Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Lääkärit eivät uskoneet, että 25-vuotiaalla Janitalla voi olla syöpä

Vierailija
19.11.2018 |

"mun kroppa antoi pitkään merkkejä, juoksin lääkäreissä, mutta mitään ei alunperin löytynyt, vaikka itse sisimmässäni olin varma että jotain on pahasti pielessä ja yritin vaatia lisätutkimuksia sekä hoitoa. Mut naurettiin ulos todeten "eihän sun ikäisellä mitään syöpää ole", kyllä, se jätti jäljen varsinkin kun Heinäkuussa sain varmuuden, että mulla on todellakin mun ikäisenä syöpä ja ollut jo Helmikuussa."

Hui kauhistus. Miten tällainen on edes mahdollista maassa jossa on maailman paras julkinen terveydenhuolto?

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon täysin, että Janitan tapaus on tosi.

Vasempaan rintaani ilmestyi LUUMUN kokoinen , liikkumaton ja aristava patti. Se olis siis jo koholla niin rinnasta ulospäin , niin että erottui selkeästi myös silmällä .  Väsytti ja olo oli karmea. Aika terveyskeskukseen. 

Läkäri ei "nänhyt" eikä "löytänyt" pattia.  Lopulta otin lääkärin kädestä kiinni ja asetin hänen sormensa patin päälle. "en mä kyllä mitään tunne, mut laitetaan lähete eteenpäin".

Menin ruinaamalla lähetteelläni mammoon ja biopsiaan. Ja näin kävi että :  Syöpä. Leikkaus , hoidot, jne.

Aika paljon painotetaan, että " opetelkaa naiset tutkimaan rintanne" ja se on hyvä.

Kunpa nyt alettaisiin painottamaan, että opetelkaa lääkärit tutkimaan huolella potilaan rinnat myös. Opetelkaa lääkärit tunnistamaan syövän oireet. Saataisiin rintasyöpäkuolleisuus varmaan vieläkin alhaisemmaksi jos havaitaan ajoissa. 

Onneksi intin sinnikkäästi, muuten en tässä kirjoittelisi. Vieläkin puistattaa, että mitä jos.

Vierailija
162/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ruusufinni jonka takia minut luokitellaan ilmeisesti alkoholiongelmaiseksi. Maksa-arvot tsekataan aina vaikka menisin katkenneen käden takia lääkäriin. 40 asteen horkassa minulle tehtiin kerran humetesti :(

Voitko laittaa kuvaa jonnekin nettiin ja linkin tänne? Haluaisin todella nähdä miltä näytät tai kuulla, miten käyttäydyt, kun herätät heti tuollaisia epäilyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin 26-vuotiaana kyhmyn rinnassa. En itse ollut lainkaan huolissani, mutta kaverin pakottamana otin yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon, josta edelleen tutkimuksiin. Joka vaiheessa asia otettiin hyvin vakavasti (vaikka itse olin täysin huoleton enkä vaatinut mitään). Diagnoosina syöpä ja massiiviset hoidot. Hoitopolulle ja henkilökunnalle täysi 10, jopa nolottaa miten paljon muhun on yhteiskunnan rahoja pistetty.

Ihan vaan että kyllä niitä muunlaisiakin tarinoita on, vaikkei niistä raflaavia otsikoita saa.

Vierailija
164/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janita näyttää muuten todella kauniilta tuossa kuvassa ilman hiuksia.

Vierailija
165/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä huomasin 26-vuotiaana kyhmyn rinnassa. En itse ollut lainkaan huolissani, mutta kaverin pakottamana otin yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon, josta edelleen tutkimuksiin. Joka vaiheessa asia otettiin hyvin vakavasti (vaikka itse olin täysin huoleton enkä vaatinut mitään). Diagnoosina syöpä ja massiiviset hoidot. Hoitopolulle ja henkilökunnalle täysi 10, jopa nolottaa miten paljon muhun on yhteiskunnan rahoja pistetty.

Ihan vaan että kyllä niitä muunlaisiakin tarinoita on, vaikkei niistä raflaavia otsikoita saa.

