Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää jouluhössötys! Jouluun on kuukausi aikaa. Eihän juhannustakaan hössötetä vielä toukokuussa!

Vierailija
24.11.2018 |

Työpaikan kahvipöydässä keskustelu perjantaina:
- Nyt on black friday, kannattaa hankkia joululahjat
- Meidän pojat saa PS-lahjakortit ja molemmille on uudet lasketteluvälineet. Saisikohan jostain kuulokkeita halvalla pukinkonttiin tänään?
- Paikasta X saa, mutta ne on voitu myydä jo aamulla loppuun.
- Ai kauheeta, minulla on joulukalat vielä tilaamatta. Kinkun laitoin tilaukseen.
Minä avasin tässä vaiheessa suuni ja sanoin, että nyt kyllä alkaa ottaa päähän, kun täällä ei puhuta enää mistään muusta kuin joulusta.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo hyvissä ajoin valmistelujen aloittaminen nimenomaan ESTÄÄ hössötyksen. Paljon enemmän hössöttää sellainen, joka jättää kaiken viime tippaan.

Höpöhöpö. Säälittävä puolustuspuhe. Kiirettä ja stressiä on ihmisen hyvä välttää, eikä se joulun tulo sitä vaadi. Meillä on kinkku ja joululaatikot itse tehtyä, mut kaikki muu ostetaan kaupasta valmiina. Kinkkukin hankitaan valmiiksi sulatettuna juuri ennen joulua. Muutaman euron säästön takia en ala metsästää alennuksesta pakastekinkkuja. Lahjoja emme osta. Mieheni kanssa ostetaan yhdessä matka. Se on meidän joululahja. Yleensä perinteisesti on ostettu se vasta matkamessuilta tammikuussa. Joulukortit lähetän vain lähisuvulle. Kummilapsille lähtee postissa joka vuosi S-ryhmän lahjakortit. Ostakoot niillä mieluisat Legot ja petshopit. Partiolaisten adventtikalenterin ostan joka vuosi, koska se on se oikea ja perinteinen kuvakalenteri ja vuosikymmeniä kestänyt perinne. Nykyisin sen saa monesti ostettua ruokaostosten yhteydessä marketin aulasta, jos ei partiolaisia satu ovelle myymään. Kuusta meille ei osteta, eikä koristeita laitella. Mitä kiirettä mulle siis tulisi?

Ja sinusta kaikki ovat lapsettomia pariskuntia....?

Olet hölmö. Ei mulla muuta. Sanoin tosiasian, joka pätee monen kohdalla, mutta kuten aina ihmisistä puhuttaessa, se ei tietenkään päde kaikkiin. Jos ei joulua vietä, ei siitä tietenkään saa stressiä mitenkään päin.

Mutta meille perheellisille, jotka vietämme joulua ja laitamme kodin hienoksi, meille se varautuminen tarkoittaa nimenomaan hössöttämätöntä ja stressitöntä joulua.

Itse olet hölmö, kun haukut toisten näkemyksiä. Kyseinen hlö on kai lapseton, mikä on ihan ok. Ja voi päättää aika vapaasti, mitä omaan jouluun kuuluu.

Ei me lapsellisetkaan olla kaikki samasta puusta veistettyjä. Inhoan ahtaita muotteja. Todellakaan kaikki perheelliset eivät aloita jouluvalmisteluja kuukautta ennen joulua. Itseäni ärsyttää tuo tasapäistäminen: kaikki lapsiperheet laittavat jouluverhot ja -liinat, hankkivat joulukuusen ja hyasintteja, askartelevat omin pikkukätösin joulukortteja, ripustavat tonttukoristeita esille ja leipovat piparkakkutalon.

Meillä ei toimita noin, vaikka on lapsia. Minulle se olisi mieletön stressi, jos pitäisi viettää sellaista perinteistä joulua, jonka joku on keksinyt oikeaksi tavaksi. Edes omassa lapsuuskodissani ei vietetty enää 80-90-luvulla niin jäykkää joulua. Joskus oltiin kylpylässä, joskus mummolassa, joskus vuokrattiin mökki setäni perheen kanssa ja kokoonnuttiin sinne viettämään joulua ilman krääsää. Ruoka oli aina hyvää, monesti valmiista pöydästä.

Jouluristeily on oma suosikkini, jota ollaan lasten kanssa harrastettu, koska miehenikin ei halua viettää ”perinnejoulua”. Käytetään joulukortti- ja joulukuusirahat mieluummin valmiiseen teemaristeilyyn. By the way, en ole ikinä paistanut kinkkua, enkä paista. Olen silti melko normaali äiti 36v.

Vierailija
82/82 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaika alkaa ensimmäisestä adventista, joka on marraskuun lopulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme