Sain kutsun sairaalaan enkä todellakaan pysty nielemään metriä kumiletkua!!
Itken jo nyt kun joudun mahalaukun tähystykseen. Saan paniikkikohtauksen enkä todellakaan niele metriä jotain paksua letkua. Revin ne suusta pois. Mitä voin tehdä?
Kommentit (111)
Mikähän.on sellainen kapseli, joka niellään ja se kuvaa suoliston... kapseliendoskopiatutkimus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että mitä soopaa täällä kirjotitte. Tänään kävin tähystyksessä eikä ollut yhtään kamalaa. Puuduttivat nielun ja helppoo oli. Yökötti jonkun kerran ja siinä kaikki. Nopeesti ohi. Ihme lässujä osa porukasta kyllä. Ja vielä muka traumatisoiva ja nukutuksessa pitäs tehdä. Just joo.
ApNo kiva sulle. Minä yökkäilin ja kuojosin mahasta tavaraa koko tutkimuksen ajan, ja sen jälkeen oli kurkku kipeänä. Mieluummin annan hammaslääkärin porata paikkoja ilman puudutusta.
Jos mahasta tuli tavaraa, olit syönyt vastoin ohjeita. Ennen tutkimusta pitää olla 12 tuntia syömättä.
6 tuntia riittää
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä ennemmin halunnut tsemppiviestejä eikä pelottelua ja hysterian lietsontaa. Kiitos vaan teille. Nyt mä menen sinne rohkeena ja haistatan paskat teille pelottelijat. Kiitos muutamalle asialliselle vastaukselle!
Ap
Vastaa itse itsellesi niin saat mieluisan vastauksen.
G.skopia kannattaa tehdä nukutuksessa.
Se on hirveä toimenpide.
Jos letkua pitelee äkäinen sadisti, se on tosi pelottavaa.
Tutkittu 7 kertaa, aina erilainen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että mitä soopaa täällä kirjotitte. Tänään kävin tähystyksessä eikä ollut yhtään kamalaa. Puuduttivat nielun ja helppoo oli. Yökötti jonkun kerran ja siinä kaikki. Nopeesti ohi. Ihme lässujä osa porukasta kyllä. Ja vielä muka traumatisoiva ja nukutuksessa pitäs tehdä. Just joo.
ApNo kiva sulle. Minä yökkäilin ja kuojosin mahasta tavaraa koko tutkimuksen ajan, ja sen jälkeen oli kurkku kipeänä. Mieluummin annan hammaslääkärin porata paikkoja ilman puudutusta.
Jos mahasta tuli tavaraa, olit syönyt vastoin ohjeita. Ennen tutkimusta pitää olla 12 tuntia syömättä.
6 tuntia riittää
Suosittelen väh. 12 tuntia. Joillain on maha tyhjenee hitaasti.
No eipä sinne ole mikään pakko mennä jos et kykene. Ei kukaan pakota. :D
Kyllä sä ap siitä selviät. Niitä tehdään tosi paljon ja ammattilaiset asialla. Olet vahva ja selviät siitä ja se tutkimus antaa tärkeää tietoa sun terveydestä!! Motivoidu sillä. Hyvä ap, hienosti se menee ole rohkea! ❤️
Vierailija kirjoitti:
No eipä sinne ole mikään pakko mennä jos et kykene. Ei kukaan pakota. :D
Okei tuli paha mieli tästä kommentista. Tsempit aloittajalle! Hyvin se menee.
- sama kirjoittaja
Tosiaan riippuu myös paljon toimenpiteen suorittavasta lääkäristä. ( toiset ärähtelevät , että ei auta itkeä yms muuta paskaa. Toiset puhuvat rauhoittavasti rauhoittavalla äänellä)Itsellä 3 kertaa takana. Ensimmäinen ilman esilääkitystä= ei koskaaan enää. 2 kerta esilääkitys suoneen= en huomannut koko toimenpidettä tehtävän. Ja 3 = suun kautta nieltävä diapam= lähes yhtä tuskaa kuin ensimmäisellä kerralla. Jälleen kerran pääsin itselleni vannomaan, kuinka ei koskaan enää! Eli suosittelen suonensisäistä rauhoittavaa, tuntuu kuin nukahtaisit hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit sä tollo sinne ruuat mahassa?
No en, välkky, kun siellä vatsassa on sitä limaa ja sappea.
Ei kannata pelätä , mulle on tehty molemmat tutkimukset gastroskopia myös. Pelkäsin tajuttomasti etukäteen mutta pakko oli mennä. Eihän se kivaa ole kun tulee yökkäysrefleksi mutta kuuluu asiaan eikä satu yhtään.
Toiseen sain rauhoittavia kun sanoin pelkääväni eikä yhtään sitten sattunutkaan.
Menisin heti uudestaan jos terveys vaatii , minkäänlaista pelkoa ei noista kyllä jäänyt.
Pahin juttu taisi olla sen ällöttävän litkun juominen että suoli tyhjenee tutkimusta varten. Sitä en haluaisi uudestaan tehdä.
Kannattaa sanoa hoitohenkilökunnalle jos pelottaa niin ottavat sitten sen huomioon .
Minulle tehtiin osittaisessa sedaatiossa, mutta käytännössä se oli sama kuin nukutus, koska välittömästi kun käynnistivät sedaation, minun seuraava muistikuvani oli kun olin heräämössä. Ei mitään tuntemuksia tai muistikuvia operaation ajalta.
Tapahtui niin äkkiä, että kävin jopa inttämään hoitajalle homman loputtua, että "ettehän te aloittaneet edes vielä!" kun olin tokkurassa. Tehtiin samalla molemmat vatsa- ja suolentähystys.
Tämä tehtiin toisaalta ulkomailla, joten en tiedä onko noin hyvää palvelua Suomessa.