Suomessa on maailman paskin julkinen terveydenhuolto
Helvetin vaikea löytää minkäänlaista päivystysajanvarausnumeroa terveysasemalle ja kun soitin terveysaseman omaan numeroon, niin oon ollut jonossa jo 50 minuuttia. Soitin jo eilen varatakseni ajan klo 10 ja mulle soitettiin takaisin klo 15 jälkeen, jolloin käskettiin soittaa tänään heti klo 7 uudelleen, koska kiireelliset ajat ovat jo menneet. Uskomatonta toimintaa... Nyt kun olen jo puhelinjonossa, niin en saa yhteyttä edes minkäänlaiseen akuuttihätänumeroon.
Kommentit (88)
Mä en ymmärrä millaisia tauteja teillä on että pitää mennä juuri nyt kello 12 lääkäriin?
Oitse käyn ehkä kerran kymmenessä vuodessa
Suomessa oikeanlaiseen hoitoon pääseminen takkuaa, mutta itse hoito on sitten huippuluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä kaikkialla oli parempi? Enpä usko, että voit luetella vastaukseksi kovinkaan montaa maapallon 196 maasta.
Olen asunut suomen lisäksi neljässä maassa suomen lisäksi., Venäjällä en julkista terveydenhuoltoa käyttänyt, joten siitä en osaa sanoa, mutta eu:n sisällä jokaisessa asumassani valtiossa on ollut merkittävästi parempi - ja yleensä vielä täysin ilmainen - julkinen terveydenhuolto. Viro oli ehdottomasti paras, sinulla on oma lääkäri, jonka voit tavata aina samana päivänä tai soittaa, koska hän tuntee sinut. Sairaalassa otetaan sisään aina ennakoivasti, tutkitaan ennakoivasti. Henkilökunta on ystävällistä. En ymmärrä, mistä tämä illuusio tulee, että Suomessa olisi kaikki parasta,vaikka eu:n sisällä monessa maassa on merkittävästi parempi terveydenhuolto. Missään en ole niin huonoa nähnyt kuin Suomessa.
Mutta varmasti näkemättäkin uskot, että maailmasta löytyy paljon paljon huonompaakin, on sellaisiakin paikkoja, joissa sitä terveydenhuoltoa ei ole ollenkaan. Niin, että on täysin perusteetonta sanoa, että Suomessa on maailman paskin terveydenhuolto.
Ei varmasti ole maailman paskin, mutta missään nimessä se ei ole sellainen, mihin pitäisi ns. Hyvinvointivaltiossa tyytyä tai mistä olla ylpeä. Joku syyhän sille on, miksi muut eu maat ovat onnistuneet huomattavasti paremmin, miksi lääkkeet ovat pienituloisille ilmaisia (kuten nykyisessä asuinmaassani) jne. Puhumattakaan henkilökunnan käytöksestä potilaita kohtaan, josta minulla on ainakin hyvin ikäviä kokemuksia.
Mitkä h e l v e t i n "muut maat"???? Anna nyt kunnollisia esimerkkejä! Ja Suomessa sinä asut,älä nyt lässytä.
En ole asunut Suomessa enää vuosiin. Kuten sanoin, Viro oli ehdottomasti paras. Myös Ranskassa erittäin hyvä, asun edelleen eu maassa, mutta en sitä halua paljastaa. Esinomainen täälläkin, mutta kyseessä on köyhempi valtio. Kaikin puolin kuitenkin omat kokemukseni ovat erinomaisia suomen ulkopuolella. Terveydenhuolto on ilmaista ja ajan saa samalle päivälle. Viro on todellinen mallimaa, mitä hyvään terveydenhuoltoon tällä saralla tulee. Ja muuten, meitä ulkosuomalaisia on tuhansia, ei ole ollenkaan erikoista asua suomen ulkopuolella.
Harva ulkosuomalainen käyttää vauvapalstaa. :D
Mistä näin päättelet? Tännehän eksyy aina, jos jotain suomeksi googlaa.
On tuhlausta että kiireettömään hoitoon pääsee heti. Kun tämä typeryys rahoitetaan verovaroista en ihmettele miksi puolet Euroopasta (Kreikka, Italia, Espanja, Portugali jne) on jo Suomen maksamien tukipakettien elättejä.
Täysin totta joka sana! Yemenissä, Sudanissa ja Malissakin on parempi julkinen perusterveydenhuolto kuin Suomessa ja hoitoon pääsee juuri silloin kun akuuttitarve kuten nuha tai yskä iskee. On järkyttävää, että Suomessa ihmisiä sairastaa ja kuolee hoidon puutteeseen ja lapsi- ja äitiyskuolleisuus on maailman korkeimpia. Työterveydenhuollosta ei ole tietoakaan, kouluterveydenhuollosta puhumattakaan. Ja jos hoitoon nyt sattuu suhteiden ja lahjonnan kautta pääsemään, saa siitä maksaa itsensä sairaaksi. Siinä menee talo ja omaisuus. Voi kun tänne edes saataisiin jonkinmoisia kunnallisia terveysasemia edes muutama per maakunta. Koko maan kattavasta neuvolaverkostosta lienee turha edes haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on paskempi. Päivystyksessä saa odottaa 8 tuntia ja käytävät on niin baskaisia, ettei niitä siivota varmaan koskaan. Lääkärit puhuu jotain romaniaa tai liettuaa.
Ihan perus Kysissä.
Tottakai joskus joutuu odottamaan niin aikaa kuin itse paikanpäällä vastaanotolle pääsyä, mutta ihmetteln aina näitä kielteisiä kommentteja koska itse olen 45 ikävuoden aikana saanut 90% hyvää palvelua; jopa parempaa kuin olisin voinut kuvitella. Tosin en asioi usein terveyskeskuksessa eikä minulla ole lapsia mutta muuten on aina homma niinsanotusti toiminut.
Se, että sinä et jaksa/viitsi herätä ajoissa varaamaan akuuttiaikaa, ei tee Suomen terveydenhuollosta paskaa. Ei sitten millään.
Ap ei sitten ole kokeillut kovin monen maan julkista terveydenhuoltoa.
Ei voi valittaa. Ainakin hoitajalle päässyt suht nopiaan, ja jos ei ihan kiireellinen ole niin päivän parin päästä saanut lääkäriajan ja hoitoa. Koska jos on todella akuutti tarve niin sitten päivystykseen.
Ja oman asuinpaikan kunnallinen hammaslääkäri on kyllä paras. Eka aika liki seuraavaksi päiväksi, tai koska itselle sopii ja siitä aina suht nopeasti seuraava aika. Ja pahoiteltiin kun oli yksi aika vasta 2 viikon päähän. Ja kyse tosiaan normaalista käynnistä, ei akuutista.
Vierailija kirjoitti:
Niin missä kaikkialla oli parempi? Enpä usko, että voit luetella vastaukseksi kovinkaan montaa maapallon 196 maasta.
Tässä näkee taas kuinka itsestäänselvänä tätäkin systeemiä pidetään eikä mitään kiitollisuutta ole siitä että on mahdollista päästä hoitoon ja että meillä ylipäätään on julkinen terveydenhuolto joka kuuluu kaikille.
Paljon on parannettavaa mutta en nyt siltikään keksi omalta kokemuspohjalta maata, missä olisi ylivoimaisen täydellinen terveydenhuolto.
Meillä on Mehiläisen ostopalvelu-terveysasema ja sieltä on tosi vaikea saada lääkärin hoitoa vaativaa apua. Tuntuu, että lypsävät vain kunnalta rahat tekemättä mitään. Vakiovastaus kiireisen oloiselta lääkäriltä vaivaan kuin vaivaan: "Ota Buranaa ja mene kotiin." Ottaa päähän maksaa tuollaisesta ja kääntyä vielä sen jälkeen yksityisen puolelle, josta saa tarvitsemat tutkimukset, lääkkeet ja lähetteet. Ne, mitkä olisi pitänyt saada kunnalliselta puolelta.
Lääkärin vastaanotolle pääsee meillä helposti mutta aiheellista hoitoa ja tutkimuslähetteitä sieltä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Lääkäri tulee kotiin sairaan luo.
Synnytyksen jälkeen naiset saavat fysikaalista valmennusta kropan kuntouttamiseksi.
Siis lääkäri tulee potilaan kotiin samalla maksulla kuin Suomessa? Sitten on kyllä hyvä systeemi, pakko myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Lääkäri tulee kotiin sairaan luo.
Synnytyksen jälkeen naiset saavat fysikaalista valmennusta kropan kuntouttamiseksi.
Onhan siinä vielä ne 194 muuta maata :D En tietenkään väitä, etteikö joissain muissa maissa olisi parempaa tai ettei meillä olisi vielä paljon opittavaa, mutta koko maailman ja ihan länsimaidenkin tasolla olemme huippuluokkaa.
Saksa ja Hollanti nyt ainakin siihen lisäksi, omien kokemusten perusteella jättävät Suomen järjestelmän kauas taakse. Espanja ja Portugali ovat mainettaan parempia, luulisin, että pääsevät ainakin Suomen tasolle.
Suomen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä loistaa muihin länsimaihin verrattuna tehokkuudellaan. Ja tuleehan se halvaksi, kun ei hoitoon pääse. Lisäksi omavastuuosuudet ovat järjettömän isot.
Vierailija kirjoitti:
[...]Ajatelkaapa, jos se kaikki yksityisten lääkärifirmojen perusterveydenhuollosta nyhtämä voitto olisi laitettu alunperin sinne perusterveydenhuoltoon, niin meillä olisi paljon toimivampi perusterveydenhuolto. Mutta kun on muodikkaampaa haukkua julkista terveydenhuoltoa ja ostaa huonompaa palvelua yksityisiltä lääkärifirmoilta, jotka keräävät seteileitä taskuunsa kuin laittaa sitä rahaa suoraan sen julkisen parantamiseen.[...]
T yleislääketieteen erikoislääkäri
Miten mä olisin voinut vielä enemmän parantaa julkista terveydenhuoltoa? Olen käyttänyt sitä yli 30 vuotta elämästäni ja näin ollen rahoittanut sitä osaltani (vai olenko? enkö olekaan ollut vain kuluerä?), mutta en vaan yksinkertaisesti saanut hoitoa erääseen vaivaani siellä. Kolme vuotta siellä sun täällä ramppaamista, viikon saikkuja, kipulääkekuureja ja lopputuloksena "ei me tiedetä mikä sulla on". Sitten kyllästyin tuohon ja menin piruuttani kokeilemaan yksityiselle alan spesialistille, joka otti heti kopin ja pääsin oikeisiin tutkimuksiin (hermoradat ym.) muutamassa viikossa ja sain heti kunnon hoitosuunnitelman ja lähetteet fysioterapiaan. Kummasti minä sain rahalla hoitoa vaivaani, mutta en ilmaiseksi julkisella puolella (paitsi tietysti saikku/lääkkeet siihen aina kulloiseenkin pahimpaan oireeseen, en itse vaivaan). Teinkö nyt siis mielestäsi väärin? En viitsisi oman terveyden kustannuksella leikkiä mitään "kenelle rahat kuuluu"-leikkiä. Minusta rahani menivät nyt oikeaan osoitteeseen ja maksoin mielelläni.
Ja sitten mielenterveysongelmat, joiden tunnistaminen on surkean noloa julkisella. Ei siinä mitään, ymmärrän, erikoissairaanhoitoahan se on. Kun vaan pääsisi sitten sinne erikoissairaanhoitoon, saisi edes lähetteen! Valitettavan usein saa pillerit kouraan ja kehoituksn piristyä eikä kontrolliaikaa tietenkään anneta.
Näistä asioista en meidän terveydenhuollossa tykkää. Muuten olen toki sitä mieltä että ei voi valittaa jos saa liki ilmaista terveydenhoitoa, olen todella kiitollinen siitä. Henkilökunta on ollut useimmiten ystävällistä ja auttavaista, jos on ollut joku helppo perusvaiva. Mutta sitten kun se ei enää olekaan, vaan pitäisi saada kalliita tutkimuksia ja hoitoja, niin huomasin että ei ollutkaan enää niin kivaa kun tuli seinä vastaan. Tämä toki vain oma kokemus, ehkä joku muu sai hoitoa. Kuka tietää. Mutta nuo mielenterveysjutut koskettavat varmasti tuhansia muitakin kuin minua.
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta joka sana! Yemenissä, Sudanissa ja Malissakin on parempi julkinen perusterveydenhuolto kuin Suomessa ja hoitoon pääsee juuri silloin kun akuuttitarve kuten nuha tai yskä iskee. On järkyttävää, että Suomessa ihmisiä sairastaa ja kuolee hoidon puutteeseen ja lapsi- ja äitiyskuolleisuus on maailman korkeimpia. Työterveydenhuollosta ei ole tietoakaan, kouluterveydenhuollosta puhumattakaan. Ja jos hoitoon nyt sattuu suhteiden ja lahjonnan kautta pääsemään, saa siitä maksaa itsensä sairaaksi. Siinä menee talo ja omaisuus. Voi kun tänne edes saataisiin jonkinmoisia kunnallisia terveysasemia edes muutama per maakunta. Koko maan kattavasta neuvolaverkostosta lienee turha edes haaveilla.
Lapsi- ja äitikuolleisuus on Suomessa maailman korkeimpia? Ja neljä ihmistä oli samaa mieltä tästä? Ou jee.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä päivystykseen ei käsittääkseni varata aikaa?
Outoa sulle vissiin terveysaseman käyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi- ja äitikuolleisuus on Suomessa maailman korkeimpia? Ja neljä ihmistä oli samaa mieltä tästä? Ou jee.
Ja hoitoon pääsee juuri silloin kun akuuttitarve kuten nuha tai yskä iskee. Oikeastaan koko teksti on hauska.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut aina suomalaisia lääkäreitä ja suomalaisia hoitajia. Eikä kyllä haittaa, vaikka olisivat ulkomaalaisiakin mitä väliä sillä on?! Kunhan suomea osaa!
Aina olen saanut todella hyvää palvelua, hyvää asiallista hoitoa, on ohjattu tarvittaessa heti erikoissairaanhoitoon jne...
Jos ap on semmonen hankala tyyppi ja ammattivalittaja, niin en kyllä yhtään ihmettele. Joten joku jo sanoi "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" 😂
Riippuu varmaan paikkakunnasta. Kaikki lääkärit eivät välttämättä osaa suomea. Joidenkin puheesta ei saa mitään selvää. Vaikeaa, jos lääkäri ei osaa kunnolla suomea, ruotsia tai englantia.
Varmaankin ammattitaitoisia ja ohjaavat lisätutkimuksiin, mutta olisi kiva itsekin ymmärtää mistä on kyse.
Miksi ei käyttäisi? Onhan meitä täällä paljonkin, kiva voida kirjoitella ja kommunikoida suomeksi, kun se ei ole arjessa mahdollista. En todella ole ainoa ulkosuomalainen täällä, meillä on ollut monia omia ketjujakin. Ja ihan oikeasti, se ulkosuomalaisuus ei oikeasti ole mitenkään ihmeellistä eikä erikoista tai poikkeavaa, en ymmärrä tuollaista yhtään, että olisi jotenkin tosi uskomatonta.