Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

160cm/58kg, lääkäri suositteli laihduttamaan

Vierailija
05.11.2018 |

Olisi kuulemma varaa pudottaa ne kuuluisat 5kg nyt kun en VIELÄ ole ylipainoinen. Hmm... Paino pysynyt 58 kg:ssa yli vuoden, sitä ennen kyllä painoinkin 5kg vähemmän. Ei ole tarkoitus lihoa yhtään enempää, että onko tuo laihduttaminen nyt sitten välttämätöntä näillä mitoilla... jäi vähän paha maku suuhun.

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä outoa että tuosta kommentoi. olen itse 158cm/n. 64-66kg (vaihtelee vähän vuodenajan yms suhteen) ja koskaan ei oo lääkäri mitääb painosta sanonut vaikka normaalipainon ylärajaba tuon pituisella pidetään muistaaksenk 62,5kg. Ja minulla on siihenkin vielä muutama kilo matkaa. Yläasteella yksi lääkäri sanoi että ihanteellista olisi jos painaisin 55kg, mutta että terveyden kannalta ei ole merkitystä tässä vaiheessa. Lukiossa painoin 88kg jolloin lääkäri totes vain että koska terveyteni on hyvä niin painolla ei ole niin merkitystä kunhan en enempää liho. kuulemma alemmat luvut ovat sitten vaan esteettisiä mutta ne o mun oma valinta. Mielestäni asiallisesti sanottu!

Vierailija
82/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kehotti minuakin pudottamaan painoa. Olen 166cm ja 56kg. Olin niin hämmästynyt etten osannut edes oikein sanoa mitään. Vaikea uskoa, että todella oli sitä mieltä. Mutta lukee se vastaanotto-teksteissäkin :0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mielenkiintoista miten erilaisia asenteita lääkäreilläkin löytyy. Itse olen näkyvästi ylipainoinen, ja viimeksi työterveystarkastuksen lopuksi lääkäri totesi että "enpä minä ehjää ala korjaamaan". Painosta huomauttamista odotin koko ajan, vaan sitä ei tullut.

Vierailija
84/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti lääkärit ei juuri bmi-taulukoita tutki. Mun kohdallani tilanne on ollut toisin päin eli runsaaseen ylipainoon ja 30 kg jojoiluun ei ole ollut syytä puuttua. Vähän pinnalliseksikin vihjattu. Ilmeisesti näytän normaalipainoiselta bmi 30-35. Syyksi olen arvellut, että lääkärien oma ylipaino ja huono kunto on heille normi. T: 159/85

Niin, eipä minunkaan ongelmiini puututa juuri siksi kun en ole vaarallisen ylipainoinen. Normaalipainon ylärajoilla olen, mutta minua on huolestuttanut se kun olen kerännyt monta kiloa nestettä enkä pääse niistä eroon. Lääkäreillä vastaus on aina ollut ettei asia nähdä huolestuttavana kun minulla ei ole 20kg ylipainoa. Nyt olen terveen kokoinen.

Vierailija
85/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laihduttaa niin on vähän varaa sitten mässäillä jouluna 😁

Vierailija
86/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sä nyt aika läskilta kuulostat.

Vaihtoehtoisesti voisit olla n. 10 cm pidempi niin BMI olisi kohdillaan.

Vierailija
87/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoskarihan tuo on. Ja v t tuili ihan tahallaan. Sellaisia on yllättävän paljon. Tee valitus.

Vierailija
88/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-10 kg pois.

Vierailija
89/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie asia aluehallintovirastolle ratkaistavaksi, eli tee valitus. Olisi todella mielenkiintoista nähdä millaisen kannan he ottavat. Onko oikeasti lihavuusrasismi (ja siihen liittyvä eugeniikka) jo näin pitkällä yhteiskunnassamme?

JUST joo. Siis nykyään on normaalia olla lihava. Ja sen ei pitäisi olla näin.

Luulen, että painosta sanottu sivulauseessa ja ihan turha älämölö.

Hyvä, että lääkäri kumminkin uskalsi mainita asian.

Ei ole turha älämölö. Lääkärin koulutukseen kuuluu 5 op verran lihavuudesta, eli heillä on vähemmän tietoa aiheesta kuin tavan lihavalla. Ei sellaisilla krediiteillä voi lähteä toisia arvostelemaan. Mikäli arvostelee, niin silloin pitää myös vastata tekemisistään.

Vierailija
90/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu lääkäri, täysin pihalla normaalista.

Vierailija
91/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sä nyt aika läskilta kuulostat.

Vaihtoehtoisesti voisit olla n. 10 cm pidempi niin BMI olisi kohdillaan.

Sinun aivosi ovat läskiä hähäää

Vierailija
92/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ootte siitä mieltä, että olen 162/53, ja työterveystarkastuksessa sanoi että vyötärön ympärille olisi hyvä saada lisää? Mitkä mahtavat olla ne oikeat fysiologiset selitykset tälle? Harmittaa kun en osannut silloin kysyä, hämmennyin.

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kehotti minuakin pudottamaan painoa. Olen 166cm ja 56kg. Olin niin hämmästynyt etten osannut edes oikein sanoa mitään. Vaikea uskoa, että todella oli sitä mieltä. Mutta lukee se vastaanotto-teksteissäkin :0

Kuten näistä huomaa, joskus sieltä lääkärin suusta pääsee kummallisia asioita. Näillä kahdella painoindeksi 20,2-20,3, ja toista kehotetaan lihomaan ja toista laihtumaan painoindeksin ollessa just eikä melkein terveyden kannalta optimaalinen. Tietysti ihmisissä on eroja; lihaksia voi olla enemmän tai vähemmän (suurilihaksinen urheilija voinee olla käytännössä alipainoinen noilla mitoilla eli siis kehossa liian vähän rasvaa) ja luuston rakenne kevyempi tai raskaampi jne., mutta eihän lääkäri tiedä yleensä edes potilaan rasvaprosenttia, joten ei ole yhtään mitään järkeä alkaa ehdotella mitään muutosta tällaisiin mittoihin.

Vierailija
93/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että aina löytyy joku taulukko tai mittari, jolla sitten perustellaan itselle, että on hyvässä kunnossa.

Samalla painolla varustettu henkilö voin olla joko lihava/löysä tai timmi/lihaksikas.

Kyse on rasvan ja lihaksen määrästä ja suhteesta. Jos olet löysä, elintavoissa on parantamisen varaa, jos olet lihaksikas ja rasvaa on vähän, todennäköisesti myös elintavat on paremmat.

Tämä!

Vierailija
94/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole grammaakaan ylipainoinen. Päinvastoin, painoa vois olla enemmänkin.

Vierailija
95/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo viisi kiloa on vyötäröllä, se on liikaa.

Vierailija
96/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kuulosta pätevältä, jos kehottaa laihduttamaan BMIstä 22,6. Millä terveydellisillä eduilla hän tuota edes perusteli?

Onneksi tää vauva.fi sivusto on täynnä päteviä ihmisiä neuvomassa meitä, niin ei tarvitse uskoa lääkärin sanaan terveyteen liittyvissä asioissa.

Vierailija
97/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei kuulosta pätevältä, jos kehottaa laihduttamaan BMIstä 22,6. Millä terveydellisillä eduilla hän tuota edes perusteli?

Onneksi tää vauva.fi sivusto on täynnä päteviä ihmisiä neuvomassa meitä, niin ei tarvitse uskoa lääkärin sanaan terveyteen liittyvissä asioissa.

Monilla lääkäreillä on uskomattoman huono tietämys niin ravitsemuksesta kuin syömishäiriöistäkin. Kaikki on hyvin, kunhan lääkäri perehtyy kunnolla potilaan terveydentilaan ja perustelee mielipiteensä ja kehotuksensa eikä vain heitä tuntumalla jotain miettimättä mahdollisia seurauksia, kuten vaikuttaa käyneen ap:n tapauksessa.

Vierailija
98/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein käsitä tuollaista painosta vouhottamista, varsinkaan lääkärin/hoitajan toimesta. Eri asia tottakai jos kyseessä on jokin syömishäiriö, esim. anoreksia tai reilu ylipaino, silloin varmasti on hyödyllistä seurata painoa ja kiinnittää siihen huomiota. Mutta muuten terveen ihmisen painosta ei tarvitse hössöttää. Kukaan ei tule fyysiesti tai henkisesti terveeksi ja tasapainoiseksi kyttäämällä omaa painoa jatkuvasti. Terve ja hyvinvoiva keho on sopusuhtainen, siinä on hieman lihasmassaa, se tykkää liikunnasta ja oikeanlaisesta ravinnosta. Mitä merkitystä painolla on? Eikö olisi hyödyllisempää katsoa vaikka veriarvot ja varmistaa että potilas on löytänyt mieleisen liikuntaharrastuksen ja osaa syödä oikein.

Vierailija
99/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihminen terveempi, mitä laihempi hän on? Vai kuinka? Onko pääasia olla vaan tarpeeksi hoikka, tarpeeksi kevyt suhteessa omaan pituuteen? Eikö kokonaisvaltaisella hyvinvoinnilla ole merkitystä? Onko tärkeämpää painaa vähemmän kuin voida hyvin? Tässä vain mietittävää sinulle, ja meille kaikille.

Vierailija
100/137 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20 cm pidempi ja painan saman verran. Toisaalta minussa on melko vähän lihasmassaa. Jos käyt salilla tai olet muuten keskimääräistä paremmassa lihaskunnossa, niin painosi ei ole paha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi