Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoalalta painajaisia, ihan kirjaimellisesti (älä lue jos hoitajien valitus ärsyttää)

Vierailija
16.12.2022 |

Näin viime yönä unta, että jostain syystä olin taas hoitoalalla.

Oli aamu, ja olin juuri lähdössä tekemään taas aamutoimia liudalle asiakkaita. Se epätoivo ja ahdistus, mitä unessa koin, ja yritys psyykata itseäni kestämään edessä oleva työpäivä...

Miten mahtavaa oli herätä unesta ja tajuta, että se olikin vain unta!!

Olen siis pari vuotta sitten lähtenyt hoitoalalta, jolla olin n. 10 vuotta. Ehdin työskennellä tehostetussa palveluasumisessa (ent. vanhainkodissa), kotihoidossa, ja mielenterveys- ja päihdekuntoutujien puolella.

Ja ihan hirveää oli. Se kiire, fyysisesti raskas ja likainen työ (eritteet, haisevat ja mätivät haavat, kusi ja pska, ripuli, veri, oksennukset, limat... ja mm. ihmisten saunottaminen, itse läpimärkähikisenä kuumassa ja höyryisessä kylpyhuoneessa muovisissa suojakamppeissa, ja ei kun saunotuksen jälkeen loppupäivä muita töitä samoilla hikikamppeilla, ei ollut käytännössä mahdollista ehtiä suihkuun itse kuin vasta kotona)

Jatkuvasti ihmisiä iholla ja hokemassa nimeäsi ja tarvitsemassa kuka mitäkin, sairaiden ihmisten valitus, itkut, murheet, pahan olon purkaminen eli suoranainen pään aukominen henkilökohtaisuuksiin käyden, omaisten valitus, oma huoli yksinäisistä, pelokkaista, sairaista, urheista, kovia kokeneista ihmisistä ja mm. siitä havainnoiko kaiken oleellisen oikein lääkärille raportoidessaan ja saako vaadittua tälle apua..

Väkivalta; lyönnit, potkimiset, raapimiset, puremiset, päälle sylkemiset, ulosteella heittely, hiuksista vetäminen, henkinen väkivalta, haukkumiset, uhkailut, seksuaalinen häirintä, rivot puheet, vartalon kommentointi, tarttuminen kiinni...

Väsyneet ja kyräilevät työkaverit, esimiesten loputon vaatimus tehokkuudesta ja töiden tekemisestä nopeammin ("kyllä muiltakin onnistuu" ja "pitää vaan tehostaa tekemistään" sekä "oletko miettinyt miten ensi kerralla voisit toimia paremmin" kun todellakin antaa itsestään jo 110%, niin että mitään muuta elämässä ei enää sitten jaksanutkaan 🤦🏼)

Epäsäännöllinen vuorotyö, vapaita viikonloppuja vain 1/kk, elämä tosi epäsäännöllistä ja rytmitöntä. Iltavuoron loputtua klo 22.00 piti tulla usein aamuun takaisin jo 6.30 tai 7.00 (no tähän tullut sentäs muutos alalta lähtemiseni jälkeen, nykyään vuorojen väli tulee olla 11 h?) eräässä työpaikassa viikonloppuisin vielä 12 h vuorot, eikä hetken rauhaa, kun ruokatauotkin piti viettää näiden tarvitsevien asiakkaiden kanssa samassa tilassa...

ONNEKSI USKALSIN lähteä siltä alalta, vaikka pelotti ihan stnasti, ei ollut muuta työtä tiedossa, mutta sekä fyysinen että psyykkinen terveys alkoi jo horjua, ja itketti ja ahdisti joka päivä viimeiset työvuodet.

Ja löysin uuden työn toiselta alalta!
Palkka on huonompi, mutta miten onnellinen ja kiitollinen ihminen oikeasti voikaan olla työstä, johon mennessä ei tarvitse itkeä työmatkalla, ahdistus ei purista rintaa, syke ei ole enää pilvissä ja vapaa-ajalla jaksaa harrastaa omiaan. Tämä on aivan taivas.

Toivottavasti en enää ikinä joudu hoitoalalle takaisin.

(Kiitos ja anteeksi, tämän unen ja sen nostattamien tunteiden vuoksi oli pakko purkaa mieltä johonkin. Jollain tasolla olen varmaankin ihan oikeasti traumatisoitunut hoitoalasta.)

Kommentit (226)

Vierailija
1/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoitajana en käsitä tuota asukkaiden saunotusta. Vaikka olisi miten kulttuuriin kuuluvaa niin ensimmäisenä tuo saunotus pois, jos hoitajia ei ole. Suihkun pitää tässä tilanteessa riittää.

Asukkaiden saunotuspäivät on tuskaa. Yksi ihminen saunottaa viisi ihmistä. Märkänä ja hikisenä nuo työt ja sen lisäksi kaikki muu työ.

Vierailija
2/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin hoitoalan yli 10 vuotta sitten ja näen edelleen joskus painajaisia niistä ajoista. Kaikkia tuttuja nuoria olen varoittanut hoitoalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunotuksesta tuli mieleen, että kun robotteja ollaan työntämässä hoitotyöhön mm. vanhusten seuralaisiksi, niin pesurobotti olisi todella hyvä!

Hoidettava istumaan tai puoliksi makaamaan robotin sisälle, pää sen ulkopuolella, jotta hänen vointiaan voi tarkkailla ja robotti hoitaa likaisen työn. Robotti voisi hikoiluttaa eli saunottaa, saippuoida, pestä ja huuhdella, lopuksi jopa kuivattaa. Ja ajaa läpi puhdistusohjelman ennen seuraavaa pestävää. Hoitaja voisi pukea puhdasta ja samaan aikaan seurata, että pesussa oleva voi hyvin.

Japanissa on hyvät pesevät vessanpöntöt, niin miksi ei pesurobottikin?  Pesurobotissa voisi tarpeen olla myös tämä vessa-ominaisuus.

Vierailija
4/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En unohda koskaan työn rytmitystä. 7 päivää töitä putkeen ja yksi arkivapaa. Sitten sama uudestaan. Työvuororytmi oli aamuvuoro klo 6:30-14:30 ja iltavuoro klo 13:30- 21:30 Joka toinen päivä oli iltavuoro ja jokatoinen päivä aamuvuoro. Sitä perusteltiin hoidon jatkuvuudella. Iltavuorosta aamuun siirtyessä ei työmatkan takia ehtinyt koskaan nukkua tarpeeksi. Varsinkin kun rauhoittumiseen kiireisen illan jälkeen ei ollut aikaa. Viikon työputken jälkeen oli totaalisen poikki. Sitten lyhyen vapaan jälkeen rumba alkoi alusta.

Vierailija
5/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana en käsitä tuota asukkaiden saunotusta. Vaikka olisi miten kulttuuriin kuuluvaa niin ensimmäisenä tuo saunotus pois, jos hoitajia ei ole. Suihkun pitää tässä tilanteessa riittää.

Asukkaiden saunotuspäivät on tuskaa. Yksi ihminen saunottaa viisi ihmistä. Märkänä ja hikisenä nuo työt ja sen lisäksi kaikki muu työ.

Kyllä, ihan tuskaa. Huonostiliikkuvan, kankean aikuisen ihmisen ensin riisut, avustat (nostat) suihkutuoliin, kärräät suihkuun, huuhtelet (kirjaimellisesti pskavesi valuu hanskojen raoista käsivarsillesi), työnnät saunaan, asettelet hyvään asentoon ja pumppaat tuolin oikeaan korkeuteen (itselläsi päällä hoitajankamppeet, saappaat, muoviesiliina, maski) käyt heittämässä välillä löylyä, kyttäät vieressä että asiakkaalla säilyy taju (osa kestää kuumuutta huonosti, mutta alkavat sättiä ja huitoa löylykauhalla, jos yrität vetää pois saunasta ajoissa, kun haluaisivat istua siellä rauhassa. Eivät ymmärrä enää itse etteivät kestä kovia löylyjä)

Sitten vedät pois saunasta, peset uudestaan, hankala pestä kun asiakas ei välttämättä jaksa pitää itse esim kättään ylhäällä kainslon pesua varten, yhdellä kädellä pidät sitten hänen kättä ylhäällä, yrität samalla suihkua pitää toisella kädellä ja hinkatakin pitäisi vielä jotenkin... Pahimmat asiakkaat huitovat ärtyneenä ja estelevät pesua.

Sitten kun olet hiki päässä hinkannut kainalot ja selän ja hiukset ja per seen ja värkit ja varpaanvälit, leikkaat vielä kynnet sormista ja kontillasi maassa varpaista (tosi ergonomista) ja varot niitä keltaisia paksuuntuneita sieni-infektion vaurioittamia kynsiä, ettet leikkaa liikaa mutta että saat ne lyhyeksi, ettei esimies tule taas valittamaan "liian pitkiksi jätetyistä kynsistä"

Sitten kuivaat tämän ihmisen, rasvaat kehon, puet, laitat naisille papiljotit päähän, miehiltä ajat parran, puhdistat korvat, avustat huoneeseen huilaamaan ja haet juotavaa...

Ja sitten 4 muuta samalla lailla. Aikaa jokaista kohti on varattu noin 25 min. Jos menee yli puoli tuntia, tullaan jo kyselemään että no mikä oikein kestää.

Ap

Vierailija
6/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein yhdessä paikassa saunotuksia. Saimme homman toimimaan liukuhinhalla hyvin. Yksi tai kaksi ottivat vastaan ja riisuivat, toinen vei saunaan ja heitti löylyä, toinen ja kolmas pesivät vuorollaan ja istuivat välillä pukuhuoneessa lepäämässä, kolmas ja neljäs auttoivat pukeutumisessa ja veivät ruokalaan. Viides tarjoili saunan jälkeen syötävää ja odotti, että invataksit hakevat.

Koko päivää ei tehty samaa roolia, joten minäkin päädyin päivän aikana kaikkiin tehtäviin. Meillä oli kymmeniä saunotettavia, jotka tuotiin kerran viikossa kotihoidosta saunomaan. Iso sauna ja tilavat pukuhuoneet. Nämä päivät olivat kevyempiä kuin tavalliset työpäiväni kotihoidossa. Olin saunottamassa kerran viikossa. Klo 14 viimeistään olimme kaikki istumassa ruokalassa ja seurustelemassa saunotettujen kanssa ja täyttämässä toiveita, kuten hiusten viimeistelyä ja kynsien laittoa.

Vierailija
7/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein yhdessä paikassa saunotuksia. Saimme homman toimimaan liukuhinhalla hyvin. Yksi tai kaksi ottivat vastaan ja riisuivat, toinen vei saunaan ja heitti löylyä, toinen ja kolmas pesivät vuorollaan ja istuivat välillä pukuhuoneessa lepäämässä, kolmas ja neljäs auttoivat pukeutumisessa ja veivät ruokalaan. Viides tarjoili saunan jälkeen syötävää ja odotti, että invataksit hakevat.

Koko päivää ei tehty samaa roolia, joten minäkin päädyin päivän aikana kaikkiin tehtäviin. Meillä oli kymmeniä saunotettavia, jotka tuotiin kerran viikossa kotihoidosta saunomaan. Iso sauna ja tilavat pukuhuoneet. Nämä päivät olivat kevyempiä kuin tavalliset työpäiväni kotihoidossa. Olin saunottamassa kerran viikossa. Klo 14 viimeistään olimme kaikki istumassa ruokalassa ja seurustelemassa saunotettujen kanssa ja täyttämässä toiveita, kuten hiusten viimeistelyä ja kynsien laittoa.

Eli teit vain tuota. Kirjoitinkin, että saunotuksen lisäksi kaikki muu ja minun tietämissä paikoissa yksi hoitaja riisuu, pukee saunottaa monta asiakasta ja sen lisäksi tekee kaikki muutkin päivään kuuluvat työt eli lääkehoidot, ruokailut, asioiden hoito, puhelut....

Vierailija
8/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tajusin jo nuorena ettei hoitajan työ ole minua varten. Hatunnosto kaikille jotka sitä jaksaa. Mutta, mitä pitäisi tehdä että useampi jaksaisi? Varmaan tuo kiire pitäisi ainakin saada pois, eli esimiestyö kuntoon ja riittävästi henkilökuntaa (helpommin sanottu kuin tehty). Eihän tuollaista työtahtia jaksa millään palkalla.

Vierailija
9/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tajusin jo nuorena ettei hoitajan työ ole minua varten. Hatunnosto kaikille jotka sitä jaksaa. Mutta, mitä pitäisi tehdä että useampi jaksaisi? Varmaan tuo kiire pitäisi ainakin saada pois, eli esimiestyö kuntoon ja riittävästi henkilökuntaa (helpommin sanottu kuin tehty). Eihän tuollaista työtahtia jaksa millään palkalla.

Ei jaksakaan. Siksi itse ihmettelin miksi hoitajakollegat vaativat taannoin lisää PALKKAA eivätkä lisää työkavereita. Itse ajattelin jo alalla ollessani, että voisin nipistää omasta palkastani, jos siten kaikilta nipistämällä saataisiin vuoroihin vaikkapa 2 henkilöä lisää, jolloin työtahti olisi heti paljon leppoisampi ja työtä JAKSAISI.

Ei se isokaan palkka todellakaan pitkälle motivoi, jos työ imee kaikki mehut ja ahdistaa. Itseäni houkuteltiin alalta lähdön jälkeen vielä heittämään keikkaa, olisin saanut normipalkan lisäksi vielä 100 € (joskus korvaus oli parempikin) hälytyskorvausta per työvuoro, mutta siitäkään huolimatta EN ottanut tarjousta vastaan. Olisin sen sijaan voinut lähteä tavallisella palkalla, jos mulle olisi sanottu, että päivän työmäärä olisi puolet normaalista. Tällä hälytyssatasella olisi voitu sitten palkata joku muu tekemään se toinen puoli.

Ap

Ps. Ei nyt sitten pliis aleta jankkaamaan tätä palkkausasiaa, se ei ole aloituksen pointti.

Vierailija
10/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että teillä tehtiin tuota koko porukalla ja kaikki saivat välillä levätä. Muistan itse huhkineeni saunassa ja pesuhuoneessa useamman asukkaan kanssa yhtä aikaa, aivan yksin. Pyörtyminen oli lähellä monta kertaa. Uusia pestäviä kärrättiin koko ajan ovesta lisää ja edellisiä haettiin pois.

Siirryin tuosta työpaikasta pian kotihoitoon, jolloin kiitos luojan loppui saunottaminen ja saa luvan keskittyä yhteen ihmiseen kerrallaan. Huonokuntoisemmilla on kaksi hoitajaa apuna ihan tavallisessa suihkussakin.

Vierailija
11/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tätä se on. Tsemppiä kaikille alalla oleville!

Vierailija
12/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään palkanlisä ei korvaa sitä, että tulisi (= johtajat palkkaisivat) LISÄÄ TYÖNTEKIJÖITÄ.

Itse kun työskentelin hoiva-alalla (kotihoidossa), oli raastavaa, kun asiakas ja tämän omaiset saattoivat olla tehneet mulle voileivät ja kahvit valmiiksi, tai leiponeet pullaa ja minua odotti pullapussi, tai tälleen ennen joulua saattoivat antaa vaikka lahjakortin lahjaksi. Paljon kyselivät jaksamisestani. Nämä vähävaraiset ja itsekin huonokuntoiset ihmiset. Välittivät minusta.

Totuushan on, että siitä minun jaksamisestani olisi pitänyt olla huolissaan minun TYÖNANTAJANI. Vaikka olisi miten hyvät välit asiakkaisiin, se ei anna minulle supervoimia tehdä yksinäni useamman työntekijän töitä.

Vierailija
13/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään palkanlisä ei korvaa sitä, että tulisi (= johtajat palkkaisivat) LISÄÄ TYÖNTEKIJÖITÄ.

Itse kun työskentelin hoiva-alalla (kotihoidossa), oli raastavaa, kun asiakas ja tämän omaiset saattoivat olla tehneet mulle voileivät ja kahvit valmiiksi, tai leiponeet pullaa ja minua odotti pullapussi, tai tälleen ennen joulua saattoivat antaa vaikka lahjakortin lahjaksi. Paljon kyselivät jaksamisestani. Nämä vähävaraiset ja itsekin huonokuntoiset ihmiset. Välittivät minusta.

Totuushan on, että siitä minun jaksamisestani olisi pitänyt olla huolissaan minun TYÖNANTAJANI. Vaikka olisi miten hyvät välit asiakkaisiin, se ei anna minulle supervoimia tehdä yksinäni useamman työntekijän töitä.

Tällaiset kiitokset asiakkailta kyllä lämmittivät mieltä. Kerran pillahdin autossa itkuun, kun olin juuri pessyt jouluaatonaattona erään yksinäisen, sairaan huonokuntoisen papan hänen kotonaan, ja hän lähtiessäni silmiin katsoen liikuttuneena kiitti minua kädestäni kaksin käsin pitäen. Sanoi arvostavan apuani ja kuinka ihanaa on olla jouluksi puhdas. Valitteli ettei hänellä ollut minulle joululahjaksi mitään(!) ja toivotti jaksamista työhöni.

Sydäntä kylmäsi jättää hänet sinne kotiinsa yksin joulua viettämään, ja sitten itkin autooni päästyäni, sekä omaa väsymystä ja riittämättömyyttä, että yksinäistä pienestä kiitollista vanhusta.

Ap

Vierailija
14/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin kurkkuani kuristaa, kun luin tämän. Olen hoitaja ja vihaan työtäni, en hoidettavia, vaan työtä. Työkavereita, omaisia. Vihaan pelkoa siitä että joku kaatuu vuorossani ja joudun soittamaan raivoavalle omaiaelle puhelun. Nyt yksikössä on koronaa, muistamattomien karanteenit onkin silkkaa hupia. Vajaamiehityksellä juokset eristyskampeita vaihtamassa ja rukoilet ettei kenenkään vointi heikkene ettei muut jää lähes vaille hoitoa. Ka-ma-laa. Kunpa pääsisin pois.

Vierailija
15/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella että hoivatyö on todella raskasta työtä, henkisesti ja fyysisesti. Se on varmasti hirveää että tuntee riittämättömyyttä, työntekijöitä ei vain ole tarpeeksi. Tämä asia pitäisi saada kuntoon, mutta miten? Sairaanhoito ja avustus on oikeasti ehkä tärkeintä työtä mitä on, näin inhimillisestä näkökulmasta. Ja silti on tämä tilanne että hoitajat nähdään robotteina jotka tekee monen ihmisen duunit. Todella surullista.

Vierailija
16/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivatyö helpottuu merkittävästi kun jätetään saunottelut, parran ajot ja papiljotit, kynsien laittamiset, vaatettaminen, hinkkaaminen, rasvaaminen ja nukuttaminen pois.

Hoitaja jakaa ja antaa lääkkeet, käyttää pikasuihkussa, nostaa tarvittaessa tuoliin tai istuma-asentoon sängyssä. Ruoan tuo lähettipalvelu asiakkaan naaman eteen, jos ei maistu niin hoitaja vippaa eväät roskiin. Päivätoiminta on omaisten vastuulla, jos heitä ei huvita niin voivat palkata jonkun trubaduurin laulattamaan vanhusta.

Kaikki turhuus pois ja hoitajien palkkoja muutamalla satasella ylöspäin. Ja eutanasia lailliseksi.

Vierailija
17/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, että pitää olla hoitoalan koulutus viedäkseen ihmisiä saunaan ja pesemään niitä.

Vierailija
18/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksakaan. Siksi itse ihmettelin miksi hoitajakollegat vaativat taannoin lisää PALKKAA eivätkä lisää työkavereita. Itse ajattelin jo alalla ollessani, että voisin nipistää omasta palkastani, jos siten kaikilta nipistämällä saataisiin vuoroihin vaikkapa 2 henkilöä lisää, jolloin työtahti olisi heti paljon leppoisampi ja työtä JAKSAISI.

Ei se isokaan palkka todellakaan pitkälle motivoi, jos työ imee kaikki mehut ja ahdistaa. Itseäni houkuteltiin alalta lähdön jälkeen vielä heittämään keikkaa, olisin saanut normipalkan lisäksi vielä 100 € (joskus korvaus oli parempikin) hälytyskorvausta per työvuoro, mutta siitäkään huolimatta EN ottanut tarjousta vastaan. Olisin sen sijaan voinut lähteä tavallisella palkalla, jos mulle olisi sanottu, että päivän työmäärä olisi puolet normaalista. Tällä hälytyssatasella olisi voitu sitten palkata joku muu tekemään se toinen puoli.

Ap

Ps. Ei nyt sitten pliis aleta jankkaamaan tätä palkkausasiaa, se ei ole aloituksen pointti.

Kai tajuat, että tulijoita ei ole? Edes sillä rahalla. Kuka vttu jaksaa enää tehdä hoitajan työtä.

Vierailija
19/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ihan tuskaa. Huonostiliikkuvan, kankean aikuisen ihmisen ensin riisut, avustat (nostat) suihkutuoliin, kärräät suihkuun, huuhtelet (kirjaimellisesti pskavesi valuu hanskojen raoista käsivarsillesi), työnnät saunaan, asettelet hyvään asentoon ja pumppaat tuolin oikeaan korkeuteen (itselläsi päällä hoitajankamppeet, saappaat, muoviesiliina, maski) käyt heittämässä välillä löylyä, kyttäät vieressä että asiakkaalla säilyy taju (osa kestää kuumuutta huonosti, mutta alkavat sättiä ja huitoa löylykauhalla, jos yrität vetää pois saunasta ajoissa, kun haluaisivat istua siellä rauhassa. Eivät ymmärrä enää itse etteivät kestä kovia löylyjä)

Sitten vedät pois saunasta, peset uudestaan, hankala pestä kun asiakas ei välttämättä jaksa pitää itse esim kättään ylhäällä kainslon pesua varten, yhdellä kädellä pidät sitten hänen kättä ylhäällä, yrität samalla suihkua pitää toisella kädellä ja hinkatakin pitäisi vielä jotenkin... Pahimmat asiakkaat huitovat ärtyneenä ja estelevät pesua.

Sitten kun olet hiki päässä hinkannut kainalot ja selän ja hiukset ja per seen ja värkit ja varpaanvälit, leikkaat vielä kynnet sormista ja kontillasi maassa varpaista (tosi ergonomista) ja varot niitä keltaisia paksuuntuneita sieni-infektion vaurioittamia kynsiä, ettet leikkaa liikaa mutta että saat ne lyhyeksi, ettei esimies tule taas valittamaan "liian pitkiksi jätetyistä kynsistä"

Sitten kuivaat tämän ihmisen, rasvaat kehon, puet, laitat naisille papiljotit päähän, miehiltä ajat parran, puhdistat korvat, avustat huoneeseen huilaamaan ja haet juotavaa...

Ja sitten 4 muuta samalla lailla. Aikaa jokaista kohti on varattu noin 25 min. Jos menee yli puoli tuntia, tullaan jo kyselemään että no mikä oikein kestää.

Ap

Kuulostaa kohtuuttomalta. Eikö riitä, että kerran viikossa vie suihkuun ja pesee vaikka painepesurilla. Saunaan ei noin huonokuntoisia tarvitse edes päästää.

Vierailija
20/226 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ap:lle, millaista työtä olet siirtynyt nykyisin tekemään?