Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

160cm/58kg, lääkäri suositteli laihduttamaan

Vierailija
05.11.2018 |

Olisi kuulemma varaa pudottaa ne kuuluisat 5kg nyt kun en VIELÄ ole ylipainoinen. Hmm... Paino pysynyt 58 kg:ssa yli vuoden, sitä ennen kyllä painoinkin 5kg vähemmän. Ei ole tarkoitus lihoa yhtään enempää, että onko tuo laihduttaminen nyt sitten välttämätöntä näillä mitoilla... jäi vähän paha maku suuhun.

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ap vaan missään nimessä ala millekään laihdutuskuurille, tai jojoilemaan painon kanssa, koska se aivan varmasti johtaa lopulta elinikäisiin ongelmiin painon kanssa, kun aineenvaihdunta menee sekaisin ja tulee kaikenlaisia mielitekoja ruokaan.

Jos jotain teet, niin lisää lihaskuntoharjoittelua, liikuntaa ja keskity syömään terveellisesti. Oma jaksaminen ja energiatasot ovat paljon painoa tärkeämpiä asioita.

Tämän yritän pitää mielessä, mutta kieltämättä mieli tekisi laihduttaa, kun itsekin pidän itseäni melko isona ja lääkärikin jo kehottaa 1500kcal/vrk -dieetille. Hiukan ahdistavaa, mutta onneksi en ihan mikään herkkä teinityttö ole enää.

Ap

Vierailija
62/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuiko hän nimenomaan laihduttamisesta- että on keskivartalolle kertynyt ylimääräistä?

Vai kehoittiko hän muistamaan liikunnan ja sinä teit päätelmän että pitäisi siis laihtua?

Lääkäreitä motivoi aina jokin muu kuin ulkonäkö. Se on terveys. Jos ulkonäkö olisi lääkärille keskeinen asia, niin hänhän motkottaisi jokaisesta perunanenästä ja mielestään muotovirheestä eikä varmaan kauaa jaksaisi työtään tehdä kun meitä on monen kokoisia ja näköisiä. Varmaan erikoistuisi plastiikkakirurgiaan pitääkseen esteettisen silmänsä tyytyväisenä...

Puhui laihduttamisesta, 1500kcal/vrk -dieettiä ehdotti että noudattaisin niin laskennallisesti noin pari kuukautta riittäisi pudottamaan painoa. Keskivartalosta ei maininnut mitään, mutta sitä kyllä ehdotti että voisin mittauttaa kehonkoostumuksen, joten ehkä sitten näytän jotenkin todella löysältä... 

Ap

Siis lääkäri suositteli kehonkoostumusmittausta (ei ole tieteen hyväksymä menetelmä) ja lisäksi suositteli normaalipainoista ja hoikkaa henkilöä laihduttamaan? Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkärin esimieheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kuulemma varaa pudottaa ne kuuluisat 5kg nyt kun en VIELÄ ole ylipainoinen. Hmm... Paino pysynyt 58 kg:ssa yli vuoden, sitä ennen kyllä painoinkin 5kg vähemmän. Ei ole tarkoitus lihoa yhtään enempää, että onko tuo laihduttaminen nyt sitten välttämätöntä näillä mitoilla... jäi vähän paha maku suuhun.

Ne 5kg on varmaan ihan puhdasta läskiä joka ei kyllä ole hyvä terveyden kannalta. Varsinkin se tuppaa tulemaan vatsan seudulle niin seuraukset voivat olla ikäviä.

Tökerö lääkäri ehkä oli, mutta miksei laihduttaisi läskejä pois ja parantaisi sillä tulevaisuuden terveyttä?

Läskiä kyllä, mutta ei ole kertynyt vyötärölle, enimmäkseen lanteille ja reisiin. Tietysti vyötärökään ei ole täysin siltä säästynyt. Kehonkoostumusmittausta lääkäri kyllä ehdotteli ja se voisi ollakin ihan järkevää, ei tarvitsisi pelkkään mittanauhaan ja vaakaan luottaa.

Ap

Vierailija
64/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuiko hän nimenomaan laihduttamisesta- että on keskivartalolle kertynyt ylimääräistä?

Vai kehoittiko hän muistamaan liikunnan ja sinä teit päätelmän että pitäisi siis laihtua?

Lääkäreitä motivoi aina jokin muu kuin ulkonäkö. Se on terveys. Jos ulkonäkö olisi lääkärille keskeinen asia, niin hänhän motkottaisi jokaisesta perunanenästä ja mielestään muotovirheestä eikä varmaan kauaa jaksaisi työtään tehdä kun meitä on monen kokoisia ja näköisiä. Varmaan erikoistuisi plastiikkakirurgiaan pitääkseen esteettisen silmänsä tyytyväisenä...

Puhui laihduttamisesta, 1500kcal/vrk -dieettiä ehdotti että noudattaisin niin laskennallisesti noin pari kuukautta riittäisi pudottamaan painoa. Keskivartalosta ei maininnut mitään, mutta sitä kyllä ehdotti että voisin mittauttaa kehonkoostumuksen, joten ehkä sitten näytän jotenkin todella löysältä... 

Ap

Siis lääkäri suositteli kehonkoostumusmittausta (ei ole tieteen hyväksymä menetelmä) ja lisäksi suositteli normaalipainoista ja hoikkaa henkilöä laihduttamaan? Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkärin esimieheen.

Eikö tosiaan ole? Ohhoh. Sitä mittausta suositteli kyllä ja ajattelin että voisi olla ihan hyvä idea. Hoikka en sentään ole näillä mitoilla, mutta normaalipainoinen kyllä. Kai minä näytän jotenkin turvonneelta läskiltä sitten, ehkä tämä ei ole minulle normaalipaino. Mittojen mukaan ei pitäisi olla mitään hätää.

Ap

Vierailija
65/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sun pituinen nainen ja kävin perusteellisessa terveystarkastuksessa ulkomaan komennusta varten, otettiin sydänfilmit ja keuhkoröntgenit, kuulo, näkö, verikokeet...

Painoin silloin 65 kg ja lääkäri totesi minun olevan kaikin puolin terve nainen ja kehotti jatkamaan samaan malliin. Parit rokotukset uusittiin.

Todella outo lääkäri.

En tiedä voiko ikä vaikuttaa asiaan, olin itse tuolloin 42-vuotias.

Mistä lääkäri edes tiesi sinun lihineen? Ei meillä ainakaan punnittu, ihan itse ilmoitin painoni siellä.

No, meillä komennettiin vaa'alle! Olen alle 30v. Viimeksi punnittu ennen hormonaalisen ehkäisyn aloitusta ja siihen verrattiin niin +5kg tullut ja kai se sitten on kovin huolestuttavaa, vaikka kuten sanoin, paino on yli vuoden pysynyt samana ja kilot tulivat aika tarkalleen ehkäisyn aloittamisen myötä.

Ap

Vierailija
66/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kuulosta pätevältä, jos kehottaa laihduttamaan BMIstä 22,6. Millä terveydellisillä eduilla hän tuota edes perusteli?

Joka kolmas nainen jonka BMI on <25 on tosiasiassa ylipainoinen kun kehonkoostumusta tarkastellaan esimerkiksi röntgenillä tai mitataan tulehdusarvoja ja leptiiniä. Laihaläskeys on ihan todellinen ongelma. Osa jopa lihavia eikä vain ylipainoisia.

Vierailija
67/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ootte siitä mieltä, että olen 162/53, ja työterveystarkastuksessa sanoi että vyötärön ympärille olisi hyvä saada lisää? Mitkä mahtavat olla ne oikeat fysiologiset selitykset tälle? Harmittaa kun en osannut silloin kysyä, hämmennyin.

Vierailija
68/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap vaan missään nimessä ala millekään laihdutuskuurille, tai jojoilemaan painon kanssa, koska se aivan varmasti johtaa lopulta elinikäisiin ongelmiin painon kanssa, kun aineenvaihdunta menee sekaisin ja tulee kaikenlaisia mielitekoja ruokaan.

Jos jotain teet, niin lisää lihaskuntoharjoittelua, liikuntaa ja keskity syömään terveellisesti. Oma jaksaminen ja energiatasot ovat paljon painoa tärkeämpiä asioita.

Tämän yritän pitää mielessä, mutta kieltämättä mieli tekisi laihduttaa, kun itsekin pidän itseäni melko isona ja lääkärikin jo kehottaa 1500kcal/vrk -dieetille. Hiukan ahdistavaa, mutta onneksi en ihan mikään herkkä teinityttö ole enää.

Ap

1500 kcal on se, minkä kokoisesi nainen kuluttaa vuorokaudessa erittäin minimaalisella liikunnalla. Kaikki liikunta tuon passivisen oleskelun päälle laihduttaa. Näin kertoi minulle terveydenhoitaja, joka suositteli muutaman kilon pudotusta. Terv. pituisesi ja painoisesi kohtalotoveri

Vierailija
69/137 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kuulosta pätevältä, jos kehottaa laihduttamaan BMIstä 22,6. Millä terveydellisillä eduilla hän tuota edes perusteli?

Joka kolmas nainen jonka BMI on <25 on tosiasiassa ylipainoinen kun kehonkoostumusta tarkastellaan esimerkiksi röntgenillä tai mitataan tulehdusarvoja ja leptiiniä. Laihaläskeys on ihan todellinen ongelma. Osa jopa lihavia eikä vain ylipainoisia.

Mitään tällaisia mittauksia ei kuitenkaan tehty ja olin vaatteet päällä.

Ap

Vierailija
70/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta painosta ei kenenkään tarvitse laihduttaa yhtään grammaa.

Vierailija
71/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 10 kg juuri tuohon painoon, mutta olen 170 cm ja selkävaivainen. Ihme juttu tosiaan, mutta selkäkipu hävisi tuon 10 kilon myötä, eli kyllä minun lääkärini ainakin oli oikeassa siinä suhteessa. Olisihan se toki ollut helpompaa molemmille vain kirjoittaa särkylääkeresepti, mutta muutenkin on hauskempaa kun paikat eivät tursuile vaatteista. Eli kyllä painolla on merkitystä henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. 

Vierailija
72/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne 5kg on varmaan ihan puhdasta läskiä joka ei kyllä ole hyvä terveyden kannalta. Varsinkin se tuppaa tulemaan vatsan seudulle niin seuraukset voivat olla ikäviä.

Tökerö lääkäri ehkä oli, mutta miksei laihduttaisi läskejä pois ja parantaisi sillä tulevaisuuden terveyttä?

Läskiä kyllä, mutta ei ole kertynyt vyötärölle, enimmäkseen lanteille ja reisiin. Tietysti vyötärökään ei ole täysin siltä säästynyt. Kehonkoostumusmittausta lääkäri kyllä ehdotteli ja se voisi ollakin ihan järkevää, ei tarvitsisi pelkkään mittanauhaan ja vaakaan luottaa.

Ap

Unohda mittaukset ja "laihikset" ja aloita liikkuminen. Hyötyliikunta toimii tosi hyvin, kävele töistä kotiin/käy kaupassa kävellen (kokonaan/osan matkaa), tai sitten käy vaan 30min kävelylenkillä useamman kerran viikossa. Turhat sokerit pois - tsekkaa piilosokeri.

Ei laihduttamista vaan pientä säätöä.

Sillä mulla lähti 5kg hetkessä ihan ilman yrittämistä, ja lähti nimenomaan sitä läskiä.

Vierailija
73/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Itse olen 159cm ja 50kg. ja olen tosi hoikka. Olet täysin normaalipainoinen.

Olen myös 159 cm ja painan 58 kg. Kehon koostumus mittauksen tulokset paljastivat että olen normaalia lihaksikkaampi. Vaatekoko on 34. En menisi vertailemaan painoa ja pituutta suoraan, koska ihmisten kehon rakenne on erinlainen.

Vierailija
74/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vain on opittava olemaan välittämättä.

Itsestäni tuntuu, että painoni on ollut aina toisille joku huomauttelun ja kauhistelun aihe. Koskaan en ole toisille oikean painoinen.

Liekö sitten syynä, että olen pitkä, joten kun katsoaan puntaria, nähdään vain kilot. Murkkuna sain kuulla aina, että ylipainoinen, laihduta. Pituutta 170cm, painoa 60kg. No minä ressukka yritin laihduttaa, mutta minkäs teet, kun olin hyvä syömään. Yritin jopa oksentaa ja olla paastoilla, mutta en saanut painoa koskaan alkamaan viitosella. Se oli aina 60 ja ehkä rapiat päälle.

No painoindeksi kai pyöri jossain 21.ssä silloin Mutta terveydenhoitajat ja lääkärit kiekaisi vain, että olet ylipainoinen. Olisikohan ollut aiheellista katsoa ylöspäin, että olin 10 cm pitempi, kuin muut luokkani tytöt.

Ikää tuli ja siinä se paino pysyi samassa. Kunnes 40 vuotiaana alettiin kiekumaan, että voi kauhea, olet niin anorektikko, herranjumala, hommaa vähän lihaa luittes ympärille. Lääkärissä sai kuulla, että ihanteellinen paino, mutta eihän sinulla nyt ole syömishäiriötä vain, kun yleensä alkaa paino nousemaan keski-iässä.

No edelleen se painoindeksi 21.

Mutta sitten kun nousi paino muutaman kilon, kun aloin kulkea salilla ja sain lihasta ja pari kiloa sitä läskiäkin kai. Eli olin 170cm ja painoin 67kg, niin taas sain työterveystarkastuksessa kuulla kauhistelua, että voi voi, kaikki on muuten hyvin, mutta tämä sinun uhkaava ylipaino. Että kannattaisiko nyt muuttaa ruokavaliota ja hieman kiristää ja ottaa muutama kilo pois.

Saan varmaan seuraavassa tarkastuksessa hepulit ja alan huutamaan, että antakaa ne minun kiloni olla rauhassa, että olen kohta 60 vuotta kuunnellut, että en ole koskaan sopivan kokoinen. Minun kroppa, minun kilot, minun läskit tai sitten pelkät anorektiset nahkat

Vierailija
75/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Mieheni on entinen yleisurheilija, pituus 190 cm. On nostanut raskaan sarjan painoja pikkupojasta. Lihaksia on, todella roteva muttei mahaa. Paino 125 kg. Sixpack näkyy.

Lääkärin mielestä pitäs laihduttaa. Tuijottaa painoindeksiä, ei ihmistä.

Vierailija
76/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie asia aluehallintovirastolle ratkaistavaksi, eli tee valitus. Olisi todella mielenkiintoista nähdä millaisen kannan he ottavat. Onko oikeasti lihavuusrasismi (ja siihen liittyvä eugeniikka) jo näin pitkällä yhteiskunnassamme?

Vierailija
77/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lääkärit ei juuri bmi-taulukoita tutki. Mun kohdallani tilanne on ollut toisin päin eli runsaaseen ylipainoon ja 30 kg jojoiluun ei ole ollut syytä puuttua. Vähän pinnalliseksikin vihjattu. Ilmeisesti näytän normaalipainoiselta bmi 30-35. Syyksi olen arvellut, että lääkärien oma ylipaino ja huono kunto on heille normi. T: 159/85

Vierailija
78/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että aina löytyy joku taulukko tai mittari, jolla sitten perustellaan itselle, että on hyvässä kunnossa.

Samalla painolla varustettu henkilö voin olla joko lihava/löysä tai timmi/lihaksikas.

Kyse on rasvan ja lihaksen määrästä ja suhteesta. Jos olet löysä, elintavoissa on parantamisen varaa, jos olet lihaksikas ja rasvaa on vähän, todennäköisesti myös elintavat on paremmat.

Vierailija
79/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie asia aluehallintovirastolle ratkaistavaksi, eli tee valitus. Olisi todella mielenkiintoista nähdä millaisen kannan he ottavat. Onko oikeasti lihavuusrasismi (ja siihen liittyvä eugeniikka) jo näin pitkällä yhteiskunnassamme?

JUST joo. Siis nykyään on normaalia olla lihava. Ja sen ei pitäisi olla näin.

Luulen, että painosta sanottu sivulauseessa ja ihan turha älämölö.

Hyvä, että lääkäri kumminkin uskalsi mainita asian.

Vierailija
80/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski on läskiä laihankin uumilla. Taidat olla tyyppiä Kouvola: vyötärönympärys lantionympärystä isompi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan