Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä rutiköyhä säästää ja sijoittaa?
Laita 10 e kk.
Tulee varmaan ihan uskomattomat osingot.
Sain vasta 738 euroa rahastoon, ei vielä mitään tuottoa, yksi vuosi.
Aloitin todella 10 eurosta.
Ja tuo on jo hyvä alku!
Kiitos!
Säästäminen on kivaa! Jos tienaisin enemmän, kaikki menisi vaan säästöön.
Ostan seuraavaksi sijoitusasunnon.
Yksi löytyy jo, toinen on myös pakko saada :)
En olisi 5 vuotta sitten uskonut, että olen 28-vuotiaana sijoittanut osakkeisiin jo vähän yli vuoden, ja että minulla on 15 000 e salkku ja, että tulen 29-vuotiaana omistamaan jo 2 sijoitusasuntoa.
Meidän suvussamme ei sijoiteta, joten tämä on itselleni iso juttu.
Moni on peloitellut riskeillä ja ymmärrän, että ihmisiä pelottaa. Olen myös huomannut, että he jotka eivät ymmärrä sijoittamisesta mitään ovat kovia neuvomaan.
”Sijoita vain kultaan”, ”piti nostaa omat sijoitukset rahastosta pois, kun sen arvo laski” - en edes ole alkanut avautumaan heille sen kummemmin, mikä noissa on mennyt mönkään, kun ovat tulleet vielä sellaiselta ”minä tiedän kaiken” -ihmiseltä.
Paljon helpompaa laskea taloudellinen toimeentulo taikaseinän varaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki pitkäjänteisestä sijoittamisesta pienillä summilla on meidän lapsen salkku. Aluksi säästettiin 100€/kk ja myöhemmin tuplat, kun selvisi lahjaverotuksen koukerot paremmin. Ja lapsesta kun on kyse, tietenkin osingot on sijoitettu uusiksi. Lapsi täyttää pian 18 vuotta ja vaikka salkunhoito ei ole ollut priimaa ja törttöiltykin on, niin silti on saatu kasaan mukava 75000€ potti ja vuotuiset 2400€ netto-osingot. Ei tuo mikään miljoonaomaisuus ole, mutta kyllähän monelle työssäkäyvällekin tuollainen ylimääräinen 2400€ vuodessa olisi ihan kiva lisä omiin tuloihin. Ja tässä loppuvaiheessa huomasi senkin, että ajan kuluessa ne uudelleensijoitettavat osingot alkavat olla aika huomattava lisäapu niihin omiin säästöihin. Viime vuosina on säästetty 3300€/vuosi ja nuo osingot päälle. Alussahan ne osingot oli ihan mitättömiä, mutta ajan kanssa ne kasvaa. Jossain välissä ne osingot on jo suuremmat kuin mitä itse pystyy säästämään lisää. Ja ehkä jo seuraavan sukupolven kohdalla ne on suuremmat kuin mitä kohtuulliseen elämään tarvitaan? Ei se tarkoita, että jäädään makaamaan sohvalle ja syleksimään kattoon. Mutta on vähän enemmän vapausasteita oman elämän suhteen, kun tulojen niukkuus ei rajoita niin paljon.
Me aloimme säästää itsellemme vasta siinä kohtaa kun lapselle oli kertynyt jo hyvä potti ja huomattiin, että kyllähän tämä säästäminen ajan kanssa alkaa tuottaa tulosta. Eläkepäivien varalle säästetään ja tietenkin myös tuleville sukupolville. Ei ole tarkoitus tuhlata kaikkea ja toivon etteivät seuraavatkaan polvet niin tee, vaan jatkavat siitä mihin me pääsimme.
Hienoa! Kysyisin, oletteko miettineet sitä, miten osinkotulot tulevat vaikuttamaan mm. lapsen opintotukiin? Siitä syystä olen itse sijoittanut lasten rahat ETF-rahastoihin, joiden sisällä osingot uudelleensijoitetaan suoraan. Tällöin ei synny vuosittaista verotettavaa pääomatuloa.
En osaa. Mistä pitäisi aloittaa? Nyt maksan kulutusluottoa pois mahdollisimman nopeasti. Olemme pieni/keskituloinen perhe, omaa asuntoa maksetaan, mutta rahankäytössä olisi petrattavaa. Ylimääräinen raha menee vaatteisiin, ravintolaan, kosmetiikkaan, huvituksiin ja ruokakaupassa ei pihistellä. Neuvoja?
Elän peruspäivärahalla ja asumistuella. Yhteensä n. 760 euroa kuukaudessa puhtaana käteen. Elämäntyylini on niin kallis, että en ole saanut tuosta oikein säästettyä, vaikka joskus yritän. Joku yllättävä meno tyhjentää aina säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa, kun saan tällä hetkellä vain 1013 e / kuukausi säästöön, kun tiedän että keväällä saan taas enemmän.
Kauhea hinku ja motivaatio säästää enemmän ja enemmän. Olen välillä myynyt kirpparilla tavaraa ja saanut siitä vielä 200-500 e lisätuloja, muttei tietenkään joka kuukausi saa niin paljon.Tosin, kun tätä ketjua lukee, niin se tonni kuussa jemmaan on ilmeisesti joillekin täysin mahdotonta, joten pitää olla tyytyväinen.
- yks joka tienaa 1200 e nettona + vuokratulot 580 e päälle + lapsilisät kahdesta + osingot 75 e / kk.
Onko sinulla velaton asunto vai maksaako joku muu asumisen. Entä ruoka, lasten vaatteet, harrastukset, ajokortit jne. Vai onko sulla pienet lapset
Vierailija kirjoitti:
Ostan seuraavaksi sijoitusasunnon.
Yksi löytyy jo, toinen on myös pakko saada :)En olisi 5 vuotta sitten uskonut, että olen 28-vuotiaana sijoittanut osakkeisiin jo vähän yli vuoden, ja että minulla on 15 000 e salkku ja, että tulen 29-vuotiaana omistamaan jo 2 sijoitusasuntoa.
Meidän suvussamme ei sijoiteta, joten tämä on itselleni iso juttu.
Moni on peloitellut riskeillä ja ymmärrän, että ihmisiä pelottaa. Olen myös huomannut, että he jotka eivät ymmärrä sijoittamisesta mitään ovat kovia neuvomaan.
”Sijoita vain kultaan”, ”piti nostaa omat sijoitukset rahastosta pois, kun sen arvo laski” - en edes ole alkanut avautumaan heille sen kummemmin, mikä noissa on mennyt mönkään, kun ovat tulleet vielä sellaiselta ”minä tiedän kaiken” -ihmiseltä.
Hienoa että sijoittaminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Kannattaa silti varautua suhdanteiden vaihteluun. Velkavipu toimii molempiin suuntiin. Mitä teet jos tuleekin tyhjiä kuukausia, kestätkö maksaa vastikkeet tuloistasi? Entä jos korot nousevat? 2000-luvun alussa asuntolainojen korkojen oli 5% luokkaa ja samalle tasolle korot voivat hyvinkin nousta sitten kun korkotrendi kääntyy.
Toi kyllä toimii apuvälineenä, mutta ei aina käytännössä. Loppujen lopuksi tässäkin on kyse tahdon voimasta ja kurinalaisuudesta. Niin ja tietysti pitää olla jotain tulojakin, että on mistä säästää.