IS: Lääkärit eivät uskoneet, että 25-vuotiaalla Janitalla voi olla syöpä
"mun kroppa antoi pitkään merkkejä, juoksin lääkäreissä, mutta mitään ei alunperin löytynyt, vaikka itse sisimmässäni olin varma että jotain on pahasti pielessä ja yritin vaatia lisätutkimuksia sekä hoitoa. Mut naurettiin ulos todeten "eihän sun ikäisellä mitään syöpää ole", kyllä, se jätti jäljen varsinkin kun Heinäkuussa sain varmuuden, että mulla on todellakin mun ikäisenä syöpä ja ollut jo Helmikuussa."
Hui kauhistus. Miten tällainen on edes mahdollista maassa jossa on maailman paras julkinen terveydenhuolto?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Näin se yleensä menee syövän diagnosoinnissa, ensin potilas taistelee tutkimuksista että saa diagnoosin. Mulla oli kohdunkaulan syöpä ja syöpälääkäri kysyi "eikö sulla ollut mitään oireita?!" oli jumal*uta ja ihan klassisia oireita, joista valitin pitkään ja monesti, monelle taholle. Gynekologi diagnosoi kyllästyneesti vuotohäiriöt = epäsäännölliset kuukautiset, joihin tyrkytti e-pillereitä. Tk-lääkäri diagnosoi ahdistuneisuushäiriön, johon tyrkytti masennuslääkkeitä. Yksityinen lääkäri testasi kilpirauhasarvoja, vaikka taisi hänkin pitää mua vaan hysteerisenä. Se helv etin ahdistuneisuushäiriö ei ole vieläkään poistunut sieltä, vaikka olin ihan syystä huolissaan enkä luulotautinen.
Kannattaa ottaa tuo asia puheeksi kun seuraavan kerran tapaat lääkärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mun kroppa antoi pitkään merkkejä, juoksin lääkäreissä, mutta mitään ei alunperin löytynyt, vaikka itse sisimmässäni olin varma että jotain on pahasti pielessä ja yritin vaatia lisätutkimuksia sekä hoitoa. Mut naurettiin ulos todeten "eihän sun ikäisellä mitään syöpää ole", kyllä, se jätti jäljen varsinkin kun Heinäkuussa sain varmuuden, että mulla on todellakin mun ikäisenä syöpä ja ollut jo Helmikuussa."
Hui kauhistus. Miten tällainen on edes mahdollista maassa jossa on maailman paras julkinen terveydenhuolto?
Lmao, vai maailman paras julkinen terveydenhuolto 😭😭😭
Ennen kuin täällä joku sanoo että yksityinen on paras niin vastaava tapahtui meidän perhetutulle, äitini hyvälle ystävälle. Yksityisellä sanottiin ettei alle 40v voi olla rintasyöpää. Juurikin näillä sanoilla. Että se siitä sitten, monta kertaa kävi ja tutkimuksiin ei koettu tarvetta lääkärin mukaan. Lopulta meni julkiselle kun ei viitsinyt pas*asta maksaa ja julkisella otettiin heti tutkimuksiin. Syöpä oli yksityisen takia ehtinyt edetä parantumattomaan tilaan, iän takia ei tutkinut ajoissa. Tuttu oli kuitenkin vähän alle 40 eli ei ollut edes siitä kiinni että olisi jotenkin nuori tapaus ollut.
Toinen tapaus yksityisen ”pätevyydestä” on se että äitini jolla myös oli rintasyöpä (hyvin aggressiivinen ja tulehtunut sekä hormoniperäinen) meni ehkäisyn takia lääkäriin. Lääkäri siellä tyrkytti väkisin hormonaalista ehkäisyä, vaikka juuri julkisella puolella äidin lääkäri oli sanonu että ei missään nimessä mitään hormonaalisia ehkäisyjä tai muita lääkityksiä uusiutumisriskin takia. Tämä oli siis uusi juttu joka oli todettu vasta että niillä on yhteys. Onneksi äidillä oli tämä tieto niin osasi sanoa tälle yksityiselle lääkärille joka ei tietojaan ollut päivittänyt.
.
Siskoni kävi kahdella ortopedillä yksityisellä josta toinen oli erikoistunut selän vammoihin ja toinen jalan vammoihin. Kumpikaan ei lopulta ymmärtänyt sitä miksi siskon lajissa ei voi ”hölläten” treenata (loukkaantumisriski kasvaa jos tekee puolittain) ja muutenkin jäi täysin fiilis ettei heillä ollut voimistelusta lajina mitään käsitystä. Fyssari sitten tiesi mitä tehdä ja homma saatiin kasaan, kun nämä yksityiset urheiluerikoislääkärit vain vähättelivtä eivätkä oikeasti osanneet tehdä muuta kuin kuvia tulkita.
Itsellä näiden takia on vähän sellainen fiilis jäänyt yksityisistä lääkäreistä etteivät ole aina ajantasalla kaikesta, koska ei siinä mielessä ole pakko kun ei olla perusterveydenhuollossa julkisella puolella. Siellä ei yllättäviä tapaksia esim. tule samaa vauhtia ja ei samanlaisia virheitä saa tapahtua. Varmasti julkisella on myös huonoja ja hyviä löytyy yksityiseltä. En kuitenkaan lähtisi vannomaan että toinen on automaattisesti parempi. Puolensa molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Multa löydettiin 25 vuotiaana munasarjasyöpä. Se on kuulemma mummojen syöpä. Eihän mulla voi olla, kun olin niin nuori.
Olin ravannut lääkärissä jo pari vuotta erinäisten oireiden (mm. ripuli) vuoksi. Lääkärit antoivat syyksi milloin stressivatsan, milloin ibs:n, milloin endometrioosin tai kovat kuukautiskivut. Kokeilin vuosien ajan mitä ihmeellisempiä ruokavalioita ja e-pillereitä eikä mikään tehonnut. Sitten joku gyne huomasi munasarjoissa kystan. "Kystaa" vahdittiin vielä vuosi, kunnes se päätettiin leikata. Vasta leikkauksessa paljastui syöpäkasvaimeksi. Onneksi ei ollut levinnyt ja olen siitä nyt todennäköisesti selvinnyt. Mutta kyllä otti päähän kun vielä leikkauksen jälkeenkin mulle sanottiin että "Sä olet niin nuori, sä paranet varmasti!" Ei piristänyt yhtään, kun syöpää ei meinattu löytää ollenkaan juuri siitä syystä että mähän olen niin nuori.
Niin ja mietipä miten helposti tuon olisi saanut aikaisin diagnosoitua, yhdellä magneettikuvauksella tai tietokonetomografialla varmaan? Tutkimukset tietenkin maksaa, mutta niin maksaa diagnoosin etsiskely monen tahon kautta ja lopulta mahdollisesti mittavat hoitotoimenpiteet. Nykyään terveydenhoito taitaa mennä siihen suuntaan, että potilas googlaa oireensa ja maksaa itse yksityisellä tutkimuksen. Tämä kehityssuunta saattaa olla potilaan parhaaksi, vaikka se ei oikein olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskoistakin joku on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se yleensä menee syövän diagnosoinnissa, ensin potilas taistelee tutkimuksista että saa diagnoosin. Mulla oli kohdunkaulan syöpä ja syöpälääkäri kysyi "eikö sulla ollut mitään oireita?!" oli jumal*uta ja ihan klassisia oireita, joista valitin pitkään ja monesti, monelle taholle. Gynekologi diagnosoi kyllästyneesti vuotohäiriöt = epäsäännölliset kuukautiset, joihin tyrkytti e-pillereitä. Tk-lääkäri diagnosoi ahdistuneisuushäiriön, johon tyrkytti masennuslääkkeitä. Yksityinen lääkäri testasi kilpirauhasarvoja, vaikka taisi hänkin pitää mua vaan hysteerisenä. Se helv etin ahdistuneisuushäiriö ei ole vieläkään poistunut sieltä, vaikka olin ihan syystä huolissaan enkä luulotautinen.
Miksi? Tein aikanaan valituksen, joka ei johtanut mihinkään. Yksityinen lääkäri antoi käyntinsä ilmaiseksi, että sen verran sain "hyvitystä".
Minä olen kauhistuneena seurannut sivusta, miten hoidetaan kun on jo se epäily tai näkynyt kuvissa jotain outoa. Magneettikuvaus viiden viikon päästä. Varjoainekuvaus, odotusaika kolme viikkoa.
Munasarjassa ilmeisesti (huom, ei varmaa!) kysta, seurataan. Tässäkin alle kolmekymppinen, vielä lapseton mutta tulevaisuudessa lapsia haluava nainen. Seurattiin yli vuosi, ennen kuin leikattiin, ja samalla piti leikata kokonaan toinen munasarja pois, kun oli niin kiinni kasvanut. Voi "%#%¤#¤%&%/%(.
Kun kuitenkin tiedetään, miten agressiivisia jotkin syövät on, niin miksi ei voida ajoissa tutkia, kuvata ja hoitaa? Jos tiedetään, että on epätyypillisiä tapauksia, miksi niitä seurataan niin harvoin? Tässä pelataan ihmishengillä.
Ja vielä hammashoidosta: täällä ei pääse hoitoon kuin kiireellisissä tapauksissa. Ja et pääse, vaikka olisit leikkausjonossa ja leikkausta edellyttää, että hoidat hampaat kuntoon ennen sitä. Kyllä minua ainakin pelottaa, sekä itseni että läheisteni puolesta, että ketään ei oteta tosissaan. Jos vaikka nyt marraskuussa menisin valittamaan väsymystä, sanottaisiin että se on tämä vuodenaika, eikä vaikka leukemia, mikä tappaa hetkessä jos sitä ei hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Tein aikanaan valituksen, joka ei johtanut mihinkään. Yksityinen lääkäri antoi käyntinsä ilmaiseksi, että sen verran sain "hyvitystä".
Tarkoitin, että mainitset lääkärille, että sinulla on maininta ahdistuneisuushäiriöstä jota et koe omaavasi ja pyydät että se poistetaan tiedoistasi.
Yllättävää. Itse kärsin vuosia kovista selkäkivuista, en saanut lähetettä magneettikuviin. Kun kerroin lääkärille kuinka vaikeaa kivun kanssa on elää niin totesi lääkäri ettei 20-vuotiaalla voi olla selkä noin kipeä! Maksoin itse magneettikuvauksen ja selästä löytyi kasvain joka painoi selän hermoja. Lääkäri totesi siihen että "oho" ja "onneksi se voidaan ehkä leikata". Vuosia myöhemmin selkä kipeytyi uudestaan ja sain halvaantumisoireita, lääkärin mielestä siinä ei ollut mitään outoa, syöhän vähän buranaa! Sitten jalka petti alta keskellä kylää ja sain ambulanssikyydityksen sairaalaan ja suoraan kuvaputkeen. Selässä 4 pullistumaa ja yksi oli niin iso että selän hermot huusivat armoa. Taas leikkauspöydälle. Kuukausi leikkauksen jälkeen sain kauheita närästysoireita ja kaikki ruoka tuli ylös ja vatsaan sattui niin saamaristi, lääkärin mielestä taas liioittelin ja kyse oli stressistä, syö vaikka buranaa! Sitten oksensin verta ja taas oltiin sairaalassa. Syynä mahahaava ja ruokatorventulehdus. Kaikki tämä koska olin nuori ja hysteerinen nainen joka vain liioitteli kipujaan 😅 Eihän nuoret sairasta!! En yhtään ihmettele että myös syöpädiagnoosit myöhästyy kun lääkärit eivät määrää tutkimuksiin vaan Burana hyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää. Itse kärsin vuosia kovista selkäkivuista, en saanut lähetettä magneettikuviin. Kun kerroin lääkärille kuinka vaikeaa kivun kanssa on elää niin totesi lääkäri ettei 20-vuotiaalla voi olla selkä noin kipeä! Maksoin itse magneettikuvauksen ja selästä löytyi kasvain joka painoi selän hermoja. Lääkäri totesi siihen että "oho" ja "onneksi se voidaan ehkä leikata". Vuosia myöhemmin selkä kipeytyi uudestaan ja sain halvaantumisoireita, lääkärin mielestä siinä ei ollut mitään outoa, syöhän vähän buranaa! Sitten jalka petti alta keskellä kylää ja sain ambulanssikyydityksen sairaalaan ja suoraan kuvaputkeen. Selässä 4 pullistumaa ja yksi oli niin iso että selän hermot huusivat armoa. Taas leikkauspöydälle. Kuukausi leikkauksen jälkeen sain kauheita närästysoireita ja kaikki ruoka tuli ylös ja vatsaan sattui niin saamaristi, lääkärin mielestä taas liioittelin ja kyse oli stressistä, syö vaikka buranaa! Sitten oksensin verta ja taas oltiin sairaalassa. Syynä mahahaava ja ruokatorventulehdus. Kaikki tämä koska olin nuori ja hysteerinen nainen joka vain liioitteli kipujaan 😅 Eihän nuoret sairasta!! En yhtään ihmettele että myös syöpädiagnoosit myöhästyy kun lääkärit eivät määrää tutkimuksiin vaan Burana hyllylle.
Mulle määrättiin närästykseen jotain perus närästyslääkettä. Oli syyskuu ja lääkäri sanoi että olen varmaan syönyt normaalia enemmän omenoita :)
T: se jolta löydettiin munasarjasyöpä 25 vuotiaana
(huom, en nyt sano että närästys oli syövän oire, mutta tällaista kohtelua sain kun kävin vaivoistani valittamassa)
Vierailija kirjoitti:
minä sain myös burana-reseptin refluksioireisiin joka oli aiheutunut juurikin liiasta buranan syömisestä jota oli määrätty minulle lihasjumiin mikä osittautui myöhemmin vällevyjen repeytymiksi ja hermotulehdukseksi mihin burana oli ollut täysin väärä lääke.
Suomalainen terveydenhuolto ilmaista??? Itse oon maksanut 12000€ veroja tänä vuonna. Käytän toki kaupungin katuja, mutta en juuri muuta verovaroilla ylläpidettävää. Yritin hoitaa yhtä terveysongelmaa tk-puolella. 4 lääkärikäyntiä, jokaisesta 30€ lasku. Ei kallista, mutta ei ilmaistakaan ja etenkin kun asia ei edennyt. No sitten yksityisellä peruskäynti 80€, labrat 100€ ja tutkimus 250€. Mutta tärkeintä, että asia tuli hoidetuksi. Itse en koe saaneeni hyvää terveydenhuoltoa verorahoilla.
Tämä ns ilmainen terveydenhuolto koetaan varmaan hyväksi, kos tarvitsee vaikka ohitusleikkauksen tai muun ison leikkauksen ja sairaalahoitoa,
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen terveydenhuolto ilmaista??? Itse oon maksanut 12000€ veroja tänä vuonna. Käytän toki kaupungin katuja, mutta en juuri muuta verovaroilla ylläpidettävää. Yritin hoitaa yhtä terveysongelmaa tk-puolella. 4 lääkärikäyntiä, jokaisesta 30€ lasku. Ei kallista, mutta ei ilmaistakaan ja etenkin kun asia ei edennyt. No sitten yksityisellä peruskäynti 80€, labrat 100€ ja tutkimus 250€. Mutta tärkeintä, että asia tuli hoidetuksi. Itse en koe saaneeni hyvää terveydenhuoltoa verorahoilla.
Tämä ns ilmainen terveydenhuolto koetaan varmaan hyväksi, kos tarvitsee vaikka ohitusleikkauksen tai muun ison leikkauksen ja sairaalahoitoa,
Kuulostaa kovin tutulta.
Työkaverilla oli myös iso kasvain selässä. Selkää särki levossa ja liikkeellä ollessa. Laihtui ihan hirveästi kuukausien aikana, mutta lääkärin mielestä kyse oli stressistä. Sitten alkoi saada tosi vakavia oireita, mm. sydänoireita ja oksensi, ripuloi ja sitten vasta otettiin verikokeita. Kesti melkein vuoden ennen kuin pääsi magneettikuviin. Häneltä löytyi selkään ja vatsaan levinnyt syöpä. Taisteli puoli vuotta, mutta syöpä vei voiton.
Entinen koulukaveri kärsi kuukausia, lähes vuoden kovasta päänsärystä, määrättiin buranaa. Sitten sai niin kovan kohtauksen että vietiin sairaalaan pillit ulvoen. Päästä löydettiin aivoverenvuoto jonka oli aiheuttanut aivokasvain. Reilu vuosi ja hän siirtyi rajan taakse 25-vuotiaana 😔
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kauhistuneena seurannut sivusta, miten hoidetaan kun on jo se epäily tai näkynyt kuvissa jotain outoa. Magneettikuvaus viiden viikon päästä. Varjoainekuvaus, odotusaika kolme viikkoa.
Munasarjassa ilmeisesti (huom, ei varmaa!) kysta, seurataan. Tässäkin alle kolmekymppinen, vielä lapseton mutta tulevaisuudessa lapsia haluava nainen. Seurattiin yli vuosi, ennen kuin leikattiin, ja samalla piti leikata kokonaan toinen munasarja pois, kun oli niin kiinni kasvanut. Voi "%#%¤#¤%&%/%(.
Kun kuitenkin tiedetään, miten agressiivisia jotkin syövät on, niin miksi ei voida ajoissa tutkia, kuvata ja hoitaa? Jos tiedetään, että on epätyypillisiä tapauksia, miksi niitä seurataan niin harvoin? Tässä pelataan ihmishengillä.
Ja vielä hammashoidosta: täällä ei pääse hoitoon kuin kiireellisissä tapauksissa. Ja et pääse, vaikka olisit leikkausjonossa ja leikkausta edellyttää, että hoidat hampaat kuntoon ennen sitä. Kyllä minua ainakin pelottaa, sekä itseni että läheisteni puolesta, että ketään ei oteta tosissaan. Jos vaikka nyt marraskuussa menisin valittamaan väsymystä, sanottaisiin että se on tämä vuodenaika, eikä vaikka leukemia, mikä tappaa hetkessä jos sitä ei hoideta.
Suurin osa hoidattaa hampaansa kuntoon yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin yleisesti ajatellaan maailmalla
Tästä tulee mieleen Neuvostoliitto. Aikoinaan moni uskoi kaiken olevan Neuvostoliitossa paremmin, mutta totuus oli jotain toista. Meillä ihan sama: vääritellään tilastoja ja tutkimuksia, jotta saataisiin maa näyttämään houkuttelevalta. Korneinta on se, että esimerkiksi konservatiivisessa Englannissa on terveydenhoito paljon paremmalla tolalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että mainitset lääkärille, että sinulla on maininta ahdistuneisuushäiriöstä jota et koe omaavasi ja pyydät että se poistetaan tiedoistasi.
Olen käsittänyt, että korjauspyyntö tehdään kirjallisena väärän tiedon antaneelle taholle, enkä ole jaksanut rustata. Se lukee jo niin monessa jatkotekstissäkin osana kertomusta, että voi joutua korjaamaan monta. Voihan sitä tietenkin suullisestikin yrittää. Näen jo sieluni silmissä lääkärin lausahtavan "No minä en voi asiaan vaikuttaa, kannattaa varmaan ottaa yhteyttä blaablaablaa..." :D
Mutta oikeassa olet, tietoja voi ja varmaan usein kannattaakin pyytää korjattavaksi paljonkin jälkikäteen, varsinkin nyt jos terveystiedot tulee vähän kaikkien viranomaisten nähtäville.
Vierailija kirjoitti:
Siitä se on hyvä, että isojen leikkausten todelliset kustannukset ovat suuret. Julkisella tosin leikkauksiin saa jonottaa ja jonottaa, jos ei ole kuolemassa. Hoitotakuu on vitsi, ei velvoita hoitavaa tahoa käytännössä mitenkään vaan antaa mahdollisuuden venkslata ja venyttää tutkimuksia.
Kaveri kertoi, että olivat siskonsa kanssa olleet sairaalan kahvilassa ja siellä oli ollut sama, aikaisemmin tk:ssa työskennellyt lääkäri joka oli kahdesti käännyttänyt tämän siskon Burana-reseptin kanssa pois, kunnon tutkimuksiin oli päässyt vasta kun vointi romahtanut töissä ja ambulanssilla viety sairaalaan. Kasvain selässä tai lantiossa tms. No kuitenkin, kaveri kertoi miten tämä lääkäri oli selvästi tunnistanut siskon, mennyt kiusaantuneen näköiseksi ja poistunut kiireen vilkkaa kahvilasta ! En tiedä ,tiesikö sitten minkä dignoosin tämä sisko oli saanut, mutta näki varmaan sairaasta olemuksesta ja sairaalavaatteista ettei ollut Burana ollut auttanut. Laiha lohtu sentään on, että osasi olla nolona.
Tuttua. Multa löydettiin 25 vuotiaana munasarjasyöpä. Se on kuulemma mummojen syöpä. Eihän mulla voi olla, kun olin niin nuori.
Olin ravannut lääkärissä jo pari vuotta erinäisten oireiden (mm. ripuli) vuoksi. Lääkärit antoivat syyksi milloin stressivatsan, milloin ibs:n, milloin endometrioosin tai kovat kuukautiskivut. Kokeilin vuosien ajan mitä ihmeellisempiä ruokavalioita ja e-pillereitä eikä mikään tehonnut. Sitten joku gyne huomasi munasarjoissa kystan. "Kystaa" vahdittiin vielä vuosi, kunnes se päätettiin leikata. Vasta leikkauksessa paljastui syöpäkasvaimeksi. Onneksi ei ollut levinnyt ja olen siitä nyt todennäköisesti selvinnyt. Mutta kyllä otti päähän kun vielä leikkauksen jälkeenkin mulle sanottiin että "Sä olet niin nuori, sä paranet varmasti!" Ei piristänyt yhtään, kun syöpää ei meinattu löytää ollenkaan juuri siitä syystä että mähän olen niin nuori.