Kas.

Siinäpä Kunnon Suomalainen, joka selviää syövästä potee nolouden tunteita "miten paljon muhun on yhteiskunnan varoja pistetty". Haloo ----sinä selvisit syövästä joten olet terveenä yhteiskunnalle arvokkaampi kuin sairaana. Yhteiskunta olet sinä(kin).

(ettäs kehtasit tuhlata omaan syöpähoitoosi salaperäisen "yhteiskunnan" varoja. Ei ristus mikä asenne tommonen on, ei oo tosikaan!)

Vierailija
166/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ruusufinni jonka takia minut luokitellaan ilmeisesti alkoholiongelmaiseksi. Maksa-arvot tsekataan aina vaikka menisin katkenneen käden takia lääkäriin. 40 asteen horkassa minulle tehtiin kerran humetesti :(

Voitko laittaa kuvaa jonnekin nettiin ja linkin tänne? Haluaisin todella nähdä miltä näytät tai kuulla, miten käyttäydyt, kun herätät heti tuollaisia epäilyjä.

Laita sinä vaihtarina kuva perceestäsi. Haluaisimme erottaa sen päästäsi.

Vierailija
167/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sote tuo tähänkin ongelmaan sitten hyvän ratkaisun kun potilaat saa vapaasti valita missä itseään hoidattaa ja tutkituttaa. Jos ei ole tyytyväinen oman kunnan palveluihin nii eikun vaan siirtyy toiseen.

Kaikkia ei voida esim. Vatsakipujen takia tutkia heti kaiken maailman kuvauksilla, koska oireet ovat niin yleisiä että 90%:lla oireiden syy on esim. Ärtynyt suoli tai tosiaan se närästys vaikka tai joku virusinfektio. Terveydenhuollon tutkimukset maksaa, ja jos miettii sitä hyöty-haitta suhdetta mikä potilaalle tulee nii valitettava tosiasia on että isompia tutkimuksia ei kevyin perustein tehdä. Tietokone- ja röntgenkuviin liittyy myös säteilyriski, joka tulee huomioida tutkimuksien tarvetta arvioitaessa. Esille julkisuuteen nostetaan aina nämä tapaukset, joissa kritisoidaan terveydenhuoltoa ja lääkäreiden ammattitaitoa.

Vierailija
168/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli myös mieleen se, että epäilen naisia ja miehiä kodeltavan eri tavalla terveydenhuollossa. En tiedä onko tätä tutkittu, mutta pitäisi.

Naisten vaivoja ja kipuja vähätellään, varmaan koska naisten ajatellaan olevan pienestä valittavia ja herkkiä. Miesten taas ajatellaan menevän lääkäriin vasta, kun on jotain oikeasti pielessä, ja uskon että heidät otetaan herkemmin tosissaan.

Esimerkki omasta elämästäni oli, kun minä ja mieheni sairastuimme tismalleen samaan bakteerin aiheuttamaan sairauteen, joka aiheutti molemmille samat oireet. Olemme saman ikäisiä ja molemmat perusterveitä.

Hän sai nopeammin ajan terveyskeskukseen ja hänelle varattiin aika myös jälkitarkastukseen. Minä jouduin odottamaan pidempään, eikä mistään jälkikäynneistä ollut puhettakaan.

Riippuu ihan lääkäristä, minkälaista hoitoa sattuu saamaan. Itse veikkaisin, että naiset saavat parempaa hoitoa, koska heillä on useammin paremmat elintavat. Sosiaalinen statuskin saattaa vaikuttaa, eli jos on perheellinen, saattaa saada parempaa  hoitoa, koska luokitellaan kunnon kansalaiseksi. Itse yksinäisenä miehenä koen, että terveyskeskuksen ihmisiä voisi vähempää kiinnostaa asiani.

