Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten ja mihin sijoitetaan. Minulla olisi nyt noin 5000 euroa, mutta mitä siis teen? Mihin otan yhteyttä? Siis ihan käytännön askeleita kyselen. Soitanko johonkin, minne? Kysynkö omasta pankista? Vai mistä?
En ymmärrä sijoittamisesta valitettavasti yhtään mitään. :-(
Älä ole laiska. Pankista ei kannata kysyä, työntekijän tehtävänä on tuottaa voittoa pankille eikä sinulle, ja parhaiten se onnistuu nyhtämällä mahdollisimman paljon palvelumaksuja ja muita maksuja sinulta.
Netti on täynnä tietoa, perehdy asiaan useista lähteistä, mieluiten sellaisista, missä ei ole heti oma lehmä ojassa. Älä usko diileihin, jotka ovat liian hyviä ollakseen totta. Sinä teet itse päätöksesi ja nautit tai kärsit itse seuraukset, hanki siis itsellesi tarvittava tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi
Kyllä ne osingot tulevat ihan sen mukaan paljonko yhtiö maksaa osinkoa per osake. Jos pääomatuloa eli osinkoja tulee 20th tilille asti joka vuosi niin salkun päivän arvolla ei ole paljon väliä. Sillä on väliä tekeekö firma tulosta ja paljonko firman osakkeita lukumääräisesti omistaa ja nostaako firma tasaisesti ulosmaksettavaa osinkoa kuitenkin säilyttäen sen järkevissä prosenttimäärissä tuloksen suhteen.Jos osakkeen arvo laskee, niin osinkotuotto verrattuna päivän hintaan nousee-Jos osakkeen arvo ampaisee ylös, osinkotuotto per osake laskee jos osinko pysyy muuttumattomana.
Niin kauan kuin osinkoa maksetaan tasaisesti ja yhtiö takoo tulosta, on ihan sama mikä sen osakkeen arvo on, ellei se nouse niin että painotus omassa salkussa muuttuu oman strategian vastaiseksi.
Mikä tässä on niin vaikea käsittää?
Laskukaudella myös tulokset kyykkää, osingot tippuu tai jopa loppuu. Tasaisia tuloskoneita on harvassa.
Niitäkin löytyy. Ja löytyypä sellaisiakin yhtiöitä jotka ovat nostaneet osinkoaan vuosittain jopa yli 50 vuotta putkeen. Heti pystyisin kymmenen tällaista nimeämään. Riippumatta nousu/laskukausista.
Alota nyt vaika sanomalla kolme suomessa noteerattua.
Miksi sen pitäisi olla Suomessa noteerattu?
Jaa, eikö suomesta löydy ainuttakaan?
Noviisit tuskin sijoittelee atlantoisellepuolelle, valuuttariskiäkin tulee, ja yhtiön seuraaminen hankalampaa, varsinkin ummikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten ja mihin sijoitetaan. Minulla olisi nyt noin 5000 euroa, mutta mitä siis teen? Mihin otan yhteyttä? Siis ihan käytännön askeleita kyselen. Soitanko johonkin, minne? Kysynkö omasta pankista? Vai mistä?
En ymmärrä sijoittamisesta valitettavasti yhtään mitään. :-(ei kukaan voi olla noin avuton. Tässä tapauksessa kyllä sitten suosittelisin unohtamaan koko sijoittamisen. Jos ei löydä tietoja miten sijoitetaan esim oman pankkinsa sivuilta tai ymmärrä sitä tietoa, niin silloin tosiaan ehkä on parempi ettei sijoita ollenkaan.
Kiitos hyödyllisestä kommentistasi. Kyllä, olen avuton ja tietämätön ja siksi kyselen ja yritän oppia. Olen aloittelija ja toivoisin rakentavia neuvoja ylimielisten kommenttien sijaan.
Tällä hetkellä nuo rahat ovat Bank Norwegianin säästötilillä, jonka korkoa juuri laskettiin. En nyt ihan oikeasti tiedä, mihin ne sieltä oikeasti kannattaa siirtää. Sukuni on köyhää, eikä kukaan ole koskaan sijoittanut mihinkään.
Kannattaako oikeasti esim. laittaa pankkini, eli S-pankin rahastoon? Mistä ihan oikeasti tiedän, onko se hyvä vaihtoehto? Vai onko jokin muu parempi? Mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Palaan sitten asiaan kun tienaan paremmin ja pystynkin säästämään siitä, lähitulevaisuudessa, toivon mukaan. Tai no, ensin pitänee maksaa opintolaina pois ja varmaan hankkia autolaina, että pääsen sinne töihin, mutta sitten.
Kaikilla on varaa sijoittaa, paitsi toimeentulotuen asiakkailla. Jos saat enemmän kuin toimeentulotuen minimi on, voit säästää ja jo ensi kuussa voisi tulosi olla isommat kuin tässä kuussa.
Ei ole varaa. Opiskelen ja sain työpaikan, palkka tulee joskus ensi kuun puolessa välissä ja menoni lisääntyivät huomattavasti, koska joudun kulkemaan työmatkaa. Ja kun saan palkan, joudun kuittaamaan sillä tällä välin tulleita laskuja. Sopimus on määräaikainen ja aloitan muutaman kk päästä uudessa paikassa huomattavasti paremmalla palkalla, mutta työmatka pitenee todella paljon ja pitää säästää siihenkin, että pystyn rahoittamaan kulkemisen ensimmäiseen palkkaan saakka. Jos autoni ei kestä, niin sitten joudun ottamaan lisää lainaa. Joudun myös ostamaan uusia vaatteita yms.
Se nyt vaan on TYHMÄÄ olla heti tarkistamatta veroprossaa alemmaksi työmatkakulujen huomioimiseksi samantien kun niitä työmatkakuluja alkaa olla. Eli hae uusi verokortti pienemmällä prosentilla jo tänään ja laita säästö puskuriin auton korjauskuluja varten. Tee se heti, niin sinun ei tarvitse odotella palautusta ensi vuoteen jos kerran tarvitset rahaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee pääomatuloja sellainen 1500 kuussa käteen. Olen tekemässä parin vuoden sisään järjestelyjä, koska asunnon arvo on kohtuuttoman suuri kaikesta omaisuudesta, yli miljoonan. Myyn sen pois ja ostan jonkun 3-400 tuhannen mökin tilalle. Loput laitan sijoituksiin ja alan kalastelemaan ja lämmittelemään saunaa. Matkustellakin voisi.
Et ole ainoa miljonääri tässä maassa, mutta aika harvassa heitä kuitenkin on. Onnea varakkuutesi johdosta.
Ei noihin pääomatuloihin tarvitse miljonääri olla.Valitettavan huonolla tasolla tavisten matemaattinen osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.
Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään
Unohdat nyt arvonnousun kokonaan, sekä sen että jos on sijoittanut myös tuotot takaisin. Eli käytännössä hyvinkin äkkiä se sijoituksiin kuukausittain menevä summa kasvaa, vaikka palkkatuloista sijoittaisikin vain 500 euroa/kk. Minun salkkuni arvosta vain 20% on palkkarahoista sijoitettua, loput ovat arvonnousua ja tuottojen uudelleensijoituksia.
Noniin, taas päästään tähän. Säästänyt 35 vuotta ja säästänyt myös kaikki tuotot. Jos ei ole paljoa ylimääräistä, niin se tarkoittaa, että 35 vuotta on kituutettu. En itsekään ole sillä kannalla, että kaikki_mulle_heti, mutta kyllä tämä yksi elämä, jonka elämme, on muutakin kuin säästämistä varten. Jotkut saavat tyydytystä siitä, että venyttävät penniä ja ihailevat osakesalkkunsa kasvua, mutta on myös toisenlaisiakin tapoja elää.
Kahden keskituloisen vanhemman perheessä täysin mahdollista, jos lapsia ei ole kuin 1-3. En itse koe että meillä olisi koskaan kituutettu, vaikka on mukavat osakesalkut kerätty ja lapsillekin vähän säästetty. Omat tulot ovat olleet noin 3500-4000 käytännössä koko ajan, miehellä jokseenkin sama, tosin vaihdellut enemmän.
Kuten tuossa joku mainitsi, niin 500€/kk ei riitä mihinkään. Eli oletetaan, että se riittää kun siihen lisätään kaikki arvonnousut ja uudelleensijoitukset. Silti minä en eläisi 35 vuotta elämäni parasta aikaa niin, että laitan 500€/kk säästöön sen lisäksi että maksan asuntolainaa ja muita perusmenoja. Kyllä se on elämistä rahan säästämistä varten.
Asuntolainakin on säästöä. Ja kyllä se 500 e/kk riittää kun aloittaa riittävän aikaisin, miettii miten ja mihin kuluttaa ja tienaa sopivasti. Ei todellakaan ole mikään normi matkailla 2 kertaa vuodessa tai vaihtaa autoa 3 vuoden välein.
Sä et vaan osaa ja halua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan niin vahvasti sen ajatuksen varassa, että pahan päivän sattuessa yhteiskunta pelastaa. Siksi säästäminen tuntuu merkityksettömältä.
Noin todella ajatellaan. Itse en ole koskaan ajatellut noin ja tiedän että eläkkeitä tullaan leikkaamaaan tulevaisuudessa paljon.Joku omavastuu ihmisilläkin on.
Koska kaikki ei palvo rahaa. Ei ole elämän sisältö, toisin kuin monille henkisesti köyhemmille.
Raha on tarkoitettu käytettäväksi, itseen, lähiympäristöön sekä vähävaraisempien hyväksi. Minusta on ahneutta hamstrata sitä itselleen ja jälkikasvullee, puist mitä elämää!
Vierailija kirjoitti:
Eikö mee osakkeet kaupaksi vaikka pelottaa tuleva romahdus ja siksi pitää näitä sissimarkkinointimainoksia tunkea joka paikkaan? :D
Valehtelematta viimeiset pari kuukautta taas hirveä "miksei ihmiset sijoita ja tienaa muhkeita voittoja :O"-ihmettely joka paikassa.
Oikeasti siis kyseessä on vain se että osinko-otot tietävät että pörssi alkaa mennä alaspäin ihan hetikohta ja haluavat vielä nyt huipulla ollessaan myydä osakkeensa jollekin pölölle.
ÄLKÄÄ SIIS MENKÖ TÄHÄN HUIJAUKSEEN!
Tätäkin viestiä yritetään varmasti kumota vaikka millaisilla argumenteilla, mutta tosiasia on että osakkeista pääsee eroon vain silloin kun joku toinen on valmis ne ostamaan. Ammattisijoittajat ei osta nyt kun kurssit on historian huipussaan, eli jäljelle jää vain taksipenat ja muut tietämättömät joille voidaan lyödä mustapekka käteen.
Hölmö!!! Ei kukaan ole myymässä mitään ja ne jotka ovat ostaneet aiemmin nauttivat nyt osingoista.
Kannattaa laittaa se foliorulla takas kaappiin, itse aion ostaa lisää jos markkinoilla tapahtuu korjausliike enkä ole ainuttakaan osakketta myymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee pääomatuloja sellainen 1500 kuussa käteen. Olen tekemässä parin vuoden sisään järjestelyjä, koska asunnon arvo on kohtuuttoman suuri kaikesta omaisuudesta, yli miljoonan. Myyn sen pois ja ostan jonkun 3-400 tuhannen mökin tilalle. Loput laitan sijoituksiin ja alan kalastelemaan ja lämmittelemään saunaa. Matkustellakin voisi.
Et ole ainoa miljonääri tässä maassa, mutta aika harvassa heitä kuitenkin on. Onnea varakkuutesi johdosta.
Ei noihin pääomatuloihin tarvitse miljonääri olla.Valitettavan huonolla tasolla tavisten matemaattinen osaaminen.
Jos nyt karkeasti laskee 5% osinkotuotolla, eikä oleta että uskomattomia myyntivoittoja on tehty, niin puoli milliä tarvii olla salkussa, että käteen jää 1500 kuussa. Jos sen lisäksi asuu yli miljoonan lukaalissa, niin sanoisin, että miljonääri on kyseessä.
t. tavis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sijoittamisesta valitettavasti yhtään mitään. :-(ei kukaan voi olla noin avuton. Tässä tapauksessa kyllä sitten suosittelisin unohtamaan koko sijoittamisen. Jos ei löydä tietoja miten sijoitetaan esim oman pankkinsa sivuilta tai ymmärrä sitä tietoa, niin silloin tosiaan ehkä on parempi ettei sijoita ollenkaan.
Kiitos hyödyllisestä kommentistasi. Kyllä, olen avuton ja tietämätön ja siksi kyselen ja yritän oppia. Olen aloittelija ja toivoisin rakentavia neuvoja ylimielisten kommenttien sijaan.
Tällä hetkellä nuo rahat ovat Bank Norwegianin säästötilillä, jonka korkoa juuri laskettiin. En nyt ihan oikeasti tiedä, mihin ne sieltä oikeasti kannattaa siirtää. Sukuni on köyhää, eikä kukaan ole koskaan sijoittanut mihinkään.
Kannattaako oikeasti esim. laittaa pankkini, eli S-pankin rahastoon? Mistä ihan oikeasti tiedän, onko se hyvä vaihtoehto? Vai onko jokin muu parempi? Mikä?
Kaikilla pankeilla on julkisilla verkkosivuillaan tietoa, ihan neutraalisti eri sijoitusmuodoista, niiden riskeistä ja hyödyistä sekä ohjeita kuinka pääsee alkuun. Jos Osakesäästämistä haluat harrastaa tarvitset arvo-osuustilin (vaikkapa sieltä omasta pankistasi tai esim Lynxiltä, nordnetiltä tai muulta vastaavalta). Tämän jälkeen tehdään toimeksiannot halutuista osakkeista joko omasta verkkopankista tai valitsemasi palveluntarjoajan portaalista. Osingot tippuvat sitten aikanaan sille hoitotilille pankissasi tai palveluntarjoallasi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Näen sieluni silmillä hekuman silmissäsi, kun kirjoitit nämä luvut eurontarkasti tänne :D
Säälin, sorry!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen sieluni silmillä hekuman silmissäsi, kun kirjoitit nämä luvut eurontarkasti tänne :D
Säälin, sorry!
No sepä hyvä jos sinulla menee niin hyvin että 5000 eurolle vuodessa ei ole mitään merkitystä. En ole kateellinen sinulle vaan iloinen puolestasi. Minulle se on merkittävä LISÄ vuodessa, eikä suinkaan merkityksetön pikkuraha, jonka voi jättää poimimatta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.
Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään
Unohdat nyt arvonnousun kokonaan, sekä sen että jos on sijoittanut myös tuotot takaisin. Eli käytännössä hyvinkin äkkiä se sijoituksiin kuukausittain menevä summa kasvaa, vaikka palkkatuloista sijoittaisikin vain 500 euroa/kk. Minun salkkuni arvosta vain 20% on palkkarahoista sijoitettua, loput ovat arvonnousua ja tuottojen uudelleensijoituksia.
Noniin, taas päästään tähän. Säästänyt 35 vuotta ja säästänyt myös kaikki tuotot. Jos ei ole paljoa ylimääräistä, niin se tarkoittaa, että 35 vuotta on kituutettu. En itsekään ole sillä kannalla, että kaikki_mulle_heti, mutta kyllä tämä yksi elämä, jonka elämme, on muutakin kuin säästämistä varten. Jotkut saavat tyydytystä siitä, että venyttävät penniä ja ihailevat osakesalkkunsa kasvua, mutta on myös toisenlaisiakin tapoja elää.
Kahden keskituloisen vanhemman perheessä täysin mahdollista, jos lapsia ei ole kuin 1-3. En itse koe että meillä olisi koskaan kituutettu, vaikka on mukavat osakesalkut kerätty ja lapsillekin vähän säästetty. Omat tulot ovat olleet noin 3500-4000 käytännössä koko ajan, miehellä jokseenkin sama, tosin vaihdellut enemmän.
Kuten tuossa joku mainitsi, niin 500€/kk ei riitä mihinkään. Eli oletetaan, että se riittää kun siihen lisätään kaikki arvonnousut ja uudelleensijoitukset. Silti minä en eläisi 35 vuotta elämäni parasta aikaa niin, että laitan 500€/kk säästöön sen lisäksi että maksan asuntolainaa ja muita perusmenoja. Kyllä se on elämistä rahan säästämistä varten.
Asuntolainakin on säästöä. Ja kyllä se 500 e/kk riittää kun aloittaa riittävän aikaisin, miettii miten ja mihin kuluttaa ja tienaa sopivasti. Ei todellakaan ole mikään normi matkailla 2 kertaa vuodessa tai vaihtaa autoa 3 vuoden välein.
Sä et vaan osaa ja halua.
Nimenomaan asuntolainakin on säästöä. Sen LISÄKSI laittaa kurinalaisesti 500€/kk 35 vuotta putkeen osakkeisiin. Juu, ei kiinnosta. Kuten sanoin, se rajoittaisi tätä varsinaista elämääni liikaa. Eli en elä rahaa varten, eli säästämistä varten, vaan tarvitsen myös käyttörahaa. Asuntolaina saa riittää säästämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi
Kyllä ne osingot tulevat ihan sen mukaan paljonko yhtiö maksaa osinkoa per osake. Jos pääomatuloa eli osinkoja tulee 20th tilille asti joka vuosi niin salkun päivän arvolla ei ole paljon väliä. Sillä on väliä tekeekö firma tulosta ja paljonko firman osakkeita lukumääräisesti omistaa ja nostaako firma tasaisesti ulosmaksettavaa osinkoa kuitenkin säilyttäen sen järkevissä prosenttimäärissä tuloksen suhteen.Jos osakkeen arvo laskee, niin osinkotuotto verrattuna päivän hintaan nousee-Jos osakkeen arvo ampaisee ylös, osinkotuotto per osake laskee jos osinko pysyy muuttumattomana.
Niin kauan kuin osinkoa maksetaan tasaisesti ja yhtiö takoo tulosta, on ihan sama mikä sen osakkeen arvo on, ellei se nouse niin että painotus omassa salkussa muuttuu oman strategian vastaiseksi.
Laskukaudella myös tulokset kyykkää, osingot tippuu tai jopa loppuu. Tasaisia tuloskoneita on harvassa.
Mutta niitä on. Ja niitä löytyy salkustani joka on aika pitkälti ulkomaisia osakkeita.Kannattaa sijoittaa siihen mitä ilman ihmiset eivät tule toimeen. Teknohypet jätän muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitäkin löytyy. Ja löytyypä sellaisiakin yhtiöitä jotka ovat nostaneet osinkoaan vuosittain jopa yli 50 vuotta putkeen. Heti pystyisin kymmenen tällaista nimeämään. Riippumatta nousu/laskukausista.
Ei kukaan Suomesta puhunut.Koita nyt tajuta että osakkeita voi ostaa muualtakin kuin Hesan minipörssistä *kuolee nauruun*
ohis
Monet eivät tule ajatelleeksi asiaa. Aina ollut järkevä rahankäyttäjä, ensin tehnyt pakolliset hankinnat, vasta sitten biletys, silti vasta vanhempana aloin säästää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sijoittamisesta valitettavasti yhtään mitään. :-(
Siinä tapauksessa UNOHDA koko juttu. Olet just sellanen tuulari jota voidaa vetää nenästä mennen tullen ja palatessa.
Vaatii tiedonhakukykyjä ( ei tarkoita vauvapalstalta kyselyä) , oma-aloitteisuutta ja hieman laskutaitoja.Eli mars kirjastoon lainaamaan muutama alan opus. Jos ei kiinnosta, unohda koko juttu ja osta vaikka koko summalla wc-paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan Suomesta puhunut.Koita nyt tajuta että osakkeita voi ostaa muualtakin kuin Hesan minipörssistä *kuolee nauruun*
ohis
Laita nyt vaan niitä nimiä tulemaan.
ohis
Noista suurin osa on mielitekoja, ei tarpeita.Mieliteot ja niiden täyttäminen estää peruskeskituloista vaurastumasta.Säästöä syntyisi jos pari vuotta tinkisi mieliteoista, ostaisi vaan tarpellisen ja laittaisi erotuksen säästöön. Ok-talo, kaksi autoa, matkat ja monipuoliset harrastukset ovat mielitekoja, ei tarpeita.
Terkuin keskituloinen