Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8-vuotias myöhästyi koulusta, koska

Vierailija
08.11.2018 |

Äiti ei enää ohjaa, mitä kuuluu tehdä ennen koulua. Nyt on jauhettu jo niin paljon. Hampaiden pesu, aamupala, illalla on laitettu koulu vaatteet valmiiksi, ne laitetaan jo itse. Puetaan ulkovaatteet, seurataan kelloa ja lähdetään kouluun ajoissa.
Äidin hoitovapaa loppuu vuodenvaihteessa ja pikkuveli menee päiväkotiin. Nämä olisi vain opittava.

No vaatteet oli laittamatta illaksi. Aamupalan jälkeen ihmettelyä. "missä vaatteet". "missä kännykkä?" "missä reppu?" hanskat oli hukassa ja koko aamu avutonta pyörimistä ja pikku kakkosen katselua.

Istuskelin rauhassa hermostumatta ja annoin touhuta. Nyt koputtaa oveen ja joutuu pyytämään opettajalta anteeksi myöhästymisensä. Muuten koulu menee hyvin. 🤔

Kommentit (198)

Vierailija
21/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi sitten joskus soittaa pojalle kun on aika lähteä kouluun? Illalla kyselet läksyt ja poika pakkaa sen jälkeen repun, katsotte yhdessä vaatteet kouluun ja samalla likaiset pyykkikoriin. Ulkovaatteetkin voi vielä yhdessä katsoa valmiiksi tuolin reunalle. Kannattaa myös varata aamuksi helppoa ja nopeaa aamupalaa (esim. munakas, jonka lämmittää mikrossa jne).

Vierailija
22/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lista lukujärjestyksen vieressä jossa illalla laitettavat jutut: puhelin lataukseen, vaattet ja reppu valmiiksi, avaimet ja kypärä valmiiksi jne.

Aamulla kännykässä hälytys että nyt ulkovaatteet niskaan ja toinen että nyt viimeistään ovesta ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karut on metodit. Meillä on 8-vuotias ja kyllä autetaan kouluaamuina valmistautumaan vaikka itse mennäänkin töihin. Tietysti omatoimisuuteen opetetaan mutta miksei voisi auttaa. Muutamassa vuodessa lapsi sitten osaa sitten huolehtia kaikesta. Minusta on tärkeää että lapsella on kokemus siitä että yksin ei tarvitse pärjätä jos ei vielä suju.

Vierailija
24/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ilkeä. Omat lapset osasi hoitaa kouluun lähdön ollessaan yksin, vaikka autoin kun olin kotona. En ymmärrä miksi toimit noin ilkeällä tavalla

Häntä on kyllä autettu. Koko ekaluokan ja nyt toisella. Kuukausi aikaa oppia nämä.

Ei!iti voi auttaa aina kun on paikalla. Se ei poista sitä että lapsi osaa toimia kun on yksin. Nyt lapsi oppii vain ettei äitiin voi luottaa

Vierailija
25/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja 8 vuotias on reipas, jos noista itsenäisesti selviää. Myöhästyminen ei haittaa, sellaistakin sattuu lapsille.

Vierailija
26/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olet muksusi kasvattanut. 🙄

Vierailija
27/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään enää huolehdi sisäliikuntavaatteita. Kun opettaja on sanonut, että sisäliikkaa, on se hänen huolehdittava.

Vierailija
28/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalaiselle on jo pikkuhiljaa alettu opettaa itsenäistä kouluun lähtöä vaikka olenki vähintään vuoden, toivottavasti kaksi vauvan knssa kotona.

Mutta saa pikku hiljaa alkaa ottaa vastuuta, ensin pikku asioista. Ettei käy noin, kamalalla kiireellä pitäis pienen kaikki oppia. Tuliko yllärinä että lähdet töihin jossakin välissä?

Vierailija
29/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalankin laittaa itse? Ja sinä vain sille pikkusisarukselle? Miksi?

Itse keitän puuron joka aamu lukiolaisille. Saatan viedäkin kouluun jos olen kotona

Ihan niinkuin keitän kahvit myös miehelle jos herään aikaisemmin

On suorastaan vihamielistä laittaa pieni itse räpeltämään ja myhäillä itse pikkukakkosen ääreltä

Vierailija
30/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi sitten joskus soittaa pojalle kun on aika lähteä kouluun? Illalla kyselet läksyt ja poika pakkaa sen jälkeen repun, katsotte yhdessä vaatteet kouluun ja samalla likaiset pyykkikoriin. Ulkovaatteetkin voi vielä yhdessä katsoa valmiiksi tuolin reunalle. Kannattaa myös varata aamuksi helppoa ja nopeaa aamupalaa (esim. munakas, jonka lämmittää mikrossa jne).

Pojalle?

Vierailija
31/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras13 kirjoitti:

Meillä 10v keväällä täyttävä poika ja ohjaan hänet illalla laittamaan repun valmiiksi, tarkistamaan avaimet ja laittamaan vaatteet valmiiksi. Aamulla herätän, laitan Timetimeriin ajan milloin pitää alkaa pukemaan ja välissä saatan pari kertaa muistuttaa "hampaanpesu!" tai "pue!".

Valitettavasti se muistuttelun tai ohjaamisen jättäminen kalahtaisi omaan nilkkaan, kun lapsi kulkee taksilla kouluun. Toisaalta en ota pulttia tuosta, itse myöhästelin vielä yläasteellakin ja olisi todella auttanut, jos olisi ollut osallistuvampi äiti. 

Noloa. Siis neljännellä.

Vierailija
32/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään enää huolehdi sisäliikuntavaatteita. Kun opettaja on sanonut, että sisäliikkaa, on se hänen huolehdittava.

On monia lapsia joita ei tueta tai ohjata. Surullista

Vierailija
33/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieras13 kirjoitti:

Meillä 10v keväällä täyttävä poika ja ohjaan hänet illalla laittamaan repun valmiiksi, tarkistamaan avaimet ja laittamaan vaatteet valmiiksi. Aamulla herätän, laitan Timetimeriin ajan milloin pitää alkaa pukemaan ja välissä saatan pari kertaa muistuttaa "hampaanpesu!" tai "pue!".

Valitettavasti se muistuttelun tai ohjaamisen jättäminen kalahtaisi omaan nilkkaan, kun lapsi kulkee taksilla kouluun. Toisaalta en ota pulttia tuosta, itse myöhästelin vielä yläasteellakin ja olisi todella auttanut, jos olisi ollut osallistuvampi äiti. 

Noloa. Siis neljännellä.

Siis kolmannella. Erityislapsi, mutta ihan normaalit tunteet hänelläkin on. Turha heittää kylmää vettä niskaan, kun on vielä lapsi. Se, että koulu on alkanut, ei tarkoita sitä, että pitäisi pärjätä kaikessa yksin.

Noloa on se, että tälläiset "synnytin lapset maailmaan pärjäämään yksin alusta asti"-tyypit luulevat olevansa jotenkin hyviäkin vanhempia.

Vierailija
34/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monia lapsia joita ei tueta tai ohjata. Surullista

Ei minulla ole sisäliikuntaa. Hän kyllä tietää jo tokalla, että shortsit, pyyhe ja t-paita. Opettaja sanoo, että huomenna sisäliikuntaa vaatteet mukaan. Hän pakkaa sisäliikuntavaatteet reppuunsa. DAA

Vierailija
35/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Kauhulla jo odotan ensi syksyä kun meidän haaveileva lapsi lähtee kouluun. On vieläpä joulukuussa syntynyt eli oikeastikin aika pieni. Niin vain on hänen osattava tehdä kaikki itse aamulla yksin. Lähden töihin klo 6.45 ja voin kyllä ennen sitä herättää mutta muusta on selvittävä itse. Todellakin kauhistuttaa mutta vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
36/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ekaluokkalaiselle on jo pikkuhiljaa alettu opettaa itsenäistä kouluun lähtöä vaikka olenki vähintään vuoden, toivottavasti kaksi vauvan knssa kotona.

Mutta saa pikku hiljaa alkaa ottaa vastuuta, ensin pikku asioista. Ettei käy noin, kamalalla kiireellä pitäis pienen kaikki oppia. Tuliko yllärinä että lähdet töihin jossakin välissä?

Millä kiireellä? Johan sitä on melkein puolitoista vuotta opeteltu. Ohis

Vierailija
37/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua. Kauhulla jo odotan ensi syksyä kun meidän haaveileva lapsi lähtee kouluun. On vieläpä joulukuussa syntynyt eli oikeastikin aika pieni. Niin vain on hänen osattava tehdä kaikki itse aamulla yksin. Lähden töihin klo 6.45 ja voin kyllä ennen sitä herättää mutta muusta on selvittävä itse. Todellakin kauhistuttaa mutta vaihtoehtoja ei ole.

Illalla kaikki valmiiksi aamupalaa myöten. Aamulla herätät ajoissa ja tsekkaat että puhelimessa on äänet. Kuvakortit, oveen muistutuslista avaimista, puhelimesta ja repusta. Hälytin/ajastin tms (timetimer tosi kätsy kun näkee jäljellä olevan ajan konkreettisesti, saa apsina vaikka tablettiin) hälyttämään milloin pitää alkaa pukemaan ulkovaatetta tai syömään tms. Voit myös itse soittaa, että nyt ulos. Edellisellä viikolla voi kävellä yhdessä koulumatkan pari kertaa ja kokeilla kerran päästää yksin. 

Puhelimeen sovellus Family 360.

Vierailija
38/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkari kiinni koko aamun, pikkuveli joutaa katsoa myöhemmin. Ei monen pienen lapsen keskittyminen riitä, kun telkkari on päällä. Liian paljon vaadittu. Miksi ylipäänsä pitää katsoa aamulla telkkaria?

Vierailija
39/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakon edessä on opittava. Hän on silloin vasta 6-vuotias. Toiset voi olla jopa lähes vuoden vanhempia. Mutta jos äiti tekee kaiken lapsen puolesta, niin kyllä ongelmia tulee. Lapsi tottuu siihen.

Vierailija
40/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän joulukuussa syntynyt poika oli kyllä niin perään katsottava. Unohduksia tuli koko alakouluajan. Osasi kyllä lähteä kouluun kun oli pakko. Autoin ja ohjasin niin paljon kuin pystyin.

Nyt pärjää jo hyvin yläkoulussa.