IS: Lääkärit eivät uskoneet, että 25-vuotiaalla Janitalla voi olla syöpä
"mun kroppa antoi pitkään merkkejä, juoksin lääkäreissä, mutta mitään ei alunperin löytynyt, vaikka itse sisimmässäni olin varma että jotain on pahasti pielessä ja yritin vaatia lisätutkimuksia sekä hoitoa. Mut naurettiin ulos todeten "eihän sun ikäisellä mitään syöpää ole", kyllä, se jätti jäljen varsinkin kun Heinäkuussa sain varmuuden, että mulla on todellakin mun ikäisenä syöpä ja ollut jo Helmikuussa."
Hui kauhistus. Miten tällainen on edes mahdollista maassa jossa on maailman paras julkinen terveydenhuolto?
Kommentit (192)
Suomessa panostetaan terveydenhuollossa vain vanhuksiin, muut nauretaan pois ja käsketään syödä särkylääkkeitä.
Nuoria naisia pidetään vain hysteerisina jos menevät kertomaan pahoista oireistaan. :/
Vierailija kirjoitti:
Suomessa panostetaan terveydenhuollossa vain vanhuksiin, muut nauretaan pois ja käsketään syödä särkylääkkeitä.
sekin aina sitä yhtä ja samaa tuotemerkkiä.
Minullakin oli syöpä enkä ole edes nuori. Oli kauheat kivut, sain terveyskeskuksesta pahoittelut kiireestä tutkia kunnolla ja särkylääkereseptin. Syöpä löytyi kyllä aika pian, kun kunto huononi hetkessä todella pahasti. Kannattaisikohan hoitaa ajoissa?
Löytymistä haittasi varmasti paitsi lääkärin ym. asenne, myös oma: ei ole tapana valitella pienistä ja kipukynnys on korkea. Sitten kun on hätätila ja hakee apua sieltä, mistä pitäisi saada apu, vähätellään ja pidetään luulotautisena! Ei auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
"mun kroppa antoi pitkään merkkejä, juoksin lääkäreissä, mutta mitään ei alunperin löytynyt, vaikka itse sisimmässäni olin varma että jotain on pahasti pielessä ja yritin vaatia lisätutkimuksia sekä hoitoa. Mut naurettiin ulos todeten "eihän sun ikäisellä mitään syöpää ole", kyllä, se jätti jäljen varsinkin kun Heinäkuussa sain varmuuden, että mulla on todellakin mun ikäisenä syöpä ja ollut jo Helmikuussa."
Hui kauhistus. Miten tällainen on edes mahdollista maassa jossa on maailman paras julkinen terveydenhuolto?
Lmao, vai maailman paras julkinen terveydenhuolto 😭😭😭
No vanhuksia ei todellakaan enää hoideta. Ambulanssia on lähes mahdoton saada hoivakotiin. On kuulemma yhteiskunnan varojen tuhlaamista.
Vaihdevuotista naista ei tutkita, koska kaikki oiret johtuvat vaihtareista. Kotiäitejä ei myöskään tutkita, koska kotiäityyttä itsessään pidetään jo tilana, joka aiheuttaa tyhjiä oireita. Mielenterveysdiagnoosin saaneita ei tutkita, koska kaikki oireet johtuvat mt-ongelmista.
Ketkä onnelliset ovat niitä, joita todella tutkitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lmao, vai maailman paras julkinen terveydenhuolto 😭😭😭
näin yleisesti ajatellaan maailmalla
Vierailija kirjoitti:
No vanhuksia ei todellakaan enää hoideta. Ambulanssia on lähes mahdoton saada hoivakotiin. On kuulemma yhteiskunnan varojen tuhlaamista.
Vaihdevuotista naista ei tutkita, koska kaikki oiret johtuvat vaihtareista. Kotiäitejä ei myöskään tutkita, koska kotiäityyttä itsessään pidetään jo tilana, joka aiheuttaa tyhjiä oireita. Mielenterveysdiagnoosin saaneita ei tutkita, koska kaikki oireet johtuvat mt-ongelmista.
Niitä jotka ovat saaneet yksityiseltä lähetteen julkiselle
Tämä on todella outo kommentti.
"eihän sun ikäisellä mitään syöpää ole"
Syöpähän on voi olla minkä ikäisellä hyvänsä.
Serkkuni on kuollut 2-vuotiaana ihosyöpään. Ei ollut ottanut aurinkoa eikä altistunut tupakansavulle. Ei ollut elintavoissa vikaa. Sairastui ihan pienenä vauvana. Eli lähes koko elämänsä sairaalassa.
Kaverini alkoi 15-vuotiaama saada mustelmia, laihtui ja oli koko ajan väsynyt. Lääkäreiden mukaan ei ollut mitään hätää, pikku kolhuja sattuu kaikille ja murkkuikäisiä usein väsyttää ja eihän ne syö mitään. Eräänä iltana meni jalat alta, sydän pysähtyi mutta saatiin elvytettyä. Diagnoosi ALL ja eli vain 8 kk diagnoosista.
Itselläni on ruusufinni jonka takia minut luokitellaan ilmeisesti alkoholiongelmaiseksi. Maksa-arvot tsekataan aina vaikka menisin katkenneen käden takia lääkäriin. 40 asteen horkassa minulle tehtiin kerran humetesti :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä jotka ovat saaneet yksityiseltä lähetteen julkiselle
Myös niitä joilla on hoitosuhde sairaalassa.
Itse sairastuin parikymppisenä MS-tautiin, ja sain huomata että hoidon taso muuttui ihan kautta linjan. Jopa TK:saa tutkitaan kaikki, myös perussairauteen liittymättömät vaivat asiallisesti. Kaikki epäasiallinen kohtelu päättyi diagnoosiin.
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa vaikka itse maksaa itselleen röntgentutkimus, ei kyllä pitäisi joutua siihen tilanteeseen mutta itse olen tehnyt näin. Ongelma toki kun ei koko kropan kuvausta ole monella varaa maksaa, mutta jos kipu on tietyllä alueella.
Vierailija kirjoitti:
linkki
Viihdeuutinen.
Aika karua.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa vaikka itse maksaa itselleen röntgentutkimus, ei kyllä pitäisi joutua siihen tilanteeseen mutta itse olen tehnyt näin. Ongelma toki kun ei koko kropan kuvausta ole monella varaa maksaa, mutta jos kipu on tietyllä alueella.
Tai sitten liioitella oireitaan jos ne ei tunnu lääkäristä muuta kuin pikku yskältä, ja oma vahva tunne siitä että jotain on pielessä ei riitä lääkärille tutkimuksen perusteeksi.
Ihan tavallista tuollainen oireiden vähättely ja suorastaan luulotautiseksi tai vähintäänkin masentuneeksi diagnosoiminen oikean diagnoosin sijaan. Ei määrätä kuin korkeintaan perus-labrat ja niistä ei voi poissulkea suurinta osaa syövistä.
Prototyyppi kirjoitti:
Ihan tavallista tuollainen oireiden vähättely ja suorastaan luulotautiseksi tai vähintäänkin masentuneeksi diagnosoiminen oikean diagnoosin sijaan. Ei määrätä kuin korkeintaan perus-labrat ja niistä ei voi poissulkea suurinta osaa syövistä.
Tämä.
Näin se yleensä menee syövän diagnosoinnissa, ensin potilas taistelee tutkimuksista että saa diagnoosin. Mulla oli kohdunkaulan syöpä ja syöpälääkäri kysyi "eikö sulla ollut mitään oireita?!" oli jumal*uta ja ihan klassisia oireita, joista valitin pitkään ja monesti, monelle taholle. Gynekologi diagnosoi kyllästyneesti vuotohäiriöt = epäsäännölliset kuukautiset, joihin tyrkytti e-pillereitä. Tk-lääkäri diagnosoi ahdistuneisuushäiriön, johon tyrkytti masennuslääkkeitä. Yksityinen lääkäri testasi kilpirauhasarvoja, vaikka taisi hänkin pitää mua vaan hysteerisenä. Se helv etin ahdistuneisuushäiriö ei ole vieläkään poistunut sieltä, vaikka olin ihan syystä huolissaan enkä luulotautinen.
Koska lääkärit ovat ylimielisiä ja kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken ja kaikista kaiken 15 minuutin käynnin perusteella vaikka ihminen on elänyt itsensä kanssa X vuosien ajan.
linkki
https://www.is.fi/viihde/art-2000005904191.html