8-vuotias myöhästyi koulusta, koska
Äiti ei enää ohjaa, mitä kuuluu tehdä ennen koulua. Nyt on jauhettu jo niin paljon. Hampaiden pesu, aamupala, illalla on laitettu koulu vaatteet valmiiksi, ne laitetaan jo itse. Puetaan ulkovaatteet, seurataan kelloa ja lähdetään kouluun ajoissa.
Äidin hoitovapaa loppuu vuodenvaihteessa ja pikkuveli menee päiväkotiin. Nämä olisi vain opittava.
No vaatteet oli laittamatta illaksi. Aamupalan jälkeen ihmettelyä. "missä vaatteet". "missä kännykkä?" "missä reppu?" hanskat oli hukassa ja koko aamu avutonta pyörimistä ja pikku kakkosen katselua.
Istuskelin rauhassa hermostumatta ja annoin touhuta. Nyt koputtaa oveen ja joutuu pyytämään opettajalta anteeksi myöhästymisensä. Muuten koulu menee hyvin. 🤔
Kommentit (198)
Siisi hetkinen. Tokaluokkalaisen pitää vielä näitä asioita opetella? Ei osaa pukea itse? Mitä ihmettä.
Mä ja sisarukseni ollaan kahdeksan vanhana jo kuljettu yksin kahden kilometrin matkan bussille. Ihan itse olen itseni aamuisin pukenut jo neljän ikäisestä. Aamupalaa laitettiin itse, paitsi puuron keitti vanhempi. Missä ihmeen pumpulissa nämä nykylapset kasvaa, jos ei tokaluokkalainen osaa itseään laittaa aamulla valmiiksi? Eikö se ole koskaan saanut mitään vastuuta mistään? Saako se edes mennä yksin ulos?
Meidän vanhemmat oli kyllä huolehtivaisia ja rakastavaisia, mutta maalla ei ehditty liikoja paapoa.
Oikeesti, jos lapsi osaa lukea, eikä pukea, niin jossain on jotain vialla ja pahasti.
Herätä ajoissa, syötte yhdessä aamupalan ja valitsette kouluvaatteet. Katsotte yhdessä ,että reppu ja ulkovaatteet on valmiina oven pielessä. Soita lapselle, kun on aika lähteä kouluun. Voit samalla toivottaa mukavaa koulupäivää. Pyydä laittamaan viesti, kun on tullut koulusta kotiin. Ja välipala valmiiksi jääkaappiin. Ekaluokkalainen tarvitsee vielä paljon tukea, ei voi vaatia itsekseen pärjäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Siisi hetkinen. Tokaluokkalaisen pitää vielä näitä asioita opetella? Ei osaa pukea itse? Mitä ihmettä.
Mä ja sisarukseni ollaan kahdeksan vanhana jo kuljettu yksin kahden kilometrin matkan bussille. Ihan itse olen itseni aamuisin pukenut jo neljän ikäisestä. Aamupalaa laitettiin itse, paitsi puuron keitti vanhempi. Missä ihmeen pumpulissa nämä nykylapset kasvaa, jos ei tokaluokkalainen osaa itseään laittaa aamulla valmiiksi? Eikö se ole koskaan saanut mitään vastuuta mistään? Saako se edes mennä yksin ulos?
Meidän vanhemmat oli kyllä huolehtivaisia ja rakastavaisia, mutta maalla ei ehditty liikoja paapoa.
Oikeesti, jos lapsi osaa lukea, eikä pukea, niin jossain on jotain vialla ja pahasti.
Juu. Kyllä me vaan ennen osattiin ja pärjättiin! Miksi ilmeisesti lapseton ja nuori ihminen on jo tuolla tasolla! Hiihdettiin kouluun kesät talvet ja aina ylämäkeen
Vierailija kirjoitti:
Niin ja nyt tähän on tultava muutos. Äidit eivät ole lastensa orjia. Lapsille vastuuta myös itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Herätä ajoissa, syötte yhdessä aamupalan ja valitsette kouluvaatteet. Katsotte yhdessä ,että reppu ja ulkovaatteet on valmiina oven pielessä. Soita lapselle, kun on aika lähteä kouluun. Voit samalla toivottaa mukavaa koulupäivää. Pyydä laittamaan viesti, kun on tullut koulusta kotiin. Ja välipala valmiiksi jääkaappiin. Ekaluokkalainen tarvitsee vielä paljon tukea, ei voi vaatia itsekseen pärjäämistä.
Ekaluokkalainen menee iltapäiväkerhoon. Monet menee myös aamukerhoon jos joutuisivat lähtemään yksin kouluun
Vierailija kirjoitti:
Tokalla jo. 😑vai vastasitko tuolle loppuvuodesta syntyneelle?
Suomessa on tämä tajuton itsepärjäämisen kulttuuri. Yksin pitää tehdä ja selvitä kaikesta, muuten susi tulee ja syö. Ei ole ihme, että Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä, päihteiden käyttöä ja muuta sosiaalista ongelmaa, kun lapsesta saakka joutuu kasvamaan tunnekylmässä pärjäämiskulttuurissa.
KÄÄK. Lapsestani tulee peräkamarin poika. 😭
Äiti paapoo.
Kyllä mä olisin edes sieltä sohvalta neuvonut, mitä seuraavaksi. Ja illalla muistutan, että reppu ja vaatteet valmiiksi. Tekisin vielä paperin, missä olisi sanallisesti ja kuvallisesti ohjeet, mitä pitää muistaa. Voisi olla myös kellonkuva aina tietyssä kohdassa, että oppii hahmottamaan ajan kulun.
Jos ennen on tuotu kaikki nenän eteen, niin nyt on kuukausi aikaa olla henkisenä tukena ja ohjata lasta sanallisesti silloin kun on tarve. Laittaa vaikka puhelimeen aina väliajoin muistutukset, että nyt sitten tämä vaihe pitää olla tehtynä. Tosin puhelin saattaa aiheuttaa herpaannusta helposti, niin siksi ennemmin seinäkellon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ilkeä. Omat lapset osasi hoitaa kouluun lähdön ollessaan yksin, vaikka autoin kun olin kotona. En ymmärrä miksi toimit noin ilkeällä tavalla
Häntä on kyllä autettu. Koko ekaluokan ja nyt toisella. Kuukausi aikaa oppia nämä.
Ei!iti voi auttaa aina kun on paikalla. Se ei poista sitä että lapsi osaa toimia kun on yksin. Nyt lapsi oppii vain ettei äitiin voi luottaa
Itseenhän se on opittava luottamaan, äiti ei voi ikuisesti auttaa. Meillä ainakin kostautui se ainainen auttaminen. 5-luokkalainen veti itkupotkuraivarit kun pistin itse miettimään että mitähän sinne sisäliikkatunnille onkaan otettu mukaan viimeiset 4 vuotta.... Tässä pikkuhiljaa myös lakattu kertomasta valmiiksi mitä ulkovaatteita ottaa vaan olen ohjannut lukemaan säätiedotusta ja miettimään itse mitä tarvitsee. Kuuntelen kyllä vieressä pohdintoja ja puutun jos menee ihan pieleen, mutta pakko sen on antaa erehtyä, ei se muuten opi. Suosittelen aloittamaan vastaavat treenit aiemmin, vaikka 3. luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi toista. Etkö voisi jäädä pientesi kanssa kotiin, he ovat tärkeintä elämässänne.
Olen palaamassa työelämään vasta ensi vuonna,kun lapseni täyttää 13 ja siirtyy yläkouluun. Minulle tämä on ollut tärkeä valinta, johon olen tyytyväinen. Mutta voi luoja sitä pa*kan määrää, mitä olen saanut niskaani! Olen kyllä joutunut sisäistämään sen, että olen 95% mielestä yhteiskunnan alinta pohjasakkaa 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi sitten joskus soittaa pojalle kun on aika lähteä kouluun? Illalla kyselet läksyt ja poika pakkaa sen jälkeen repun, katsotte yhdessä vaatteet kouluun ja samalla likaiset pyykkikoriin. Ulkovaatteetkin voi vielä yhdessä katsoa valmiiksi tuolin reunalle. Kannattaa myös varata aamuksi helppoa ja nopeaa aamupalaa (esim. munakas, jonka lämmittää mikrossa jne).
Pojalle?
Anteeksi, olikin joku keskustelun provo, joka puhui pojastaan. Itselläni on myös nyt syksyllä koulun aloittanut poika, joten alitajunnassa kuvittelin itseki tuohon tilanteeseen.
Jäänkö siis töistä pois, kun minun pitää syödä aamupalaa ja pestä 8-vuotiaan hampaat. Hän täyttää keväällä 9-vuotta. Ja ensi syksynä kolmannella. 😁
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tämä tajuton itsepärjäämisen kulttuuri. Yksin pitää tehdä ja selvitä kaikesta, muuten susi tulee ja syö. Ei ole ihme, että Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä, päihteiden käyttöä ja muuta sosiaalista ongelmaa, kun lapsesta saakka joutuu kasvamaan tunnekylmässä pärjäämiskulttuurissa.
Tätä olin juuri tulossa kommentoimaan, mutta säästiy kirjoittamisen vaivalta. Tuokin joka on pakon sanelemana hoitanut itsensä kouluun jo 2-vuotiaana ja 3-vuotiaana osasi neljää kieltä ja olisi käynyt töissä, mutta kun työpaikan sai vasta 4-vuotiaana. Samalla hoiti viittä vaippaikäistä sisarustaan ja kato kuinka hyvä tuli! Mielenterveysongelmia 0!
Mikä ihmeen pakko niitä lapsia on tehdä, jos niitä ei voi hoivata? Ennen vanhaan ei ollut ehkäisyä, mutta että nykyäänkin vielä. Enkä nyt tarkoita, että pitäisi passata pilalle, mutta eihän nyt aamulla pieni apu ole lähellekkään passaamista! Plussana molemmille hyvä mieli, paremmat välit ja lapselle parempi itsetunto.
Ihme paapomista! Kyllä tuollaisella harjoittelulla pitää jo aamurutiinit sujua. AP teki ihan oikein, kun antoi mukulan myöhästyä. Työpaikalla (avokonttorissa) on mammuli, jonka kakkosluokkalainen poika on täysin kädetön. Mamma soittelee ja kertoo, mitä nyt pitää tehdä että ehtii kouluun ja että nyt pitää viimeistään lähteä, ettei myöhästy. Joka jumalan aamu. Ihan normaali poika kuitenkin. Kerran hermostuin jatkuvaan etäneuvontaan ja sanoin, että anna piru vieköön myöhästyä, oppiipahan. No mutta kun se ei osaa vielä kellonaikoja, vastaa mamma. No, sanattomaksi veti.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei enää ohjaa, mitä kuuluu tehdä ennen koulua. Nyt on jauhettu jo niin paljon. Hampaiden pesu, aamupala, illalla on laitettu koulu vaatteet valmiiksi, ne laitetaan jo itse. Puetaan ulkovaatteet, seurataan kelloa ja lähdetään kouluun ajoissa.
Äidin hoitovapaa loppuu vuodenvaihteessa ja pikkuveli menee päiväkotiin. Nämä olisi vain opittava.No vaatteet oli laittamatta illaksi. Aamupalan jälkeen ihmettelyä. "missä vaatteet". "missä kännykkä?" "missä reppu?" hanskat oli hukassa ja koko aamu avutonta pyörimistä ja pikku kakkosen katselua.
Istuskelin rauhassa hermostumatta ja annoin touhuta. Nyt koputtaa oveen ja joutuu pyytämään opettajalta anteeksi myöhästymisensä. Muuten koulu menee hyvin. 🤔
Siitäs sai... Vielä kun annat lastensuojelun hoitaa loput niin siitä vasta saa lisää!
Hahahaha ha olette hauskoja. Joku esiintyy ap.nä. T. Oikea ap.
Jatkakaa
Vierailija kirjoitti:
Hahahaha ha olette hauskoja. Joku esiintyy ap.nä. T. Oikea ap.
Jatkakaa
Missä joku on esiintynyt apnä?
Huolehtiminen on rakkautta. Totta kai minun tokaluokkalaiseni osaa lähteä yksin kouluun ja monena aamuna lähteekin. Mutta silloinkin kaikki on katsottu yhdessä valmiiksi ja soitan hänelle kun pitää alkaa pukea. Jos olen kotona niin tietenkin autan aamulla, hän on minulle rakas pieni ihminen ja haluan olla hänen kanssaan ja apuna.
Etkö itse muista millaista oli lähteä marraskuisessa pimeydessä ja kylmyydessä koulutielle? Jos sitä äidin rakkaus ja kodin lämpö edes vähän pystyvät pehmittämään niin se on hyvä.
Uskomatonta kylmyyttä ihmisillä on omia pieniä lapsiaan kohtaan.
Jos kertoisit jossain muussa länsimaassa näin toimineesi niin sinua pidettäisiin mielenterveysongelmaisena vanhempana joka ei kykene huolehtimaan lapsistaan. Täällä se on vain reipasta, kyllähän nyt vastasyntyneen pitää osata itse itsensä kapaloida.
On aivan eri asia jos lapsi oikeasti olisi yksin, ja silloinkin voi puhelimella ohjeistaa. Mutta millainen äiti istuu sohvalla katsomassa pikkukakkosta ja antaa lapsen olla hädissään? Miltä itsestäsi tuntuisi vastaava tilanne, kohteleeko miehesi sinua noin, entä työkaverisi, pomosi?