Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Kommentit (330)
Ei ole varaa. Palaan sitten asiaan kun tienaan paremmin ja pystynkin säästämään siitä, lähitulevaisuudessa, toivon mukaan. Tai no, ensin pitänee maksaa opintolaina pois ja varmaan hankkia autolaina, että pääsen sinne töihin, mutta sitten.
'Suojelumaksut' ensin ..? kirjoitti:
Kysymyksesi, ap, on sinänsä hyvä, mutta se olisi vain pitänyt muotoilla siten, että 'miksi NE ihmiset eivät säästä ja sijoita , joilla on siihen mahdollisuus' ?
Ihmisiähän ovat näet nekin, joilla rahat eivät aina riitä edes (jostain syystä esim. kunnan pakottamien) laskujen maksamiseen siitä työmarkkinatuestaan, josta pitäisi riittää ruokaankin.
Kysyisit mielummin, että miksi esim. ulosottotoimisto voi antaa 1800 euron maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi siitä hyvästä, jos on vienyt kaikki roskansa ja jätteensä itse asianmukaisiin paikkoihinsa ,markettien edessä seisoville kierrätyslavoille ja säiliöihin ja kompostoinut bio-jätteensä mullaksi, eikä siis ole kertakaikkiaan tarvinnut mitään jätekuljetuspalveluita.
Laki on kuitenkin sellainen ja niin muotoiltu , että joka omakotitalon kun periaatteessa kuuluu tehdä sopimus jonkun jätehuoltofirman kanssa, niin jos ei sitä tee, niin jätehuoltolautakunta voikin laskuttaa palveluista joita sen ei ole tarvinnut tehdä, ikäänkuin 'suojelurahan' tapaan vaikka 2 tonnia ihmiseltä, joka joutuu maksamaan sen sitten vaikka työmarkkinatuestaan, kun on ollut niin innokas kierrättäjä, etten ole heidän jätekuljetusautoaan ollenkaan kaivannut pihalleni.
Näin kävi minulle omakotitalon omistajana, kun yritin säästää jätemaksuissa omatoimisella kierrätyksellä. Nyt minut on pakotettu paitsi ostamaan uusi jätesäiliö heiltä (vanhanmallinen ei käy ja pitää olla standardi. ) myös tekemän jätehuoltosopimus sen sännöllisestä tyhjennyttämisestä heillä
( ympäristöystävällisesti dieselkäyttöisellä jätekuljetusautolla, entisen polkupyörällä ja sen perään kytketyllä maitokärrillä kuskaamiseni sijasta).
Maksukakkua riittää aina vuoteen 2022 saakka.
Lisäksi joudun maksamaan tietenkin uutta jätehuoltomaksua koko tältä vanhan pääoman kuolettamisen ajalta.
Opetus: älä ole liian omatoiminen kierrättäjä, jos satut omistamaan omakotitalon ja vaikka olisit yksinasuja. Kostoksi saat maksaa (minun tapauksessani täällä tälle paikalliselle) Etelä-Karjalan jätehuoltolautakunnalle tyhjästä ja tekemättömästä palvelustaan ja se on ulosottokelpoista vaikka työmarkkinatuesta tai kansaneläkkeestäänkin , että he saavat omansa.
Siinähän sitten säästelet-HEILLE ....
Ulosoton kanssa ei joudu tekemisiin ilman omaa törttöilyä. Ja juurikin säästämällä aikaisemmin sen olisi voinut välttää. Ja nuo sinun mainitsemasi jätemaksut tuolla alueella on 20-30 euroa/vuosi perusmaksua ja 5-10 euroa/tyhjennys (tyhjennys 2-4 kertaa viikossa sopimuksen mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Palaan sitten asiaan kun tienaan paremmin ja pystynkin säästämään siitä, lähitulevaisuudessa, toivon mukaan. Tai no, ensin pitänee maksaa opintolaina pois ja varmaan hankkia autolaina, että pääsen sinne töihin, mutta sitten.
Kaikilla on varaa sijoittaa, paitsi toimeentulotuen asiakkailla. Jos saat enemmän kuin toimeentulotuen minimi on, voit säästää ja jo ensi kuussa voisi tulosi olla isommat kuin tässä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki pitää saada heti. Ja vielä parempi, jos sitä ei vielä ole naapurilla.
Ajattelitko muuten ap ennen kuolemaasi kotiuttaa kaikki, nostaa pankista käteisenä ja sitten ottaa ne arkkuun mukaan? Voin kertoa, että siellä arkussa ei ihan hirveästi ylimääräistä tilaa ole, joten nosta isoina seteleinä, että kaikki mahtuu.
En aatellut. Rakennan itselleni elämisen mahdollisuutta sijoittamalla osan tuloistani, sen sijaan että tuhlaisin sen turhaan kulutukseen. Vähemmälläkin pärjää. En pröystäile, mutta en toisaalta pihtailekaan. Lomamatkoja tehdään 0-1 kappaletta vuodessa, eikä useampaa. Tämä tahti sopii meille. Lisäksi salkku jää suvulle käyttöön ja suku pystyy jatkamaan salkun hoitamista ja saamaan itselleen passiivisia tuloja. Näin ei heidänkään tarvitse turvautua sossurahoihin, jos niitä enää silloin on.
No, mun sukulaiset on lähtökohtaisesti niin perseestä, että ei kiinnosta niille säästää mitään. Mutta ihan kiva, jos joku haluaa harjoittaa hyväntekeväisyyttä
Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempani olisivat säästäneet edes jotain sen sijaan että tuhlasivat ylisuureen asuntoon, autoihin, matkoihin, veneisiin ja kalliskorkoisiin lainoihin, olisi heillä itselläänkin ollut mukavampi vanhuus kun eläkkeellä olisi ollut varaa tehdä haluamiaan asioita.
Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.
Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään
Niin, osingot olen myös sijoittanut takaisin ja arvokin on sijoituksilla noussut mukavasti. 35v sitten sijoitettu euro on aika monta kertaa jo maksanut itsensä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä vastaus sarkasmia? Siis vasta eläkkäällä on oikeus tehdä haluamiaan asioita? Siihen asti kaikki yli kaurapuuron ja yksiön pitää säästää ja sijoittaa jotta voi eläkkeellä elää?
Höps. Mutta kannattaa elää niin, ettei tuhlaa kaikkea heti.
Jos keskituloinen perhe haluaa elää seuraavasti, on sijoittamisen mahdollisuudet jossain muutamien kymppien luokkaa per kuukausi:
- uusi omakotitalo isolla tontilla omassa rauhassa
- kaksi turvallista autoa
- lapsilla uudet vaatteet
- sisustus suht siistiä
- lapset harrastavat monipuolisesti
- matkoilla käydään ainakin pari kertaa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
'Suojelumaksut' ensin ..? kirjoitti:
Kysymyksesi, ap, on sinänsä hyvä, mutta se olisi vain pitänyt muotoilla siten, että 'miksi NE ihmiset eivät säästä ja sijoita , joilla on siihen mahdollisuus' ?
Ihmisiähän ovat näet nekin, joilla rahat eivät aina riitä edes (jostain syystä esim. kunnan pakottamien) laskujen maksamiseen siitä työmarkkinatuestaan, josta pitäisi riittää ruokaankin.
Kysyisit mielummin, että miksi esim. ulosottotoimisto voi antaa 1800 euron maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi siitä hyvästä, jos on vienyt kaikki roskansa ja jätteensä itse asianmukaisiin paikkoihinsa ,markettien edessä seisoville kierrätyslavoille ja säiliöihin ja kompostoinut bio-jätteensä mullaksi, eikä siis ole kertakaikkiaan tarvinnut mitään jätekuljetuspalveluita.
Laki on kuitenkin sellainen ja niin muotoiltu , että joka omakotitalon kun periaatteessa kuuluu tehdä sopimus jonkun jätehuoltofirman kanssa, niin jos ei sitä tee, niin jätehuoltolautakunta voikin laskuttaa palveluista joita sen ei ole tarvinnut tehdä, ikäänkuin 'suojelurahan' tapaan vaikka 2 tonnia ihmiseltä, joka joutuu maksamaan sen sitten vaikka työmarkkinatuestaan, kun on ollut niin innokas kierrättäjä, etten ole heidän jätekuljetusautoaan ollenkaan kaivannut pihalleni.
Näin kävi minulle omakotitalon omistajana, kun yritin säästää jätemaksuissa omatoimisella kierrätyksellä. Nyt minut on pakotettu paitsi ostamaan uusi jätesäiliö heiltä (vanhanmallinen ei käy ja pitää olla standardi. ) myös tekemän jätehuoltosopimus sen sännöllisestä tyhjennyttämisestä heillä
( ympäristöystävällisesti dieselkäyttöisellä jätekuljetusautolla, entisen polkupyörällä ja sen perään kytketyllä maitokärrillä kuskaamiseni sijasta).
Maksukakkua riittää aina vuoteen 2022 saakka.
Lisäksi joudun maksamaan tietenkin uutta jätehuoltomaksua koko tältä vanhan pääoman kuolettamisen ajalta.
Opetus: älä ole liian omatoiminen kierrättäjä, jos satut omistamaan omakotitalon ja vaikka olisit yksinasuja. Kostoksi saat maksaa (minun tapauksessani täällä tälle paikalliselle) Etelä-Karjalan jätehuoltolautakunnalle tyhjästä ja tekemättömästä palvelustaan ja se on ulosottokelpoista vaikka työmarkkinatuesta tai kansaneläkkeestäänkin , että he saavat omansa.
Siinähän sitten säästelet-HEILLE ....
Ulosoton kanssa ei joudu tekemisiin ilman omaa törttöilyä. Ja juurikin säästämällä aikaisemmin sen olisi voinut välttää. Ja nuo sinun mainitsemasi jätemaksut tuolla alueella on 20-30 euroa/vuosi perusmaksua ja 5-10 euroa/tyhjennys (tyhjennys 2-4 kertaa viikossa sopimuksen mukaan).
2-4 kertaa KUUSSA tietenkin. jokin ajatuskatkos. eli puhutaan noin 400 euron vuosikustannuksesta. Ja summat on katsottu juurikin tuon kirjoittajan alueen jätehuollon hinnastoista.
Itsellä tulee pääomatuloja sellainen 1500 kuussa käteen. Olen tekemässä parin vuoden sisään järjestelyjä, koska asunnon arvo on kohtuuttoman suuri kaikesta omaisuudesta, yli miljoonan. Myyn sen pois ja ostan jonkun 3-400 tuhannen mökin tilalle. Loput laitan sijoituksiin ja alan kalastelemaan ja lämmittelemään saunaa. Matkustellakin voisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.
Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään
Unohdat nyt arvonnousun kokonaan, sekä sen että jos on sijoittanut myös tuotot takaisin. Eli käytännössä hyvinkin äkkiä se sijoituksiin kuukausittain menevä summa kasvaa, vaikka palkkatuloista sijoittaisikin vain 500 euroa/kk. Minun salkkuni arvosta vain 20% on palkkarahoista sijoitettua, loput ovat arvonnousua ja tuottojen uudelleensijoituksia.
Noniin, taas päästään tähän. Säästänyt 35 vuotta ja säästänyt myös kaikki tuotot. Jos ei ole paljoa ylimääräistä, niin se tarkoittaa, että 35 vuotta on kituutettu. En itsekään ole sillä kannalla, että kaikki_mulle_heti, mutta kyllä tämä yksi elämä, jonka elämme, on muutakin kuin säästämistä varten. Jotkut saavat tyydytystä siitä, että venyttävät penniä ja ihailevat osakesalkkunsa kasvua, mutta on myös toisenlaisiakin tapoja elää.
Vierailija kirjoitti:
Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi
Ei, mutta osinko-% lasketaan sen hetken arvosta. Ja jos osinkotuotto on luokkaa 5% (tms), voi se olla ostohintaan verrattuna vaikka 50% tai enemmänkin.
Kaikki ei vain halua, uskalla, tai voi säästää. Heillä on ratkaisuihinsa yhtä hyvät syyt kun meillä säästäjillä. Turha vatvoa asiaa. Jos joku haluaa panna kaikki haisemaan, on hänellä siihen täysi oikeus.
Itse aloitin osakesijoittamusen vuonna 2006. Nyt on jälkeenpäin mietityttänyt, miksen aloittanut aiemmin? Salkun arvo on nykykurssien mukaan 58t. Kyllä se vaan lämmittää, kun saa osinkoja. Niistä puolet tai enemmän sijoitan uusiin osakkeisiin. Yleensä 1000-1700 euroa osingoista menee perheen lomabudjettiin. Tällä tahdilla vuoden kuluttua osakesalkun arvo on suurempi kuin jäljellä oleva asuntolaina. Sekin tuo sitten turvallisuuden tunnetta.
Ja onhan tässä matkan varrella tullut hutejakin. Talvivaaraa pidin karuun loppuun asti salkussani. Sinne meni savuna ilmaan 700 osaketta. Se oli hyvä opetus. Joskus pitää vaan myydä, vaikka sitten roimalla tappiolla. Suurimmat nousijat itselläni on olleet Neste ja Tallinnan vesi. Niiden painoa salkussa kun kevensin, niin niistä sai kunnon potin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on varaa sijoittaa, paitsi toimeentulotuen asiakkailla. Jos saat enemmän kuin toimeentulotuen minimi on, voit säästää ja jo ensi kuussa voisi tulosi olla isommat kuin tässä kuussa.
Ei ole varaa. Opiskelen ja sain työpaikan, palkka tulee joskus ensi kuun puolessa välissä ja menoni lisääntyivät huomattavasti, koska joudun kulkemaan työmatkaa. Ja kun saan palkan, joudun kuittaamaan sillä tällä välin tulleita laskuja. Sopimus on määräaikainen ja aloitan muutaman kk päästä uudessa paikassa huomattavasti paremmalla palkalla, mutta työmatka pitenee todella paljon ja pitää säästää siihenkin, että pystyn rahoittamaan kulkemisen ensimmäiseen palkkaan saakka. Jos autoni ei kestä, niin sitten joudun ottamaan lisää lainaa. Joudun myös ostamaan uusia vaatteita yms.
Vierailija kirjoitti:
Jos keskituloinen perhe haluaa elää seuraavasti, on sijoittamisen mahdollisuudet jossain muutamien kymppien luokkaa per kuukausi:
- sisustus suht siistiä
Myös Helsingissä normaali rivitalo, yksi turvallinen auto ja matkoilla 1-2 kertaa vuodessa johtaa samaan lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdat nyt arvonnousun kokonaan, sekä sen että jos on sijoittanut myös tuotot takaisin. Eli käytännössä hyvinkin äkkiä se sijoituksiin kuukausittain menevä summa kasvaa, vaikka palkkatuloista sijoittaisikin vain 500 euroa/kk. Minun salkkuni arvosta vain 20% on palkkarahoista sijoitettua, loput ovat arvonnousua ja tuottojen uudelleensijoituksia.
Noniin, taas päästään tähän. Säästänyt 35 vuotta ja säästänyt myös kaikki tuotot. Jos ei ole paljoa ylimääräistä, niin se tarkoittaa, että 35 vuotta on kituutettu. En itsekään ole sillä kannalla, että kaikki_mulle_heti, mutta kyllä tämä yksi elämä, jonka elämme, on muutakin kuin säästämistä varten. Jotkut saavat tyydytystä siitä, että venyttävät penniä ja ihailevat osakesalkkunsa kasvua, mutta on myös toisenlaisiakin tapoja elää.
Kahden keskituloisen vanhemman perheessä täysin mahdollista, jos lapsia ei ole kuin 1-3. En itse koe että meillä olisi koskaan kituutettu, vaikka on mukavat osakesalkut kerätty ja lapsillekin vähän säästetty. Omat tulot ovat olleet noin 3500-4000 käytännössä koko ajan, miehellä jokseenkin sama, tosin vaihdellut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höps. Mutta kannattaa elää niin, ettei tuhlaa kaikkea heti.
Jos maksaa normaalia asuntolainaa, niin se jo yksinään on säästöä eikä kaiken tuhlaamista. Ei ole mitään järkeä odottaa eläkkeeseen, että alkaisi elämään. Moni sitäpaitsi sairastuu vakavaasti tai kuolee ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
- sisustus suht siistiä
Meillä on nuo kaikki, ok-talo tosin nyt jo 10v vanha ja autot ei uusia, mutta hyviä. Ja säästöön on kumpikin saanut useamman satasen joka kk.
Vierailija kirjoitti:
- sisustus suht siistiä
Me asumme mukavasti PK seudulla, Tilaa on reilusti. On kaksi autoa, molemmat nyt neljä vuotta vanhoja, sisustus on siistiä, siis huonekalut ehjiä ja hyvälaatuisia. Harrastuksiakin löytyy, matkoilla (ulkomailla) tosin emme käy kuin kerran vuoteen. Silti meillä menee kuukausittain säästöön ja sijoituksiin noin 2000€/kk.
Koska en halua olla autisti joka huvittelee vain lukemalla tilinumeroitaan. Ihan naurettava tapa elää, kituutella nyt jossain narkkikämpässä syöden mikropuuroa että tietokoneen näytöllä saa suuremman numeron aikaiseksi :D
Saldo: 12 034 300 011,12 euroa.
Noin, nyt olen saavuttanut saman mitä tekin eikä mennyt edes minuuttia :D