Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!
Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.
Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!
Kommentit (6535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että isät joutuu Käymään töissä ja hoitamaan vielä kodinkin, tämä on luonnon vastaista.
Korkean syntyvyyden kulttuureissa mies hoitaa hommat, naiset synnyttää ja hoitaa kaiken.
Jos halutaan syntyvyyden nousevan naisen täytyisi tietää paikkansa, tässä nisäkkäiden maailmassa.
Tietyt rodut häviävät jos feminismi saa liiallisen otteen.
Naisten kuuluisi olla naisia ja miehet miehiä. Ei juuri kukaan nainen halua lapsia epämiehekkäälle tossuja miehelle, joka ei uskalla sanoa naiselleen mitään vastaan.
Naiset haluaa miehen joka ottaa paikk
Mitä sekoilet. Olen rakentanut elämäni hyväksi ihan itse. Miesten omistukseen miehen siementen ilmaiseksi synnyttelu oma kehoni tuhoamalla ei kuulu käsitykseeni hyvästä elämästä. Jos joku miehen sikiöitä haluaa niin sitten kannattaa aloittaa neuvottelu ihan alkutekijöistään, ollaan hyvin kaukana siitä että joku nainen vaan uhrautuisi kun joku mies keksii niin päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet, älkää tehkö lapsia suomalaisen naisen kanssa. Ks. vieraannuttaminen.
Kohdelkaa naisia ja lapsia asiaan kuuluvalla tavalla, niin ei tarvitse pelätä "vieraannuttamista".
Mitä edes on vieraannuttaminen? Ei miehellä ole mitään tekoa lasten kanssa, muuta kuin omistajuussuhde, joka ei ole edes reilu vaan naista riistävä. Mies vio luovuttaa siemenen, mutta lapsen omistajuudelle ei ole mitään perusteita, muuta kuin se että jos nainen miehestä sattuu pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdelkaa naisia ja lapsia asiaan kuuluvalla tavalla, niin ei tarvitse pelätä "vieraannuttamista".
Mitä edes on vieraannuttaminen? Ei miehellä ole mitään tekoa lasten kanssa, muuta kuin omistajuussuhde, joka ei ole edes reilu vaan naista riistävä. Mies vio luovuttaa siemenen, mutta lapsen omistajuudelle ei ole mitään perusteita, muuta kuin se että jos nainen miehestä sattuu pitämään.
Vieraannuttaminen on sitä, kun miestä ei enää kiinnosta perhe. Ja sitten uhriudutaan. (Onko koskaan kiinnostanutkaan? On mennyt pelkkä pil lu mielessä eteenpäin, järjen käyttö on jostain syystä jäänyt kokonaan).
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt lapseni ja nyt nautin elämästä. Nainen halusi lapsia ja minä olin asian kanssa aika neutraali. Nyt olen yh ja lapset ovat elämäni sisältö ja nainen tavoittelee unelmiaan, missä tavoitteleekin. Miten se lapsen saaminen muuttaakin naista niin paljon. Ensin pyritään olemaan maailman paras äiti ja hurahdetaan kaikenmaailman terveys, sisustus, elämäntapavillityksiin. Sitten mies pellolle, koska on miehen syy että ei ole onnellinen. Ja kun miestä ei ole, niin arki on liian raskasta. Tässä vaiheessa hain lähihuoltajuutta ja pikkuhiljaa olinkin täyspäinen huoltaja, koska naisen piti etsiä itseään.
Olet siis yksisarvinen, erittäin harvinainen, ellet jopa täysin olematon :)
Miehetkö ei halua lapsia? Ei tartte ku deittiäppi avata ja muutamat keskustelut käydä, näitä miehiä on pilvin pimein, jotka lapsia haluaa. Eivät varmaan vaan löydä kumppania? Useampi miespuolinen ystäväni ja ex on kertonut, että lapsi/lapset on hankittu, kun on itse halunnut, ja joku nainen siinä vierellä ollut, joka ollut kelpo tähän (ja osa vähemmän kelpoja, jääneet yh-isiksi, kun vaimo hylännyt perheen, alkoholisoitunut tms). Osa ei tee lapsia, jos ei koe parisuhdetta tarpeeksi varmaksi ja oikeaksi. Ja mitä näitä syitä nyt sitten on, talous, työ, raha, maailman pahuus, vuodet kuluu ja hupsheijaa ollaan yli 50-vuotiaita. Monet katselee vielä viisikymppisinä, etsien jotain, mutta eivät ole tehneet asialle mitään. Keskusteluissa saattaa tulla vaikka kuukausien tai vuoden jälkeen ilmi, että mies toivoo perheenlisäystä, aivan yllätyksenä.
Väitän, että näitä miehiä on paljon, jotka haluaisivat lisääntyä, mutta kumppania ei ole tai ei ole sellaista kumppania, jonka kanssa tämän haluaisi tehdä. Miehet kun voi olla parisuhteessa pitkänkin aikaa, kokematta syvää yhteyttä, ajatellen, että ei löydä jotakuta muuta eivätkä siksi lähde suhteesta, kun siitä jotain itselle irti saa. Ja usein tällainen suhde ei täytä kummankaan syvimpiä tarpeita.
Ei oo töitä, ei oo rahaa, ei saa parisuhdetta eikä täten lapsia
Irwin aikanaan lauloi: "Joskus aikain alussa kun luotiin maailmaa, niin tarvittiin myös kansaa kauas susirajan taa...vahingossa Luoja oudon prototyypin loi, ja tuumi että pakkasissa tuokin elää voi..."
Nyt evoluutio on kuitenkin todennut ettei tätä kansaa enää tarvita täällä. Ilmeisesti se on saanut tarpeeksi poliitikoiden touhusta? Viimeinen suomalainen sammuttaa valot joskus vuonna 2200.
Vierailija kirjoitti:
Ennen miehet meni naimisiin pillun ja ruoan takia. Mukulat tuli sivutuotteena.
Nykyään valmisruokia saa kaupasta jos ei huvita itse opetella kokkailemaan.
Ne miehet, jotka saa pillua, saa sitä ilman kakaroiden tekemistäkin. Jos yksi nainen lähtee lätkimään kun ei saa pentuja niin toinen nainen löytyy takuulla tilalle ja homma jatkuu.Seksi, eli se ainoa syy miksi miehet sietävät naisia elämässään, menee aivan vituiksi jos erehtyy kakaroita tekemään. Ensin se muuttuu kerran puoleen vuoteen kuolleen lahnan heilutteluksi porttikongissa ja pian loppuu kokonaan kun nainen päättää erota. Sitten alkaa rahan pumppaaminen.
Summa summarum: Ei miehet tyhmiä ole.
Nimenomaan ovat tyhmiä =D
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eronneena keski-ikäisenä miehenä varoittanut kaikki nuoria miehiä lisääntymisestä. Miehen asema erotilanteessa on todella paska. Itse olen nyt 3,5 vuotta ollut jatkuvassa löysässä hirressä taloudellisten vaatimusten ja lasten näkemisen suhteen. En todellakaan voi suositella kenellekään tällaisen riskin ottamista.
Siis kai kerroit heille, mitä virheitä teit puolisona ja isänä, jotta he eivät tee ainakaan samoja virheitä? Muuten on aika turha puhua pas kaa naisista ja lisääntymisestä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies on yli kolmekymppinen, mutta haluaa vapaa-ajallaan vaan pelata x-boxia kavereidensa kanssa ja käydä keikoilla. Kolme vuotta ollaan oltu yhdessä ja lapsista on puhuttu, mutta itsekin olen saanut vastaukseksi vaan tätä "kattellaan" -osastoa. Mies myös tuntuu kuvittelevan että jos lopetettais ehkäisy, pamahtaisin paksuksi saman tien eikä tajua, että hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen voi kestää kuukausia, ennen kun menkat palautuu normaaliksi ja raskautuminen on edes mahdollista. Joku mies äsken fiksusti ylempänä sanoikin, ettei miehille opeteta oikein koskaan lisääntymisterveyttä koskevia asioita. Miksei? Tähän voisi tulla ihan kansallisella tasolla joku muutos jos kerran synnytystalkoita vingutaan!
Vaikuttaa että sulla on jo perheessä yksi ikiteini. Eiköhän siinä ole tarpeeksi lapsia huolehdittavaksi.
Tuossa tilanteessa yksi liikaa =D ottakaa laiskat ja tyhmät miehet opiksi :)
juur näin. kalliiksi tulee ja tantat pakkaa tulla naista puolustamaan ja miehen syyksi kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät naiset ainakaan tehkö niitä lapsia "vahingossa", ilman miehen "suostumusta". Tämä jos mikä rikkoo monta ihmissuhdetta eikä siitä hyvä seuraa. Missä ovat miehen oikeudet?? T. Yksi petetty
Vanha aloitus, mutta toivottavasti vastaus tavoittaa mahdollisimman monen miehen: Miehellä on oikeus olla harrastamatta sek siä. Hyvin yksinkertaista. Kuitenkaan ei parane kiukutella, jos ei löydä naista. PISTE.
Miehille on saatavilla vasektomia, mikä poistaisi edellä mainitut ongelmat/pelot, että nainen huijaisi miehen isäksi esim "unohtamalla" e-pillerit.
Vasektomia on sallittu, kunhan AINA kertoo siitä tutustumisvaiheessa naiselle, jotta hän voi miettiä, onko mies oikea hänelle. Eikä taas vinguta kun ei saa pil lua mielin määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että isät joutuu Käymään töissä ja hoitamaan vielä kodinkin, tämä on luonnon vastaista.
Korkean syntyvyyden kulttuureissa mies hoitaa hommat, naiset synnyttää ja hoitaa kaiken.
Jos halutaan syntyvyyden nousevan naisen täytyisi tietää paikkansa, tässä nisäkkäiden maailmassa.
Naisten kuuluisi olla naisia ja miehet miehiä. Ei juuri kukaan nainen halua lapsia epämiehekkäälle tossuja miehelle, joka ei uskalla sanoa naiselleen mitään vastaan.
Naiset haluaa miehen joka ottaa paikkansa ja naisensa.
Valitettavas
"Miksi nämä enemmän haluajat eivät kykene työskentelemään pitkäjänteisesti ja enemmän sen tavoitteensa eteen? Miksi se on mies/yhteiskunta/maailma joka on näiden reppanoiden mielestä heille kaiken velkaa?"
Missä kukaan sanoi, et tää nainen on reppana ja et odottaa kaikkea siltä toiselta? Nykysuomessa tarvitaan yleensä molempien tulot ihan peruselämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en miettinyt aiemmin lapsenhankintaa realistisesti kunnes oma äitini kuoli. Jotenkin siinä elämän prioriteetit asettuivat uudella tavalla järjestykseen ja kysymys: "Mitä minä haluan elämältäni?" nousi esille hyvin vahvasti. Olen nainen ja nyt raskaana. Tämä raskaus on jo nyt muuttanut minua ihmisenä. Haluan olla lapselleni parempi vanhempi, kuin mitä omani olivat minulle. Haluan jaksaa ja voida hyvin. Sellainen itsekkyys on jollain tavalla alkanut karistumaan, kun kyse ei ole enää minusta tai minusta ja miehestäni, vaan tässä on myös kolmas ihminen nyt kuvioissa. Oma lapsuuteni oli melko karu ja muistan sen eläväisesti, miten yksinäistä oli olla lapsi. Miten pahalta tuntui, kun aikuiset kohtelivat ilkeästi. Jollain tavalla ehkä korjaan myös itseäni ja haavojani tässä, oman lapseni kautta. Haluan elää lapsuuden vaiheet uudestaan, uudesta perspektiivistä, ja paremmin. Elämän kiertokulku, kuolema, elämä, ovat myös konkretisoituneet t
Hieno kirjoitus!! Päivän paras.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin ettei miehet halua lapsia, elämä menee sekaisin ja alamäki alkaa. Itsellä on kaksi lasta ja hyvin olisin ilman pärjännyt. Eron myötä asiat vain mutkistuu. Maailmassa on nykyään aivan liian paljon ihmisiä, syntyvyyttä pitää rajoittaa reilusti. Olemme pilaamassa maapallon lopullisesti ylikansoituksella.
Sanotko myös lapsillesi, et heidän takia maailma pilaantuu? Oliko niin, ettet sinä vielä sitä tehnyt? Surullista, että lapsesi syntyi juuri sinulle, joka et niitä edes kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluaa miehen joka ottaa paikk
"Tämäpä se naisten ongelma, ei olla valmiita tekemään mitään itse vaan odotetaan hyvä elämä valmiiksi tarjoiltuna"
Liikuttavaa, miten tieten tahtoen harhoissa toiset elää. Naisetko eivät kouluttaudu? Tee töitä? Misogynia elää ja voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen "ei vielä" tarkoittaa yleensä ei koskaan.Naurettavinta on kun naiset kuvittelevat miehen haluavan lapsia TOISEN naisen kanssa.
No tämä nyt on nähty niin tuhat kertaa. Ensin roikotetaan naista vuosikausia- vuosikymmen siinä ehkä kohta- moodissa, sitten kun ero tulee, niin uusi nainen on raskaana ennen kuin ehtii kissaa sanoa. En nyt tiedä onko siinä kyse siitä että alkujaan haluaisi lapsia toisen naisen kanssa, mutta jos mitään ei ota tapahtuakseen lasten teon suhteen ja mies koko ajan jarruttelee, niin kyllä mä vetäisin siitä hyvin nopeat johtopäätökset.
Näitä tarinoita olen kans kuullut. Ne on tosi kipeitä sille, joka on lopulta ilman miesta ja lasta. Ehkä tällöin mies ei ole varma siitä rakkaudestaan puolisoaan kohtaan, mut raukkamaisia ovat.
Oikeasti olisi syytä ottaa huomioon, että mitä se toinen puoliso elämältä toivoo eikä vain sitä, mitä itse haluaa. Eli pitäisi koettaa puhua lapsen tuloon liittyvistä asioista. Monen kohdalla voi olla niinkin, että oma lapsi toisi pintaan muistoja, asioita, joita ei halua tai pysty käsittelemään. Lapsen kasvaessa omat tunnemuistot pakottaisivat pitämään suhteen lapseen melko etäisenä, jotta pärjäisi. Sitten taas siitä puoliso moittisi ja lapsi kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraannuttaminen on sitä, kun miestä ei enää kiinnosta perhe. Ja sitten uhriudutaan. (Onko koskaan kiinnostanutkaan? On mennyt pelkkä pil lu mielessä eteenpäin, järjen käyttö on jostain syystä jäänyt kokonaan).
Vieraannuttamisen estämisen keinoja on. Esim. pitämällä omat isyysvapaat täysmääräisenä. Olemalla läsnä lapselleen, muulloinkin kuin joskus ja jouluna. Ymmärtämällä olla tärkeä lapsen elämässä.