen oikein on vaikeaa johtuen tästä hahmottamisen ongelmasta. En siis voi työskennellä ainakaan sote alalla enkä missään laskutusfirmassa.. Sote alan mainitsen tähän kanssa, koska opiskelin sitä 16-vuotiaana mutta joiduin keskeyttämään opinnot samasta syystä. Minulta puuttuu hahmottamisen takia jonkinasteen tarkkaavuus esim. lasten kanssa työskentelystä ja siellä tapahtuneet jutut ovat myös jälkikäteen lietsoneet minuun pelkoa toimia pienten kanssa. Lisäksi hahmottamiseeni liittyy etäisyyksien hahmottaminen esim. autoa parkkeerattaessa tai peruutettaessa jostain pienestä tilasta. Mitä isompi tila on peruuttaa minulla sen helpompaa on peruutus. Olen myös sysipaska suunnistamaan, en osaa metsäsuunnistaa ollenkaan vaan luultavemmin jään sinne metsään eksyksiin. En ole hyvä myöskään lentopallossa, mutta harrastan sitä silti. Minun on vaikeaa hahmottaa välillä missä pallo menee ja milloin minun pitää ottaa se kiinni ja lyödä,mutta pelaan ja yritän parhaani. Vahvuuksia on taas luova ajattelu, kirjoittaminen, kuunteleminen, piirtäminen omalla tavallani ja koulutuksen kautta ATK taidot.

Vierailija
256/269 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hahmotushäiriö ja se tekee kyllä tavallisesta elämästä haastavaa, täynnä ahdistusta ja pelkoa olevaa. Itselleni käytännössä ahdistavin on aivan totaalinen suuntavaiston puute. Tämä voi tapahtua yhtäkkiä ihan tutussakin ympäristössä, että yhtäkkiä en hahmota missä olen ja miten täältä pääsee pois, ja iskee paniikki. Eilen esim. menin omalla työpaikallani vessaan iltapäivästä. Yhtäkkiä kun tulin sielät pois, kouristi mahanpohjaa kauhu: apua, en tunne tätä paikkaa, en tiedä missä olen. En jotenkin tunnistanut ollenkaan käytäviä oman työpaikkani käytäviksi. Sitten kun sain rauhoituttua, tajusin missä olen ja että paikan tunnistamisongelmani oli johtunut käytävällä olleesta rullakärrystä, jollaista siinä ei yleensä ole. 

Puhumattakaan sitten esim. asiakaskäynneistä vieraissa toimitaloissa ja paikoissa, ihan kauhua ja pelkoa. Autolla vielä pärjään kun on navigaattori, mutta minä tarvitsisin sellaisen kävelemiseenkin...

Juu tämä ! Olimme Kuopion Ikeassa miehen kanssa ja teimme kotiinlähtöä, kun kävin vielä pissalla. Vessasta tullessa iski paniikki että miten minä pääsen pois? Mikä kerros tämä on? Miten löydän oven jonka ulkopuolella mieheni odottaa? 

Jouduin muistuttamaa itseäni että olen Kuopiossa enkä missään ulkomailla, ja mies kyllä odottaa.

Onpa ollut kyllä todella avartavaa lukea näitä kommentteja. Itselläni on vahva hahmotushäiriö-epäily, laajat neuropsykol. testit on tehty ja tulokset kuulen ensi viikolla. Epäilin itselläni jo alkavaa muistisairautta, kun näin keski-ikäisenä olen huomannut oireiden pahentuneen ja ”missä olen, miten täältä pääsee pois” -oloja on alkanut olla enemmän, enkä tiennyt mistä ne on johtuneet.

Vähän aikaa sitten kun olin tutulla tallilla ratsastamassa ja viemässä heppaa talliin, ihan samasta ovesta sisään kuin aina, niin yhtäkkiä tuli täysi black out, että ”hetkinen, tuoko keltainen ovi se on, en ole nähnytkään koko ovea aiemmin, apua, mistä mun nyt pitää mennä”.

Mutta näitä hahmotushäiriöitä voi tulla pienemmissäkin jutuissa. Esim. jonkin tutun laitteen kanssa voi tulla, että miten tää nyt toimii, mistä pitää painaa, enkä ymmärrä edes yksinkertaista ohjetta heti, vaikka sen lukisin. Sit kun paniikki menee ohi, pystyi taas toimimaan.

(Muisti on tutkittu tarkkaan laajoissa neuropsykologisissa testeissä, joten mitkään näistä eivät johdu muistisairaudesta.

ADHD-epäily, ja hahmotushäiriö-epäily. Ikää 49. Koulutus: filosofian maisteri. Työssä luovalla alalla. Koulussa eniten vaikeuksia tuotti matikka, liikunta ja käsityöt.

Vierailija
257/269 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöllä on diagnosoiitu. Kävi erityisammattikoulun ja on nyt eläkkeellä. Ikää 23v. Ei opi kerta kaikkiaan mitään.

Täytyy olla myös joku muu diagnoosi sen lisäksi. Esim. Kehitysvamma. En usko että pelkkä hahmotusvaikeus.

Vierailija
258/269 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on esikoisella 8v. Käytännössä näkyy asioiden hahmottamisessa melkein kaikessa havannoinnissa.  Kellon hahmotus ja ajan on vaikeaa. Samoin liikenteen havainnointi. Jotenkin tosi vaikea tähän eritellä meidän e on e. Pikkusisko on 5v ja huomaa kyllä eron.

Oletteko te päästänne sekaisin? Ei ole mitenkään ihmeellistä ettei 5 ja 8 vuotias vielä hahmota  vielä ihan kaikkeaa maailmassa...

Vierailija
259/269 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa hahmotushäirilinen lähihoitaja ,30.v työssä pärjännyt.

Vierailija
260/269 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan ei ollut hahmotushäiriöitä, mutta oli kömpelyksiä sekä puusilmiä.