Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Lääkärit eivät uskoneet, että 25-vuotiaalla Janitalla voi olla syöpä

Vierailija
19.11.2018 |

"mun kroppa antoi pitkään merkkejä, juoksin lääkäreissä, mutta mitään ei alunperin löytynyt, vaikka itse sisimmässäni olin varma että jotain on pahasti pielessä ja yritin vaatia lisätutkimuksia sekä hoitoa. Mut naurettiin ulos todeten "eihän sun ikäisellä mitään syöpää ole", kyllä, se jätti jäljen varsinkin kun Heinäkuussa sain varmuuden, että mulla on todellakin mun ikäisenä syöpä ja ollut jo Helmikuussa."

Hui kauhistus. Miten tällainen on edes mahdollista maassa jossa on maailman paras julkinen terveydenhuolto?

Kommentit (192)

Vierailija
141/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa panostetaan terveydenhuollossa vain vanhuksiin, muut nauretaan pois ja käsketään syödä särkylääkkeitä.

Ei panosteta edes vanhuksiin. Ystäväni isoäiti kuoli juuri laajalle levinneeseen syöpää. Hän yritti saada apua kauheisiin kipuihin viikkokaupalla. Viimein päästyään tutkimuksiin todettiin, ettei mitään ollut tehtävissä.

Vierailija
142/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria naisia pidetään vain hysteerisina jos menevät kertomaan pahoista oireistaan. :/

Minulla lääkäri diagnosoi opiskelijaterveydenhuollossa krapulan. Kerrottuani olevani absolutisti kutsui valehtelijaksi. Oikea diagnoosi oli aneurysma, joka sitten repesi. Nyt sitä sitten istutaan pyörätuolissa. Kun eihän nuori ihminen voi olla sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin tk lääkäriin kun iho oli tunnoton rintojen alta  varpaisiin asti. Lääkäri käski jumpata. Menin yksityiselle, mistä magneettikuvaukseen ja selkäytimestä otettiin näyte -> ms-tauti.

Vierailija
144/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoria naisia pidetään vain hysteerisina jos menevät kertomaan pahoista oireistaan. :/

Minulla lääkäri diagnosoi opiskelijaterveydenhuollossa krapulan. Kerrottuani olevani absolutisti kutsui valehtelijaksi. Oikea diagnoosi oli aneurysma, joka sitten repesi. Nyt sitä sitten istutaan pyörätuolissa. Kun eihän nuori ihminen voi olla sairas.

Minäkin oon saanu krapula diagnoosin juhannuksen jälkeen. Ja määräsi jotain närästyslääkettä mitä ei saa käyttää raskaana ollessa ja oikea diagnoosi oli raskaus.

Vierailija
145/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa panostetaan terveydenhuollossa vain vanhuksiin, muut nauretaan pois ja käsketään syödä särkylääkkeitä.

EI pidä paikkaansa!

Eläkeikäisistä ja vanhuksista ajatellaan että ovat vain riesa ja ettei heitä enää kannata hoitaa!

Vierailija
146/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut vietiin sairaalaan sietämättömien kipujen takia, rintojen alta alavatsaan saakka säteili.

Nuori, ylimielinen naislääkäri vähätteli kipujani, antoi närästyslääkettä ja lähetti kotiin.

Ei mennyt kauan kun olin takaisin siellä, ja suoraan leikkauspöydällä, sappirakko pahasti tulehtunut!

n. 30+ v.

Vierailija
147/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää kuka hyötyy siitä että potilas leimataan luulotautiseksi tutkimatta? Onko laskettu että vaikka hoitaminen myöhemmin on kalliimpaa niin osa kuitenkin kuolee ja säästää näin yhteiskunnan varoja.

Esimerkiksi vaikkapa samanlainen vaiva kolmekymppisellä ja kahdeksankymppisellä. Kolmekymppistä ei kannata hoitaa eikä tutkia, mutta kahdeksankymppistä kyllä. Tämän on joku laskenut ja optimoinut. Kummankaan hoidosta ei ole hyötyä, mutta toisen hoitamatta jättäminen näyttäisi rumalta lööpeissä.

Tuskin siinä mitään laskelmia on taustalla. Varmaan noita seurataan että minkä verran kukakin lääkäri tekee lähetteitä tutkimuksiin ja sellaiset saa moitteita jotka tekee keskimääräistä enemmän. Ylittyy budjetit. Mitään kuluja ei koskaan tarkastella pitkällä aikavälillä, vaan katsotaan vain sen kauden menoja, joka parhaillaan on meneillään.

Se ei myöskään kiinnosta paljonko tulee muita esim työkyvyttömyyskuluja kun hoidettavissa olevat sairaudet esim vaikka uniapnea jätetään tutkimatta ja hoitamatta. Suppea polygrafia maksaa muutaman satasen,jos tuloja ei ole, asumistukea voidaan maksaa useita satasia joka kuukausi.Muutaman satasen säästöllä luodaan tuhansien vuotuiset kulut

Vierailija
148/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukava nähdä että Janita voi huomattavasti paremmin nyt, ja että hoidot ovat tehonneet ja kasvaimet saatu kutistumaan.

Vierailija
149/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan Janita saanut hoitorumbaan päästyäsi aivan asiallista hoitoa asialliselta ja osaavalta henkilökunnalta?

Toivottavasti hoidot myös tepsivät.

Itsellenikin lääkäri sanoi, että jos olisi pakko valita syövistä niin lymfooma sitten.

Nyt vaan katse kohti tulevaisuutta. 👍

Vierailija
150/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin kun soitin päivystykseen että tietäsit jos olis kohtutulehdus?! Mitä sitten soitin sinne? Ihme vatipäitä.

Koska todellakin tietäisit. Sattuu helve tisti ja tulehdus nostas 40+ kuumeen.

Siinä tilanteessa soitetaan ambulanssi eikä kuunnella päivystyksen vitt uilua.

Vierailija
151/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomaista oli syövän poishoitaminen ainakin Oys. Suurkiitos lääkäreille ja hoitajille!

Ongelmahan on ennemminkin tuossa diagnosoinnissa. On siinä vastuu sillä T.k. yleislääkärillä ja hoitajallakin sen 15minuutin aikana.

Työterveydessäkin tutkittiin kerta per vuosi ja silloinhan pitää duunarin skarpata, ettei joudu silmätikuksi tuot ja tal syistä.

Jossain vaiheessa huomaavat, ettei kaikki täsmää ja "joudut" jatkotutkimuksiin.

Onneksi

Vierailija
152/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.  Niiiiin närkästyneinä nyt vaahdotaan!

Mitenkäs muistelisin sellaista että tälläkin palstalla pe-rä-suoli pitkällä karjuttiin ettei sillä mitään syöpää ole ja ilkuttiin ja naurettiin per-settä repien?

Mitenkäs nyt sitten tuulen suunta noin on muuttunut? Tekopyhää.

Vierailija
153/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä janitan syöpäjutussa on jotain todella epämääräistä. Tulee sellainen vaikutelma näistä lehtijutuista, että onko mitään syöpää oikeasti, tai onko se oikeasti niin vakava kuin janita antaa ymmärtää. Aika näyttää.

Yksityiskohtien tasolla tässä jutussa on paljon sellaista, mikä ei täsmää. Enkä nyt tarkoita tissikuvia sairaalapediltä - järkyttynyt ihminen voi käyttäytyä hyvin omituisesti - vaan itse kertomusta itse sairaudesta ja sen kulusta. Mutta mahdotonhan siinä on tietää, puhuuko täysin pötyä (tuskin?), vai liioitteleeko siellä täällä, vai muistaako väärin, vai eikö yksinkertaisesti ole ymmärtänyt ihan kaikkea kuulemaansa.

Mutta sitä en ymmärrä, ettei arkoja aiheita saisi ikinä epäillä tai toivoa selvennystä. Sen takiahan kukaan ei pitkään asiaan puuttunut Enkeli-Elisa-huijaukseenkaan, kun onhan teinin itsemurha sentään arka paikka, ei sellaista kukaan kehtaa ääneen epäillä. Enkä nyt samaan hengenvetoon väitä sitä, että tämä olisi huijausta. Kunhan mainitsin esimerkkinä. En ymmärrä sitä ajattelutapaa, että "ei niillä yksityiskohdilla niin väliä, kun onhan se surullinen tarina ja voisihan se olla totta!" Totuudella on väliä.

Vierailija
154/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä janitan syöpäjutussa on jotain todella epämääräistä. Tulee sellainen vaikutelma näistä lehtijutuista, että onko mitään syöpää oikeasti, tai onko se oikeasti niin vakava kuin janita antaa ymmärtää. Aika näyttää.

Yksityiskohtien tasolla tässä jutussa on paljon sellaista, mikä ei täsmää. Enkä nyt tarkoita tissikuvia sairaalapediltä - järkyttynyt ihminen voi käyttäytyä hyvin omituisesti - vaan itse kertomusta itse sairaudesta ja sen kulusta. Mutta mahdotonhan siinä on tietää, puhuuko täysin pötyä (tuskin?), vai liioitteleeko siellä täällä, vai muistaako väärin, vai eikö yksinkertaisesti ole ymmärtänyt ihan kaikkea kuulemaansa.

Mutta sitä en ymmärrä, ettei arkoja aiheita saisi ikinä epäillä tai toivoa selvennystä. Sen takiahan kukaan ei pitkään asiaan puuttunut Enkeli-Elisa-huijaukseenkaan, kun onhan teinin itsemurha sentään arka paikka, ei sellaista kukaan kehtaa ääneen epäillä. Enkä nyt samaan hengenvetoon väitä sitä, että tämä olisi huijausta. Kunhan mainitsin esimerkkinä. En ymmärrä sitä ajattelutapaa, että "ei niillä yksityiskohdilla niin väliä, kun onhan se surullinen tarina ja voisihan se olla totta!" Totuudella on väliä.

Mikä sun mielestä ei täsmää?

Vierailija
155/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni, 48v., todettiin kolme vuotta sitten aggressiivinen syöpä, josta vain joku reilu % on elossa 5 vuoden päästä toteamishetkestä. Lähes kaikki kuolevat puolen vuoden sisällä diagnoosista.

Olikohan tammikuu, kun alkoi laihtui selittämättömästi. Siis ihan kymmeniä kiloja yks kaks lähti. Todettiin, että diabetes, joka näin jälkikäteen ajateltuna oli yksi syövän aiheuttama oire, ei diagnoosi. Edelleen paino tippui, vatsa alkoi reistailemaan. Syyskuussa totesivat syövän yksityisellä, kun kunnallinen ei keksinyt mikä vaivaa. Kaksi vuotta sitä melkein kesti, parantunut ei koskaan. Lähinnä sen vuoksi oli seurassamme noinkin pitkään, kun ei ollut vielä levinnyt. Sitten kun levisi, niin meni nelisen viikkoa ja menehtyi.

Äidin sisko menehtyi hieman samanlaiseen tapaan maksasyöpään, äidinäiti rintasyöpään. Toisen siskoni lapsella leukemia, joka onneksi selvisi kuitenkin hyvissä ajoin. Vuosia kestäneistä erilaisista hoidoista huolimatta lapsi tosin ei tule valitettavasti parantumaan ikinä. Toisella siskollani munasarhasyöpä ja kantaa geenivirhettä. TK ei ottanut syöpäepäilyjä todesta kenenkään kohdalla, vaikka syöpä selviäisi hyvinkin yksinkertaisin keinoin ja vaikka syöpää on paljon taustalla.

Itsekin vaadin geenivirheen testaamista TK:ssa ja haluaisin tutkituttaa muuttuneet luomeni, mutta TK ei halua ottaa kantaa. Paitsi, että "ei sinulla ole syöpää, pelkäät turhaan". Ei varmasti nyt olekaan, mutta haluaisin tietää olenko geenivirheellinen, joten onneksi sain sairastuneen siskon kautta lähetteen toista kautta testeihin.

Vierailija
156/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ruusufinni jonka takia minut luokitellaan ilmeisesti alkoholiongelmaiseksi. Maksa-arvot tsekataan aina vaikka menisin katkenneen käden takia lääkäriin. 40 asteen horkassa minulle tehtiin kerran humetesti :(

Hauska mielikuva kun nenä punoittaa muusta kuin alkoholista 😁

Vierailija
157/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lääkärit aloittavat diagnoosin tekemisen todennäköisyyksien kautta! Tilastollisesti on todennäköisempää, että esimerkiksi toimistotyöläisen huimaus johtuu jännitysniskasta kuin aivokasvaimesta.  Tai että kolmekymppisellä miehellä pitkittynyt ylävatsapolte on närästystä eikä sydänkohtaus. Sen sijaan potilaan mielessä on ensimmäisenä tietenkin se kauhuskenaario, koska niinhän ihmismieli toimii. Varaudutaan pahimpaan. Lääkärin on jo työnsäkin puolesta kuitenkin pidettävä jalat maassa ja aloittaa erotusdiagnoosi oireisiin sopivista yleisimmistä vaivoista. Muuten terveydenhuoltojärjestelmämme ei kestäisi kaikkia niitä turhia kuvantamisia ja kokeita, joilla harvinaisemmat sairaudet seulotaan. Ikävää tietenkin yksilön kannalta, koska aina silloin tällöin miljoonia ihmisiä hoidettaessa tulee tapauksia, joissa onkin kyseessä jostain harvinaisemmasta - ja vakavammasta - sairaudesta.

Kyllä lääkäriksi päässeellä sen verran älliä on, että tajuaa että todennäköisyys väestötasolla ja yksilötasolla on ihan eri asia. Ei voi vain ottaa arvioon jotain yksittäistä oiretta ja lähteä miettimään mistä se todennäköisimmin johtuu, vaan arvioida potilaan tilannetta yksilöllisenä kokonaisuutena.

Nimenomaan diagnoosissa otetaan huomioon potilas yksilöllisenä kokonaisuutena ja verrataan sitä tilastoihin. Ikä? Nuorilla vähemmän syöpiä. Ammatti? Istumatyötä tekevillä enemmän niska-hartiaseudun jännitystä. Tupakointi? Tupakoimattomilla jälleen vähemmän syöpiä. Stressi? Stressi on suoraan yhteydessä lihasjännityksiin. Entäpä sukurasite? Muut oireet? jne.

Vierailija
158/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä harmi, että ihmisten pitää juosta hakemassa tarvitsemaansa hoitoa kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
159/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ruusufinni jonka takia minut luokitellaan ilmeisesti alkoholiongelmaiseksi. Maksa-arvot tsekataan aina vaikka menisin katkenneen käden takia lääkäriin. 40 asteen horkassa minulle tehtiin kerran humetesti :(

Hauska mielikuva kun nenä punoittaa muusta kuin alkoholista 😁

ruusufinnissä tuskin on mitään hauskaa siitä kärsivälle

Vierailija
160/192 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on kirjoitti:

Mistä revit tuon "maailman paras julkinen terveydenhuolto"? Suomessa on todella surkea julkinen terveydenhuolto , ollaan nykyään EU:n pohjasakkaa. Kannattaisi jo avata silmät ja vähän matkustellakkin.

Äitini sairastui ollessaan matkalla Unkarissa. Heti pääsi lääkäriin, otettiin kaikki kokeet, hoivattiin ja pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Sanoi ettei ole koskaan ollut Suomessa niin hyvässä hoidossa kuin siellä.