Googlesta onkin ollut useimmiten enemmän hyötyä kuin terveyskeskuksista. Eivät nämä suostu edes tutkimaan veriarvojani, kuin kerran vuodessa, vaikka olen ollut sairaalassa sydänoireiden vuoksi, ja olen muuttanut tästä syystä elämäntapojani. Myöskään aiempien verikokeiden tuloksia ei ole laitettu potilastietokantaan. Näistä ei siis ole minulle varsinaisesti hyötyä edes siinä, että voisi googlata terveydentilaansa. Pitää nyt ensikerralla vaatia kaikki tulokset itselleen.

Toki antibiottireseptin voi tuolta käydä hakemassa jos tarvitsee (noin kerran 10 vuodessa tarvitsen), eli onhan se parempi kuin monissa afrikan maissa. En kylläkään ymmärrä, missä se suomen terveyskeskusten ennaltaehkäisevän hoidon painopiste näkyy, ellei kyse ole hoidon saannin ehkäisystä.

Kyllä sinkkumies on alinta kastia lääkärille.

Minulta ei ole kukaan lääkäri kysynyt, olenko sinkku vai jotain muuta.281

Kyllä aina epikriisissä mainitaan jos potilas on esimerkiksi on 2 alaikäisen lapsrn isä/äiti.

Olen ollut sairaalassa syövän ja siihen liittyvien toimenpiteiden vuoksi ja missään papereissani ei ole mainintaa perhesuhteistani.

Vierailija
169/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä tapaus, mutta esim. julkisessa terveydenhuollossa käy jatkuvasti ihmisiä, jotka pelkäävät, että heillä on syöpä tai jokin muu vakava tauti. Ihminen tulisi tutkia hyvin, mutta kyllä lääkärit nojaavat diagnostiikassa melko paljon myös todennäköisyyksiin.

Tiedän esim. ihmisen, joka saa suunnilleen 3 kertaa vuodessa päähän, että hänellä on jokin syöpä. Jos hänet oltaisin tutkittu joka kerta kaikin mahdollisin menetelmin, olisi haaskattu resursseja.

Vierailija
170/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just lueskelin juttuja, että naisten oireita ja kipuja hyvin usein vähätellään lääkärissä. Sikäli ei ollenkaan tule yllätyksenä nämä. Etenkin kun naisilla saattaa hyvinkin olla epätyypillisä jotkin oireet, esim sydänoireet. Että tosi kiva.

Vierailija
171/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti tunne että jokin on pielessä niin liioitelkaa oireita. Kannattaa myös mainita että oireet vaikuttavat työntekoon ja normaaliin elämään ja/tai että oireet huolestuttavat kovasti. Tai sitten menette yksityiselle. Tutkimuksia kannattaa vaatia, jokaisella on oikeus elää ilman jatkuvaa pelkoa ja huolta.

Esimerkiksi syöpä aiheuttaa usein epämääräisiä oireita jotka sellaisenaan eivät välttämättä kuulosta vakavalta. Mutta potilas usein silti vain tietää että kaikki ei ole kunnossa. Ja hyvä niin, vaikka lääkärit yrittääkin usein päästä mahdollisimman vähällä.

Vierailija
172/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Btw, en tiedä tarkalleen mikä syöpä Janitalla on, mutta syöpätutkimuksissa on havaittu, että rintaimplanteilla ja lymfoomalla on yhteys. Olen lukenut tämän monelta sivustolta, mutta tässä yksi linkki:

https://www.livescience.com/61343-breast-implants-cancer-risk.html

Itse harkitsin joskus implantteja, ja syöpäriskin kohoamisen takia päätin, että ei ole mun juttu.

Vierailija
173/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksessa ei todellakaan osata tehdä mitään muuta kuin määrä antibiootit ja mielialalääkitys. Saati mitään lähetettävä mihinkään kalliisiin tutkimuksiin tule ikinä saamaan. Kannattaa käydä yksityisellä jos epäilee jotain vakavaa.

174/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyl niin vaikeeta nähdä ulospäin et kenellä on syöpä ja kenellä ei.. sit säästetään varoja eikä kaikkia tutkita ainakaan heti.

Vierailija
175/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on varmaan ylpeä kun on tuollaisen sinusta kasvattanut

Vierailija
176/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
177/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on nivelrikko, joka piti leikata. Melko pitkään kuuntelin sitä "Mut sähön oot vasta 22/23/24 ei sulla voi olla nivelrikkoa". Sitten lopulta se meni siihen pisteeseen et mun nivel oli niin kuulunu et se taipui jo väärään suuntaan. Sillon pääsin kuvauksiin ja oho hups siellä on luu luuta vasten, hirveä tulehdustila ja nivel lipsuu pois kolostaan. Ei muuta ku tekonivel tä asentamaan. Tuoki jos olis jo aiemmin tutkittu niin olisin pärjännyt paljon pitempään omalla nivelellä.

Miten niin olisit? Hoito olisi lähinnä ollut kipulääkitys ja lihaksia ja niveltä tukeva liikunta, jota luulisi muutenkin ihmisen harrastavan. Ja toki laihdutus

Vierailija
178/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lähetteen neurologille 8 vuotta sitten narkolepsiaoireista. Paikan päällä neurologi teki perustarkastuksen (kosketa nenää vuorotellen etusormilla, laita sormet yhteen sivuilta, kävele suoraa linjaa yms) ja ei suostunut kuuntelemaan kun yritin kertoa oireista. Totesi perustutkimuksen perusteella, että "syö hyvin, nuku hyvin, liiku, ei sua mikään vaivaa."

Kärvisteltyäni aikani, tämän vuoden alussa kävin yksityisen puolen neurologilla (joka työskentelee myös kunnallisella puolella), joka viitsi kuunnella minua ja perustestien lisäksi on tehty kunnolliset tutkimukset. Univiive- ja univalvetutkimus meni metsään koska en ilmeisesti nukkunut tarvittavaa tuntimäärää (puuttui vartti, narkoleptikoille on yleistä herätä monia kertoja yössä ja että yöunien taso vaihtelee, lisäksi koittakaapa itse nukkua sen sensorimäärän kanssa mitä päähän ja kroppaan laitetaan...) ja selkäydinnäyte antoi selkeän tuloksen, lisäksi on rokotetodistus että olen saanut juuri narkolepsiaa aiheuttaneesta rokote-erästä. Silti vielä varmennellaan ottamalla magneettikuva päästä että oireet ei johdu iskusta (vaikka sanoin ettei ole yhtään päähän kohdistunutta mitään tapahtunut ja se ei näkyisi selkäydinnesteessä vaikka olisi). Onneksi diagnoosi lopulta tuli, mutta kauan sai odottaa, omassa arjessa oireet niin ilmiselviä ja aina läsnä ettei itseä ole epäilyttänyt hetkeäkään.

Vierailija
179/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on kirjoitti:

Mistä revit tuon "maailman paras julkinen terveydenhuolto"? Suomessa on todella surkea julkinen terveydenhuolto , ollaan nykyään EU:n pohjasakkaa. Kannattaisi jo avata silmät ja vähän matkustellakkin.

Äitini sairastui ollessaan matkalla Unkarissa. Heti pääsi lääkäriin, otettiin kaikki kokeet, hoivattiin ja pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Sanoi ettei ole koskaan ollut Suomessa niin hyvässä hoidossa kuin siellä.

Varmastikin sai mahtavaa hoitoa kun vakuutusyhtiö maksaa

Vierailija
180/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Btw, en tiedä tarkalleen mikä syöpä Janitalla on, mutta syöpätutkimuksissa on havaittu, että rintaimplanteilla ja lymfoomalla on yhteys. Olen lukenut tämän monelta sivustolta, mutta tässä yksi linkki:

https://www.livescience.com/61343-breast-implants-cancer-risk.html

Itse harkitsin joskus implantteja, ja syöpäriskin kohoamisen takia päätin, että ei ole mun juttu.

Tuon lymfoomayhteyden takia monet jenkit ovat alkaneet poistattaa rintaimplanttejaan, jo vuosia sitten. Samoin ruotsalaiset.

Suomalaiset ovat innostuneet ottamaan niitä taas jälkijunassa, terveysongelmista piittaamatta.