Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!

Vierailija
21.11.2018 |

Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.

Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!

Kommentit (6535)

Vierailija
6481/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eronneena keski-ikäisenä miehenä varoittanut kaikki nuoria miehiä lisääntymisestä. Miehen asema erotilanteessa on todella paska. Itse olen nyt 3,5 vuotta ollut jatkuvassa löysässä hirressä taloudellisten vaatimusten ja lasten näkemisen suhteen. En todellakaan voi suositella kenellekään tällaisen riskin ottamista.

Taloudellisten vaatimusten? Siis ihanko sun pitää eron myötä jakaa omaisuus lain puitteissa? Ja jopa maksaa elareita sun lapsista?? No jo on vaatimukset törkeät. Hyvä, jos selvennät näitä myös nuorille miehille.

Vierailija
6482/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkonäkökeskeisyys 20 vuotta tästä tulee olee brutaalia, löytääkseen lisääntymiskelpoisen yksilön tän maan sisältä on aika epätodennäköistä. Suurin osa on rumia, sori. Ei riitä kaikille millään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6483/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden/vuosien jälkeen kun lapsia on hankittu niin sitten se mies ei riitäkään sellaisena kuin hän on, niin nainen hakee eroa ja yleensä elatusmaksut lankeavat miehen maksettavaksi. Siinä sitä. 

Vierailija
6484/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet, älkää tehkö lapsia suomalaisen naisen kanssa. Ks. vieraannuttaminen.

Kohdelkaa naisia ja lapsia asiaan kuuluvalla tavalla, niin ei tarvitse pelätä "vieraannuttamista".

Mitä edes on vieraannuttaminen? Ei miehellä ole mitään tekoa lasten kanssa, muuta kuin omistajuussuhde, joka ei ole edes reilu vaan naista riistävä. Mies vio luovuttaa siemenen, mutta lapsen omistajuudelle ei ole mitään perusteita, muuta kuin se että jos nainen miehestä sattuu pitämään.

Vieraannuttaminen on sitä, kun miestä ei enää kiinnosta perhe. Ja sitten uhriudutaan. (Onko koskaan kiinnostanutkaan? On mennyt pelkkä pil lu mielessä eteenpäin, järjen käyttö on jostain syystä jäänyt kokonaan).

<

Sano sanomasi selvällä suomen kielellä kiitos. 

Vierailija
6485/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mies ja lapsia en halua. Syitä sille etten lapsia halua on varmaan 10. 

Minun mielestä on hyvä että nykyään voi elää lapsettomana ja sinkkuna. 

M35

Vierailija
6486/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden/vuosien jälkeen kun lapsia on hankittu niin sitten se mies ei riitäkään sellaisena kuin hän on, niin nainen hakee eroa ja yleensä elatusmaksut lankeavat miehen maksettavaksi. Siinä sitä. 

Eihän kukaan voi olla samanlainen sinkkuna mitä vanhempana. Luulisi jokaisen tajuavan tuon. Eikä tuollaiselle voi antaa lasten huoltajuutta. 

Vierailija
6487/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 vuotta sitten:

Nainen tarvitsi miehen elättäjäksi.

Mies tarvitsi naisen emännäksi ja seksiin.

Lapset syntyivät ikään kuin automaattisesti.

Ei tarvinnut miettiä mitä tekisi, jos halusit tupaan lämpöä tai pöytään ruokaa, sen eteen oli tehtävä työtä.

Kukaan ei kirjoittanut vauva-palstalle sanaakaan.

Vierailija
6488/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä nuo lasten isät sellaisia onnettomia reppanoita että heidän talous on heti kusessa kun viikon palkka jää saamatta. eivätkä uskalla sanoa työnantajalle että eivät anna frmalle pekkasia ilman ylityökorvauksia. Pelkäävät niin paljon saavansa potkut. itsellä taasen jää samasta tilistä puolet kuukaudessa säästöön ja ei pelota vaikka saisinkin potkut. Olisi hirveää elää tuollaisessa pelossa.

Vierailija
6489/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa näin lapsettomana miehenä, että koin tänään todella surullisen hetken kun istuin pääkaupungin keskustassa työmatkalla ravintolassa.

Kuulin sivukorvalla.

Siinä noin 50v isä tuli kauempaa tapaamaan kahta opiskelevaa tytärtä ravintolaan ja oli vissiin jäämässä yöksi. Tytöt kertoilivat reissuistaan ja lähtivät sitten porukalla teatteriin. Itse en samaa tai mitään ikinä tule kokemaan.

Tarina on tosi m42

Meslier
6490/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei koskaan ole ollut hoivaviettiä, enkä muutenkaan oikein välitä lapsista. Nuorempana käytin melko paljon tuota "sitten myöhemmin". Asiasta myös keskusteltiin, mutta exälle ei tuntunut menevän päähän se talouspuoli, eikä myöskään omat pelkoni suhteen muuttumisesta lapsen myötä. Koiran pentu kyllä otettiin ja niinhän siinä kävi, että suurin hoitovastuu koirasta vain tuli minulle vaikka koira oli exän. Tästäkin mainitsin, etten halua saman tapahtuvan lapsen kanssa, mutta tämäkin huoli meni kuuroille korville. Maapallon ylikansoitus ei myöskään ollut kuulema ongelma, koska ollaan Suomessa. Ja erohan siitä tuli ja vuotta myöhemmin oli sitten penskat toisen pojan kanssa.

Ja kuten moni muukin on jo todennut, niin naisilla tuntuu olevan täysin väärä kuva siitä nyytin kanssa elämisestä. Ei oteta huomioon taloutta, jaksamista, eikä mietitä tilannetta, että jos se lapsi ei synnykään terveenä. Nähdään vain se vaaleanpunainen t

Hyvä kirjoitus.

Vierailija
6491/6535 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni naisista kannattaisi tätä Tanskan ehdotusta, jossa huoltajuus jaetaan aina 50-50 tai 60-40? Selvästi useimmat miehet kannattaa.

Tätähän ei tarvita, JOS miehet hoitaisivat omia lapsiaan, eikä tulisi eroja niin paljon... Joten miksi sen lapsen "hoitaminen" kiinnostaa sitten eron jälkeen?? Ei yhtään järkeä sellaisilla miehillä päässä.

Vierailija
6492/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse olenkin lapseton mies, niin miesten ajattelumaailmaa sen verran tuntevana uskaltaisin arvella, että monissa tapauksissa, joissa mies lykkää lapsenhankintaa loputtomiin aina uusilla syillä, on perimmäisenä syynä se, ettei halua lasta todellisuudessa ollenkaan. Siis joko ei nykyisen naisensa kanssa tai sitten ei kenenkään naisen kanssa. Ei vain uskalla sanoa sitä naiselle ilmeisesti suhteen loppumisen pelossa ja sen pelossa, ettei löydä uutta naista. Paskaahan tuollainen käytös on, mutta osa miehistä on paskoja. Itsekään en todennäköisesti koskaan halua lapsia, mutta jos minulla olisi nainen, niin toisin tämän asian kyllä melko pian esille. Kyseessä on asia, josta en voi vain vaieta.

No varmasti.Jos jokainen mies sanoisi totuuden lastenhankinnasta naiselle heti suhteen alussa,se juttu loppuisi alkuunsa.

Ja ongelma oli? Naiset ei enää katsele kus ipäitä, miesten pitää kehittyä tai jäädä yksin ilman vinkumista.

Vierailija
6493/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis mies maksaa osan lasten elämisestä. Ne ei "lankea", ne on yleensä aika pieni osuus lasten kuluista. Jos lapset isällä, äiti maksaa elareita. Yhteishuoltajuudessa kulut kait puokki.

Vierailija
6494/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kuten moni muukin on jo todennut, niin naisilla tuntuu olevan täysin väärä kuva siitä nyytin kanssa elämisestä. Ei oteta huomioon taloutta, jaksamista, eikä mietitä tilannetta, että jos se lapsi ei synnykään terveenä. Nähdään vain se vaaleanpunainen t..."

Ei siitä oikein voi olla oikeaa kuvaa, ennenkuin sen kokee. Lapsikuume ei hillinny sillä, et miettii, jos lapsi ei ole terve ym. Se on todella voimakas, jopa fyysinen olotila. 

Mut hyvä, et exäsi sai lapset jonkun toisen kanssa. Toivottavasti lasten isä halusi ne myös.

Vierailija
6495/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä viisikymppisen perheenisän kommentti: tuntuu että koko maailma on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana heittänyt häränpyllyä siitä mitä itse olen pitänyt tavoiteltavana elämänä. Jonkinlainen hedonismi ja minä ensi -ajattelu tunkee jokaiseen elämänalueeseen. Miehuuskin on muuttunut siitä, että ole hyvä ihminen läheisillesi ja yhteiskunnalle, siihen, että elämästä pitäisi ulosmitata mahdollisimman paljon henkilökohtaista hyötyä, ja vastuita ei pitäisi olla. 

Oma elämäni prismaperheen isänä näyttäytyy tälle porukalle aivan sairaana, kun taas minulle se on miten asioiden kuuluu olla, nyt on aika kasvattaa lapsia ja elää tavallista arkea ja sitä kautta saada täytettä elämään.

Vierailija
6496/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irwin aikanaan lauloi: "Joskus aikain alussa kun luotiin maailmaa, niin tarvittiin myös kansaa kauas susirajan taa...vahingossa Luoja oudon prototyypin loi, ja tuumi että pakkasissa tuokin elää voi..."

Nyt evoluutio on kuitenkin todennut ettei tätä kansaa enää tarvita täällä. Ilmeisesti se on saanut tarpeeksi poliitikoiden touhusta? Viimeinen suomalainen sammuttaa valot joskus vuonna 2200.

Synkin tulevaisuudenskenaario ei ole se, että ihmiset kuolisivat sukupuuttoon. Synkin skenaario on se, että ne harvat ihmiset lisääntyvät ja täyttävät maan, jotka ovat ottaneet Raamatun kirjaimellisesti.

Esimerkiksi haredi-juutalaisia oli Israelissa vuonna 1992 noin 550.000 henkeä. Miljoonan hengen raja meni rikki 2016. Viime vuonna haredi-juutalaisia oli Israelissa noin 1,4 miljoonaa. USA:n haredi-juutalaisten määrä kaksinkertaistuu 20 vuoden välein.

Amishien määrä oli vuonna 1920 5000 henkeä. Vuonna 1952 19.000 henkeä. Vuonna 1992 128.150 henkeä. Vuonna 2020 350.665 henkeä. Vuonna 2024 411.060 henkeä.

Vierailija
6497/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut parisuhteessa joten ainakin omalta osaltani täysin mahdotonta tehdä lapsia.

M32

Sama juttu. En ole koskaan vakavasti seurustellut kenenkään kanssa.

Pari tapailua on vain ollut.

Miten voin auttaa lasten teossa jos naiset ei kiinnostu minusta?

M33

Tee itsestäsi mielenkiintoinen.

Vierailija
6498/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä se on ollut yksinkertaisesti se, että naiskumppanini ei halua lapsia. Itselle ei kuitenkaan ole ollut niin tärkeä asia, että naista vaihtaisin.

Vierailija
6499/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä nuo lasten isät sellaisia onnettomia reppanoita että heidän talous on heti kusessa kun viikon palkka jää saamatta. eivätkä uskalla sanoa työnantajalle että eivät anna frmalle pekkasia ilman ylityökorvauksia. Pelkäävät niin paljon saavansa potkut. itsellä taasen jää samasta tilistä puolet kuukaudessa säästöön ja ei pelota vaikka saisinkin potkut. Olisi hirveää elää tuollaisessa pelossa.

Kyseisillä miehillä on naisen valinta mennyt pieleen jos joutuu itse vastaamaan yksin tai lähes yksin taloudellisesta taakasta. Ja jotkut nyt vain ovat sellaisia että eivät osaa sovittaa kulujaan tulotason mukaan, oli se palkka sitten miten paljon vain. Kannattaa välttää niitä naisia joilla ei ole koulutusta ja näyttöä siitä että osaa tehdä töitä, ja niitä jotka ovat jatkuvasti mankumassa kaiken sellaisen perään mihin ei ole varaa.

Minulla on puoliso joka tienaa suurin piirtein saman verran kuin minä. Kumpikin siirtää yhteistilille saman summan joka kuukausi. Kuluista pidetään tarkkaa kirjaa ja isommat hankinnat päätetään yhdessä. Meillä on kaksi pientä lasta ja ehkä joskus tulee jatkoa. Hyvin ollaan pärjätty.

Vierailija
6500/6535 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan mennä myös niin pitkälle asioissa. Ettei isä halua tehtävän aborttia vaan lapsi syntyy. Ei hoida ei leiki ei puhu edes lapselle. Myöhemmin nuorten psykologi sanoo ettei miehestä ollut isäksi koskaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi