Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8-vuotias myöhästyi koulusta, koska

Vierailija
08.11.2018 |

Äiti ei enää ohjaa, mitä kuuluu tehdä ennen koulua. Nyt on jauhettu jo niin paljon. Hampaiden pesu, aamupala, illalla on laitettu koulu vaatteet valmiiksi, ne laitetaan jo itse. Puetaan ulkovaatteet, seurataan kelloa ja lähdetään kouluun ajoissa.
Äidin hoitovapaa loppuu vuodenvaihteessa ja pikkuveli menee päiväkotiin. Nämä olisi vain opittava.

No vaatteet oli laittamatta illaksi. Aamupalan jälkeen ihmettelyä. "missä vaatteet". "missä kännykkä?" "missä reppu?" hanskat oli hukassa ja koko aamu avutonta pyörimistä ja pikku kakkosen katselua.

Istuskelin rauhassa hermostumatta ja annoin touhuta. Nyt koputtaa oveen ja joutuu pyytämään opettajalta anteeksi myöhästymisensä. Muuten koulu menee hyvin. 🤔

Kommentit (198)

Vierailija
181/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään muussa maassa kuin Suomessa tällaista keskustelua ei olisi. Sivistyneissä maissa vanhemmat vastaavat lapsistaan eikä kukaan jätä tokaluokkalaista hoitamaan aamutoimiaan yksin.

Ainoastaan Suomessa lapsia pidetään pikkuaikuisina joiden pitää pärjätä itsekseen.

Niinpä. Monessa maassa alle 12 v lapset eivöt liiku tai ole kotona yksin, ja ihan reippaita ja omatoimisia ihmisiä heistä on tullut.

Vierailija
182/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi helposti pitää esikoista isompana kuin onkaan.

Onkohan tässä käynyt niin. Äiti paapoo pienintä ja pitää isompaa jo melkein teininä.

Jis näin on, säälittää tuo lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan monttu auki täällä. Asun ulkomailla, ja täällä lähes kaikki alakoululaiset saatetaan aamulla kouluun ja haetaan iltapäivällä, vaikkei kenelläkään ole pitkä koulumatka eikä ympäristö mitenkään vaarallinen. En voisi kuvitellakaan, että joku täkäläinen mutsi toimisi ap:n kuvailemalla tavalla. Mikä ihme itseisarvo suomalaisille tuo lasten aikainen itsenäistyminen on? Jostain ketjusta luin, että 6-vuotiaille ostetaan kännykkä. Miksi? Liikkuuko todellakin sen ikäinen lapsi yksin jossakin? Ei tulisi kuulonkaan täällä nykyisessä kotimaassani, enkä näe asiassa mitään järkeä. 

Turha sanoa, että mentiin sitä ennenkin. Niin minäkin 80-luvulla kuljeskelin yksin, mutta oliko se sitten hienoa tai oikein, en nyt tässä iässä äitinä sanoisi niin. Lapset ovat lapsia ja aikuiset ovat heistä vastuussa. 

Kuusvuotiaille ostetaan kännykkä, koska Suomessa ei juuri missään ole enää lankapuhelinta. Pakkohan sen tenavan on voida kotoaan jonnekin soittaa, jos on hätä.

Kuusivuotiaan ei kuulu olla yksin kotona.

Aivan, tämä oli minun pointtini.

T. Aiempi ulkosuomalainen

Mihinköhän sen lapset sitten voisi laittaa, kun vanhempien kuitenkin pitää käydä töissä? Kaikilla ei ole mahdollisuutta liukuvaan työaikaan eikä työttömäksi heittäytyminenkään kuulosta kovin houkuttelevalta.

Tokaluokkalaisen vanhemmalla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen.

Vierailija
184/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut poikaani kotona on nyt jo 33v. Asuu kotona. Laitan ruuvata ja pesen vaatteet. Siivoan huoneen ja laitan vuoteen. Vaihdoin pojalle talvirenkaat että pääsee kylälle.

Ap:n vastakohta, ja varmaan saat enemmän yläpeukkuja kuin hän.

Vierailija
185/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut poikaani kotona on nyt jo 33v. Asuu kotona. Laitan ruuvata ja pesen vaatteet. Siivoan huoneen ja laitan vuoteen. Vaihdoin pojalle talvirenkaat että pääsee kylälle.

Ap:n vastakohta, ja varmaan saat enemmän yläpeukkuja kuin hän.

Ei sitten ironiatutka värähtänyt? Tuossa talvirengas kohdassakaan?

Vierailija
186/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupalankin laittaa itse? Ja sinä vain sille pikkusisarukselle? Miksi?

Itse keitän puuron joka aamu lukiolaisille. Saatan viedäkin kouluun jos olen kotona

Ihan niinkuin keitän kahvit myös miehelle jos herään aikaisemmin

On suorastaan vihamielistä laittaa pieni itse räpeltämään ja myhäillä itse pikkukakkosen ääreltä

Juuri näin! Minä en vaan voi käsittää äitejä (vanhempia), jotka kotona ollessaan eivät esim. nouse yhtaikaa muun porukan kanssa ja laita aamupalaa valmiiksi, myös isommille lapsille ja miehelle. Laiskuuden perikuva jää makaamaan sängyn pohjalle ja muut lähtevät itsekseen töihin ja kouluun.

Minusta oli itsestään selvää, kun olin kotona, että nousen ensimmäisenä, herätän koululaiset, laitan kunnollisen aamupalan ja toivotan hauskaa koulupäivää heidän lähtiessään. Samoin miehelle. Mukava tapa aloittaa päivä.

8-vuotias on vielä lapsi! Ei varmasti tunnu kivalta, että äiti häärää vauva; kanssa ja itse jotuu hoitamaan kaikki. Kyllä ne kummasti osaavat, kun on pakko. Itse en kyllä ikinä olisi jättänyt 8-v. oman onnensa nojaan aamulla tai iltapäivällä. Monessa muussa maassa se olisi heitteille jättö.

Vierailija
187/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni koulun kustannuksella ei saa järjestää mitään "saapahan opetuksen" tilanteita lapselle. Eräs tuttu kertoi ettei hänen ekaluokkalainen poikansa halunnut tehdä läksyjä, joten äiti sanoi että älä tee; näkeepähän sitten seuraukset! Opettakaa lapsillenne seurauksia joissain muissa tilanteissa kuin koulun kustannuksella. Läksyt ja ajoissa kouluun ehtiminen huolehditaan vaikka kädestä pitäen, vaikka lukioon asti. Harjoitelkaa itsenäistä lähtemistä vaikka matkalla HopLopiin, ei oikeana kouluaamuna kun tärkeintä on kuitenkin ehtiä sinne ajoissa tyylillä millä hyvänsä.

Vierailija
188/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata kaikkea kerralla opettaa, kun aikaa harjoitteluun on vielä noin paljon. Ensin voi harjoitella vaikka tavaroisen kasaamista ja sitten ku se sujuu niin ulkovaatteiden etsimistä ja sitten pikkuhiljaa kellon katsomista ja lopuksi ajoissa lähtemistä valmiina.

Tuollaisesta tulee vain häpeä ja osaamattomuuden tunne. Eihän kukaan ole seppä syntyessään.

Niin komppaan tätä!!! Älä nyt AP tee elämäsi virhettä. Näistä jää todellakin helposti tunne ettei osaa mitään.

Terveisin: terapiassa näitä asioita läpi käyvä, kun lapsuudessa olin "liian hidas".

Jos lapsi on hitaampi luonteeltaan, hän vaan tarvitsee aikaa oppia. Jos äiti on temperamentiltaan säpäkkä, hän jyrää lapsen. Jos ei luonnistu, niin aseta Vieläkin selkeämmät jutut. Tosiaan voit kirjoittaa listan asioita mitkä pitää tehdä.

Miksi et laita vaatteita ja ruokaa valmiiksi? Se voisi jo auttaa paljon. Tuollaisessa itse opettelussa voi mennä puoli vuotta, että lapsi on varma itsestään ja osaamisestaan. Sitten pikkuhiljaa opettelette sen vaatteiden katsomisen, kun ensin ylipäätään ajoissa lähtö onnistuu!!

Vierailija
189/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän sen lapset sitten voisi laittaa, kun vanhempien kuitenkin pitää käydä töissä? Kaikilla ei ole mahdollisuutta liukuvaan työaikaan eikä työttömäksi heittäytyminenkään kuulosta kovin houkuttelevalta.[/

Osittaiseen hoitovapaaseen on mahdollisuus kaikilla

Miten niin mihin laittaa? Kouluunhan se menee!?!?

Mutta kyllä nyt herran jestas äidillä tai isällä on puoli minuuttia aikaa tehdä lapselle leipä ja pari minuuttia katsoa vaatteet valmiiksi.

Tuon tekemällä jo lapsikin osaisi itse paremmin.

Hävetkää.

Vierailija
190/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ovat valinneet itse vaatteensa aamuisin viimeistään eskari-iässä. Kouluun lähtemisestä on laitettu ekaluokkalaisille puhelimeen hälytyksiä, milloin pitää lähteä bussipysäkille. Esikoinen on aina ajoissa, mutta kuopus ei aina pidä kiirettä lähtemisen kanssa. Vähän luonnekysymys varmaan tämäkin.

Niin olette varmaan aloittaneet siitä, että katsotaan pelkästään ne vaatteet koko eskarin ajan.

Ap:n lapsi joutuin opettelemaan tämän ja kaikki muut asiat kuukaudessa. Hän ei laittanut edes muistutusta milloin lähdetään.

Vierailija
191/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jättäisi omaa 8v tyttöä itse huolehtimaan aamutoimistaan auttamatta. Onneksi ei tarvitse jättää ollenkaan, mutta jos pitäisi niin kyllä katsottaisiin kaikki yhdessä valmiiksi, tekisin aamupalan jääkaappiin valmiiksi ja soittaisin vielä töistä perään ja varmistaisin, että kaikki on ok. Hän pärjää kyllä ihan hyvin muuten yksin kotona, mutta lähtemisessä on paljon muistettavaa. Lisäksi vielä se, että en ikinä pystyisi lähettämään lasta kiireessä yksin koulumatkaan. On meilläkin tullut monesti kiire ja olen vienyt silloin autolla, että ehtii. Kauhea ajatus, että hän tuolla liikenteessä juoksisi kiireisenä ja peloissaan ehtiikö kouluun. :( Isommat ovat jo yläkoulussa, mutta autan tietysti heitäkin jos olen kotona, niin kuin perheessä autetaan toisiaan!!!

Vierailija
192/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mäkin jouduin lähtemään yksin kouluun jo ekaluokalla ja vaikka jossain autettiinkin, siitä kehittyi pakko-oireinen häiriö ja krooninen myöhästely.

Miettikää ääliöt oikeesti vähän itseenne pidemmälle.

Vierailija
193/198 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiööä työt alkaa seiskalta. Puatää kyllä sen verta lujaa ärsyttää äidtien mussukat jotka ekan tunnin roikkuvat puhelimessa äidin kanssa. Iltapäivällä sama!! Omani ei ole soittanut kuin kerran, tehty heti alkuun selväksi että ei saa soittaa muuta kuin oikeassa hädässä!

Illalla yhdessä vaatteiden ja reppujen pakkaus. Ulkovaatteet laitetaan myös eteiseen kasalle. Kaikki on valmiina. Ottaa jääkaapista. Ei voi olla vaikeaa opettaa lasta pärjäämään.Lapsi lähtee kouluun joka aamu klo 7:30. Mistä tiedän? Mummo vakoili.

Vierailija
194/198 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun hommasi on valmistella asiat. Tarkasta lapsen kanssa läksyt ja huolehdi, että hän saa ne tehtyä ja repun pakattua. Yhdessä katsot lukkarin..

Illalla vaatteet valmiiksi. Aamulla aamupala valmiiksi.

Kannusta ja kehu.

Tiedän, että se pikku sisarus vie energiaasi, mutta tuo isompi ei ole niin iso kuin kuvittelet.

Sammuta se telkkari aamulla. Se vain rikkoo keskittymisen.

Pikku sisarus kerkiää töllöttää myöhemmin.

Ole apuna. Ei sellainen, että jätät yksin, kanna.

Vierailija
195/198 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän sen lapset sitten voisi laittaa, kun vanhempien kuitenkin pitää käydä töissä? Kaikilla ei ole mahdollisuutta liukuvaan työaikaan eikä työttömäksi heittäytyminenkään kuulosta kovin houkuttelevalta.[/

Osittaiseen hoitovapaaseen on mahdollisuus kaikilla

Jokaisella on ollu kahdeksan vuotta aikaa miettiä sitä. 

Vierailija
196/198 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain on ihmisestä kiinni. Minun lapseni heräsi jo ekalla itse ja lähti ajallaan kouluun. Nyt myös tokalla. Mutta on pienestä asti ollut sellaista itsenäistä tyyppiä. Jos lapsi tarvitsee vielä paljon apua, niin jotenkin sitä tilannetta pitäisi yrittää auttaa. En tietenkään sano, että vanhempien pitäisi koululaisen takia jäädä pois työelämästä, mutta voisihan ne vaatteet tosiaan vaikka katsoa illalla yhdessä valmiiksi. Kai sentään iltaisin olet kotona..

Vierailija
197/198 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä lähes 10 v ei selviä vielä yksin kouluun?? Lapsestasi tulee äidin passaama avuton nuori ja lopulta avuton mies.

Oma lapseni kykeni jo ekan luokan lopussa laittamaan vaatteet ja repun valmiiksi ja kellon soimaan aamuksi. Olin tietysti neuvonut mutta hän halusi onnistua itse. Älkää tehkö kaikkea valmiiksi mammat! Se on karhunpalvelus lapsillenne.

-------------

Meillä 10v keväällä täyttävä poika ja ohjaan hänet illalla laittamaan repun valmiiksi, tarkistamaan avaimet ja laittamaan vaatteet valmiiksi. Aamulla herätän, laitan Timetimeriin ajan milloin pitää alkaa pukemaan ja välissä

Vierailija
198/198 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on haaveileva poika ja vuotta nuorempi jo päiväkodissa muidenkin kuin itsensä jutuista huolehtiva tyttö.

Pojalle soitettiin vielä kuutosella aamulla, että nyt känny pois ja kouluun. Ota mukaan reppu ja bussilippu ja laita ulko-ovi kiinni. Nyt on yläkoulussa ja edelleen saa muistuttaa monista jutuista, kouluun sentään osaa lähteä itse jo :D Tyttö tosiaan huolehtii muidenkin asiat kuin omansa.

8-vuotias on aivan pienii vielä ja on selvästi aivan liikaa oletettu, että selviää aamuista yksinään. Tee aamupala jääkaappiin, laita ulkovaatteet ja reppu valmiiksi oven eteen ja kun palaat töihin, soita, kun pitää lähteä kouluun. Älä heitä altaan syvään päähän.

Luin hiljattain Sinkkosen artikkelin aiheesta. Mieleen jäi mm. seuraavat jutut:

- Lapset laitetaan Suomessa kasvamaan isoiksi ihan liian aikaisin.

-On vanhemman tehtävä huolehtia, että hommat hoituu.

-Yläkouluikäiseltäkin pitää kysyä, onko läksyt tehty ja huolehtia, että kokeisiin luetaan.

-Toiset lapset tarvitsee oman toiminnan ohjaukseen enemmän tukea kuin toiset.

Ja ennen kuin joku haukkuu curling-vanhemmaksi, kerron, että olen yläkoulun ope. Voi siis hyvinkin olla, että passaan lapseni pilalle, mutta samalla lailla passaan töissä pilalle ehkä myös sinunkin lapsesi.