Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista
Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suomessa köyhyyttä lapsiperheillä. On huonosti raha-asioita ja taloutta hoitavia keskenkasvuisia, kaikki-mulle-tänne-heti-vanhempia.
Itse pienipalkkaisena yh:na saan itseni ja lapseni elätettyä ilman mitään tukia ja elareita, ja rahaa jää jopa säästöön. Vaatii toki kieltäytymistä kaikista turhista mielihaluista, kampaaja, kauneushoidot, uudet vaatteet, sisustaminen ja "huvinvuoksi-ostelu" on pannassa. Lapsillekin opetan, että kaikkea ei tarvitse saada, ja muistutan että olemme siltikin etuoikeutettuja ja "rikkaita", meillä on katto pään päällä, sisällä lämmintä, luku- ja kirjoitustaito, tarpeeksi lämmintä vaatetta ja mukuloilla jopa ylellisyyksiä kuten polkupyörät ja kännykät.
Vierestä seuraan useampiakin tuttuja perheitä, joissa ainainen rahapula ja yhteiskunnalta vaaditaan avustuksia. Omat rahat tuhlataan juurikin edellä mainittuihin, on sisustettu ja sisustusta vaihdetaan usein, tilataan verhoja ja koriste-esineitä. Laitatetaan pigmentoidut kulmakarvat ja geelikynnet. Ostetaan uusia vaatteita, käydään baareissa, poltetaan tupakkaa ja juodaan saunakaljoja ja viiniä. Ja matkustellaan ja yövytään hotelleissa. Ja opetetaan sama elämäntyyli lapsillekin, jotka valittavat että eivät suostu käyttämään kirppikseltä ostettuja vaatteita ja h&m-vaatteetkaan eivät kelpaa kun ei ole "merkkiä".
Mulla sama fiilis.
Kolme lasta, pienet tulot, olen nuorempana ollut myös toimeentulotuella ja yh.
Kun käyttää rahat siihen mihin ne on tarkoitettu, ne riittää .
Työttömällä on aikaa tehdä ruoka itse ,alusta saakka.
Ei osteta ranskanperunoita, vaan ostetaan tuoreita perunoita.
Jos haluaa pizzaa, tekee pohjat itse .
Lihan sijaan voi valita linssejä ja papujakin.
Halvempaa ja terveellistä.
Suomalaiset juurekset, kausihedelmät.
Poimii kesällä itse marjoja pakkaseen.
Kun ei polta, ryyppää , käy kampaajalla eikä ostele rakennekynsiä ja meikkejä niin kyllä sen rahan saa riittämään.
Lapsille harrastukset eivät ole pakollisia.
Kirpparilta löytyy kyllä hyvää tavaraa aika edullisesti.
Ongelmia tulee silloin, jos esim. Pyykkikone hajoaa ja tulee yllättävä rahan meno.
Muuten kyllä pitäisi ruokaan ja perusvaatteisiin riittää.
Kyllä varmasti osalla aivan elämänhallintaongelmia eikä minkäänlaista järkeä rahankäytössä ja ruokavalinnoissa , ostetaan nimenomaan puolivalmista ja jotain vanukkaita , viilejä ,pakasteaterioita.
Tupakasta ja alkoholista puhumattakaan.
Ottamatta kantaa onko fiksu vai ei niin fiksu köyhä,vai onko se sosiaalista perintöä. Olen itse kirppareita kierrellessä törmännyt siihen ilmiöön,että varsinkin lasten ulkovaatteet ovat hinnoiteltu melko korkealle. Saattaa olla alueellisia erojakin toki.Mielestäni esim selvästi kulunut ja hihoista rispaantunut Reiman takki hävinneellä hupulla ei ole 15e arvoinen ostos. Tai Lotta&Lassin välikausitakki käytönjäljillä ei ole 12e arvoinen ostos välttämättä. H&m:n ohuesta välikausitakista 10e. Toki ymmärrän, että pöydän vuokraus maksaa. Mutta ei se tuote mitään tuo, jos sitä ei saa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.
Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.Tuollaisella palkalla elää oikein hyvin. Tienaan about tuon kuukaudessa ja pärjätään naurettavan hyvin opintotukeen verrattuna. Vaikka saakin palkkaa, voi menot perheessä silti pitää matalana. En tajua tuota itkemistä, ettei 2000-2500 euron tilillä muka eläisi? Mihin hittoon se raha silloin oikein menee?!?
Koitappa ostaa lapsille terveellistä ruokaa, hedelmiä jne.
Sitten vielä turvallinen asunto hyvältä alueelta. Turvalliset autot, tietenkin maksat päivähoidosta kalleimman kautta jne.
6000e/kk käteen ei tunnu riittävän kunnolla tähän.
Ei minullakaan opiskellessa ja sen jälkeen lapsettomana ja työelämässä rahaa kulunut oikein mihinkään. Lasten kanssa asia on aivan eri.
Ja lapsia oli ihan pakko tehdä useita koska...? Eikö lapsiluku kannata suunnitella tulojen ja menojen suhteen? Ihan perus elämänhallintaa tämäkin. Jos rahat ei riitä kuin yhteen tai kahteen, niin tekee vain yhden tai kaksi. Jos rahat ei riitä edes yhteen, niin kannattaa jättää tekemättä. Ihan oikeasti.
Josta päästäänkin sopivasti aiheeseen "miksi suomalaiset ei enää tee lapsia". No siksi koska täällä ei saakeli sentään edes kaksi työssäkäyvää kohta pysty tuloillaan elättämään kahta lasta. Siksi. Elämisen peruskustannukset on nousseet liian korkealle ja palkat laahaa herraties missä.
Onhan se hullua, mutta silloin ei kannata tehdä kaksi lasta.
kahta lasta
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa te ns hyväosaiset olisitte tyytyväisiä? Silloin kun köyhä lapsiperhe kulkee rääsyissä kerjäämässä? Asuvat sillan alla pahvien päällä? Meillä syötiin tänään niin että mies ja minä emme syöneet, 2 teiniä sai ruokaa. Emme omista mitään, asunto lähtee pian alta kun vuokra nousi taas mutta asumistuki laski reippaasti. Kaupungin asuntoa emme saa kun mehän emme ole kodittomia. Asuntoja ei vain ole. Molemmat lapset sekä minä olemme vaikeasti masentuneita, lapsia kiusataan koulussa, mies toipuu vaikeasta sairauskohtauksesta.
Tulevaisuutta ei ole, onneksi rakastamme toisiamme. En tiedä kauan jaksan tätä.Teidän haukkumisenne oikeasti satuttaa ja loukkaa.
Älä sinä AV:n älämölö-örvelöiden vajaista mielipiteistä välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.
Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.Tuollaisella palkalla elää oikein hyvin. Tienaan about tuon kuukaudessa ja pärjätään naurettavan hyvin opintotukeen verrattuna. Vaikka saakin palkkaa, voi menot perheessä silti pitää matalana. En tajua tuota itkemistä, ettei 2000-2500 euron tilillä muka eläisi? Mihin hittoon se raha silloin oikein menee?!?
Sitten vielä turvallinen asunto hyvältä alueelta. Turvalliset autot, tietenkin maksat päivähoidosta kalleimman kautta jne.
Ei minullakaan opiskellessa ja sen jälkeen lapsettomana ja työelämässä rahaa kulunut oikein mihinkään. Lasten kanssa asia on aivan eri.
Ja lapsia oli ihan pakko tehdä useita koska...? Eikö lapsiluku kannata suunnitella tulojen ja menojen suhteen? Ihan perus elämänhallintaa tämäkin. Jos rahat ei riitä kuin yhteen tai kahteen, niin tekee vain yhden tai kaksi. Jos rahat ei riitä edes yhteen, niin kannattaa jättää tekemättä. Ihan oikeasti.
Tosiaan, lapsia on kaksi. Haluttiin kolmaskin, mutta taloudelliset realiteetit tuli vastaan, emme pystyisi antamaan kolmelle yhtä hyvää lapsuutta kuin kahdelle.
Ja kaikki on ihan itse laskettu, hankittu ja maksettu.
Kysyntä ja tarve ei tunnu kohtaavan, hain just yhdestä lahjoituspaikasta laatikollisen haalareita ja talvikenkiä takaisin kun ei ne kuulemma mene. Jonnekin tekstiilinkeräykseen kai sullon sitten 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.
Aika harva täällä on köyhä. Ei köyhien syvntyvyyden lisääminen vaikuta mitään koko maan syntyväisyyden kannalta. Ongelma on, että työssäkäyvät ei enää tee lapsia, duunarimiehet ovat lopettaneet vissiin sänkyhommat kokonaan. Ei niiden lasten tekoa meille varakkaille yksinään kannata jättää, jos haluaa, että köyhistä pidetään jatkossakin huolta. Ja mitä tulee niihin toppavaatteisiin, niin toimeentulotukiperheet voivat hakea täydentävästä toimeentulotuesta rahaa lasten talvivaatteisiin.
Kyl ne duunaritkin varmaan hommaa harrastaisi jos vaan olisi mahdollista. Kun edes akateemisena miehenä ei kelpaa nykyajan milanoa ja miljonäärejä -elämäntyyliä vaativille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, lapsia on kaksi. Haluttiin kolmaskin, mutta taloudelliset realiteetit tuli vastaan, emme pystyisi antamaan kolmelle yhtä hyvää lapsuutta kuin kahdelle.
Ja kaikki on ihan itse laskettu, hankittu ja maksettu.
Hyvä juttu, ei siis koske sinua 😊!
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä ja tarve ei tunnu kohtaavan, hain just yhdestä lahjoituspaikasta laatikollisen haalareita ja talvikenkiä takaisin kun ei ne kuulemma mene. Jonnekin tekstiilinkeräykseen kai sullon sitten 🤔
Siihen muuten mun ymmärrys ei veny miksi kaikilla pitäisi olla priimaa. Meillä (hyvätuloisella perheellä) on esim. nyt pahimman hiekkakonttausajan lapsella toppahaalari jonka polvet on jo kertaalleen nylon-paikoilla paikatut, korjattuna täysin vedenpitävä ja toimiva. Mutta yritäpä lahjoittaa tai myydä hiluilla tuollaista, ehei, pitää olla pakasta vedetty. Tämän haalarin jälkeen lapsi saa käyttöönsä isosisarukselta perityn haalarin, ja ei, meillä ei sukupuolikoodata arvokkaampia vaatteita niin että pikkuveljen olisi pakko kulkea kokopinkissä tai meidän ostas uusi haalari pelkän värin takia.
Myös osittain some-kulttuuri lisää kulutushysteriaa, kun Mirka-Keijosta pitää saada hienoja kuvia instaan minirodinin 200€ haalarissa vaikka tili huutaa hoosiannaa. Ei silloin kelpaa 10€ joonathanit kirppikseltä.
Köyhä voi omasta mielestään tehdä "satunnaisia pikkuostoksia" eikä tajua että ovat jokapäiväisiä ja maksavat kuukaudessa/vuodessa isot rahat.
Miten aikuiset ihmiset voi tehdä niin huonoja valintoja elämässään että vielä kolmekymppisenä eletään kädestä suuhun?! Ymmärrän vielä jos tulee vakavia sairauksia, puolison kuolema tms jota ei voi ennustaa, mutta terveet täyspäiset ihmiset, haloo?! Itse olen vielä opiskelija, 23v ja käyn 2 pvänä viikossa töissä, palkkaa tulee n.600€/kk. Siihen päälle opintotuki, ja avopuolisoni valmistui viime vuonna insinööriksi ja on töissä. Meillä jo hyvä summa säästössä, ja oman asunnon osto suunnitteilla parin vuoden sisään. Ihan normaaleja ihmisiä, keskiluokkaisista perheistä, ei tähän ole ihmeitä tarvittu, ja eletään hyvinkin mukavaa elämää, mm. joulukuussa odottaa matka aasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuiset ihmiset voi tehdä niin huonoja valintoja elämässään että vielä kolmekymppisenä eletään kädestä suuhun?! Ymmärrän vielä jos tulee vakavia sairauksia, puolison kuolema tms jota ei voi ennustaa, mutta terveet täyspäiset ihmiset, haloo?! Itse olen vielä opiskelija, 23v ja käyn 2 pvänä viikossa töissä, palkkaa tulee n.600€/kk. Siihen päälle opintotuki, ja avopuolisoni valmistui viime vuonna insinööriksi ja on töissä. Meillä jo hyvä summa säästössä, ja oman asunnon osto suunnitteilla parin vuoden sisään. Ihan normaaleja ihmisiä, keskiluokkaisista perheistä, ei tähän ole ihmeitä tarvittu, ja eletään hyvinkin mukavaa elämää, mm. joulukuussa odottaa matka aasiaan.
Veit jalat suustani. Eikä pienet lapset edes maksa paljoa. Teinit sitten jo enemmän.
Kuka määrittelee ja miten köyhyyden? On talot ja autot ja viihde-elektroniikka joiden lyhennykset vievät valtavan osan hyvistä tuloista, mutta normaalin elämisen tarpeisiin rahaa ei jää. Jo ennenkin mainitut; sisustaminen, kynnet, hiukset, shoppailu, kahvilat ja pikaruoka vievät kuukaudessa ihan oikeasti paljon rahaa, tavallaan turhuuteen.
Aina vaan jauhetaan köyhistä lapsiperheistä. Minäkin olen köyhä, yksin asuva 27v nainen. Kuntoutustuella. Ei varaa ostaa toppahousuja talveksi. Mutta v..ttuakos minusta ja minunlaisista yksin asuvista ihmisistä, kun lapsiperheet on aina tärkeempiä. Aina kun puhutaan köyhyydestä niin puhutaan lapsiperheistä. Voi lapsi raukat, niitä pitää auttaa. ENTÄS ME MUUT??????
Sitä en tajua, miksi näissä köyhissä perheissä on monesti
vähintään 3 lasta. Itse jätin lapsiluvun kahteen, koska sen
verran pystyn elättämään. Ehkäisyn avulla tama mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Aina vaan jauhetaan köyhistä lapsiperheistä. Minäkin olen köyhä, yksin asuva 27v nainen. Kuntoutustuella. Ei varaa ostaa toppahousuja talveksi. Mutta v..ttuakos minusta ja minunlaisista yksin asuvista ihmisistä, kun lapsiperheet on aina tärkeempiä. Aina kun puhutaan köyhyydestä niin puhutaan lapsiperheistä. Voi lapsi raukat, niitä pitää auttaa. ENTÄS ME MUUT??????
Ikäisesi ihmisen pitäisi kyetä ymmärtämään että lapset eivät kykene huolehtimaan itsestään, vaan tarvitsevat aikuisten apua ja ovat syyttömiä sijaiskärsijöitä. Sinä voit ja kykenet hakemaan apua itesellesi, lapsi ei siihen kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"
Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?
En ole tuo lainaamasi kommentin kirjoittaja, mutta tässä oma kommenttini.
Esimerkiksi "erilaiset teiniäidit" sarjassa on välillä näitä perheitä, joissa on useampi lapsi ja valitetaan kun rahaa ei ole. Mutta kuitenkin molemmat vanhemmat vetää röökiä, kännykän on oltava iPhone, pesukoneen on oltava kallein mitä kaupasta löytyy jne. ja sitten valitetaan, kun Kela ei anna tarpeeksi rahaa.
Jos tulot ovat pienet, on elettävä sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen suuresti hämmästellyt kavereitani, joiden perheissä molemmat vanhemmat käyvät työssä ja silti tuntuu, että aina ollaan peeaa. No, toisen piti saada lasten kuskaamiseen 30 000€:n auto, rakennettu talot yli varojen (en edes tajua miten saa melkein 300 000€ lainaa 1700€x2 nettotuloilla...!) kaupasta ostetaan ihan joutavanpäiväistä tiluliluliita lapsille, alkoa kuluu viikoittain.... mä asun yksin kolmen kanssa, nettotulot 2000€, toki saan lapsilisät yh-korotuksella ja 160€x3 elatustuen, mutta elätän lapset pääsääntöisesti yksin, koska lasten isä tekee reissutyötä. Silti säästän joka kuukausi 600€ tilille ja rahastoon.
Mutta toisaalta, mun lapsilla ei oo pleikkaria, eikä kalliita harrastuksia tai IPhoneja. Mä en juo alkoholia, enkä tupakoi ja harrastan edullisesti, eli juoksulenkkejä ja lähikuntosalilla käyntiä, jossa vuosi maksaa alle 70€. Mutta koen, että eletään todella mukavasti ja on vara ostaa pesukone, jos se hajoaa jne. Eli osittain ainakin minun tuttavapiirissä köyhyyden syy on varmasti yli varojen eläminen. Ja juu, en koe olevani täydellinen, enkä eläväni mallikkaasti. Mutta jos vähän miettii arjen valintoja, niin säästää jo oivan summan.
Hieman pikkusieluinen kirjoitus. Pleikat ja iPhonet ei aja ketään perikatoon. Ei niitä joka vuosi ostella eikä IPhone ole välttämättä kalliimpi kun Huawei. Riippuu mallista. Autoa usein tarvitaan ja vanhat romutkin voi osoittautua hintapommeiksi. Voi olla että sisustus on välttämättömien huonekalujen ostoa rikkimenneiden tilalle, uutta elektroniikkaa rikkimenneen tilalle. Eri tietenkin on jos ihan huvikseen ostellaan kun edellisetkin on toimivia.
Mä olen suuresti hämmästellyt kavereitani, joiden perheissä molemmat vanhemmat käyvät työssä ja silti tuntuu, että aina ollaan peeaa. No, toisen piti saada lasten kuskaamiseen 30 000€:n auto, rakennettu talot yli varojen (en edes tajua miten saa melkein 300 000€ lainaa 1700€x2 nettotuloilla...!) kaupasta ostetaan ihan joutavanpäiväistä tiluliluliita lapsille, alkoa kuluu viikoittain.... mä asun yksin kolmen kanssa, nettotulot 2000€, toki saan lapsilisät yh-korotuksella ja 160€x3 elatustuen, mutta elätän lapset pääsääntöisesti yksin, koska lasten isä tekee reissutyötä. Silti säästän joka kuukausi 600€ tilille ja rahastoon.
Mutta toisaalta, mun lapsilla ei oo pleikkaria, eikä kalliita harrastuksia tai IPhoneja. Mä en juo alkoholia, enkä tupakoi ja harrastan edullisesti, eli juoksulenkkejä ja lähikuntosalilla käyntiä, jossa vuosi maksaa alle 70€. Mutta koen, että eletään todella mukavasti ja on vara ostaa pesukone, jos se hajoaa jne. Eli osittain ainakin minun tuttavapiirissä köyhyyden syy on varmasti yli varojen eläminen. Ja juu, en koe olevani täydellinen, enkä eläväni mallikkaasti. Mutta jos vähän miettii arjen valintoja, niin säästää jo oivan summan.