Suomessa on maailman paskin julkinen terveydenhuolto
Helvetin vaikea löytää minkäänlaista päivystysajanvarausnumeroa terveysasemalle ja kun soitin terveysaseman omaan numeroon, niin oon ollut jonossa jo 50 minuuttia. Soitin jo eilen varatakseni ajan klo 10 ja mulle soitettiin takaisin klo 15 jälkeen, jolloin käskettiin soittaa tänään heti klo 7 uudelleen, koska kiireelliset ajat ovat jo menneet. Uskomatonta toimintaa... Nyt kun olen jo puhelinjonossa, niin en saa yhteyttä edes minkäänlaiseen akuuttihätänumeroon.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä päivystykseen ei käsittääkseni varata aikaa?
No sehän riippuu ihan kunnasta miten nämä asiat menee. Meillä voi varata päivystykseen ajan tai sitten mennä sairaalaan jonottamaan, mutta sinnekin pitää ensin soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta joka sana! Yemenissä, Sudanissa ja Malissakin on parempi julkinen perusterveydenhuolto kuin Suomessa ja hoitoon pääsee juuri silloin kun akuuttitarve kuten nuha tai yskä iskee. On järkyttävää, että Suomessa ihmisiä sairastaa ja kuolee hoidon puutteeseen ja lapsi- ja äitiyskuolleisuus on maailman korkeimpia. Työterveydenhuollosta ei ole tietoakaan, kouluterveydenhuollosta puhumattakaan. Ja jos hoitoon nyt sattuu suhteiden ja lahjonnan kautta pääsemään, saa siitä maksaa itsensä sairaaksi. Siinä menee talo ja omaisuus. Voi kun tänne edes saataisiin jonkinmoisia kunnallisia terveysasemia edes muutama per maakunta. Koko maan kattavasta neuvolaverkostosta lienee turha edes haaveilla.
Ei täällä kannata mitään sarkasmia yrittää, melkein menin itsekin lankaan;). Tosi hyvä lohkaisu tuo Jemenin mahtava perusterveydenhuolto:)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut aina suomalaisia lääkäreitä ja suomalaisia hoitajia. Eikä kyllä haittaa, vaikka olisivat ulkomaalaisiakin mitä väliä sillä on?! Kunhan suomea osaa!
Aina olen saanut todella hyvää palvelua, hyvää asiallista hoitoa, on ohjattu tarvittaessa heti erikoissairaanhoitoon jne...
Jos ap on semmonen hankala tyyppi ja ammattivalittaja, niin en kyllä yhtään ihmettele. Joten joku jo sanoi "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" 😂
En ole ap enkä hankala tyyppi, mutta minulle on sattunut tosi usein venäläinen lääkäri. Siinä ei ole mitään muuta vikaa kuin se että emme välillä ymmärrä toisiamme. En välttämättä ymmärrä mitä hän tarkoittaa tai sitten hän ei ymmärrä mitä minä tarkoitan. Tämä on turhauttavaa.
Omalla paikkakunnallani terveydenhuolto on mennyt todella huonoon jamaan viime vuosina. Muutimme tänne 2014 ja silloin vielä asiat sujui ja lääkäriin sai hyvin ajan, toisin on nyt.
Kävin kerran meksikolaisessa julkisessa terveyskeskuksessa. Voin sanoa, että palvelu ja "hoito" oli siellä täysin ala-arvoista ja aivan kuin jostain eri planeetalta. Joten aloituksen väite on aivan naurettava.
Suomen terveydenhuoltoa "maailman paskimmaksi" haukkuville voisi tehdä hyvää pieni reality check jossain kolmannen maailman maassa.
Ainakin mielenterveyshoito on retuperällä, jos sen joku kiistää niin elää laput silmillä. Ja enemmän pitäisi täällä kiinnittää huomio ennaltaehkäisyyn monella eri lääketieteen saralla. Ja yksi, minkä nostaisin esille on synnyttäneet äidit ja heidän fyysinen palautuminen/palautumattomuus.
Minä olen kyllä törmännyt tylyyn sairaalahenkilökuntaan niin lasten kanssa asioidessa, yksin ollessa kuin synnyttäneiden osastolla. Aina se ei ole omasta käytöksestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä kaikkialla oli parempi? Enpä usko, että voit luetella vastaukseksi kovinkaan montaa maapallon 196 maasta.
Olen asunut suomen lisäksi neljässä maassa suomen lisäksi., Venäjällä en julkista terveydenhuoltoa käyttänyt, joten siitä en osaa sanoa, mutta eu:n sisällä jokaisessa asumassani valtiossa on ollut merkittävästi parempi - ja yleensä vielä täysin ilmainen - julkinen terveydenhuolto. Viro oli ehdottomasti paras, sinulla on oma lääkäri, jonka voit tavata aina samana päivänä tai soittaa, koska hän tuntee sinut. Sairaalassa otetaan sisään aina ennakoivasti, tutkitaan ennakoivasti. Henkilökunta on ystävällistä. En ymmärrä, mistä tämä illuusio tulee, että Suomessa olisi kaikki parasta,vaikka eu:n sisällä monessa maassa on merkittävästi parempi terveydenhuolto. Missään en ole niin huonoa nähnyt kuin Suomessa.
Mutta varmasti näkemättäkin uskot, että maailmasta löytyy paljon paljon huonompaakin, on sellaisiakin paikkoja, joissa sitä terveydenhuoltoa ei ole ollenkaan. Niin, että on täysin perusteetonta sanoa, että Suomessa on maailman paskin terveydenhuolto.
Ei varmasti ole maailman paskin, mutta missään nimessä se ei ole sellainen, mihin pitäisi ns. Hyvinvointivaltiossa tyytyä tai mistä olla ylpeä. Joku syyhän sille on, miksi muut eu maat ovat onnistuneet huomattavasti paremmin, miksi lääkkeet ovat pienituloisille ilmaisia (kuten nykyisessä asuinmaassani) jne. Puhumattakaan henkilökunnan käytöksestä potilaita kohtaan, josta minulla on ainakin hyvin ikäviä kokemuksia.
Mitkä h e l v e t i n "muut maat"???? Anna nyt kunnollisia esimerkkejä! Ja Suomessa sinä asut,älä nyt lässytä.
En ole ap, mutta ainakin Ranska, Belgia, Luxemburg, Saksa, Sveitsi, Norja, Hollanti ja jopa Italia.
Itse lisäisin tähän vielä Englannin ja Tanskan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä muiden maiden terveydenhuollon systeemeistä sinulla on kokemusta? Millaisia kokemuksia sinulla on ollut muissa maissa?
Sisareni on asunut espanja (ei kansalaisena, vaan pysyvästi maassa oleskelevana)useita vuosia, hänellä ilmainen terveyskeskus ja ilmaiset lääkkeet (verenpaine yms), olleet nin jo vuosia. Eli samat edeut kuin maassa syntyneillä. Toki sielläkin on yksityislääkäreitä jne sekä jotkin erikoislääkkeet voivat maksaa, sekä hammaslääkärit ovat maksullisia.
Englannissa pitkä-aikaisten sairaiden hoito ja lääkkeet (diabetes) ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä kaikkialla oli parempi? Enpä usko, että voit luetella vastaukseksi kovinkaan montaa maapallon 196 maasta.
Ranska. Lääkäri tulee kotiin sairaan luo.
Synnytyksen jälkeen naiset saavat fysikaalista valmennusta kropan kuntouttamiseksi.
Englannissakin lääkärit tekevät tarvittaessa kotikäyntejä. Aikaisemmin oli hyvä toimivat omalääkäri systeemi, hoitosuhde oli hyvä, nämä siis julkisen puolen etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut suomen lisäksi neljässä maassa suomen lisäksi., Venäjällä en julkista terveydenhuoltoa käyttänyt, joten siitä en osaa sanoa, mutta eu:n sisällä jokaisessa asumassani valtiossa on ollut merkittävästi parempi - ja yleensä vielä täysin ilmainen - julkinen terveydenhuolto. Viro oli ehdottomasti paras, sinulla on oma lääkäri, jonka voit tavata aina samana päivänä tai soittaa, koska hän tuntee sinut. Sairaalassa otetaan sisään aina ennakoivasti, tutkitaan ennakoivasti. Henkilökunta on ystävällistä. En ymmärrä, mistä tämä illuusio tulee, että Suomessa olisi kaikki parasta,vaikka eu:n sisällä monessa maassa on merkittävästi parempi terveydenhuolto. Missään en ole niin huonoa nähnyt kuin Suomessa.
Mutta varmasti näkemättäkin uskot, että maailmasta löytyy paljon paljon huonompaakin, on sellaisiakin paikkoja, joissa sitä terveydenhuoltoa ei ole ollenkaan. Niin, että on täysin perusteetonta sanoa, että Suomessa on maailman paskin terveydenhuolto.
On toki perusteetonta sanoa, että Suomen terveydenhuolto olisi maailman huonoin, mutta tässä käännettiin se oikeastaan niin, että se on maailman huippua.
"Niin missä kaikkialla oli parempi? Enpä usko, että voit luetella vastaukseksi kovinkaan montaa maapallon 196 maasta."
Ja tässä nyt lähdettiin sitten luettelemaan maita, ja Suomi sujahtikin sinne OECD-maiden alapäähän Romanian ja Meksikon seuraksi terveydenhuollon tasossa. Edelleen ihan hyvä saavutus maailman mittakaavassa, mutta ei Bayern Münchenin pelaajat hirveästi juhli, jos he voittavat HJK:n 3-2.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi valittaa. Ainakin hoitajalle päässyt suht nopiaan, ja jos ei ihan kiireellinen ole niin päivän parin päästä saanut lääkäriajan ja hoitoa. Koska jos on todella akuutti tarve niin sitten päivystykseen.
Ja oman asuinpaikan kunnallinen hammaslääkäri on kyllä paras. Eka aika liki seuraavaksi päiväksi, tai koska itselle sopii ja siitä aina suht nopeasti seuraava aika. Ja pahoiteltiin kun oli yksi aika vasta 2 viikon päähän. Ja kyse tosiaan normaalista käynnistä, ei akuutista.
Virroilla odotin hammaslääkäriin pääsyä melkein 8kk, kun tuli kesälomat väliin. Kyseessä oli kivuton hammas katki juuresta. Piti poistaa. Pärjäsin, mutta oli se odotus pitkä.
Ranskassa asuva italialainen ystäväni tule luokseni kylään ja sai todella pahan flunssan.
Hän ensimmäiseksi pyysi soittamaan lääkärin kotiini. No ei se nyt ihan onnistu täällä ainakaan meidän kunnassa. Mitä, eikö lääkärit tee kotikäyntejä? Lopulta vein hänet yksityislääkärin vastaanotolle. Sielläkin se pieni odotus tuntui ihan tuskaiselta hänen mielestään ajanvarauksesta huolimatta.
Kyllähän Suomessa saa hyvää terveydenhoitoa, mutta kyllä monissa Euroopan maissa saa paljon parempaa.
Aloitus oli kyllä raflaava. Tuskin kukaan ajattelee oikeasti, että suomen terveydenhuolto on maailman huonoin. Todella moni tuntuu kuitenkin kuvittelevan, että se on oikeasti paras eikä sen vertaista löydy mistään. Mutta sitähän meille tolkutetaan. Terveydenhuolto on meillä paras ja ilmainen ja kaikin tavoin ylivertainen. Ja ihmiset uskoo. Monessa maassa julkinen terveydenhuolto on järjestetty tehokkaamin ja toimivammin, myös käyttäjälle halvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut aina suomalaisia lääkäreitä ja suomalaisia hoitajia. Eikä kyllä haittaa, vaikka olisivat ulkomaalaisiakin mitä väliä sillä on?! Kunhan suomea osaa!
Aina olen saanut todella hyvää palvelua, hyvää asiallista hoitoa, on ohjattu tarvittaessa heti erikoissairaanhoitoon jne...
Jos ap on semmonen hankala tyyppi ja ammattivalittaja, niin en kyllä yhtään ihmettele. Joten joku jo sanoi "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" 😂
En ole ap enkä hankala tyyppi, mutta minulle on sattunut tosi usein venäläinen lääkäri. Siinä ei ole mitään muuta vikaa kuin se että emme välillä ymmärrä toisiamme. En välttämättä ymmärrä mitä hän tarkoittaa tai sitten hän ei ymmärrä mitä minä tarkoitan. Tämä on turhauttavaa.
Omalla paikkakunnallani terveydenhuolto on mennyt todella huonoon jamaan viime vuosina. Muutimme tänne 2014 ja silloin vielä asiat sujui ja lääkäriin sai hyvin ajan, toisin on nyt.
Samat kokemukset täällä. Terveysasemalla on venäläinen, liettualainen ja somali lääkäri. Hankalaa on.
Tosin aikoja saa kohtalaisen hyvin. Moni siirtynyt yksityispuolelle. Varsinkin vanhukset, jotka eivät osaa englantia.
Joensuussa perustervyeydehuolto toimii näin: jonotan puhelimessa pitkään terveysasemalle. Haluaisin tilata lääkäriajan ei-niin-kiireellisessä asiassa. Kyse on vuosikontrollista.
Lääkärinaikoja ei ollenkaan marraskuussa. Sen sijaan hoitaja kehottaa minua menemään yksityislääkärille. Useamman kerran olen saanut ohjeen, että "mene yksityiselle". Olen työtön, niinkuin aika moni muu täällä Pohjois-Karjalassa. Ei ole varaa kalliisiin gynen tutkimuksiin.
Onko muualla niin, että perusterveydenhuollon hoitaja kehottaa hakeutumaan yksityiselle lääkäriasemalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki perusteetonta sanoa, että Suomen terveydenhuolto olisi maailman huonoin, mutta tässä käännettiin se oikeastaan niin, että se on maailman huippua.
"Niin missä kaikkialla oli parempi? Enpä usko, että voit luetella vastaukseksi kovinkaan montaa maapallon 196 maasta."
Ja tässä nyt lähdettiin sitten luettelemaan maita, ja Suomi sujahtikin sinne OECD-maiden alapäähän Romanian ja Meksikon seuraksi terveydenhuollon tasossa. Edelleen ihan hyvä saavutus maailman mittakaavassa, mutta ei Bayern Münchenin pelaajat hirveästi juhli, jos he voittavat HJK:n 3-2.
No höpö-höpö, alkaen siitä, että Romania ei edes ole OECD-maa, ihan vaan tiedoksi.
Täältä voi jokainen tarkistaa itse OECD:n terveystilastoista, että onko Suomen perusterveydenhuoltojärjestelmä laadullisesti ja hoitotulostasoltaan lähempänä Ranskaa vai Meksikoa.
Vierailija kirjoitti:
Joensuussa perustervyeydehuolto toimii näin: jonotan puhelimessa pitkään terveysasemalle. Haluaisin tilata lääkäriajan ei-niin-kiireellisessä asiassa. Kyse on vuosikontrollista.
Lääkärinaikoja ei ollenkaan marraskuussa. Sen sijaan hoitaja kehottaa minua menemään yksityislääkärille. Useamman kerran olen saanut ohjeen, että "mene yksityiselle". Olen työtön, niinkuin aika moni muu täällä Pohjois-Karjalassa. Ei ole varaa kalliisiin gynen tutkimuksiin.
Onko muualla niin, että perusterveydenhuollon hoitaja kehottaa hakeutumaan yksityiselle lääkäriasemalle?
Lapualla vastaanotto virkailija, siis ei hoitsu ees arvioi kerran niin. Hän myös halusi kuulla "kaiken" mitä potilas kertoo. Ei siis hoitsu ees. Kumma tyyli lyyli oli. En tiedä vieläkö siellä on.
Terkkareissa olisi aikoja jos kaikki saikuttajat, diapamin hakijat ja mummot joilla ei ole seuraa pysyisivät kotona. Sitten tietysti ne äidit jotka luulee että jokainen lapsen räkätauti täytyy kaydä esittelemässä lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi mennä asumaan jonnekin muualle (mielellään Euroopan ulkopuolelle tai eteläiseen Eurooppaan) edes vähäksi aikaa ennen kuin tulee tänne heittelemään absurdeja väitteitä. Suomessakin taso on varmasti huonontunut jostain 90-luvusta, mutta jos aletaan oikeasti vertailla maailmanlaajuisesti. Alun väite on silkkaa tietämättömyyttä.
En tiedä mitä maita tarkoitat eteläisellä Euroopalla mutta 25 vuotta Espanjassa asuneena voin vannoa että täällä systeemi on parempi kuin Suomessa. Ja täysin ilmainen, aina.
Päivystyksessä lapsen hoitaa /tarkastaa aina lastenlääkäri, pediatri, ei koskaan sairaanhoitaja tai yleislääkäri ja lisäksi kaikki eläkeläiset saavat lääkkeensä ilmaiseksi ilman kattorajaa.
V...u päivän paras postaus! Ihan tuubaa joo verrattuna vaikka Afganistaniin, Nigeriin, Tiibetiin ja muihin joissa julkinen ilmainen terveydenhuolto suorastaan kukoistaa!