miksi jotkut naiset korostavat sitä, etteivät he ole koskaan kokeneet häirintää?
Itselläni tulee mieleen, että kyse on empatian puutteesta. Esimerkiksi jos joku kertoo minulle, että häntä on kiusattu koulussa, ei mieleeni tulisi korostaa, että "onkohan kiusaaminen mikään ongelma, ei minua ainakaan ole koskaan kiusattu enkä koskaan huomannut, että ketään olisi oikeasti kiusattu" Tämä lause on ihan totta, omassa nuoruudessa en muista todistaneeni kiusaamista eikä minua ikinä kiusattu. Mutta en ikinä kyseenalaistaisi tai väheksysi kiusaamiista sen perusteella, ettei se ole koskettanut itseäni.
Kommentit (276)
Tämä kommenttiketju on paras todiste siitä, miksi tulisi suhtautua aina terveellä kriittisyydellä näitä kokemuksenjakajia kohtaan. Kaikki poikien äidit, lukekaa tämä. Selvästi on olemassa tiettyjä naisia, jotka satuilevat näissä asioissa.
Monen tekstistä paistaa läpi halu saada vain esiintyä uhrina, koska sillä saa huomiota.
Tämä on kinkkinen juttu, kun jotkut ottavat sellaisen häirinnän positiivisena, minkä jotkut kokevat negatiivisena. Mua lähinnä itseäni aina nauratti baarihommissa noi lähentely-yritykset. Sanoin kyllä ja sitten loppu, mutta en ennen metoota edes ajatellut, että ne olisi olleet mitenkään merkittäviä kokemuksia suuntaan tai toiseen tai että niistä olisi joku toinen voinut traumatisoitua. Seksuaalisen häirinnän kokemus kun ei ole absoluuttinen. Se, että itse en pidä sitä minään, ei kuitenkaan oikeuta toisen kokemuksia vähättelemään.
Uskon täysin, että toiset naiset saavat osakseen karmeaa kohtelua, kourintaa, ällöjä puheita ym. Olen säästynyt kamaluuksilta, koska olen pienikokoinen, vähämuotoinen ja todella sisäänpäinkääntynyt. Miesten mielessä siis epäkiinnostava.
Joskus kun olin tosi muodokkaan ystävän kanssa baarissa, jotkut äijät juttelivat ystävälleni limaisesti. Vahva humalatila varmaan aktivoi liskoaivot, mutta miten on mahdollista että jotkut miehet ovat liskoja selvänäkin?
Tunnen onnekseni miehiä, jotka on asiallisia, reiluja ja hyviä tyyppejä. Esim. mieheni kaverit ovat sellaisia. On ollut kai hyvä tuuri. Olen ehkä myös tarpeeksi mitättömän näköinen kun olen välttänyt liskomiehet. :) Jotkut ovat ehkä hieman ihastuneet sieluuni, mutta en pidä sitä niin kauheana juttuna. Puhumalla on näistäkin tilanteista selvinnyt pois.
Silti en halua dissata tai mitätöidä ahdistelukokemuksia. Hyvä vain että näitä asioita tuodaan päivänvaloon! Se mikä on näkyvää maailmassa, on vaikutuspiirin alla. Ahdistelu pitää tuoda esiin. Tyttären äitinä pidän tätä asiaa tärkeänä!
Go MeToo! Go rohkeat naiset! Eläköön reilut ja hyvät miehet, heitäkin on paljon!
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monesti he ovat ihmisiä, jotka sitä häirintää ovat todellakin kokeneet. He ovat vain kovettaneet itsensä, eikä heidän mielenterveytensä kestä kohdata sitä todellisuutta, että ne miesten "huomionosoitukset, jotka eivät ole mitään häirintää" tuntuivat ihan oikeasti pahalta ja loukkasivat. Siksi on helpompaa painaa alas ja naureskella niille, jotka uskaltavat ääneen sanoa, että ahdistelu tuntuu pahalta.
Tätä mäkin veikkaan. He häpeävät uhriksi joutumista ja yrittävät kieltää sen itsessään teeskentelemällä, ettei sitä tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän outoa että jotkut joutuvat alati seksuaalisen häirinnäb.kohteeksi. jotkut eivöt koskaan.
Korjaan vielä että onhan siitäkin kiinni miten itse tulkitsee asian. Suhtautuuko roisilla huumorilla ja antaa samalla mitalla takaisin vai herkistyykö ja ahdistuu.
Eli oma vika mitäs ahdistut? Ihmiset nyt on erilaisia. Toiset ovat luonnostaan arempia ja herkempiä. Itse pystyn kuittaamaan vielä pahemmin , mutta ymmärrän silti niitä jotka ei pysty siihen. Siksi mielestäni härskit puheet ja seksuaaliset vihjailut eivät ole ok.
"
Vierailija kirjoitti:
Korjaan vielä että onhan siitäkin kiinni miten itse tulkitsee asian. Suhtautuuko roisilla huumorilla ja antaa samalla mitalla takaisin vai herkistyykö ja ahdistuu."
Roisit jutut eivät vaan tule omasta suusta ulos. Eikä pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin korostan. En laske mitään lirkuttelua baarissa häirinnäksi.
Ihmettelen myös miten niin moni tulee häirityksi ihan viikottain. Missä te oikein pyöritte, jos joku on kokoajan ahterissa kiinni?Sama täällä. Ihmettelen. Olen aika muodokas ja tykkään korostaa sitä. Katseita kyllä saan. Joku on voinut kännissä sanoa baarissa : hyvät t.issit. Vaikea siitä vetää hernettä nenään, kun ne tosiaan on ja koristan pukeutumisella niitä.
Ikinä mua ei ole mitään kourittu. Enkä tiedä ketään kaveriakasn, jota olisi.
Inhoon tätä, et vaan koska oon nainen ite, niin pitäis uskoo kaikki mitä naiset sanoo. Ei kiitos. En oo niin typerä.
Sä siis väität muita naisia valehtelijoiksi, koska heillä on kokemuksia joita sulla ei ole :O ?
*sanaton*
Me Too fiaskon jälkeen olen alkanut suhtautua varausella näihin juttuihin. Se miten nkin monet naiset eivät menneet poliisille, vaan pilasivat miesten ja näitten perheitten elämät somessa. Se millaiset sen kaksi johtohahmoa ( asia ja rose) olivat. Toinen nainen oli itse hyväksikäyttäjä. Toinen otti vuosia rahaa sen sijaan, että olisi pysäyttänyt miehen. Valitsi rahan mieluummin, kuin toisen naisten suojelun...
Korostaa ettei ole joutunut häirityksi, vai korostaa, että on joutunut häirityksi.
Kaikki ovat joutuneet häirityiksi, mutta jotkut tuovat sen esille. Tämä lienee totuus. Mutta miksi nämä jotkut häirityiksi joutuneet tuovat sen esiin? Ja toiset eivät?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommenttiketju on paras todiste siitä, miksi tulisi suhtautua aina terveellä kriittisyydellä näitä kokemuksenjakajia kohtaan. Kaikki poikien äidit, lukekaa tämä. Selvästi on olemassa tiettyjä naisia, jotka satuilevat näissä asioissa.
Monen tekstistä paistaa läpi halu saada vain esiintyä uhrina, koska sillä saa huomiota.
Älä selitä. Niin kurjaa vähättelyä ja naureskelua tässä ketjussa on kokemuksistaan kertoneiden osaksi tullut, ettei kukaan halua sellaista, ellei aihe olisi niin tärkeä, että tästä on puhuttava ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kinkkinen juttu, kun jotkut ottavat sellaisen häirinnän positiivisena, minkä jotkut kokevat negatiivisena. Mua lähinnä itseäni aina nauratti baarihommissa noi lähentely-yritykset. Sanoin kyllä ja sitten loppu, mutta en ennen metoota edes ajatellut, että ne olisi olleet mitenkään merkittäviä kokemuksia suuntaan tai toiseen tai että niistä olisi joku toinen voinut traumatisoitua. Seksuaalisen häirinnän kokemus kun ei ole absoluuttinen. Se, että itse en pidä sitä minään, ei kuitenkaan oikeuta toisen kokemuksia vähättelemään.
Baarissa lähentely on kuitenkin eri juttu kuin esimerkiksi yllättävä ja uhkaava fyysinen kontakti jokapäiväisessä elämässä. En ole koskaan traumatisoitunut siitä, että joku on ravintolassa tullut juttelemaan tai esim. tanssiessa yrittänyt koskea. Mutta sen sijaan järkytyin sanattomaksi kun täysin vieras itseäni 30 vuotta vanhempi mieshenkilö laittoi kätensä haaroihini keskellä kirkasta päivää. Pystyn olemaan tarvittaessa kova ja ronski, mutta tuohon ei kyllä mikään valmistanut.
Alaikäisenä moni vanhempi mies otti kädestä, pepusta, yritti houkutella pakuunsa. Nyt 30v ymmärsin että mut on raiskattu 18v. Hyväksikäytetty 24-26v varakkaan miehen toimesta. Sitten on ne kaikki muut kun itse ollut kännissä. Onneksi ei ole 150cm vaan melkein 180cm. Luulen että se on pelastanut monelta raiskaukselta.
Mutta en ole kertonut muille kuin vauva palstalle. Enkä kerro. En voi hyväksyä sitä että nainen toisensa jälkeen menee julkisuuteen rahan perässä, että kun toi koski mun tissiä. Tai väittää raiskanneen. Esim Räikkösen ja Ronaldon tapaukset. Vie pohjan niiltä jotka oikeasti ovat joutuneet kokemaan hirvetyksiä.
Mulle ei ole jäänyt traumoja eikä mt ongelmia. En edes ajatellut koko asiaa ennen kuin metoota. Miten joku jaksaa väittää että tissien kouriminen aiheuttaa mt ongelmia kun natasha kampuchi porskuttaa kaiken kokemansa jälkeen. Vähän suhteellisuutta asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Korostaa ettei ole joutunut häirityksi, vai korostaa, että on joutunut häirityksi.
Kaikki ovat joutuneet häirityiksi, mutta jotkut tuovat sen esille. Tämä lienee totuus. Mutta miksi nämä jotkut häirityiksi joutuneet tuovat sen esiin? Ja toiset eivät?
Koska häpeä hiljentää. Kun pystyt puhumaan vaikeista kokemuksista ääneen, niin olet niiden käsittelyssä jo hyvin pitkällä.
Eräs bloggaajahan sai ulkomailla tyrmäystippoja juomaansa mutta tuntuu sittemmin unohtaneen koko asian ja teki oikein postauksen siitä, että Metoo-kampanja on mennyt liian pitkälle ja hän itse ei ole koskaan kokenut häirintää.
En tiedä, mistä tuossa on kyse. Ehkä tuolla ihmisellä on tarve korostaa, että hän on ns. hyvä jätkä tai sitten hän ei osaa millään tavalla yhdistää näitä asioita toisiinsa.
Jos joku ei ole kokenut häirintää, se on tietysti hyvä asia ja sen saa sanoa. Se ei kuitenkaan oikeuta vähättelemään tai mitätöimään muiden kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisenä moni vanhempi mies otti kädestä, pepusta, yritti houkutella pakuunsa. Nyt 30v ymmärsin että mut on raiskattu 18v. Hyväksikäytetty 24-26v varakkaan miehen toimesta. Sitten on ne kaikki muut kun itse ollut kännissä. Onneksi ei ole 150cm vaan melkein 180cm. Luulen että se on pelastanut monelta raiskaukselta.
Mutta en ole kertonut muille kuin vauva palstalle. Enkä kerro. En voi hyväksyä sitä että nainen toisensa jälkeen menee julkisuuteen rahan perässä, että kun toi koski mun tissiä. Tai väittää raiskanneen. Esim Räikkösen ja Ronaldon tapaukset. Vie pohjan niiltä jotka oikeasti ovat joutuneet kokemaan hirvetyksiä.
Mulle ei ole jäänyt traumoja eikä mt ongelmia. En edes ajatellut koko asiaa ennen kuin metoota. Miten joku jaksaa väittää että tissien kouriminen aiheuttaa mt ongelmia kun natasha kampuchi porskuttaa kaiken kokemansa jälkeen. Vähän suhteellisuutta asioihin.
Sinä et tiedä miten Natascha Kampuchi oikeasti voi. Älä sotke häntä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan laske baarissa tapahtuneita lähentely-yrityksiä ahdistrluksi. Ja minua on ahdisteltu paljon ja ihan keskellä kirkasta päivääkin kadulla. Niisdä kokemuksissa ei ole ollut mitään epäselvää tai tulkinnanvaraista.
T. Se 48 v
Kyllä se on seksuaalista häirintää baarissakin, jos joku tuntematon yhtäkkiä tarraa peppuun, haaroväliin tai rinnuksiin. Ei paikka oikeuta mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kylläkin päinvastoin siltä, että sinulle on jäänyt noista pahoja traumoja, joita et ole pystynyt kohtaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan laske baarissa tapahtuneita lähentely-yrityksiä ahdistrluksi. Ja minua on ahdisteltu paljon ja ihan keskellä kirkasta päivääkin kadulla. Niisdä kokemuksissa ei ole ollut mitään epäselvää tai tulkinnanvaraista.
T. Se 48 v
Mun mielestä on ahdistelua jos joku tulee läpsimään perseelle tapahtuipa se missä tahansa. Jos joku tulee tutustumismielessä juttelemaan tai koskee epäeroottisina pitettäviin kohtiin esim käsivarteen tai olkapäälle, niin sitä en koe ahdisteluna.
Oletko ap myötätuntoinen r.a.s.i.s.m.i.a kokeneita m.a.a.h.a.n.muuttajia kohtaan? Vai vähätteletkö heidän kokemuksiaan? MIKSI kaikkien pitäisi hyysätä "koulukiusattuja" tai seksuaalisesti häirittyjä?