Ärsyttää jouluhössötys! Jouluun on kuukausi aikaa. Eihän juhannustakaan hössötetä vielä toukokuussa!
Työpaikan kahvipöydässä keskustelu perjantaina:
- Nyt on black friday, kannattaa hankkia joululahjat
- Meidän pojat saa PS-lahjakortit ja molemmille on uudet lasketteluvälineet. Saisikohan jostain kuulokkeita halvalla pukinkonttiin tänään?
- Paikasta X saa, mutta ne on voitu myydä jo aamulla loppuun.
- Ai kauheeta, minulla on joulukalat vielä tilaamatta. Kinkun laitoin tilaukseen.
Minä avasin tässä vaiheessa suuni ja sanoin, että nyt kyllä alkaa ottaa päähän, kun täällä ei puhuta enää mistään muusta kuin joulusta.
Kommentit (82)
Kuukausi on lyhyt aika, jos on jouluihminen ja tekee paljon itse. Sinulla ei taida olla mitään hommia joulun eteen. Ihana nauttia monta päivää, kun kaikki on vihdoin valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä juhannukseksikin pitää esim mökit ja festariliput varata hyvissä ajoin ja järjestää vapaat. Juhannuksena ei valmisteta pitkää valmistusta vaativia ruokia, vaan kaikki ostetaan kaupasta ja heitetään grilliin ja katetaan pöytä. Juhannuksena ei myöskään anneta lahjoja.
Mutta toisaalta sitten päivä ennen joulua ei tarvitse enää tehdä kukkurallista ostoskärryllistä ruokaostoksia, vaan kaikki ovat siinä vaiheessa jo leivottu ja kokattu. Juhannuksena kaikki ruokaostokset haetaan samana päivänä.
Tässä ne suurimmat erot.
Kokkaat sä jouluks kaiken etukäteen? Siis et pane päivää ennen aattoa kinkkuu uuniin? Leivotko sä joulutortutki viikkoo ennen vai? Ja syöt jouluna hapannutta graavikalaa? No joo, voihan ne perunat ja herneet periaatteessa keittää ja pakastaa vaikka sit edellisenä viikonloppuna, mut syökö niitä kukaan joulupöydästä, jos ne mikron kautta tuodaan? Mä ainakin ostan ja teen jouluruuat just vasta päivää ennen aattoo ja riisipuuron keitän aattona. Joulutorttuja mä saatan leipoo vaikka joulupäivänä, jos siltä tuntuu.
Missäs sanoin, että kokkaan kaiken etukäteen? Edellisenä päivänä kokataan korkeintaan kinkku ja rosollit. Sitä ennen on leivottu tortut ja kakut ja piparit, tehty laatikot jne. Kalaakaan ei kyllä joulupäivänä enää graavata ja sen voi ostaa valmiiksi graavattuna tai vaikka pakastaa. Ei tulisi mieleenkään vääntää jotain joulutorttuja vielä jouluaattona. Perunoita ja herneitä meidän joulupöydästämme ei löydy ja jos löytyisi, kuorisin perunat valmiiksi aaton aattona. Ne saa kyllä kaupasta tuotua jo pari viikkoa ennemminkin. Samoin juustoissa ja kalasäilykkeissä on pitkät päiväykset.
Kuorisit perunat valmiiksi jo aatonaattona. Just. Et kai ole tosissasi.
Et taida juurikaan kokkailla, jos tuossa on sinusta jotain omituista.
En ole sama, mutta hei pliis, jotain rajaa. Ei kukaan kuori perunoita valmiiksi aatonaattona. Turhaa mesoamista.
Näin jo pari viikkoa sitten ensimmäiset runebergintortut paikallisessa automarketissa, onhan Runebergin päivä tosiaan jo 5. helmikuuta. Jännittää jo nyt, näenkö samassa kaupassa vielä runebergintorttujen, laskiaispullien, mämmin ja tippaleipien kokoontumisajot. Aiemmin em. tuotteet ovat olleet myynnissä samanaikaisesti.
Olen yksin asuva sinkku eikä minulla ole lähiomaisia. Työpaikalla ja muualla uusissa tilanteissa ihmiset kyselevät aina joulusuunnitelmistani. En juhli joulua ja vietäm joulun yksin kotona. En tiedä mitä näille uteleville ihmisille oikein kertoisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksin asuva sinkku eikä minulla ole lähiomaisia. Työpaikalla ja muualla uusissa tilanteissa ihmiset kyselevät aina joulusuunnitelmistani. En juhli joulua ja vietäm joulun yksin kotona. En tiedä mitä näille uteleville ihmisille oikein kertoisin.
No mikset voisi kertoa että et vietä joulua?
Vierailija kirjoitti:
”En vietä joulua”, mitä muutakaan? Näin olen myös itse sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset voisi kertoa että et vietä joulua?
Miten olisi totuus? Kerran se kirpaisee kertoa totuus ja jatkossa paljon helpompaa. Kyllähän se on muista säälittävää mutta entä sitten.Mielummin yksin kuin stressin ja riidan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Näin jo pari viikkoa sitten ensimmäiset runebergintortut paikallisessa automarketissa, onhan Runebergin päivä tosiaan jo 5. helmikuuta. Jännittää jo nyt, näenkö samassa kaupassa vielä runebergintorttujen, laskiaispullien, mämmin ja tippaleipien kokoontumisajot. Aiemmin em. tuotteet ovat olleet myynnissä samanaikaisesti.
Kyllä täällä minun kotikaupungissani on runebergintorttuja myynnissä ihan ympäri vuoden. Miksei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Tippaleipä liittyy Vapun juhlintaan. Laskiaispulla taas on laskiaisen herkku, kuten nimikin kertoo. Runebergin torttu ei taida liittyä mihinkään juhlaan. Se on Fredrika Runebergin hallussa olleeseen reseptiin perustuva leivonnainen. Sitä on syöty kaikissa juhlissa Runebergin perheessä. Monet syö sitä nykyisin Runeberginpäivänä helmikuussa, vaikka sen alkuperä ei ole mikään muistopäivän leivonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Olivatko pakasteita? Ne ovat viime runeberginpäivältä, niitä yritetään monessa paikassa edelleen myydä pois. Ja mämmiä saa pakasteena ympäri vuoden hyvinvarustelluista marketeista, kesäaikaan varsinkin ulkosuomalaiset kesälomareissullaan ostavat niitä ja kyllä sitä ulkomaalaisillekin tarjotaan "elämyksenä" pitkin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vastannut, että en ole jouluihmisiä, mutta nautin vapaapäivistä ruuan ja leffojen kanssa. Kyllä, olen tyytyväinen näin. Jos joku jää minua surkuttelemaan, ihan sama, vietän pyhät tismalleen niin kuin haluan.
Mies32vuotta kirjoitti:
Ok.
Itse olen 33-vuotias lapseton sinkku mies. Jouluna käyn syömässä jouluruoan vanhempieni luona. Yhtään lahjaa en saa ja yhtään lahjaa en osta. Joulukoristeita en laita enkä tee jouluruokia. Joulukortteja en lähetä, niitä saan korkeintaan 2 tai sitten en yhtään. Siinä on minun joulu.
Sitten kun vanhemmista aika jättää jätän sen viimeisenkin joulu-jutun pois eli jouluruoan syömisen.
Ei kiinnosta. En ymmärrä ihmisiä, jotka stressaa Joulun takia. Anteeksi.
No ei se stressi muille aiheudu kokkaamisesta tai lahjojen ostosta tai joulunvietosta muutenkaan. Vain silloin, jos noista jutuista ei nauti mutta silti jostain syystä tekee.
Me ollaan joulut yleensä Kanarialla. Jos joku alkaa puhua kauheasti joulutouhuista, käännän keskustelut nopeasti etelänlomaan. Ihan vaan vinkkinä ap:lle. Ei tarvii pitkään kuunnella toisten joulujuttuja, kun aloittaa jutun, että kohta sitä ollaan auringossa palmun alla. Stressitöntä joulua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan joulut yleensä Kanarialla. Jos joku alkaa puhua kauheasti joulutouhuista, käännän keskustelut nopeasti etelänlomaan. Ihan vaan vinkkinä ap:lle. Ei tarvii pitkään kuunnella toisten joulujuttuja, kun aloittaa jutun, että kohta sitä ollaan auringossa palmun alla. Stressitöntä joulua kaikille!
Eli käännät keskustelun aina itseesi. Itsekeskeiset ihmiset eivät ole hyvää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä juhannukseksikin pitää esim mökit ja festariliput varata hyvissä ajoin ja järjestää vapaat. Juhannuksena ei valmisteta pitkää valmistusta vaativia ruokia, vaan kaikki ostetaan kaupasta ja heitetään grilliin ja katetaan pöytä. Juhannuksena ei myöskään anneta lahjoja.
Mutta toisaalta sitten päivä ennen joulua ei tarvitse enää tehdä kukkurallista ostoskärryllistä ruokaostoksia, vaan kaikki ovat siinä vaiheessa jo leivottu ja kokattu. Juhannuksena kaikki ruokaostokset haetaan samana päivänä.
Tässä ne suurimmat erot.
Kokkaat sä jouluks kaiken etukäteen? Siis et pane päivää ennen aattoa kinkkuu uuniin? Leivotko sä joulutortutki viikkoo ennen vai? Ja syöt jouluna hapannutta graavikalaa? No joo, voihan ne perunat ja herneet periaatteessa keittää ja pakastaa vaikka sit edellisenä viikonloppuna, mut syökö niitä kukaan joulupöydästä, jos ne mikron kautta tuodaan? Mä ainakin ostan ja teen jouluruuat just vasta päivää ennen aattoo ja riisipuuron keitän aattona. Joulutorttuja mä saatan leipoo vaikka joulupäivänä, jos siltä tuntuu.
Missäs sanoin, että kokkaan kaiken etukäteen? Edellisenä päivänä kokataan korkeintaan kinkku ja rosollit. Sitä ennen on leivottu tortut ja kakut ja piparit, tehty laatikot jne. Kalaakaan ei kyllä joulupäivänä enää graavata ja sen voi ostaa valmiiksi graavattuna tai vaikka pakastaa. Ei tulisi mieleenkään vääntää jotain joulutorttuja vielä jouluaattona. Perunoita ja herneitä meidän joulupöydästämme ei löydy ja jos löytyisi, kuorisin perunat valmiiksi aaton aattona. Ne saa kyllä kaupasta tuotua jo pari viikkoa ennemminkin. Samoin juustoissa ja kalasäilykkeissä on pitkät päiväykset.
Kuorisit perunat valmiiksi jo aatonaattona. Just. Et kai ole tosissasi.
Et taida juurikaan kokkailla, jos tuossa on sinusta jotain omituista.
En ole sama, mutta hei pliis, jotain rajaa. Ei kukaan kuori perunoita valmiiksi aatonaattona. Turhaa mesoamista.
Miten se on yhtään sen kummempaa mesoamista kuin muutkaan valmistelut tai aattona kuoriminen? :D Teen minä monesti arkenakin niin, jos tiedän, että seuraavana päivänä on kiirettä. Ihan normaalia suunnitelmallisuutta kuten kinkun sulamaan ottaminenkin tai laatikoiden tekeminen etukäteen. Sinustako ainoa oikea tapa on tehdä kaikki kiireellä jouluaattona, ettei vain näyttäisi mesoamiselta?
Musta taas on kiva kattoa perheellisten hysteeristä sekioamista kaiken turhan häsän takia.
Varsinkin pikku räkänokkien äitien.
Mahtava muistutus siitä, että en helvetissä ikään hani penskoja.
N27
Vierailija kirjoitti:
Musta taas on kiva kattoa perheellisten hysteeristä sekioamista kaiken turhan häsän takia.
Varsinkin pikku räkänokkien äitien.
Mahtava muistutus siitä, että en helvetissä ikään hani penskoja.
N27
Meillä on kolme lasta, mutta emme vietä joulua. Ollaan joulut ulkomailla auringossa. Rentoa ja mukavaa. Voit rauhassa hankkia penskoja eli lapsia, kuten meillä kutsutaan. Voit itse päättää perheesi kanssa, vietättekö joulua perinteisesti vai omalla tyylillä.
Ja meillä taas lapsikin on jo täysi-ikäinen ja silti joulua vietetään melko samoilla perinteillä, kuin on vietetty jo minunkin lapsuudessani. Myös tämä täysi-ikäinen poikani on kovasti joulusta pitävä. Lahjat kyllä hänen mukaansa saisi jättää antamatta ( tai siis antaa niitä vain läheisille pikkulapsille) ja keskittyä ruokailuun ja muuhun tunnelmaan.
Minä taas rakastan lahjoja, mutta olen pikkuhiljaa opetellut siihen, että siinäkin vähemmän voi olla enemmän.
Mies32vuotta kirjoitti:
Ok.
Itse olen 33-vuotias lapseton sinkku mies. Jouluna käyn syömässä jouluruoan vanhempieni luona. Yhtään lahjaa en saa ja yhtään lahjaa en osta. Joulukoristeita en laita enkä tee jouluruokia. Joulukortteja en lähetä, niitä saan korkeintaan 2 tai sitten en yhtään. Siinä on minun joulu.
Sitten kun vanhemmista aika jättää jätän sen viimeisenkin joulu-jutun pois eli jouluruoan syömisen.
Ei kiinnosta. En ymmärrä ihmisiä, jotka stressaa Joulun takia. Anteeksi.
En minäkään ymmärrä ihmisiä jotka stressaa joulun takia. Kun äiti eli, kävin hänelle laittamassa jotain jouluista, liinan pöytään, ruokaa, lahjoja. Äidin kuoltua tämä kaikki jäi pois, itselleni en viitsi laittaa mitään.
Voisin viettää joulun kanssasi. Vähän sama paitsi etten taida mennä edes vanhemmille syömään koska siellä vain ahdistuu.Asuvat yhdessä mutta eivät edes puhu toisillensa.Riitelyä ja väkivaltaa.En halua mennä vaikka toisaalta se olisi kai velvollisuuteni mennä kun ei omaa perhettä ole niin mennä sinne vähän katsomaan päältä että ei menisi käsirysyksi.Monta kertaa mennyt. Lahjat ostan vain sukulaislapsille,yksi per naama.Yhden kortin laitan eräälle vanhalle tutulle hän sitä kuitenkin odottaa.Muille txt aaton aattona.