Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?

Vierailija
11.11.2018 |

Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.

Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.

Kommentit (330)

Vierailija
81/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mee osakkeet kaupaksi vaikka pelottaa tuleva romahdus ja siksi pitää näitä sissimarkkinointimainoksia tunkea joka paikkaan? :D

Valehtelematta viimeiset pari kuukautta taas hirveä "miksei ihmiset sijoita ja tienaa muhkeita voittoja :O"-ihmettely joka paikassa.

Oikeasti siis kyseessä on vain se että osinko-otot tietävät että pörssi alkaa mennä alaspäin ihan hetikohta ja haluavat vielä nyt huipulla ollessaan myydä osakkeensa jollekin pölölle. 

ÄLKÄÄ SIIS MENKÖ TÄHÄN HUIJAUKSEEN!

Tätäkin viestiä yritetään varmasti kumota vaikka millaisilla argumenteilla, mutta tosiasia on että osakkeista pääsee eroon vain silloin kun joku toinen on valmis ne ostamaan. Ammattisijoittajat ei osta nyt kun kurssit on historian huipussaan, eli jäljelle jää vain taksipenat ja muut tietämättömät joille voidaan lyödä mustapekka käteen.

Olen yhä edelleen ostolaidalla. Myytävää minun salkustani ei löydy. Viimeisimmät ostot ovat olleen nordeaa ja sampoa lisää salkkuun. Danske bankiakin on lyöty kuin vierasta sikaa, joten sekin kiinnostaa.

Vierailija
82/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osake sijoittaminen vaatii lehmän hermoja. Niitä laskuja kun aina tulee, ja harvat osaa/onnistyy ajoituksissa 100 prosenttisenttisesti. Ja jos nousee reippaasti voi harmitella ettei sijoittanut enemmän.

Ei sovi kaikille, ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.

Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?

Höps. Mutta kannattaa elää niin, ettei tuhlaa kaikkea heti.

Jos maksaa normaalia asuntolainaa, niin se jo yksinään on säästöä eikä kaiken tuhlaamista. Ei ole mitään järkeä odottaa eläkkeeseen, että alkaisi elämään. Moni sitäpaitsi sairastuu vakavaasti tai kuolee ennen eläkeikää.

Niin no, joku 45-50v on eläkeikä mielestäsi? Siihen mennessä keskituloisilla on ihan mahdollisuus päästä lähelle taloudellista vapautta.

Ja edelleen, kaikille eläminen ei ole sama kuin tuhlaaminen/kuluttaminen.

Ja kaikille elämä ei ole sama kuin säästäminen. Ne ikävuodet 20-45v on aktiivista ja parasta aikaa elämässä. Siinä kohtaa kun yrittää tavoitella taloudellista riippumattomuutta penniä venyttämällä, niin tylsäksi menee. Ja säästössä on viisikymppisellä potti rahaa joka tapuksessa, jos on asuntolainaa maksellut.

Miksi oletat, että säästäminen olisi sama kuin koko elämä? Meillä on aina laitettu jokin osa tuloista sivuun, ihan opiskeluajoista lähtien, eikä tämä tapa ole mitenkään erityisesti leimannut koko elämää. Säästöjä on tosin käytetty myös siihen aktiiviseen elämiseen, esimerkiksi on ostettu vene. Silti vuosien varrella on kertynyt myös sijoituksia, jotka tuovat turvaa vanhuuteen ja vaihtoehtoja elämään jo nyt.

Äärimmäinen penninvenytys on sitten ihan eri laji, jota harjoittaa lopulta aika harva.

Jos maksat asuntolainaa, niin kuinka paljon sitä maksat ja kuinka paljon sen lisäksi sijoitat osakkeisiin, että olet 45-50-vuotiaana taloudellisesti riippumaton? Jokuhan tuossa viittasi, että tuo on täysin mahdollista.

Vierailija
84/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.

Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.

Siksi koska osalle tämän palstan kävijöistä eläminen= kuluttaminen. Jos ei  kuluta koko ajan ja joka paikassa, ei muka elä vaan kituuttaa. He eivät tajua että kuluttamisen ja nuukailun välissä on paljon eri tasoja. Aika paljon elämään mustavalkoisesti suhtautuvia ihmisiä jotka eivät näe napaansa pitemmälle ja haluavat kaiken tännemullehetinyt.

Ja kerrotko vielä, mitä vikaa tässä mielestäsi on? Onko se laitonta, moraalitonta, mitä? Mulle se oma napa on todellakin oma napa, tykkään nauttia elämästä. Ja kun siihen on varaakin, niin niin myös teen. Maailman sivu on täynnä kaltaisiasi ihmisiä, jotka kuvittelevat pitävänsä oikeutenaan sanoa, miten muiden tulisi elää. Kuole pois.

Mustavalkoisuus todellakin rajoittaa elämää. Kuten yllä saamme havaita. Heti tulee hyökkäys.Herää kysymys miksi.Ilmeisesti joku itsetuntojuttu tuo.

Koita nyt vaan tajuta että elämässä on muutakin kuin on tai off. Ainakin muilla ihmisillä on vaikka sulta ne välimallit puuttuisivatkin.

Vierailija
85/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sijoita, koska minulla on vielä lähes 30000€ velkaa ja sijoitetulle pääomalle pitäisi saada yli 8% tuotto verojen jälkeen, että se olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin lainan lyhentäminen.

Aika huikea korko sulla lainassa. Me maksamme vain 0,5%. LIenet siis meitä huonompi  asiakas pankille.Meillä on siis muutakin kuin lainaa ja  tämä asunto missä asumme eli meillä  on muuta realisoitavaa omaisuutta (kiinteistöjä, osakkeita) joka rauhoittaa pankkia.

Vierailija
86/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.

Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään

Et ole kuullut korkoa korolle - efektistä eli tuottojen sijoittamisesta uudelleen?

ohis

Vierailija
87/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.

Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?

Jos maksaa normaalia asuntolainaa, niin se jo yksinään on säästöä eikä kaiken tuhlaamista. Ei ole mitään järkeä odottaa eläkkeeseen, että alkaisi elämään. Moni sitäpaitsi sairastuu vakavaasti tai kuolee ennen eläkeikää.

Niin no, joku 45-50v on eläkeikä mielestäsi? Siihen mennessä keskituloisilla on ihan mahdollisuus päästä lähelle taloudellista vapautta.

Ja kaikille elämä ei ole sama kuin säästäminen. Ne ikävuodet 20-45v on aktiivista ja parasta aikaa elämässä. Siinä kohtaa kun yrittää tavoitella taloudellista riippumattomuutta penniä venyttämällä, niin tylsäksi menee. Ja säästössä on viisikymppisellä potti rahaa joka tapuksessa, jos on asuntolainaa maksellut.

Ei muuten välttämättä ole mitään muuta kuin se asunto, johon sitten jo niin kiintynyt että ei raski myydä. eli  ei tuottavaa varallisuutta ollenkaan vaan ainoastaan kustannuksia aihiheuttavaa omaisuutta.

Miksi pitäisi olla niin kiintynyt johonkin materiaan eli asuntoon? Voi vaihtaa pienempään, kun ei ole enää lapset samassa taloudessa. Ja vaikka auttaa rahallisesti omia lapsia tai esim. sitten sijoittaa ne jäljelle jäävät varat ja saada niitä paljon hehkutettuja osinkoja.

Ei pitäisikään, mutta monet kiintyy nimenomaan siihen asuntoonsa ja myyminen on vaikeaa. Tunnen useita henkilöitä jotka asuvat tarpeettoman isoissa ja kalliissa asunnoissaan juuri siitä syystä että pystyvät sen ylläpidon vielä maksamaan eläkkeestäänkin. ja nämä tulevat sitten myyntiin huonokuntoisina kun omistaja kuolee. Viimeisinä vuosinaan eivät enää jaksa pitää huolta asunnosta ja asuminen on näennäisesti halpaa. Myynnissäkin näitä surullisia taloja on paljon. (viimeiset remontit kuvien perusteella 80-90 luvulta.)

Vierailija
88/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osake sijoittaminen vaatii lehmän hermoja. Niitä laskuja kun aina tulee, ja harvat osaa/onnistyy ajoituksissa 100 prosenttisenttisesti. Ja jos nousee reippaasti voi harmitella ettei sijoittanut enemmän.

Ei sovi kaikille, ei.

Ei kannata verrata 100 % onnekkaaseen ajoitukseen, sehän on täysi mahdottomuus pitkän päälle. Kannattaa verrata siihen, ettei sijoittaisi ollenkaan.

Jos saa tonnin tuottoa, saa tonnin rahaa. On ihan luonnevamma, jos siinä vain suree, ettei saanut kolmea tonnia.

Vierailija
89/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Suojelumaksut' ensin ..? kirjoitti:

Kysymyksesi, ap, on sinänsä hyvä, mutta se olisi vain pitänyt muotoilla siten, että 'miksi NE ihmiset eivät säästä ja sijoita , joilla on siihen mahdollisuus' ?

Ihmisiähän ovat näet nekin, joilla rahat eivät aina riitä edes (jostain syystä esim. kunnan pakottamien) laskujen maksamiseen siitä työmarkkinatuestaan, josta pitäisi riittää ruokaankin. 

Kysyisit mielummin, että miksi esim. ulosottotoimisto voi antaa 1800 euron maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi siitä hyvästä, jos on vienyt kaikki roskansa ja jätteensä itse  asianmukaisiin paikkoihinsa ,markettien edessä seisoville kierrätyslavoille ja säiliöihin ja kompostoinut bio-jätteensä mullaksi, eikä siis ole kertakaikkiaan tarvinnut mitään jätekuljetuspalveluita.

Laki on kuitenkin sellainen ja niin muotoiltu , että joka omakotitalon kun periaatteessa kuuluu tehdä sopimus jonkun jätehuoltofirman kanssa, niin jos ei sitä tee, niin jätehuoltolautakunta voikin laskuttaa   palveluista joita sen ei ole tarvinnut tehdä, ikäänkuin 'suojelurahan' tapaan vaikka 2 tonnia ihmiseltä, joka joutuu maksamaan sen sitten vaikka työmarkkinatuestaan, kun on ollut niin innokas kierrättäjä, etten ole heidän jätekuljetusautoaan ollenkaan kaivannut pihalleni.

Näin kävi minulle omakotitalon omistajana, kun yritin säästää jätemaksuissa omatoimisella kierrätyksellä. Nyt minut on pakotettu paitsi ostamaan uusi jätesäiliö  heiltä  (vanhanmallinen ei käy ja pitää olla standardi. ) myös tekemän jätehuoltosopimus sen sännöllisestä tyhjennyttämisestä heillä

( ympäristöystävällisesti dieselkäyttöisellä  jätekuljetusautolla, entisen polkupyörällä ja sen perään kytketyllä  maitokärrillä kuskaamiseni sijasta).

Maksukakkua riittää aina vuoteen 2022 saakka.

Lisäksi joudun maksamaan tietenkin uutta jätehuoltomaksua koko  tältä vanhan pääoman  kuolettamisen ajalta.

Opetus: älä ole liian omatoiminen kierrättäjä, jos satut omistamaan omakotitalon ja vaikka olisit yksinasuja. Kostoksi saat maksaa (minun tapauksessani täällä tälle  paikalliselle) Etelä-Karjalan jätehuoltolautakunnalle  tyhjästä  ja tekemättömästä palvelustaan ja se on ulosottokelpoista vaikka työmarkkinatuesta tai kansaneläkkeestäänkin , että he saavat omansa.

Siinähän sitten säästelet-HEILLE ....

Ulosoton kanssa ei joudu tekemisiin ilman omaa törttöilyä. Ja juurikin säästämällä aikaisemmin sen olisi voinut välttää. Ja nuo sinun mainitsemasi jätemaksut tuolla alueella on 20-30 euroa/vuosi perusmaksua ja 5-10 euroa/tyhjennys (tyhjennys 2-4 kertaa viikossa sopimuksen mukaan).

Onko se siis "törttöilyä" ,että joku haluaa lajitella  itse kaikki omat jätteensä ja kuljettaa ne pois niin, ettei mitään poisvietävää enää JÄÄ. 

EIKÖ MEITÄ KAIKKIA MUKA OLE....viime vuosina ja jo pidemmänkin aikaa  opetettu kaikkien tiedotusvälineiden kautta säästämään luontoa ja lajittelemaan jätteet ?!

Mihin ihmeeseen olisin tarvinnut tyhjennyssopimusta  , kun kerran tyhjennän itse kaiken ?

Ihan samalla lailla kaikki taloudet voitaisiin pakottaa liittymään vaikka 'kunnallisen maidonjakelun piiriin' (ihan siitä piittaamatta ja välittämättä juoko taloudessa yleensä kukaan maitoa vaiko ei.)

Ja laskuttaa sitten vaikka kahden vuoden laiminlyödystä maidonjakelupiirin kuljetusmaksuista ja maidosta ,jota ei siis ole toimitettukaan  ja ihan vielä  ilman mitään nimikirjoitustakaan missään paperissa  !

Ei mahdu minun oikeustajuuni kansalaisyhteiskunnan suhteen. 

Vierailija
90/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä rutiköyhä säästää ja sijoittaa?

Vierailija
91/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästä enkä sijoita. Asunnon olen itselleni maksanut ja haluan elää siinä loppuelämäni.

Loputrahani käytän matkusteluun ja itselleni kivoihin asioihin. Minua ei kuollessani lohduta se että tilillä on miljoona.

Eikä se matkusteluun käytetty raha lämmitä kun taloyhtiössä alkavat remontit joihin sinäkin sitten otat lainaa jos aiot koko  elämäsi samassa kämpässä asua.. Siihen se miljoona (eikä  tosiaankaan missään pankkitilillä vaan osakkeissa tuottamassa lisätuloa) auttaisi hyvin.

Ajattele hieman laajemmin. On ihan järkevää varautua tulevaisuuteen ja pieneen eläkkeeseen. Siitä kun on paha maksella mitään  ylimääräistä.

Vierailija
92/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustajun vajaus jossain... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Suojelumaksut' ensin ..? kirjoitti:

Kysymyksesi, ap, on sinänsä hyvä, mutta se olisi vain pitänyt muotoilla siten, että 'miksi NE ihmiset eivät säästä ja sijoita , joilla on siihen mahdollisuus' ?

Ihmisiähän ovat näet nekin, joilla rahat eivät aina riitä edes (jostain syystä esim. kunnan pakottamien) laskujen maksamiseen siitä työmarkkinatuestaan, josta pitäisi riittää ruokaankin. 

Kysyisit mielummin, että miksi esim. ulosottotoimisto voi antaa 1800 euron maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi siitä hyvästä, jos on vienyt kaikki roskansa ja jätteensä itse  asianmukaisiin paikkoihinsa ,markettien edessä seisoville kierrätyslavoille ja säiliöihin ja kompostoinut bio-jätteensä mullaksi, eikä siis ole kertakaikkiaan tarvinnut mitään jätekuljetuspalveluita.

Laki on kuitenkin sellainen ja niin muotoiltu , että joka omakotitalon kun periaatteessa kuuluu tehdä sopimus jonkun jätehuoltofirman kanssa, niin jos ei sitä tee, niin jätehuoltolautakunta voikin laskuttaa   palveluista joita sen ei ole tarvinnut tehdä, ikäänkuin 'suojelurahan' tapaan vaikka 2 tonnia ihmiseltä, joka joutuu maksamaan sen sitten vaikka työmarkkinatuestaan, kun on ollut niin innokas kierrättäjä, etten ole heidän jätekuljetusautoaan ollenkaan kaivannut pihalleni.

Näin kävi minulle omakotitalon omistajana, kun yritin säästää jätemaksuissa omatoimisella kierrätyksellä. Nyt minut on pakotettu paitsi ostamaan uusi jätesäiliö  heiltä  (vanhanmallinen ei käy ja pitää olla standardi. ) myös tekemän jätehuoltosopimus sen sännöllisestä tyhjennyttämisestä heillä

( ympäristöystävällisesti dieselkäyttöisellä  jätekuljetusautolla, entisen polkupyörällä ja sen perään kytketyllä  maitokärrillä kuskaamiseni sijasta).

Maksukakkua riittää aina vuoteen 2022 saakka.

Lisäksi joudun maksamaan tietenkin uutta jätehuoltomaksua koko  tältä vanhan pääoman  kuolettamisen ajalta.

Opetus: älä ole liian omatoiminen kierrättäjä, jos satut omistamaan omakotitalon ja vaikka olisit yksinasuja. Kostoksi saat maksaa (minun tapauksessani täällä tälle  paikalliselle) Etelä-Karjalan jätehuoltolautakunnalle  tyhjästä  ja tekemättömästä palvelustaan ja se on ulosottokelpoista vaikka työmarkkinatuesta tai kansaneläkkeestäänkin , että he saavat omansa.

Siinähän sitten säästelet-HEILLE ....

Ulosoton kanssa ei joudu tekemisiin ilman omaa törttöilyä. Ja juurikin säästämällä aikaisemmin sen olisi voinut välttää. Ja nuo sinun mainitsemasi jätemaksut tuolla alueella on 20-30 euroa/vuosi perusmaksua ja 5-10 euroa/tyhjennys (tyhjennys 2-4 kertaa viikossa sopimuksen mukaan).

Onko se siis "törttöilyä" ,että joku haluaa lajitella  itse kaikki omat jätteensä ja kuljettaa ne pois niin, ettei mitään poisvietävää enää JÄÄ. 

EIKÖ MEITÄ KAIKKIA MUKA OLE....viime vuosina ja jo pidemmänkin aikaa  opetettu kaikkien tiedotusvälineiden kautta säästämään luontoa ja lajittelemaan jätteet ?!

Mihin ihmeeseen olisin tarvinnut tyhjennyssopimusta  , kun kerran tyhjennän itse kaiken ?

Ihan samalla lailla kaikki taloudet voitaisiin pakottaa liittymään vaikka 'kunnallisen maidonjakelun piiriin' (ihan siitä piittaamatta ja välittämättä juoko taloudessa yleensä kukaan maitoa vaiko ei.)

Ja laskuttaa sitten vaikka kahden vuoden laiminlyödystä maidonjakelupiirin kuljetusmaksuista ja maidosta ,jota ei siis ole toimitettukaan  ja ihan vielä  ilman mitään nimikirjoitustakaan missään paperissa  !

Ei mahdu minun oikeustajuuni kansalaisyhteiskunnan suhteen. 

Olen minimoinut jätteitä jo vuosia ja kierrättänytkin kaiken mahdollisen omasta halusta, SILTI en ole joutunut ulosottoon. Ehkäpä kierrättämisellä ja jätteiden välttämisellä ja ulosotolla ei olekaan mitään yhteistä.? Vai pitääkö minunkin alkaa pelkäämän että kohta se ulosotto maagisesti huomaa minunkin kierrättävän?

Vierailija
93/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat pääomatuloni ovat 9000 e / vuosi. Lisäksi osinkoja tulee 1300 e vuodessa.

Olen sijoittanut nyt vuoden.

Lisäksi säästötilillä on 24 000 e. Tavoite säästää n. 50 000 e. Saan vuodessa säästöön 10 000 e - 24 000 e. Palkkatuloni on 3000 e bruttona. Ja vuokraamani asunto on velaton, joten omistan myös jotain muutakin kuin pelkkää rahaa.

Olen 28-vuotias, 3 lapsen äiti.

Vierailija
94/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että säästäminen olisi sama kuin koko elämä? Meillä on aina laitettu jokin osa tuloista sivuun, ihan opiskeluajoista lähtien, eikä tämä tapa ole mitenkään erityisesti leimannut koko elämää. Säästöjä on tosin käytetty myös siihen aktiiviseen elämiseen, esimerkiksi on ostettu vene. Silti vuosien varrella on kertynyt myös sijoituksia, jotka tuovat turvaa vanhuuteen ja vaihtoehtoja elämään jo nyt.

Äärimmäinen penninvenytys on sitten ihan eri laji, jota harjoittaa lopulta aika harva.

Jos maksat asuntolainaa, niin kuinka paljon sitä maksat ja kuinka paljon sen lisäksi sijoitat osakkeisiin, että olet 45-50-vuotiaana taloudellisesti riippumaton? Jokuhan tuossa viittasi, että tuo on täysin mahdollista.

Joku joo sanoi, mutta se en ollut minä. Minä olen tyytyväinen jo siitä, että pystyin ostamaan veneeni ja autoni käteisellä, ja joka kuukausi tulee tietty määrä pääomatuloa palkan lisäksi. Minusta on ihan ok tehdä työikäisenä työtä, jos ja kun sitä on tarjolla. Mutta kyllä sekin tuntuu mukavalta, ettei vanhana ole ihan vaan pienen eläkkeen varassa, ja jos työuraan tulee katkos, emme ole heti ongelmissa.

Ei tämä ole sillä lailla mustavalkoista, että kaikkien, jotka laittavat jotakin sivuun, pitäisi jättää työelämä 45-50- vuotiaana. Maltillisempi strategia voi tuottaa tasapainoisemman elämänkaaren.

Vierailija
95/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi kaikille, ei.

Ei kannata verrata 100 % onnekkaaseen ajoitukseen, sehän on täysi mahdottomuus pitkän päälle. Kannattaa verrata siihen, ettei sijoittaisi ollenkaan.

Jos saa tonnin tuottoa, saa tonnin rahaa. On ihan luonnevamma, jos siinä vain suree, ettei saanut kolmea tonnia.

Joo.

Mutta tuulipuku väki ostaa huipulla ja myy halvalla, näin se vaan oikeesti menee.

Ja kun ei edes omat raha-asiat hallinnassa niin miten voisikaan ymmärtää yritysmaailmaa?

Kädestä suuhun elää valta-osa mammoista.

Korkeintaan asuntosijoittamisesta innostuvat kun voivat somistaa kämppiä.

Näin se vaan on.

Vierailija
96/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi

Kyllä ne osingot tulevat ihan sen mukaan paljonko yhtiö maksaa osinkoa per osake. Jos pääomatuloa eli  osinkoja tulee 20th tilille asti joka vuosi niin salkun  päivän arvolla ei ole paljon väliä. Sillä on väliä tekeekö firma tulosta ja paljonko firman osakkeita lukumääräisesti omistaa ja nostaako firma tasaisesti ulosmaksettavaa osinkoa kuitenkin säilyttäen sen järkevissä prosenttimäärissä tuloksen suhteen.Jos osakkeen arvo laskee, niin osinkotuotto verrattuna päivän hintaan nousee-Jos osakkeen arvo ampaisee ylös, osinkotuotto per osake laskee jos osinko pysyy muuttumattomana.

Niin kauan kuin osinkoa maksetaan  tasaisesti ja yhtiö takoo tulosta, on ihan sama mikä  sen osakkeen arvo on, ellei se nouse niin että  painotus omassa salkussa muuttuu oman strategian vastaiseksi.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

Vierailija
97/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi kaikille, ei.

Joo.

Mutta tuulipuku väki ostaa huipulla ja myy halvalla, näin se vaan oikeesti menee.

Ja kun ei edes omat raha-asiat hallinnassa niin miten voisikaan ymmärtää yritysmaailmaa?

Kädestä suuhun elää valta-osa mammoista.

Korkeintaan asuntosijoittamisesta innostuvat kun voivat somistaa kämppiä.

Näin se vaan on.

Minä ostankin kokoajan, ja myyn todella harvoin. Myyn jos arvo hirvittää( on reilusti yli sen mikä minusta olisi oikea)

Vierailija
98/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas päinvastoin; täällähän kaikilla on satojen tuhansien osakesalkut, ollaan aktiivisia osakepelureita, kierretään kaikki pankit kaukaa ettei vaan mene mihinkään palvelumaksuihin rahaa jne. Kaikki sijoitukset tuottaa paljon enemmän kuin markkinat eikä kukaan koskaan mainitse että olisi tullut tehtyä epäonnistunutta sijoitusta. Ja jatkusta sijoittamisesta ja maailman markkonoiden aktiivisesta seuraamisesta huolimatta eletään mukavasti, harratetaan ja matkustetaan viiden tähden reissuja superhalvalla omatoimisesti

Olet ymmärtänyt väärin. Liika aktviisuus ja pelaaminen syö varmasti tuotot. Ei sijoittaminen ja markkinoiden aktiivinen seuraaminen vie kaikkea vapaa-aikaa, kiitos vaan kysymästä.

Lähden reissuun katselemaan maisemiamm. vuoristossa patikoimalla ja kokemaan uutta enkä ihmettelemään hotellia joten yksi kerta 5 tähden hotellissa riitti kyllä minulle.Elämme ihan "mukavasti" (mitä se muuten tarkoittaa, 100m2 asuntoako?) normaalia elämää ja halvan reissun osuessa eteen sen otamme. Halpa 5 tähden hotelli on silkkaa utopiaa että sikäli kirjoitat puutaheinää.Kerskakulutus ei ole mun juttu.Elämyksiin ei tarvitse lompakkoa tyhjentää kun on omatoiminen ja kielitaitoinen.

Sijoittamiseen voi  tosiaan käyttää muitakin kuin kivijalkapankin palveluja. Tosin nykyisin kivijalkapankitkin mahdollistavat  sijoittamisen alennettuaan maksujaan. Nykyisin niiden kautta kannattaa hankkia pieniä eriäkin joten vaikka 250 eurolla pääsee alkuun säästöpossua hajottamatta.

Vierailija
99/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi

Kyllä ne osingot tulevat ihan sen mukaan paljonko yhtiö maksaa osinkoa per osake. Jos pääomatuloa eli  osinkoja tulee 20th tilille asti joka vuosi niin salkun  päivän arvolla ei ole paljon väliä. Sillä on väliä tekeekö firma tulosta ja paljonko firman osakkeita lukumääräisesti omistaa ja nostaako firma tasaisesti ulosmaksettavaa osinkoa kuitenkin säilyttäen sen järkevissä prosenttimäärissä tuloksen suhteen.Jos osakkeen arvo laskee, niin osinkotuotto verrattuna päivän hintaan nousee-Jos osakkeen arvo ampaisee ylös, osinkotuotto per osake laskee jos osinko pysyy muuttumattomana.

Niin kauan kuin osinkoa maksetaan  tasaisesti ja yhtiö takoo tulosta, on ihan sama mikä  sen osakkeen arvo on, ellei se nouse niin että  painotus omassa salkussa muuttuu oman strategian vastaiseksi.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

Laskukaudella myös tulokset kyykkää, osingot tippuu tai jopa loppuu. Tasaisia tuloskoneita on harvassa.

Vierailija
100/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku joo sanoi, mutta se en ollut minä. Minä olen tyytyväinen jo siitä, että pystyin ostamaan veneeni ja autoni käteisellä, ja joka kuukausi tulee tietty määrä pääomatuloa palkan lisäksi. Minusta on ihan ok tehdä työikäisenä työtä, jos ja kun sitä on tarjolla. Mutta kyllä sekin tuntuu mukavalta, ettei vanhana ole ihan vaan pienen eläkkeen varassa, ja jos työuraan tulee katkos, emme ole heti ongelmissa.

Ei tämä ole sillä lailla mustavalkoista, että kaikkien, jotka laittavat jotakin sivuun, pitäisi jättää työelämä 45-50- vuotiaana. Maltillisempi strategia voi tuottaa tasapainoisemman elämänkaaren.

Tietenkään työelämää ei tarvitse jättää jos ei halua. Olennaista on se tieto, että sen voi tehdä, se vapauden tunne on jo itsessään onnea. Ihan jo sekin, että pystyy pääomatuloilla rahoittamaan osan elämästä vaikkapa työttömyyden aikana tuo turvaa.

Näitä tunteita on vaikea arvottaa, mutta aika paljon arvokkaampia ovat kuin joku sisustuksen uusiminen. Tai uusi auto. Tai muu jatkuva ostaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän