Sain kutsun sairaalaan enkä todellakaan pysty nielemään metriä kumiletkua!!
Itken jo nyt kun joudun mahalaukun tähystykseen. Saan paniikkikohtauksen enkä todellakaan niele metriä jotain paksua letkua. Revin ne suusta pois. Mitä voin tehdä?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Mun äidille tehty eikä ollut moksiskaan. Mitään rauhottavia saanu. Yksi nielasu ja pahin ohi.
Juu mun äidille myös eikä ollu ikinä mitään niin kamalaa kokenut. Niin me ollaan erilaisia!
Vierailija kirjoitti:
Itken jo nyt kun joudun mahalaukun tähystykseen. Saan paniikkikohtauksen enkä todellakaan niele metriä jotain paksua letkua. Revin ne suusta pois. Mitä voin tehdä?
Öö, kärsit sitten oireestasi, koska oletan, että sellainen on. En ole ainakaan kuullut, että ihmisiä kutsutaan ihan random-otannalla pakolliseen tähystykseen. Sitä paitsi se letku (joka on siis ohut) nielaistaan vain kerran ja se nielaisi nyt on sama kun nielaisi vaikka leipäpalan. Ja loppu työnnetään eikä se oikeastaan tunnu edes.
Ihan liioiteltua ko toimeenpiteen kauheus. Kestää tosi vähän aikaa, eikä satu. Hengittää voi koko ajan ihan normaalisti, pahinta on pieni yökkäysrefleksi jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidille tehty eikä ollut moksiskaan. Mitään rauhottavia saanu. Yksi nielasu ja pahin ohi.
Juu mun äidille myös eikä ollu ikinä mitään niin kamalaa kokenut. Niin me ollaan erilaisia!
Set on just näin. Jotkut ovat reippaita, rohkeita ja myönteisesti ajattelevia. Jotkut taas kaikesta kitiseviä, ikivalittajia, jotka tekee joka ikisestä ikävämmiltä asiasta hillittömän numeron.
Niin me ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Letku on ohut, mutta jos yökötti helposti ei ole helpoin tutkimus. Pyydä hyvät esilääkkeet. Noita tutkimuksia tehdään myös lievässä sedaatiossa.
Tämä ap. Itse en ole lainkaan herkkä tai koe juuri mitään tutkimusta/hoitotoimenpidettä liian hankalana, mutta tämä oli kyllä poikkeus. En enää ikinä suostu ko. tutkimukseen ilman sedaatiota, sillä kokemus siitä oli lähes traumatisoiva, huh.
Sama! Mulle vielä hoitaja sanoi, se on ihan ohut letku, pikkurillin paksuinen. Helppo juttu. Joo, letku oli ohut mutta unohtipa mainita sen nyrkin kokoisen instumentin letun päässä! (Laitettiin stentti) joten, sanoin sitten että kun tulee poiston hetki niin se on sitte nukutus! Olin ihan raivona sen jälkeen eikä se puudutesuike auta paskaakaan.
Eli sedaatio kannattaa heti pyytää.
Minullakin on superherkkä kurkku, joten pyysin rauhoittavaa toimenpidettä varten. Se sai ajan kulumaan tosi nopeasti! Alkuun toki yökötti, mutta ei sentään sattunut missään vaiheessa, ja kun alkuun pääsee niin lääkäri hoitaa letkun perille saakka ja itse ainakin koin tämän loppuvaiheen täysin ongelmattomana. Ei yököttänyt enää, paitsi ehkä ihan viimeisen sekunnin ajan kun letkua vedettiin ulos.
Neuvon siis pyytämään rauhoittavia. Kokemukseni oli positiivinen, vaikka itkin kauhusta vielä vartin ennen toimenpidettä :)
Vierailija kirjoitti:
Suikkarilla voit harjoitella.
En ole homo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Osta metrilakua markkinoilta ja ala harjoitella
Naurattaa varmaan kovaa jo itse joudut tutkimukseen.
Muualla maailmassa tuota tutkimusta ei tulisi mieleenkään tehdä muuten kuin sedaatiossa! Suomi laahaa jälkijunassa tässäkin. Ikuisesti.
Siis tarkoitit varmaan että pääset tutkimuksiin. Maailmanlaajuisesti ajateltuna tämä lienee etuoikeus.
Miksi olet hakeutunut lääkäriin, jos et halua, että tutkitaan. Kehtaat vielä rähjätä kuin 3- vuotias. Ilmoita vaan asiallisesti, ettet tule tutkimukseen ja piste. Sittenhän vaivasi syy ei selviä, mutta sehän on oma valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta metrilakua markkinoilta ja ala harjoitella
Naurattaa varmaan kovaa jo itse joudut tutkimukseen.
Reps. Hitto, kun tää ei tullu mieleen. Mut oikeesti, toimenpide ei ollut mitenkään kovin paha. Noudatat ohjeita, niin hyvin meneee.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitit varmaan että pääset tutkimuksiin. Maailmanlaajuisesti ajateltuna tämä lienee etuoikeus.
Miksi olet hakeutunut lääkäriin, jos et halua, että tutkitaan. Kehtaat vielä rähjätä kuin 3- vuotias. Ilmoita vaan asiallisesti, ettet tule tutkimukseen ja piste. Sittenhän vaivasi syy ei selviä, mutta sehän on oma valintasi.
Selviää se, ruumiinavauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä ennemmin halunnut tsemppiviestejä eikä pelottelua ja hysterian lietsontaa. Kiitos vaan teille. Nyt mä menen sinne rohkeena ja haistatan paskat teille pelottelijat. Kiitos muutamalle asialliselle vastaukselle!
Ap
Onnea tutkimukseen. Onko helicobakteeri tutkittu jo ilman tähystystä?
Multa on tähystetty vatsa, paksusuoli ja keuhkot ja en todellakaan saanut yhdelläkään kertaa mitään lääkitystä! Kannattaa hommata omat lääkkeet mukaan. Paksusuolen tähystys oli muuten pahin.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on superherkkä kurkku, joten pyysin rauhoittavaa toimenpidettä varten. Se sai ajan kulumaan tosi nopeasti! Alkuun toki yökötti, mutta ei sentään sattunut missään vaiheessa, ja kun alkuun pääsee niin lääkäri hoitaa letkun perille saakka ja itse ainakin koin tämän loppuvaiheen täysin ongelmattomana. Ei yököttänyt enää, paitsi ehkä ihan viimeisen sekunnin ajan kun letkua vedettiin ulos.
Neuvon siis pyytämään rauhoittavia. Kokemukseni oli positiivinen, vaikka itkin kauhusta vielä vartin ennen toimenpidettä :)
Ja minä itkinvasta jälkikäteen kun oli niin paha ja hankala tutkimus. Etukäteen en pelännyt vaikka syytä olisi ollut. En ole sen jälkeen tutkimukseen suostunut vaikka määrättiin. Pidän syöpäni jos semmoinen tulee. Ei ole vielä vuosikymmenissä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä itkinvasta jälkikäteen kun oli niin paha ja hankala tutkimus. Etukäteen en pelännyt vaikka syytä olisi ollut. En ole sen jälkeen tutkimukseen suostunut vaikka määrättiin. Pidän syöpäni jos semmoinen tulee. Ei ole vielä vuosikymmenissä tullut.
Kauheaa olisi voinut minullakin olla ilman lääkitystä. Saitko sinä sellaista apua? Rauhoittavien kanssa pystyi jotenkin suhtautumaan välinpitämättömästi koko tilanteeseen.
-se jota lainasit
Minulle on tehty. Ilman mitään rauhoittavia tai esilääkityksiä. Ei ollut ollenkaan niin kamalaa, kun kuvittelin ja tämä on totta.
Pyydä puudutussuihketta. Letku voidellaan puuduttavalla liukasteella. Pidä silmät kiinni, ajattele muita asioita jotka eivät naurata tai itketä ja yritä rentoutua. Ei se ole niin kamalaa kun pelotellaan, nykyään letkukin on ohuempi kuin 20 vuotta sitten.
Gastroskopiaa tehdään myös nukutuksessa eli ns. "humautuksessa" niinkuin jotkut lääkärit sanoo. Mulla tehtiin tuollaisessa nukutuksessa ja muistan vain sen kun letkua alettiin syöttämään ja luulin tukehtuvani siihen, sitten nukutusaineet alkoi vaikuttaan ja seuraava muistikuva on kun virkosin heräämössä. Ei paha.
Vierailija kirjoitti:
Multa on tähystetty vatsa, paksusuoli ja keuhkot ja en todellakaan saanut yhdelläkään kertaa mitään lääkitystä! Kannattaa hommata omat lääkkeet mukaan. Paksusuolen tähystys oli muuten pahin.
Mitä alapeukuttamista tässä on? Lääkettä en saanut vaikka pyysin. Ihme sairaalat kun ei edes lääkkeitä potilaille tarjota. Teetä ja voileipää sai bronkoskopian jälkeen, ei muuta.
Tästä riemusta kokemusta kaksi kertaa. Se on aika nopeasti ohi, pitää vaan yrittää olla rauhallinen vaikka se ei helppoa välttämättä ole. Ei kannata rimpuilla ja pyristellä vastaan. Ja mahalaukku tosiaan on tyhjä sitä tutkimusta tehdessä, eli vaikka siinä yökkäilee niin mitään ei ylös nouse. Jos joku muuta väittää niin jotain on tehty väärin tai valehtelee.
Ajattele sitä niin, että kerran se vain kirpaisee ja sitten se on ohi. Kukaan ei ole siihen kuollut.