Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hahmotushäiriö, miten ilmenee käytännössä?

Vierailija
27.11.2018 |

Lapsella 3v todettiin visuaalinen hahmotushäiriö. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Kommentit (269)

Vierailija
201/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen haluan sanoa vielä muille että ei kannata ajatella että olisi huonompi kuin muut ihmiset,jos on jotain oppimisvaikeuksia ja ei sen takia pysty johonkin tiettyyn ammattiin opiskelemaan. Kannattaa keskittyä niihin juttuihin joissa pärjää. Ei se maailma siihen kaadu jos ei ei opi jotain tiettyä juttua. Kaikilla meillä on oppimisvaikeuksia jollain alalla ja sitten on joku osa alue jossa ollaan hyviä. Monilla historian suurilla neroillakin on saattanut olla oppimisvaikeuksia ja silti ne on pärjänneet elämässä hyvin. Eikä tää elämän onnellisuus saisi olla kiinni jostain titteleistä. Onnellinen voi olla ilman mitään suurempia menestyksiä elämässä. Se on yhteiskunnan luomaa harhaa että työ,parisuhde,lapset,omakotitalo ja jne toisi ihmisille sitä onnellisuutta.

Vierailija
202/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin jonkinasteinen hahmotushäiriö vasta aikuisena. Koulussa ja opinnoissa menestyin hyvin joitakin matematiikan osa-alueita lukuunottamatta. Mutta vasen ja oikea menevät sekaisin, en ole koskaan oppinut ajamaan autoa, en kulkea vieraassa kaupungissa karttaa tutkimalla, olen kömpelö ja kolhin itseäni jatkuvasti, käsitöissä tein asioita vasenkätisesti, vaikka esimerkiksi kirjoitan oikeall kädellä, pallopelit eivät onnistu (kerran elämässäni olen osunut pesäpalloon). Älykkyysosamääräni on 120, joten vaikka usein itseni tyhmäksi tunnenkin en sitä ainakaan tuon Mensan testin perusteella ole. Joskus olen miettinyt, että selittääkö joitain asioita likinäköisyys, hajataitteisuus ja toisen silmän karsastus. Väsyneenä tai humalassa näen helposti kaksoiskuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maha paljon jotkut toimintaterapiat auttaa minua kun minulla on diagnoosina monimuotoinen/laaja-alainen oppimisvaikeus. Vaikken itse kyllä itteäni miellä heikkolahjaisiksi. Ja onhan ne psykologitkin sanoneet kyllä että lähinnä minulla on oppimisvaikeuksia hahmottamisen alueella. Vahvuutena minulla on kielellinen päättely ja yms. Kielellinen lyhytkestoinen muisti on esim. keskitasoa,mutta sitten taas pitkäkestoinen muisti on aika heikkoa.

Vierailija
204/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vttua selitätte jostain ilmeistä XD. Minä huomaan muiden mikroilmeet ja vaistoan välittömästi tunnetilat. Minulla on automaattivaihteiston ajokortti, koska minun on vaikeaa hahmottaa vaihteiston käyttö ja liikenteen havainnointi yhtä aikaa. Se on oikeasti helppoa, mutta ei minun aivoilleni. Etäisyyksiä en osaa arvioida. Eksyn ihan missä tahansa, aina. Vaikeaa hahmottaa naamoja, en osaa kuvitella ketään elävänä eteeni. Sen sijaan jos tuijottelen jotain kuvaa tarpeeksi paljon, voin kuvitella sen mielessäni.

Vierailija
205/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulussa on sanottu että liikunnassa olen erittäin ketterä.

Vierailija
206/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan lukihäiriötä minulla ei ole, se on monta kertaa todettu koulussa kaikille yhteisesti tehtävillä testeillä. Ja sen nyt näkee viesteistänikin, että mitään sellaista pulmaa ei ole. Samoin osaan yhdistellä tyylikkäästi asukokonaisuuksia ja sisustuksessa eri sävyjä. Värinäkö on virheetön eikä hahmotusongelmia ole näissä asioissa.

Vierailija
207/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/foniatria/lapsen_n… täältä löytyy tietoa ja miten tukea arjessa!

Vierailija
208/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kuullut ikinä koskaan näistä uuden ajan indigolapsista mitään? Mitä jos se ilmiö onkin todellinen. Lääkärit ei ymmärrä tätä niin ne antaa vain näitä vääriä diagnooseja.

Vierailija
209/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainaki lukenut paljon aiheesta netistä. Ja olen sitä mieltä että se minä olen. Lääkärit ei kato ymmärrä näitä ihmisiä. Olen vaan niiden silmissä heikkolahjainen,asperger ja ties mitä lie.

Vierailija
210/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on perseestä terv heikkolahjainen hullu.

Vierailija
211/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöllä on diagnosoitu. EKävi erityisammattikoulun ja on nyt eläkkeellä. Ikää 23v. Ei opi kerta kaikkiaan mitään.

Eiköhän tytölläsi ole myös jokin kehitysvamma. Ei pelkkä hahmotushäiriö selitä tollasta.

Vierailija
212/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihanaa olla heikkolahjainen niin saa päivät pitkät kirjoitella kaikkee paskaa tänne netin ihmeellisen maailmaan😀

Vierailija
213/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kehitysvamma onki ainoo oppimisvaikeus diagnoosi minkä lääkärit pystyy todistaa😀

Vierailija
214/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aja autoa, ja suuntavaisto puuttuu. Numeroiden ymmärtäminen on vaikeaa.

Mulla ei ole todettu virallisesti kyseistä ongelmaa (en tiedä saako sitä aikunen missään tutkituttaakkaan), mutta tiedän että jotkut asiat on mulle naurettavan vaikeita, siis sellaset asiat joista kuka vaan älyllisesti haasteellinen näyttää selviävän sujuvasti mutta minä en. Mainittakoon tässä että järjessä ei ole mitään vikaa, opiskelu on aina ollut helppoa ja hoksa toimii ihan hyvin.

Ajoin ajokortin 30 vuotiaana kun oli pakko ja totesin heti että olen ollut ihan oikeassa kun välttelin kyseistä hommaa, en kertakaikkiaan hahmota mitä auton ulkopuolella tapahtuu. Maantiellä selviän, pienenkään kaupungin liikenteessä en. En vain kertakaikkiaan ehdi nähdä mitä ympärillä tapahtuu. Kaikki on yhtä puuroa.

Suuntavaisto on sellainen että eksyn ihan mihin vaan. En tiedä ketään jolla olis yhtä huono suuntavaisto kuin minulla.

Olen joskus kurssilla ollessani yrittänyt mainita tämän ongelman, ja sitä ei otettu vakavasti koska se ei näy esim. lukemisessa tai tekstin tuottamisessa. Onneksi eivät laittaneet matemaattisia ongelmia eteen. Sanottiin vain että missään ei kyllä näy että olis ongelmia hahmottamisen kanssa. 

Täytyy vaan olla ajamatta autoa ja menemättä metsään :)

Vierailija
215/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapsilla vaan diagnosoidaan kaiken maailman häiriöitä. Mutta se ei tarkoita että ne olis tyhmiä. Mä kyllä tiedän että kehitysvammaisia on oikeasti olemassa,mun pikkusysteri on kehitysvammainen ja siitä ei ole epäilystäkään ettei olisi.

Vierailija
216/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku Albert Einsteinikin saisi tänä päivänä jonkun adhd diagnoosin. Kuten myös monet muutkin nerot saisi.

Vierailija
217/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko se sitten niin että ADHD ihmisillä onki korkeampi äo kuin muilla? No mäki saisin ADHD diagnoosin jos haluisin,mutta en minä mitään lääkkeitä halua vetää.

Vierailija
218/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo diagnoosit ole ensinnäkään mitää muuta ku leima ihmiselle. Onhan ennenkin ollut ADHD:ta sun muuta olemassa ja ei ole diagnosoitu ja hyvin ovat pärjänneet ilman mitää erityisjärjestelyjä. Nykyään ihmiset ottaa hirveesti stressii sen takia tuollaisista asioista kun tiedetään että on olemassa tollasia diagnooseja ja kaiken maailman psykologit sun muut hengittää niskaan ja antaa reseptejä kaiken maailman ADHD myrkkyihin. Ihan niinku ihmisten aivot saatas kondikseen kaiken maailman myrkkyjä vetämällä. Vilkkautta kun pystyy hoitamaan muillakin keinoin.

Vierailija
219/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indigolapsi ilmiö is true😀 Uskokaa tai älkää,elkää menkö niitten lääkärien kusetukseen.😀

Vierailija
220/269 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvalla makoilu ja älyluuri kädessä kirjoittaa kaikkee soppaa tänne keskustelupalstalle nin ei käy ainakaan aika pitkäksi. Mutta se onkin vaan tän hetken jutttu,huomenna on taas eri kiinnostuksen kohde. Se on 1 indigoihmisten piirteistä se ettei jaksa keskittyä samaan asiaan kovin pitkiä aikoja,toki se on myös ADHD oire.