miksi jotkut naiset korostavat sitä, etteivät he ole koskaan kokeneet häirintää?
Itselläni tulee mieleen, että kyse on empatian puutteesta. Esimerkiksi jos joku kertoo minulle, että häntä on kiusattu koulussa, ei mieleeni tulisi korostaa, että "onkohan kiusaaminen mikään ongelma, ei minua ainakaan ole koskaan kiusattu enkä koskaan huomannut, että ketään olisi oikeasti kiusattu" Tämä lause on ihan totta, omassa nuoruudessa en muista todistaneeni kiusaamista eikä minua ikinä kiusattu. Mutta en ikinä kyseenalaistaisi tai väheksysi kiusaamiista sen perusteella, ettei se ole koskettanut itseäni.
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kourittiin härskisti pyllystä ensimmäisen kerran ala-aste ikäisenä kaupan tungoksessa. Sen jälkeen näitä kokemuksia tuli lisää. Ei niitä ole mukava muistella.
Miten joku voi muka joutua jatkuvasti kourituksi 😂😂 olen keski-ikäinen nainen ja ikinä ei oo väkisin kourittu, vaikka oon nätti.
Kyllä vähän epäilyttää.
Sama jos joku kertoisi joutuvansa jatkuvasti ryöstetyksi.Olet siis onnekas - mutta miksi vähättelet muita? Olen kokenut fyysistä häirintää n. 10 kertaa 35-vuotisen elämäni aikana. Ensimmäinen 16-vuotiaana, viimeisin viime vuonna. Ei se siis "jatkuvaa" ole, mutta jokainen kerta on liikaa, ja on vaikuttanut syvästi yleiseen turvallisuudentunteeseeni. Pelkään mm. liukuportaita, sillä kolme kertaa tuntematon mies on alkanut kosketella juuri liukuportaissa. Muuta tapahtumapaikat mm. bussipysäkki, ravintola ja koulu. Väitätkö siis minua valehtelijaksi?
No itse asiassa ....kyllä. Liioittelijaksi. Huomionhakuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska jotkut naiset koittavat luoda pelon ilmapiirin ja demonisoida kaikki miehet väittämällä, että se on yleisempää, kuin on.
T:nainen, jotai EI ole KOSKAAN ahdisteltu, eikä kukaan tuttu tai sukulaisnainen ole myöskään koskaan kertonut joutuneensa ahdistelluksi.
Tunnen kymmeniä naisia.
Kappas, "nainen", joka tuntee ihan kymmeniä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän outoa että jotkut joutuvat alati seksuaalisen häirinnäb.kohteeksi. jotkut eivöt koskaan.
Mitä outoa siinä nyt on? Jos ihminen on ruma sisältä ja ulkoa, niin miksi kukaan lähestyisi jatkuvasti. Itseäni on ahdisteltu jonkun verran ja raiskattu myös ja puhun näistä siksi, että vaadin kaikille oikeutta saada olla rauhassa. En voi ymmärtää, miksi minun tai kenenkään muunkaan koskemattomuutta (fyysinen, psyykkinen) saisi loukata.
Ja ei, kaikki miehet eivät ole sikoja eivätkä kaikki naiset vain uhreja. On surullista ja raskasta, että tämä pitää edes sanoa. Pakko se on silti juuri sinunkin kaltaisten äärimmäisen yksinkertaisten yleistäjien takia tehdä. Niin ja kehuminen ymv. ystävällisyys ei ole häirintää eli kyllä saat tulla sanomaan vaikkapa kuinka kivasti hiukseni on tänään. Yrittäisitte edes, aikuiset ihmiset...
Toisaalta on täällä kyllä jo ilahduttavan paljon todella fiksuja kommentteja ja hyvää, asiallista pohdintaa. Meillä on toivoa vain, jos riittävän moni kykenee henkisesti kypsään toimintaan.
Täällä juuri jotkut naiset kommentoi, että juuri rumia ahdistellaan, kun ovat helppoja kohteita.
Niin miten päin se nyt sitten olikaan.
Ei ihme, että moni epäilee satuiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kourittiin härskisti pyllystä ensimmäisen kerran ala-aste ikäisenä kaupan tungoksessa. Sen jälkeen näitä kokemuksia tuli lisää. Ei niitä ole mukava muistella.
Miten joku voi muka joutua jatkuvasti kourituksi 😂😂 olen keski-ikäinen nainen ja ikinä ei oo väkisin kourittu, vaikka oon nätti.
Kyllä vähän epäilyttää.
Sama jos joku kertoisi joutuvansa jatkuvasti ryöstetyksi.Olet siis onnekas - mutta miksi vähättelet muita? Olen kokenut fyysistä häirintää n. 10 kertaa 35-vuotisen elämäni aikana. Ensimmäinen 16-vuotiaana, viimeisin viime vuonna. Ei se siis "jatkuvaa" ole, mutta jokainen kerta on liikaa, ja on vaikuttanut syvästi yleiseen turvallisuudentunteeseeni. Pelkään mm. liukuportaita, sillä kolme kertaa tuntematon mies on alkanut kosketella juuri liukuportaissa. Muuta tapahtumapaikat mm. bussipysäkki, ravintola ja koulu. Väitätkö siis minua valehtelijaksi?
Saisinko perusteluja? Jos kerron, että minulle on tapahtunut asia X, totean sen siis vain faktana, niin miten liioittelen tai haen huomiota? Avaa ihmeessä ajatuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän outoa että jotkut joutuvat alati seksuaalisen häirinnäb.kohteeksi. jotkut eivöt koskaan.
Korjaan vielä että onhan siitäkin kiinni miten itse tulkitsee asian. Suhtautuuko roisilla huumorilla ja antaa samalla mitalla takaisin vai herkistyykö ja ahdistuu.
Minua tuli kerran bussissa kourimaan humalainen. Vieressä ollut poikaystävä ahdistui silloin pahasti siitä, että tällaistako naisten elämä on.
Oi höpö höpö. Missä tynnyrissä miehesi on elänyt jos ketään sen miespuolisia kavereita ei ole känniset naiset ahdistelleet.
Miten tämä liittyy minun kommenttiini?
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin korostan. En laske mitään lirkuttelua baarissa häirinnäksi.
Ihmettelen myös miten niin moni tulee häirityksi ihan viikottain. Missä te oikein pyöritte, jos joku on kokoajan ahterissa kiinni?
No esim. käytän metroa asuinkaupungissani. Kuten jo yllä mainitsin, kolme tapausta on tapahtunut pelkästään liukuportaissa. En puhu lirkuttelusta vaan siitä kun vieras ihminen käy fyysisesti käsiksi selvästi seksuaalisessa tarkoituksessa, keskellä kirkasta päivää. Olen myös kerran mennyt väliin kun näin toisen naisen olevan joutumassa tällaisen uhriksi, yhdessä ajoimme miehen pois.
Mitähän ihmettä pitäisi tehdä, että ei joutuisi kyseisten tyyppien uhriksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän epäilyttää.
Törkeää. Hoida pääsi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän epäilyttää.
Ihan oikeesti!! Siis. Ihan. Oikeesti.
Kolme kertaa rullaportaissa. Kolme!!
Siis oon ite nainen, mut kyllä haistaisin palaneen käryä täs kohtaa lolol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös miten niin moni tulee häirityksi ihan viikottain. Missä te oikein pyöritte, jos joku on kokoajan ahterissa kiinni?No esim. käytän metroa asuinkaupungissani. Kuten jo yllä mainitsin, kolme tapausta on tapahtunut pelkästään liukuportaissa. En puhu lirkuttelusta vaan siitä kun vieras ihminen käy fyysisesti käsiksi selvästi seksuaalisessa tarkoituksessa, keskellä kirkasta päivää. Olen myös kerran mennyt väliin kun näin toisen naisen olevan joutumassa tällaisen uhriksi, yhdessä ajoimme miehen pois.
Ja sitten kaikki taputti teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän epäilyttää.
🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös miten niin moni tulee häirityksi ihan viikottain. Missä te oikein pyöritte, jos joku on kokoajan ahterissa kiinni?Sama täällä. Ihmettelen. Olen aika muodokas ja tykkään korostaa sitä. Katseita kyllä saan. Joku on voinut kännissä sanoa baarissa : hyvät t.issit. Vaikea siitä vetää hernettä nenään, kun ne tosiaan on ja koristan pukeutumisella niitä.
Ikinä mua ei ole mitään kourittu. Enkä tiedä ketään kaveriakasn, jota olisi.
Inhoon tätä, et vaan koska oon nainen ite, niin pitäis uskoo kaikki mitä naiset sanoo. Ei kiitos. En oo niin typerä.
On se kyllä outoa. Nimittäin minä olen lauta ja koko aikuiselämäni teinistä lähtien yrittänyt peitellä niitäkin vähiä muotojani ja pukeutunut hiirenharmaaseen ja lähes säkkiin. Silti minua on ahdisteltu monesti. Ihan keskellä kirkasta päivää esim käyty yhtäkkiä käsiksi kävellessäni Aleksanterinkadulla. Lisäksi suomalaisten miesten toimesta aina, koskaan kukaan ulkomaalainen ei ole minua ahdistellut. Viimeksi minua ahdisteltiin ja suomalainen nuori mies uhkasi raiskata, kun odotin bussia keskiyöllä tullessani töistä kotiin, paksuun muodottomaan toppatakkiin pukeutuneena.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän epäilyttää.
Törkeää. Hoida pääsi kuntoon.
Toivottavasti tuo ohje oli näille naisille, jotka keksivät näitä tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös miten niin moni tulee häirityksi ihan viikottain. Missä te oikein pyöritte, jos joku on kokoajan ahterissa kiinni?No esim. käytän metroa asuinkaupungissani. Kuten jo yllä mainitsin, kolme tapausta on tapahtunut pelkästään liukuportaissa. En puhu lirkuttelusta vaan siitä kun vieras ihminen käy fyysisesti käsiksi selvästi seksuaalisessa tarkoituksessa, keskellä kirkasta päivää. Olen myös kerran mennyt väliin kun näin toisen naisen olevan joutumassa tällaisen uhriksi, yhdessä ajoimme miehen pois.
Meinasin juuri laittaa, että ja sitten ne rullaportaat taputti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän epäilyttää.
Kyllä, kolme. Kuuden vuoden aikana kolme kertaa. Miksi valehtelisin asiasta? Jos haluaisin keksiä uskottavan tarinan, enkö yrittäisi tehdä siitä mahdollisimman realistista, ja sanoa vaikka että kerran? Koska on minun itsenikin mielestä uskomatonta että kolme moista tyyppiä on osunut juuri minun kohdalleni. Toki myös yhden kaverini, sekä kuten jo mainitsin olen kerran mennyt väliin tuntematonta naista auttaakseni.
Asuinmaassani on vallalla varsin sovinistinen kulttuuri jossa naisen tulee olla kaunis ja miellyttää miestä kaikessa. Tämä heijastuu valitettavasti välillä myös tuntemattomien ihmisten kohtaamisiin - jostain syystä jotkut miehet kokevat oikeudekseen "nauttia" naisesta joka sattuu heidän näköpiiriinsä. Esim. rullaportaissa.
Ap on se tuttu naisvihaajamies, joka provoaa päivät pitkät tästä aiheesta ja tekeytyy tällä kertaa naiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Joskus kuudesluokkalaisena myös eka itsensä paljastaja pysäytti tiellä ja runkkasi itseään. Oli pelottava kokemus ja asiasta kyllä kerroin. Tekijää ei edes yritetty saada selville, mutta itseä kyllä varoiteltiin ja peloteltiin lisää.
*itsensäpaljastaja.
Ymmärsit kumminkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ignoorasivat ja jatkoivat elämäänsä. Ohitsemme kulki varmasti satoja ihmisiä, miksi heitä kiinnostaisi vieraiden ihmisten sanaharkka? Nainen oli avusta kiitollinen ja juttelimme jonkin aikaa. Sitten jatkoimme matkojamme eri suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös miten niin moni tulee häirityksi ihan viikottain. Missä te oikein pyöritte, jos joku on kokoajan ahterissa kiinni?Sama täällä. Ihmettelen. Olen aika muodokas ja tykkään korostaa sitä. Katseita kyllä saan. Joku on voinut kännissä sanoa baarissa : hyvät t.issit. Vaikea siitä vetää hernettä nenään, kun ne tosiaan on ja koristan pukeutumisella niitä.
Ikinä mua ei ole mitään kourittu. Enkä tiedä ketään kaveriakasn, jota olisi.
Inhoon tätä, et vaan koska oon nainen ite, niin pitäis uskoo kaikki mitä naiset sanoo. Ei kiitos. En oo niin typerä.
On se kyllä outoa. Nimittäin minä olen lauta ja koko aikuiselämäni teinistä lähtien yrittänyt peitellä niitäkin vähiä muotojani ja pukeutunut hiirenharmaaseen ja lähes säkkiin. Silti minua on ahdisteltu monesti. Ihan keskellä kirkasta päivää esim käyty yhtäkkiä käsiksi kävellessäni Aleksanterinkadulla. Lisäksi suomalaisten miesten toimesta aina, koskaan kukaan ulkomaalainen ei ole minua ahdistellut. Viimeksi minua ahdisteltiin ja suomalainen nuori mies uhkasi r. aiskata, kun odotin bussia keskiyöllä tullessani töistä kotiin, paksuun muodottomaan toppatakkiin pukeutuneena.
N48
Yllättävän monesti he ovat ihmisiä, jotka sitä häirintää ovat todellakin kokeneet. He ovat vain kovettaneet itsensä, eikä heidän mielenterveytensä kestä kohdata sitä todellisuutta, että ne miesten "huomionosoitukset, jotka eivät ole mitään häirintää" tuntuivat ihan oikeasti pahalta ja loukkasivat. Siksi on helpompaa painaa alas ja naureskella niille, jotka uskaltavat ääneen sanoa, että ahdistelu tuntuu pahalta.
Mitä outoa siinä nyt on? Jos ihminen on ruma sisältä ja ulkoa, niin miksi kukaan lähestyisi jatkuvasti. Itseäni on ahdisteltu jonkun verran ja raiskattu myös ja puhun näistä siksi, että vaadin kaikille oikeutta saada olla rauhassa. En voi ymmärtää, miksi minun tai kenenkään muunkaan koskemattomuutta (fyysinen, psyykkinen) saisi loukata.
Ja ei, kaikki miehet eivät ole sikoja eivätkä kaikki naiset vain uhreja. On surullista ja raskasta, että tämä pitää edes sanoa. Pakko se on silti juuri sinunkin kaltaisten äärimmäisen yksinkertaisten yleistäjien takia tehdä. Niin ja kehuminen ymv. ystävällisyys ei ole häirintää eli kyllä saat tulla sanomaan vaikkapa kuinka kivasti hiukseni on tänään. Yrittäisitte edes, aikuiset ihmiset...
Toisaalta on täällä kyllä jo ilahduttavan paljon todella fiksuja kommentteja ja hyvää, asiallista pohdintaa. Meillä on toivoa vain, jos riittävän moni kykenee henkisesti kypsään toimintaan.