Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää jouluhössötys! Jouluun on kuukausi aikaa. Eihän juhannustakaan hössötetä vielä toukokuussa!

Vierailija
24.11.2018 |

Työpaikan kahvipöydässä keskustelu perjantaina:
- Nyt on black friday, kannattaa hankkia joululahjat
- Meidän pojat saa PS-lahjakortit ja molemmille on uudet lasketteluvälineet. Saisikohan jostain kuulokkeita halvalla pukinkonttiin tänään?
- Paikasta X saa, mutta ne on voitu myydä jo aamulla loppuun.
- Ai kauheeta, minulla on joulukalat vielä tilaamatta. Kinkun laitoin tilaukseen.
Minä avasin tässä vaiheessa suuni ja sanoin, että nyt kyllä alkaa ottaa päähän, kun täällä ei puhuta enää mistään muusta kuin joulusta.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä juhannukseksikin pitää esim mökit ja festariliput varata hyvissä ajoin ja järjestää vapaat. Juhannuksena ei valmisteta pitkää valmistusta vaativia ruokia, vaan kaikki ostetaan kaupasta ja heitetään grilliin ja katetaan pöytä. Juhannuksena ei myöskään anneta lahjoja. 

Mutta toisaalta sitten päivä ennen joulua ei tarvitse enää tehdä kukkurallista ostoskärryllistä ruokaostoksia, vaan kaikki ovat siinä vaiheessa jo leivottu ja kokattu. Juhannuksena kaikki ruokaostokset haetaan samana päivänä. 

Tässä ne suurimmat erot. 

Kokkaat sä jouluks kaiken etukäteen? Siis et pane päivää ennen aattoa kinkkuu uuniin? Leivotko sä joulutortutki viikkoo ennen vai? Ja syöt jouluna hapannutta graavikalaa? No joo, voihan ne perunat ja herneet periaatteessa keittää ja pakastaa vaikka sit edellisenä viikonloppuna, mut syökö niitä kukaan joulupöydästä, jos ne mikron kautta tuodaan? Mä ainakin ostan ja teen jouluruuat just vasta päivää ennen aattoo ja riisipuuron keitän aattona. Joulutorttuja mä saatan leipoo vaikka joulupäivänä, jos siltä tuntuu.

Just näin. Miksi ihmeessä pitää jo tähän aikaan touhottaa.

Öö, siksi, ettei tarvitse aatonaattona touhottaa? Minusta idioottimaisempaa toimintaa on kaksi päivää ennen joulua herätä siihen, että ei ole lahjoja, ruokia eikä kuustakaan ja sitten vääntää niitä yötä myöden. 

Vierailija
42/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jouluhullu anoppi, joka neuloo jouluksi sukkia jostain elo-syyskuusta alkaen. Sitten kun tulee ekat pimeät illat, hän täräyttää pihalle täyden jouluvalaistuksen poroineen. Joka vuosi sinne ilmestyy joku valosarja lisää. On vilkkuvaa ja värillistä ja väritöntä. Joulukuusi on pihalla koristeltuna viimeistään isänpäivänä. Joululaulut pauhaa yötä päivää heti kun jouluradio-kanava kuuluu.

Ihan kuin minä. Jouluvalot tosin sytytän vasta ensi viikonloppuna mutta jouluradio on nytkin päällä, se kanava, joka soittaa sitä amerikkalaista kepeämpää matskua. Totisempien suomalaisten joululaulujen vuoro koittaa lähempänä joulua. Tuikkukynttilät lepattaa tuossa ja nautin täysillä tästä joulun tulosta. Eikä minun miniät ja vävyt piittaa yhtään, vaikka fiilistelen täysillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies32vuotta kirjoitti:

Ok. 

Itse olen 33-vuotias lapseton sinkku mies. Jouluna käyn syömässä jouluruoan vanhempieni luona. Yhtään lahjaa en saa ja yhtään lahjaa en osta. Joulukoristeita en laita enkä tee jouluruokia.  Joulukortteja en lähetä, niitä saan korkeintaan 2 tai sitten en yhtään. Siinä on minun joulu.

Sitten kun vanhemmista aika jättää jätän sen viimeisenkin joulu-jutun pois eli jouluruoan syömisen. 

