Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?

Vierailija
11.11.2018 |

Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.

Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.

Kommentit (330)

Vierailija
101/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeustajun vajaus jossain... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Suojelumaksut' ensin ..? kirjoitti:

Kysymyksesi, ap, on sinänsä hyvä, mutta se olisi vain pitänyt muotoilla siten, että 'miksi NE ihmiset eivät säästä ja sijoita , joilla on siihen mahdollisuus' ?

Ihmisiähän ovat näet nekin, joilla rahat eivät aina riitä edes (jostain syystä esim. kunnan pakottamien) laskujen maksamiseen siitä työmarkkinatuestaan, josta pitäisi riittää ruokaankin. 

Kysyisit mielummin, että miksi esim. ulosottotoimisto voi antaa 1800 euron maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi siitä hyvästä, jos on vienyt kaikki roskansa ja jätteensä itse  asianmukaisiin paikkoihinsa ,markettien edessä seisoville kierrätyslavoille ja säiliöihin ja kompostoinut bio-jätteensä mullaksi, eikä siis ole kertakaikkiaan tarvinnut mitään jätekuljetuspalveluita.

Laki on kuitenkin sellainen ja niin muotoiltu , että joka omakotitalon kun periaatteessa kuuluu tehdä sopimus jonkun jätehuoltofirman kanssa, niin jos ei sitä tee, niin jätehuoltolautakunta voikin laskuttaa   palveluista joita sen ei ole tarvinnut tehdä, ikäänkuin 'suojelurahan' tapaan vaikka 2 tonnia ihmiseltä, joka joutuu maksamaan sen sitten vaikka työmarkkinatuestaan, kun on ollut niin innokas kierrättäjä, etten ole heidän jätekuljetusautoaan ollenkaan kaivannut pihalleni.

Näin kävi minulle omakotitalon omistajana, kun yritin säästää jätemaksuissa omatoimisella kierrätyksellä. Nyt minut on pakotettu paitsi ostamaan uusi jätesäiliö  heiltä  (vanhanmallinen ei käy ja pitää olla standardi. ) myös tekemän jätehuoltosopimus sen sännöllisestä tyhjennyttämisestä heillä

( ympäristöystävällisesti dieselkäyttöisellä  jätekuljetusautolla, entisen polkupyörällä ja sen perään kytketyllä  maitokärrillä kuskaamiseni sijasta).

Maksukakkua riittää aina vuoteen 2022 saakka.

Lisäksi joudun maksamaan tietenkin uutta jätehuoltomaksua koko  tältä vanhan pääoman  kuolettamisen ajalta.

Opetus: älä ole liian omatoiminen kierrättäjä, jos satut omistamaan omakotitalon ja vaikka olisit yksinasuja. Kostoksi saat maksaa (minun tapauksessani täällä tälle  paikalliselle) Etelä-Karjalan jätehuoltolautakunnalle  tyhjästä  ja tekemättömästä palvelustaan ja se on ulosottokelpoista vaikka työmarkkinatuesta tai kansaneläkkeestäänkin , että he saavat omansa.

Siinähän sitten säästelet-HEILLE ....

Ulosoton kanssa ei joudu tekemisiin ilman omaa törttöilyä. Ja juurikin säästämällä aikaisemmin sen olisi voinut välttää. Ja nuo sinun mainitsemasi jätemaksut tuolla alueella on 20-30 euroa/vuosi perusmaksua ja 5-10 euroa/tyhjennys (tyhjennys 2-4 kertaa viikossa sopimuksen mukaan).

Onko se siis "törttöilyä" ,että joku haluaa lajitella  itse kaikki omat jätteensä ja kuljettaa ne pois niin, ettei mitään poisvietävää enää JÄÄ. 

EIKÖ MEITÄ KAIKKIA MUKA OLE....viime vuosina ja jo pidemmänkin aikaa  opetettu kaikkien tiedotusvälineiden kautta säästämään luontoa ja lajittelemaan jätteet ?!

Mihin ihmeeseen olisin tarvinnut tyhjennyssopimusta  , kun kerran tyhjennän itse kaiken ?

Ihan samalla lailla kaikki taloudet voitaisiin pakottaa liittymään vaikka 'kunnallisen maidonjakelun piiriin' (ihan siitä piittaamatta ja välittämättä juoko taloudessa yleensä kukaan maitoa vaiko ei.)

Ja laskuttaa sitten vaikka kahden vuoden laiminlyödystä maidonjakelupiirin kuljetusmaksuista ja maidosta ,jota ei siis ole toimitettukaan  ja ihan vielä  ilman mitään nimikirjoitustakaan missään paperissa  !

Ei mahdu minun oikeustajuuni kansalaisyhteiskunnan suhteen. 

Olen minimoinut jätteitä jo vuosia ja kierrättänytkin kaiken mahdollisen omasta halusta, SILTI en ole joutunut ulosottoon. Ehkäpä kierrättämisellä ja jätteiden välttämisellä ja ulosotolla ei olekaan mitään yhteistä.? Vai pitääkö minunkin alkaa pelkäämän että kohta se ulosotto maagisesti huomaa minunkin kierrättävän?

Onko sinullakin siis omakotitalo ?

(.... huom. siksi kysyn, että siitähän ja sen jätehuoltomaksuistahan  tässä nyt oli siis  puhe )

Vierailija
102/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osake sijoittaminen vaatii lehmän hermoja. Niitä laskuja kun aina tulee, ja harvat osaa/onnistyy ajoituksissa 100 prosenttisenttisesti. Ja jos nousee reippaasti voi harmitella ettei sijoittanut enemmän.

Ei sovi kaikille, ei.

Ei kannata verrata 100 % onnekkaaseen ajoitukseen, sehän on täysi mahdottomuus pitkän päälle. Kannattaa verrata siihen, ettei sijoittaisi ollenkaan.

Jos saa tonnin tuottoa, saa tonnin rahaa. On ihan luonnevamma, jos siinä vain suree, ettei saanut kolmea tonnia.

Joo.

Mutta tuulipuku väki ostaa huipulla ja myy halvalla, näin se vaan oikeesti menee.

Ja kun ei edes omat raha-asiat hallinnassa niin miten voisikaan ymmärtää yritysmaailmaa?

Kädestä suuhun elää valta-osa mammoista.

Korkeintaan asuntosijoittamisesta innostuvat kun voivat somistaa kämppiä.

Näin se vaan on.

Minä ostankin kokoajan, ja myyn todella harvoin. Myyn jos arvo hirvittää( on reilusti yli sen mikä minusta olisi oikea)

Itse olen myynyt 5 kertaa osakkeita. Ostanut satoja kertoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi

Kyllä ne osingot tulevat ihan sen mukaan paljonko yhtiö maksaa osinkoa per osake. Jos pääomatuloa eli  osinkoja tulee 20th tilille asti joka vuosi niin salkun  päivän arvolla ei ole paljon väliä. Sillä on väliä tekeekö firma tulosta ja paljonko firman osakkeita lukumääräisesti omistaa ja nostaako firma tasaisesti ulosmaksettavaa osinkoa kuitenkin säilyttäen sen järkevissä prosenttimäärissä tuloksen suhteen.Jos osakkeen arvo laskee, niin osinkotuotto verrattuna päivän hintaan nousee-Jos osakkeen arvo ampaisee ylös, osinkotuotto per osake laskee jos osinko pysyy muuttumattomana.

Niin kauan kuin osinkoa maksetaan  tasaisesti ja yhtiö takoo tulosta, on ihan sama mikä  sen osakkeen arvo on, ellei se nouse niin että  painotus omassa salkussa muuttuu oman strategian vastaiseksi.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

Laskukaudella myös tulokset kyykkää, osingot tippuu tai jopa loppuu. Tasaisia tuloskoneita on harvassa.

Niitäkin löytyy. Ja löytyypä sellaisiakin yhtiöitä jotka ovat nostaneet osinkoaan vuosittain jopa yli 50 vuotta putkeen. Heti pystyisin kymmenen tällaista nimeämään. Riippumatta nousu/laskukausista.

Vierailija
104/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sijoittaa 2000 e johonkin vai pitää tilillä?

Vierailija
105/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeustajun vajaus jossain... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Suojelumaksut' ensin ..? kirjoitti:

Kysymyksesi, ap, on sinänsä hyvä, mutta se olisi vain pitänyt muotoilla siten, että 'miksi NE ihmiset eivät säästä ja sijoita , joilla on siihen mahdollisuus' ?

Ihmisiähän ovat näet nekin, joilla rahat eivät aina riitä edes (jostain syystä esim. kunnan pakottamien) laskujen maksamiseen siitä työmarkkinatuestaan, josta pitäisi riittää ruokaankin. 

Kysyisit mielummin, että miksi esim. ulosottotoimisto voi antaa 1800 euron maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi siitä hyvästä, jos on vienyt kaikki roskansa ja jätteensä itse  asianmukaisiin paikkoihinsa ,markettien edessä seisoville kierrätyslavoille ja säiliöihin ja kompostoinut bio-jätteensä mullaksi, eikä siis ole kertakaikkiaan tarvinnut mitään jätekuljetuspalveluita.

Laki on kuitenkin sellainen ja niin muotoiltu , että joka omakotitalon kun periaatteessa kuuluu tehdä sopimus jonkun jätehuoltofirman kanssa, niin jos ei sitä tee, niin jätehuoltolautakunta voikin laskuttaa   palveluista joita sen ei ole tarvinnut tehdä, ikäänkuin 'suojelurahan' tapaan vaikka 2 tonnia ihmiseltä, joka joutuu maksamaan sen sitten vaikka työmarkkinatuestaan, kun on ollut niin innokas kierrättäjä, etten ole heidän jätekuljetusautoaan ollenkaan kaivannut pihalleni.

Näin kävi minulle omakotitalon omistajana, kun yritin säästää jätemaksuissa omatoimisella kierrätyksellä. Nyt minut on pakotettu paitsi ostamaan uusi jätesäiliö  heiltä  (vanhanmallinen ei käy ja pitää olla standardi. ) myös tekemän jätehuoltosopimus sen sännöllisestä tyhjennyttämisestä heillä

( ympäristöystävällisesti dieselkäyttöisellä  jätekuljetusautolla, entisen polkupyörällä ja sen perään kytketyllä  maitokärrillä kuskaamiseni sijasta).

Maksukakkua riittää aina vuoteen 2022 saakka.

Lisäksi joudun maksamaan tietenkin uutta jätehuoltomaksua koko  tältä vanhan pääoman  kuolettamisen ajalta.

Opetus: älä ole liian omatoiminen kierrättäjä, jos satut omistamaan omakotitalon ja vaikka olisit yksinasuja. Kostoksi saat maksaa (minun tapauksessani täällä tälle  paikalliselle) Etelä-Karjalan jätehuoltolautakunnalle  tyhjästä  ja tekemättömästä palvelustaan ja se on ulosottokelpoista vaikka työmarkkinatuesta tai kansaneläkkeestäänkin , että he saavat omansa.

Siinähän sitten säästelet-HEILLE ....

Ulosoton kanssa ei joudu tekemisiin ilman omaa törttöilyä. Ja juurikin säästämällä aikaisemmin sen olisi voinut välttää. Ja nuo sinun mainitsemasi jätemaksut tuolla alueella on 20-30 euroa/vuosi perusmaksua ja 5-10 euroa/tyhjennys (tyhjennys 2-4 kertaa viikossa sopimuksen mukaan).

Onko se siis "törttöilyä" ,että joku haluaa lajitella  itse kaikki omat jätteensä ja kuljettaa ne pois niin, ettei mitään poisvietävää enää JÄÄ. 

EIKÖ MEITÄ KAIKKIA MUKA OLE....viime vuosina ja jo pidemmänkin aikaa  opetettu kaikkien tiedotusvälineiden kautta säästämään luontoa ja lajittelemaan jätteet ?!

Mihin ihmeeseen olisin tarvinnut tyhjennyssopimusta  , kun kerran tyhjennän itse kaiken ?

Ihan samalla lailla kaikki taloudet voitaisiin pakottaa liittymään vaikka 'kunnallisen maidonjakelun piiriin' (ihan siitä piittaamatta ja välittämättä juoko taloudessa yleensä kukaan maitoa vaiko ei.)

Ja laskuttaa sitten vaikka kahden vuoden laiminlyödystä maidonjakelupiirin kuljetusmaksuista ja maidosta ,jota ei siis ole toimitettukaan  ja ihan vielä  ilman mitään nimikirjoitustakaan missään paperissa  !

Ei mahdu minun oikeustajuuni kansalaisyhteiskunnan suhteen. 

Olen minimoinut jätteitä jo vuosia ja kierrättänytkin kaiken mahdollisen omasta halusta, SILTI en ole joutunut ulosottoon. Ehkäpä kierrättämisellä ja jätteiden välttämisellä ja ulosotolla ei olekaan mitään yhteistä.? Vai pitääkö minunkin alkaa pelkäämän että kohta se ulosotto maagisesti huomaa minunkin kierrättävän?

Onko sinullakin siis omakotitalo ?

(.... huom. siksi kysyn, että siitähän ja sen jätehuoltomaksuistahan  tässä nyt oli siis  puhe )

Kyllä on.

Vierailija
106/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarttis vähän avata tuota sanaa ”johonkin”. Löytyy nimittäin ihan varmasti sekä parempia että huonompia vaihtoehtoja.

Vierailija
107/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilillä saat 2000€ tuottoja 0€/kk. Sijoittamalla sen oikeaan kohteeseen realisoituneet tuotot voivat olla esim 10€/kk.

Vierailija
108/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta säästää. Elän tätä päivää ja matkustan paljon sekä muutenkin kulutan paljon. Nautin tästä päivästä. Olen perinyt todella paljon metsää, joka on tulevaisuuden turvani. Jos eläkkeellä tulee rahapula, myyn metsää tai maata. Nyt siihen en koske, muuten kuin hoitosuunnitelmien mukaan. 

Vierailija
109/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarttis vähän avata tuota sanaa ”johonkin”. Löytyy nimittäin ihan varmasti sekä parempia että huonompia vaihtoehtoja.

Mitä on ne paremmat? Kumpi on parempi sijoittaa esim. neljään eri yhtiöön vai johonkin rahastoon, jos haluaa sijoittamista kokeilla pienellä summalla?

Vierailija
110/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tällä hetkellä 400e/kk äitiysrahaa ja siitä 100e laitan säästöön.

Vierailija
111/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on ne paremmat? Kumpi on parempi sijoittaa esim. neljään eri yhtiöön vai johonkin rahastoon, jos haluaa sijoittamista kokeilla pienellä summalla?

Ei tuollaiseen voi yksiselitteisesti vastata. Riippuu mitä hakee ja kuinka hermoheikko on. Minä sijoittaisin yhteen yhtiöön tällä hetkellä, mutta se ei kaikille sovi. Ainoastaan silloin tuo olisi kannattava taktiikka jos haluaa kasvattaa ja hajoittaa salkkuaan lähitulevaisuudessa. Jos taas vain jemmaan kasvamaaan vähän extraa niin sitten mahdollisimman pienikuluiseen rahastoon. Ja 2000 euroa kertasijoituksena ilman että aikoo kasvattaa säästöjä säännöllisesti tullaan juuri siihen että "ei tuota mitään" tilanteeseen. Se korkoa korolle vaatii pääomaa, ja pääomaa saa vain säännöllisellä säästämisellä ja sijoittamisella.

Vierailija
112/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muuten olet miehen elättinä? Käy se tietysti noinkin, loisimalla.

Vierailija
113/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota ei kannattaisi mainostaa. Yhteiskunta ei maksa verovaroista tukia siksi, että joku saisi ostaa osakkeita. Toki oma asiasi ja perheenne sisäinen asia, jos tuohon pystyt, mutta ei kannata ruveta leveilemään kuitenkaan.

Vierailija
114/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan noviisinakin voi aloittaa sijoittamisen, vaikka kuinka useat sanovat että alle 1000€ ei kannata sijoittaa osakkeisiin niin tämä ei pidä paikkaansa, itse aloitin opiskeluaikana sijoittamisen hyvin pienillä summilla ja nyt on hyvin tavaraa salkussa. Olen edelleen aloittelija koska käytännössä säästän rahastoihin pääasiallisesti. Silti nuo osakkeet tuottaa ihan kivasti.

Vierailija
115/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta säästää. Elän tätä päivää ja matkustan paljon sekä muutenkin kulutan paljon. Nautin tästä päivästä. Olen perinyt todella paljon metsää, joka on tulevaisuuden turvani. Jos eläkkeellä tulee rahapula, myyn metsää tai maata. Nyt siihen en koske, muuten kuin hoitosuunnitelmien mukaan. 

Kiitti vaan, kun tuhoat ympäristön meiltä kaikilta muiltakin.

Vierailija
116/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se äitiysraha ON liian suuri. Toivottavasti sitä leikataan seuraavan Jallituksen toimesta, loppuu tuollainen puliveivaaminen veronmaksajien varoilla !

Vierailija
117/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi

Kyllä ne osingot tulevat ihan sen mukaan paljonko yhtiö maksaa osinkoa per osake. Jos pääomatuloa eli  osinkoja tulee 20th tilille asti joka vuosi niin salkun  päivän arvolla ei ole paljon väliä. Sillä on väliä tekeekö firma tulosta ja paljonko firman osakkeita lukumääräisesti omistaa ja nostaako firma tasaisesti ulosmaksettavaa osinkoa kuitenkin säilyttäen sen järkevissä prosenttimäärissä tuloksen suhteen.Jos osakkeen arvo laskee, niin osinkotuotto verrattuna päivän hintaan nousee-Jos osakkeen arvo ampaisee ylös, osinkotuotto per osake laskee jos osinko pysyy muuttumattomana.

Niin kauan kuin osinkoa maksetaan  tasaisesti ja yhtiö takoo tulosta, on ihan sama mikä  sen osakkeen arvo on, ellei se nouse niin että  painotus omassa salkussa muuttuu oman strategian vastaiseksi.

Laskukaudella myös tulokset kyykkää, osingot tippuu tai jopa loppuu. Tasaisia tuloskoneita on harvassa.

Niitäkin löytyy. Ja löytyypä sellaisiakin yhtiöitä jotka ovat nostaneet osinkoaan vuosittain jopa yli 50 vuotta putkeen. Heti pystyisin kymmenen tällaista nimeämään. Riippumatta nousu/laskukausista.

Alota nyt vaika sanomalla kolme suomessa noteerattua.

Vierailija
118/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alota nyt vaika sanomalla kolme suomessa noteerattua.

Miksi sen pitäisi olla Suomessa noteerattu?

Vierailija
119/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten ja mihin sijoitetaan. Minulla olisi nyt noin 5000 euroa, mutta mitä siis teen? Mihin otan yhteyttä? Siis ihan käytännön askeleita kyselen. Soitanko johonkin, minne? Kysynkö omasta pankista? Vai mistä?

En ymmärrä sijoittamisesta valitettavasti yhtään mitään. :-(

Vierailija
120/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten ja mihin sijoitetaan. Minulla olisi nyt noin 5000 euroa, mutta mitä siis teen? Mihin otan yhteyttä? Siis ihan käytännön askeleita kyselen. Soitanko johonkin, minne? Kysynkö omasta pankista? Vai mistä?

En ymmärrä sijoittamisesta valitettavasti yhtään mitään. :-(

ei kukaan voi olla noin avuton. Tässä tapauksessa kyllä sitten suosittelisin unohtamaan koko sijoittamisen. Jos ei löydä tietoja miten sijoitetaan esim oman pankkinsa sivuilta tai ymmärrä sitä tietoa, niin silloin tosiaan ehkä on parempi ettei sijoita ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme