Ärsyttää jouluhössötys! Jouluun on kuukausi aikaa. Eihän juhannustakaan hössötetä vielä toukokuussa!
Työpaikan kahvipöydässä keskustelu perjantaina:
- Nyt on black friday, kannattaa hankkia joululahjat
- Meidän pojat saa PS-lahjakortit ja molemmille on uudet lasketteluvälineet. Saisikohan jostain kuulokkeita halvalla pukinkonttiin tänään?
- Paikasta X saa, mutta ne on voitu myydä jo aamulla loppuun.
- Ai kauheeta, minulla on joulukalat vielä tilaamatta. Kinkun laitoin tilaukseen.
Minä avasin tässä vaiheessa suuni ja sanoin, että nyt kyllä alkaa ottaa päähän, kun täällä ei puhuta enää mistään muusta kuin joulusta.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse rakastankin joulua, on mielestäni kuitenkin hyvä olla vähän varpaillaan sen oman jouluintoilunsa kanssa ja tilannetaju on parasta tässäkin.
Jos esim. työporukassa on joku hyvin yksinäinen ihminen, jolla joulunaika on kamalaa, on mielestäni ihan kohteliasta jättää joulukeskustelut enimmäkseen muualle.
Osalle ihmisistä joulu on vuoden ahdistavin ajankohta.Ja tätähän voi sitten soveltaa vaikka kuinka, lapsista ei voi puhua kun lapseton pahoittaa mielen, lemmikeistä ei voi puhua kun allergiset/lemmikkinsä hiljattain menettäneet pahoittaa mielen jne.
Näin se kyllä on, vaikka olet varmaan omasta mielestäsi ironinen. Huomaavainen ihminen ei ala elämöidä asiasta juuri sellaisen ihmisen kuullen, jolle tietää asian olevan arka.
Kaikkea ei tietenkään voi tietää, mutta jos tietää, voi ko. asiaa koskevat jutut ajoittaa johonkin toiseen ajankohtaan.
15
Inhoan tuota hössötys-sanaa, tulee mielikuva jostain toiminnasta joka ei johda mihinkään vaikka kauheasti touhutaan, on jotenkin alentuva.
Exä aina valitti jouluhössötyksestä kun ei tajunnut ettei ne ruuat, lahjat ym. tyhjästä tule vaan että joku (meillä minä) ne tekee, hankkii ja järjestää.
Mutta harmi jos jotakuta noin ärsyttää työkavereiden puheet. Sulla on varmasti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse rakastankin joulua, on mielestäni kuitenkin hyvä olla vähän varpaillaan sen oman jouluintoilunsa kanssa ja tilannetaju on parasta tässäkin.
Jos esim. työporukassa on joku hyvin yksinäinen ihminen, jolla joulunaika on kamalaa, on mielestäni ihan kohteliasta jättää joulukeskustelut enimmäkseen muualle.
Osalle ihmisistä joulu on vuoden ahdistavin ajankohta.
Mä olen varmaan semmoinen ihminen, jonka seurassa varoisit, mutta ihan turhaan. Tuntuisi jopa alentuvalta, jos joku säälistä välttelisi normaaleja puheenaiheita. Ainut mikä ärsyttää, on jos joku kysyy mitä jouluna teen, ja kun vastaan etten mitään kummempia, niin alkaa vänkäämään ja huolehtimaan, että kai nyt jotain jne. Aika usein nämä henkilöt ovat kaltaisiasi ylisensitiivisiä.
Joulu on enemmän kuin 25.12. Joulun aika alkaa adventista. Juhannus on kesäkuussa yksi lauantai. Joulu on iso juhla ympäri maailman. Juhannus, niiin...
Jos niitä sukkia tekee jouluksi, ei tosiaankaan ehdi edellisellä viikolla aloittaa. Sukat on hyvä joululahja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hyvissä ajoin valmistelujen aloittaminen nimenomaan ESTÄÄ hössötyksen. Paljon enemmän hössöttää sellainen, joka jättää kaiken viime tippaan.
Höpöhöpö. Säälittävä puolustuspuhe. Kiirettä ja stressiä on ihmisen hyvä välttää, eikä se joulun tulo sitä vaadi. Meillä on kinkku ja joululaatikot itse tehtyä, mut kaikki muu ostetaan kaupasta valmiina. Kinkkukin hankitaan valmiiksi sulatettuna juuri ennen joulua. Muutaman euron säästön takia en ala metsästää alennuksesta pakastekinkkuja. Lahjoja emme osta. Mieheni kanssa ostetaan yhdessä matka. Se on meidän joululahja. Yleensä perinteisesti on ostettu se vasta matkamessuilta tammikuussa. Joulukortit lähetän vain lähisuvulle. Kummilapsille lähtee postissa joka vuosi S-ryhmän lahjakortit. Ostakoot niillä mieluisat Legot ja petshopit. Partiolaisten adventtikalenterin ostan joka vuosi, koska se on se oikea ja perinteinen kuvakalenteri ja vuosikymmeniä kestänyt perinne. Nykyisin sen saa monesti ostettua ruokaostosten yhteydessä marketin aulasta, jos ei partiolaisia satu ovelle myymään. Kuusta meille ei osteta, eikä koristeita laitella. Mitä kiirettä mulle siis tulisi?
No kyllä juhannukseksikin pitää esim mökit ja festariliput varata hyvissä ajoin ja järjestää vapaat. Juhannuksena ei valmisteta pitkää valmistusta vaativia ruokia, vaan kaikki ostetaan kaupasta ja heitetään grilliin ja katetaan pöytä. Juhannuksena ei myöskään anneta lahjoja.
Mutta toisaalta sitten päivä ennen joulua ei tarvitse enää tehdä kukkurallista ostoskärryllistä ruokaostoksia, vaan kaikki ovat siinä vaiheessa jo leivottu ja kokattu. Juhannuksena kaikki ruokaostokset haetaan samana päivänä.
Tässä ne suurimmat erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hyvissä ajoin valmistelujen aloittaminen nimenomaan ESTÄÄ hössötyksen. Paljon enemmän hössöttää sellainen, joka jättää kaiken viime tippaan.
Höpöhöpö. Säälittävä puolustuspuhe. Kiirettä ja stressiä on ihmisen hyvä välttää, eikä se joulun tulo sitä vaadi. Meillä on kinkku ja joululaatikot itse tehtyä, mut kaikki muu ostetaan kaupasta valmiina. Kinkkukin hankitaan valmiiksi sulatettuna juuri ennen joulua. Muutaman euron säästön takia en ala metsästää alennuksesta pakastekinkkuja. Lahjoja emme osta. Mieheni kanssa ostetaan yhdessä matka. Se on meidän joululahja. Yleensä perinteisesti on ostettu se vasta matkamessuilta tammikuussa. Joulukortit lähetän vain lähisuvulle. Kummilapsille lähtee postissa joka vuosi S-ryhmän lahjakortit. Ostakoot niillä mieluisat Legot ja petshopit. Partiolaisten adventtikalenterin ostan joka vuosi, koska se on se oikea ja perinteinen kuvakalenteri ja vuosikymmeniä kestänyt perinne. Nykyisin sen saa monesti ostettua ruokaostosten yhteydessä marketin aulasta, jos ei partiolaisia satu ovelle myymään. Kuusta meille ei osteta, eikä koristeita laitella. Mitä kiirettä mulle siis tulisi?
Niin, sinulle ei tule kiirettä mutta ei tässä nyt pelkästään sinusta ollut kyse vaan ihmisistä yleisesti. Monet haluavat ja tykkävät viettää joulua isommin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua päästä pienimmällä vaivalla joulusta, he nauttivat joulun valmisteluista tai ainakin lopputuloksesta. Tapasi viettää joulua ei ole ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Koitapa varata vaikka Turun saaristosta mökki juhannukseksi Toukokuussa.
Toukokuu kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa varata vaikka Turun saaristosta mökki juhannukseksi Toukokuussa.
Toukokuu kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Tottapa tuokin. Kiitos korjauksesta. Mutta totta tuokin ettet saa sitä mökkiä enää silloin varattua. Hyvä, kun vielä nostit tämän asian esiin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä juhannukseksikin pitää esim mökit ja festariliput varata hyvissä ajoin ja järjestää vapaat. Juhannuksena ei valmisteta pitkää valmistusta vaativia ruokia, vaan kaikki ostetaan kaupasta ja heitetään grilliin ja katetaan pöytä. Juhannuksena ei myöskään anneta lahjoja.
Mutta toisaalta sitten päivä ennen joulua ei tarvitse enää tehdä kukkurallista ostoskärryllistä ruokaostoksia, vaan kaikki ovat siinä vaiheessa jo leivottu ja kokattu. Juhannuksena kaikki ruokaostokset haetaan samana päivänä.
Tässä ne suurimmat erot.
Kokkaat sä jouluks kaiken etukäteen? Siis et pane päivää ennen aattoa kinkkuu uuniin? Leivotko sä joulutortutki viikkoo ennen vai? Ja syöt jouluna hapannutta graavikalaa? No joo, voihan ne perunat ja herneet periaatteessa keittää ja pakastaa vaikka sit edellisenä viikonloppuna, mut syökö niitä kukaan joulupöydästä, jos ne mikron kautta tuodaan? Mä ainakin ostan ja teen jouluruuat just vasta päivää ennen aattoo ja riisipuuron keitän aattona. Joulutorttuja mä saatan leipoo vaikka joulupäivänä, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tuota hössötys-sanaa, tulee mielikuva jostain toiminnasta joka ei johda mihinkään vaikka kauheasti touhutaan, on jotenkin alentuva.
Exä aina valitti jouluhössötyksestä kun ei tajunnut ettei ne ruuat, lahjat ym. tyhjästä tule vaan että joku (meillä minä) ne tekee, hankkii ja järjestää.
Mutta harmi jos jotakuta noin ärsyttää työkavereiden puheet. Sulla on varmasti raskasta.
Minäkin inhoan tuota sanaa. Ja varsinkin pistää vihaksi, kun nämä ihmiset, jotka sitä käyttävät, ovat usein juuri niitä, jotka itse hössöttävät täsmälleen yhtä paljon kuin minä itsekin tai jopa enemmänkin. Anoppikin taivasteli, että ei kai sitä joulua viitsi hössöttää, mutta silti oli vääntänyt kinkut, laatikot, rosollit, tortut, piparit ja kaikki mahdolliset lisukkeet ja lahjat viimeisen päälle ja pukit ja kynttilät ja kuuset. Itse stressasin lähinnä lahjoista ja mitään siivouksia tai ruokia en edes vääntänyt ja hän minulle ylimielisesti totesi, että onko sitä pakko niin kamalasti hössöttää.
On tämä ikuinen fraasi, jota jotkut toitottaa : jouluhössötys alkaa vuosi vuodelta aikaisemmin ja bla blaa blaaaa.
Ja tänä vuonna itsekin liityin tähän kerhoon - miten inusta tuntuu, että kaikki esim joulumainonta lähti liikenteeseen tänä vuonna todella aikaisin? Pelkääkö jengi niin uutta lamaa, etä joulumyyntiin on satsattu kaikki ja sen takia se ryöstäytyy käsistä?
(auttaa se joulumyynti väliaikaisesti, mutta uusi lama on edessä, koska koko talous on pelkkää suurta kuplaa, joka odottaa vain puhkaisua, liberaali markkinatalous ei vain toimi, ei toimi, ei toimi, vaikka kuinka enbusket ja häikelät ja muut kokkarit väittävät eli samaan romukoppaan kuin merkantilismi ja kommunismi)
Mies32vuotta kirjoitti:
Ok.
Itse olen 33-vuotias lapseton sinkku mies. Jouluna käyn syömässä jouluruoan vanhempieni luona. Yhtään lahjaa en saa ja yhtään lahjaa en osta. Joulukoristeita en laita enkä tee jouluruokia. Joulukortteja en lähetä, niitä saan korkeintaan 2 tai sitten en yhtään. Siinä on minun joulu.
Sitten kun vanhemmista aika jättää jätän sen viimeisenkin joulu-jutun pois eli jouluruoan syömisen.
Ei kiinnosta. En ymmärrä ihmisiä, jotka stressaa Joulun takia. Anteeksi.
Miten tuo jouluanaika meni 20-30 vuotta sitten. Kiinostiko silloin?
Minuakin ärsyttää vähän tuo hössötyssana. Tai ehkä vain otan sen liikaa negativiisena. En stressaa joulun järjestelyissä yhtään mistään. Nautin siitä fiilistelystä ennen joulua. Ystävien ja sukulaisten kanssa tapaamisesta, glögin juomisesta, pikkujouluista jne. Ja käytän joulun valmisteluun päiviä ja tunteja aikaa.
Koska nautin siitä. Se odotus ja valmistelu on parasta. Joulupyhät itsessään ovat niin nopeasti ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ne suurimmat erot.
Kokkaat sä jouluks kaiken etukäteen? Siis et pane päivää ennen aattoa kinkkuu uuniin? Leivotko sä joulutortutki viikkoo ennen vai? Ja syöt jouluna hapannutta graavikalaa? No joo, voihan ne perunat ja herneet periaatteessa keittää ja pakastaa vaikka sit edellisenä viikonloppuna, mut syökö niitä kukaan joulupöydästä, jos ne mikron kautta tuodaan? Mä ainakin ostan ja teen jouluruuat just vasta päivää ennen aattoo ja riisipuuron keitän aattona. Joulutorttuja mä saatan leipoo vaikka joulupäivänä, jos siltä tuntuu.
Just näin. Miksi ihmeessä pitää jo tähän aikaan touhottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ne suurimmat erot.
Missäs sanoin, että kokkaan kaiken etukäteen? Edellisenä päivänä kokataan korkeintaan kinkku ja rosollit. Sitä ennen on leivottu tortut ja kakut ja piparit, tehty laatikot jne. Kalaakaan ei kyllä joulupäivänä enää graavata ja sen voi ostaa valmiiksi graavattuna tai vaikka pakastaa. Ei tulisi mieleenkään vääntää jotain joulutorttuja vielä jouluaattona. Perunoita ja herneitä meidän joulupöydästämme ei löydy ja jos löytyisi, kuorisin perunat valmiiksi aaton aattona. Ne saa kyllä kaupasta tuotua jo pari viikkoa ennemminkin. Samoin juustoissa ja kalasäilykkeissä on pitkät päiväykset.
Kyllä monikin aloittaa jo toukokuussa juhannushössötyksensä, jos ei ole valmistujaisjuhlia tiedossa.
Vaikka mun mielestä juhannuksesta ei ole mitään hössötettävää. Se on pitkä viikonloppu kesällä. Niitä on muitakin, kun kesälomaa.
Joulu on kerran vuodessa vaan ja joka vuosi. Mä aloitan fiilistelyn hissukseen syyskuussa. Itekseni kuuntelen joululauluja, suunnittelen joulukalentereita, lahjoja, ruokia.... tiedän porukkaa, jotka ovat ympärivuotisia jouluilijoita.
Perheen mä yhätän yleensä näin 30 päivää ennen jouluaattoa ekan kerran. Tänään syötiin kevyt versio jouluruuista. Olihan nuo nyt hieman ihmeissään, että viikonpäästä vasta. Hihiii.. sitten onkin jo muut kujeet mielessä. Tää on tämmöistä tonttuilua, omaa kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ne suurimmat erot.
Missäs sanoin, että kokkaan kaiken etukäteen? Edellisenä päivänä kokataan korkeintaan kinkku ja rosollit. Sitä ennen on leivottu tortut ja kakut ja piparit, tehty laatikot jne. Kalaakaan ei kyllä joulupäivänä enää graavata ja sen voi ostaa valmiiksi graavattuna tai vaikka pakastaa. Ei tulisi mieleenkään vääntää jotain joulutorttuja vielä jouluaattona. Perunoita ja herneitä meidän joulupöydästämme ei löydy ja jos löytyisi, kuorisin perunat valmiiksi aaton aattona. Ne saa kyllä kaupasta tuotua jo pari viikkoa ennemminkin. Samoin juustoissa ja kalasäilykkeissä on pitkät päiväykset.
Kuulostatpa kiukkuselta. Iisisti nyt. Tontut kurkkii.
Olet sielunsiskoni.