Ei kiinnosta. En ymmärrä ihmisiä, jotka stressaa Joulun takia. Anteeksi.

Tässäpä se pointti onkin. Jouluihmiset ei stressaa. Me nautitaan, kun saadaan puuhastella jouluisten juttujen parissa. Omaan tahtiin, ei tule stressiä. Jos jotain ei kerkee, niin sitä ei tarvita. Kaiken kuitenkin kerkee, kun ajoissa aloittaa.

Enkä ole niitä, jotka naita kahvipöydissä jutustelee. Parempi pitää suunsa supussa ja sitten 1.12. yllättää työkaverit. Eipä kukaan ole koskaan ollut vielä vastaan pientä joulukalenteri kivaa työpaikallakaan.

Vierailija
44/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo hyvissä ajoin valmistelujen aloittaminen nimenomaan ESTÄÄ hössötyksen. Paljon enemmän hössöttää sellainen, joka jättää kaiken viime tippaan.

Höpöhöpö. Säälittävä puolustuspuhe. Kiirettä ja stressiä on ihmisen hyvä välttää, eikä se joulun tulo sitä vaadi. Meillä on kinkku ja joululaatikot itse tehtyä, mut kaikki muu ostetaan kaupasta valmiina. Kinkkukin hankitaan valmiiksi sulatettuna juuri ennen joulua. Muutaman euron säästön takia en ala metsästää alennuksesta pakastekinkkuja. Lahjoja emme osta. Mieheni kanssa ostetaan yhdessä matka. Se on meidän joululahja. Yleensä perinteisesti on ostettu se vasta matkamessuilta tammikuussa. Joulukortit lähetän vain lähisuvulle. Kummilapsille lähtee postissa joka vuosi S-ryhmän lahjakortit. Ostakoot niillä mieluisat Legot ja petshopit. Partiolaisten adventtikalenterin ostan joka vuosi, koska se on se oikea ja perinteinen kuvakalenteri ja vuosikymmeniä kestänyt perinne. Nykyisin sen saa monesti ostettua ruokaostosten yhteydessä marketin aulasta, jos ei partiolaisia satu ovelle myymään. Kuusta meille ei osteta, eikä koristeita laitella. Mitä kiirettä mulle siis tulisi?

Ja sinusta kaikki ovat lapsettomia pariskuntia....?

Olet hölmö. Ei mulla muuta. Sanoin tosiasian, joka pätee monen kohdalla, mutta kuten aina ihmisistä puhuttaessa, se ei tietenkään päde kaikkiin. Jos ei joulua vietä, ei siitä tietenkään saa stressiä mitenkään päin.

Mutta meille perheellisille, jotka vietämme joulua ja laitamme kodin hienoksi, meille se varautuminen tarkoittaa nimenomaan hössöttämätöntä ja stressitöntä joulua.

Vierailija
45/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse rakastankin joulua, on mielestäni kuitenkin hyvä olla vähän varpaillaan sen oman jouluintoilunsa kanssa ja tilannetaju on parasta tässäkin.

Jos esim. työporukassa on joku hyvin yksinäinen ihminen, jolla joulunaika on kamalaa, on mielestäni ihan kohteliasta jättää joulukeskustelut enimmäkseen muualle. 

Osalle ihmisistä joulu on vuoden ahdistavin ajankohta.

Mä olen varmaan semmoinen ihminen, jonka seurassa varoisit, mutta ihan turhaan. Tuntuisi jopa alentuvalta, jos joku säälistä välttelisi normaaleja puheenaiheita. Ainut mikä ärsyttää, on jos joku kysyy mitä jouluna teen, ja kun vastaan etten mitään kummempia, niin alkaa vänkäämään ja huolehtimaan, että kai nyt jotain jne. Aika usein nämä henkilöt ovat kaltaisiasi ylisensitiivisiä.

Ylisensitiivinen ei ala vänkäämään ja huolehtimaan vaan nimenomaan tilannetajuton ja tunneälytön ihminen.

Vierailija
46/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun suunnittelu ja valmistelu tekee vuoden ankeimmasta ajasta vähän vähemmän ankeaa ja muistuttaa mitä on tulossa. Minä tosin mietin kesälomaakin hyvissä ajoin ja herkuttelen lomareissuilla lukemalla matkakohteesta ja tutkimalla erilaisia aktiviteetteja ja miettimällä vaatetarvetta jne. Se on sellaista konkreettista haaveilua.

JouluHÖSSÖTYKSESTÄ en tykkää yhtään. En halua niska hiessä vaeltaa ruuhkissa etsimässä joululahjoja tai vääntää väkisin yhtä ainoaa joulukorttia. Eikä tartte kun lahjoja on ostanut fiiliksen mukaan paljolti kotisohvalta käsin ja jouluaskartelusälät on olleet käden ulottuvilla pari viikkoa niin lapset tuottaa inspiraation mukaan erinäisiä kortteja viikossa.

Vierailija
47/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhannus ei olekaan mitään muuta kuin suomalaisten joukkoryyppäämis- ja känniörveltämisjuhla. Mitä sitä semmoista siis kuukausia etukäteen hössöttämään! Humalassa sitten hukkuvat, tappelevat, puukot heiluu urakalla ja liikenteessä kaahataan kuoliaaksi asti. Näin varsinkin aurinkoisina ja helteisinä juhannuksina. No, onneksi aurinkoinen ja helteinen juhannus on tätä nykyä suunnilleen yhtä harvinainen kuin kylmä ja runsasluminen joulu. Sellaisinakin kesinä, jotka muuten ovat aurinkoisia ja helteisiä.

Hv. Juhannus on keskikesän juhla, mistä lapsetkin nauttivat, ilman älytöntä krääsää. Joulu on pelkkä materialistinen pläjäys joka myös kuormittaa maapalloa aika tavalla. Jos lihan syöminen on epäeettistä, niin mitä joulu on? Minusta helkkaristi padkempi juhla ja se onkin minun mielipiteeni.

Vierailija
48/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on iso juhla. Juhannukseen tarvitaan vail olutta ja makkaraa.

Vierailija
49/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jouluhullu anoppi, joka neuloo jouluksi sukkia jostain elo-syyskuusta alkaen. Sitten kun tulee ekat pimeät illat, hän täräyttää pihalle täyden jouluvalaistuksen poroineen. Joka vuosi sinne ilmestyy joku valosarja lisää. On vilkkuvaa ja värillistä ja väritöntä. Joulukuusi on pihalla koristeltuna viimeistään isänpäivänä. Joululaulut pauhaa yötä päivää heti kun jouluradio-kanava kuuluu.

Meillä apet viettävät joulua kahdestaan etelän lämmössä,viinistä nauttien, ei lapset tai lapsenlapset häiritse eikä kiinnosta.

Kaksi joulua ovat meidän kanssa viettäneet 30 vuodessa.Nämä pakolla koska isomummo vielä hengissä ja piti joula viettää yhdessä.Muut joulut aina matkoilla etelässä.

Vaihdetaanko appivanhempia?

Vierailija
50/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua ei ole ilman materiaa, juhannus on. Hallelujaa tuo meidän mahtava juhan ja hannun juhla! Yliluonnollisuudessa puntit menevät tasan, jesse vs juhannustaiat. Aamen.

Vierailija
51/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä juhannukseksikin pitää esim mökit ja festariliput varata hyvissä ajoin ja järjestää vapaat. Juhannuksena ei valmisteta pitkää valmistusta vaativia ruokia, vaan kaikki ostetaan kaupasta ja heitetään grilliin ja katetaan pöytä. Juhannuksena ei myöskään anneta lahjoja. 

Mutta toisaalta sitten päivä ennen joulua ei tarvitse enää tehdä kukkurallista ostoskärryllistä ruokaostoksia, vaan kaikki ovat siinä vaiheessa jo leivottu ja kokattu. Juhannuksena kaikki ruokaostokset haetaan samana päivänä. 

Tässä ne suurimmat erot. 

Kokkaat sä jouluks kaiken etukäteen? Siis et pane päivää ennen aattoa kinkkuu uuniin? Leivotko sä joulutortutki viikkoo ennen vai? Ja syöt jouluna hapannutta graavikalaa? No joo, voihan ne perunat ja herneet periaatteessa keittää ja pakastaa vaikka sit edellisenä viikonloppuna, mut syökö niitä kukaan joulupöydästä, jos ne mikron kautta tuodaan? Mä ainakin ostan ja teen jouluruuat just vasta päivää ennen aattoo ja riisipuuron keitän aattona. Joulutorttuja mä saatan leipoo vaikka joulupäivänä, jos siltä tuntuu.

Missäs sanoin, että kokkaan kaiken etukäteen? Edellisenä päivänä kokataan korkeintaan kinkku ja rosollit. Sitä ennen on leivottu tortut ja kakut ja piparit, tehty laatikot jne. Kalaakaan ei kyllä joulupäivänä enää graavata ja sen voi ostaa valmiiksi graavattuna tai vaikka pakastaa. Ei tulisi mieleenkään vääntää jotain joulutorttuja vielä jouluaattona. Perunoita ja herneitä meidän joulupöydästämme ei löydy ja jos löytyisi, kuorisin perunat valmiiksi aaton aattona. Ne saa kyllä kaupasta tuotua jo pari viikkoa ennemminkin. Samoin juustoissa ja kalasäilykkeissä on pitkät päiväykset. 

Kuorisit perunat valmiiksi jo aatonaattona. Just. Et kai ole tosissasi.

Vierailija
52/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monikin aloittaa jo toukokuussa juhannushössötyksensä, jos ei ole valmistujaisjuhlia tiedossa.

Vaikka mun mielestä juhannuksesta ei ole mitään hössötettävää. Se on pitkä viikonloppu kesällä. Niitä on muitakin, kun kesälomaa.

Joulu on kerran vuodessa vaan ja joka vuosi. Mä aloitan fiilistelyn hissukseen syyskuussa. Itekseni kuuntelen joululauluja, suunnittelen joulukalentereita, lahjoja, ruokia.... tiedän porukkaa, jotka ovat ympärivuotisia jouluilijoita.

Perheen mä yhätän yleensä näin 30 päivää ennen jouluaattoa ekan kerran. Tänään syötiin kevyt versio jouluruuista. Olihan nuo nyt hieman ihmeissään, että viikonpäästä vasta. Hihiii.. sitten onkin jo muut kujeet mielessä. Tää on tämmöistä tonttuilua, omaa kivaa.

Tonttu olet kyllä. Jos mun kanssa asuisi tuollainen ihminen niin ei asuisi kauaa. Sen kun jokainen touhuaa mitä touhuaa, mutta kolmea päivää varten aloitetaan hirveä kohkaamimen jo kuukausi etukäteen. Pidätkö syntymäpäiviä varten myös prepartyt?

Vierailija
53/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies32vuotta kirjoitti:

Ok. 

Itse olen 33-vuotias lapseton sinkku mies. Jouluna käyn syömässä jouluruoan vanhempieni luona. Yhtään lahjaa en saa ja yhtään lahjaa en osta. Joulukoristeita en laita enkä tee jouluruokia.  Joulukortteja en lähetä, niitä saan korkeintaan 2 tai sitten en yhtään. Siinä on minun joulu.

Sitten kun vanhemmista aika jättää jätän sen viimeisenkin joulu-jutun pois eli jouluruoan syömisen. 

Ei kiinnosta. En ymmärrä ihmisiä, jotka stressaa Joulun takia. Anteeksi.

Tässäpä se pointti onkin. Jouluihmiset ei stressaa. Me nautitaan, kun saadaan puuhastella jouluisten juttujen parissa. Omaan tahtiin, ei tule stressiä. Jos jotain ei kerkee, niin sitä ei tarvita. Kaiken kuitenkin kerkee, kun ajoissa aloittaa.

Enkä ole niitä, jotka naita kahvipöydissä jutustelee. Parempi pitää suunsa supussa ja sitten 1.12. yllättää työkaverit. Eipä kukaan ole koskaan ollut vielä vastaan pientä joulukalenteri kivaa työpaikallakaan.

Kyllä olen nähnyt monta stressaavaa jouluihmistä, jotka eivät meinaa saada jouluaan valmiiksi, vaikka jo marraskuun alussa aloittavat valmistelun.

Vierailija
54/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas ongelma. Meidän perhe lähtee italiaan jouluksi ja uudeksi vuodeksi. Anna ihmisten viettää joulunsa miten haluaa, hössötyksellä tai ilman.

Vierailija
55/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ne suurimmat erot. 

Missäs sanoin, että kokkaan kaiken etukäteen? Edellisenä päivänä kokataan korkeintaan kinkku ja rosollit. Sitä ennen on leivottu tortut ja kakut ja piparit, tehty laatikot jne. Kalaakaan ei kyllä joulupäivänä enää graavata ja sen voi ostaa valmiiksi graavattuna tai vaikka pakastaa. Ei tulisi mieleenkään vääntää jotain joulutorttuja vielä jouluaattona. Perunoita ja herneitä meidän joulupöydästämme ei löydy ja jos löytyisi, kuorisin perunat valmiiksi aaton aattona. Ne saa kyllä kaupasta tuotua jo pari viikkoa ennemminkin. Samoin juustoissa ja kalasäilykkeissä on pitkät päiväykset. 

Kuorisit perunat valmiiksi jo aatonaattona. Just. Et kai ole tosissasi.

Et taida juurikaan kokkailla, jos tuossa on sinusta jotain omituista.

Vierailija
56/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumieli on kyllä todellisuudessa stressaava ahdistus. Onneks lennän jouluksi etelään, missä ei joulusta ja niistä iäniäkuisista rallatuksista ei ole tietokaan. Hyvää joulua kaikille niille, jotka eivät sitä vietä ja syövät muutenkin eettistä kasvisruokaa.

Vierailija
57/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä ikuinen fraasi, jota jotkut toitottaa : jouluhössötys alkaa vuosi vuodelta aikaisemmin ja bla blaa blaaaa.

Ja tänä vuonna itsekin liityin tähän kerhoon - miten inusta tuntuu, että kaikki esim joulumainonta lähti liikenteeseen tänä vuonna todella aikaisin? Pelkääkö jengi niin uutta lamaa, etä joulumyyntiin on satsattu kaikki ja sen takia se ryöstäytyy käsistä? 

(auttaa se joulumyynti väliaikaisesti, mutta uusi lama on edessä, koska koko talous on pelkkää suurta kuplaa, joka odottaa vain puhkaisua, liberaali markkinatalous ei vain toimi, ei toimi, ei toimi, vaikka kuinka enbusket ja häikelät ja muut kokkarit väittävät eli samaan romukoppaan kuin merkantilismi ja kommunismi)

Jo 70-luvulla, kun olin lapsi, vinhuttiin samaa laulua. Voi ku joulu alkaa aina aikaisemmin Minä en ainakaan hössötä

Vierailija
58/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihanalta. Syksy on pimeä, kylmä ja märkä, jos joku saa siihen piristystä vaikka sitten valmistelemalla joulua hyvissä ajoin, miten ihmeessä se olisi keltään pois?

Paitsi ilmeisesti ap:lta, jota häiritsee työkavereiden keskustelu aiheesta. Small talkin ei ole tarkoituskaan olla erityisen henkevää.

Vierailija
59/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää jouluhössötys! Jouluun on kuukausi aikaa. Eihän juhannustakaan hössötetä vielä toukokuussa!

Kyllä moni juntti alkaa hokemaan jo vapun jälkeen että "mitäs teette juhannuksena?".

Vierailija
60/82 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SUn työkaverit ovat varmaan samoja ihmisä, jotka eivät äitiysaikan keksi muuta puhuttavaa kuin lapset :D

Kyllä näillä työkavereilla on myös lapsia. Osaavat siis puhua muustakin kuin lapsistaan, eli esim. jouluasioita puidaan monelta kantilta joka tauolla. Näistä keskustelijoista yksi on ystäväni työpaikan ulkopuolellakin. Fb:ssa oli yllätys-yllätys kuva joulupukista tänään. Ilmeisesti joulunavaus ollut tänään. Viime viikonloppuna oli kuva joulutorttukasasta. Kaikella rakkaudella (ja oikeasti hän on ihana ihminen), silti uskallan väittää, että jonkin aukon se älytön jouluhössötys hänen elämässään täyttää.

-ap

.

Minulla on 48 aukkoa, voisit joutessas miettiä niihin sisältöä.

Kohteet 17v poika ja 18v tyttö.

Joulukalenterista siis kyse.

Kiitokset jo etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän