Tyttären työkokeilupaikassa ei saa katsoa puhelimesta kelloa, esimies käski hankkimaan rannekellon
Voiko olla sallittua tuollainen? Seinällä ei ole kelloa. Puhelimesta ei saisi katsoa. Tytär onkin nyt tehnyt niin että menee vessaan ja katsoo siellä puhelimesta kelloa.
Ei kai esimies voi velvoittaa hankkimaan rannekelloa jos ei sitä aio korvatakaan?
Kommentit (225)
On se kummallista, onko työkokeilussa ja -paikoissa jotain sääntöjä? Hyi, en kyllä koskaan kokeile tuollaista.
Olen opettaja yläkoulussa ja arvaa, kuinka monta kertaa oppilaan on pitänyt "katsoa kelloa" kännykästä? Luokan seinällä on ihan toimiva seinäkello, johon aina osoitankin. Katso tuolta.
Tämä älytön puhelinleikki pitäisi saada loppumaan. Ainakin rauhoittumaan. Lapsetkin ovat ihan sekaisin, kun koko ajan pitää sitä hypistellä. Eivät keskity enää mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää jos on töissä paikassa jossa käsitellään ruokaa. Moni käyttää kännykkää vessassa. Kaikki pöpöt ovat kännykässä ja sitä vilkaistuaan samalla kun käsitellään ruokaa. Sitten ihmetellään kun asiakkaat ovat vatsataudissa.
Nyt tekisi mieli käyttää inhoamaani sanaa; oikeasti.
Onko tosiaan niin, että vessa-asioitakaan ei enää voi hoitaa ilman puhelinta?Ei voi. Se on kasvanut kiinni käteen.
Toivottavasti sillä ei kuitenkaan pyyhitä persusta.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää tuo, että pitäisi ostaa rannekello omilla rahoilla ilman syytä. Siis miksi kelloa ei saa katsoa puhelimesta? Se on nykyaikaa. Ymmärtäisin jos olisi jokin oikea syy miksi puhelimesta ei saa katsoa kelloa. Työnantajan pitäisi kustantaa työntekijöilleen rannekellot tai vähintään kello seinälle josta näkee ajan.
Toinen mikä työpaikoilla ärsyttää on se, että puhelimen katsomista paheksutaan jopa tauoilla. Enkö minä saa omalla ruokatauolla lukea iltasanomia/taloussanomia puhelimesta? Lehdestä uutisten lukeminen on ok, mutta puhelimesta ei.
Miten niin ilman syytä. Juurihan sinulla on syy miksi sinun kannattaisi se ostaa. Mutta jos et nyt vielä itse ymmärtänyt, niin kerron. Sinun syyksi ostaa itsellesi kello on se, että työnantajasi ei anna sinun katsoa sitä kännykästä. Koska nyt kuitenkin haluat tietää kellon ajan, niin jollain tavoin nyt luulisi sinun haluavan ratkaista tämän ongelma. Helpoin ratkaisu on rannekello. Se ei ole kielletty ja se ajaa juuri toivomasi ratkaisuun. Nykyaikaan kuuluu kyetä sopeutumaan työnantajan sääntöihin. Toinen ratkaisu on tietenkin, että vaihdat työnantajaa. Sellaiseen, jolle ajan katsominen puhelimesta työajalla ei ole ongelma. Kolmas on tietenkin, että kyselet muilta.
En osaa sanoa miksi toiset työnantajat ovat tuollaisia. Heillä voi olla vaikka mitä sääntöjä. Toiset jopa vaativat määrättyä työpukua käytettäväksi. Toiset ettei tatuointeja saa näkyä ja toiset ettei saa olla partaa. Toiset kieltävät ehdottomasti kiroilun ja toiset taas istumisen. On niitä jotka vaativat sairaspoissa olo todistuksen ja niitä joille on pakollinen kellokortin leimaaminen.
Oletan, että saat palkkaa työstäsi ja sinulle siis osittain maksetaan myös siitä, ettet sitä kelloa katso siitä kännykästä. Mutta kuten sanoin, nyt sinulla on vallan erinomainen syy ostaa se kello itsellesi ja siten helpottaa omaa elämääsi. Joka sekin on toisaalta aivan erinomainen syy.
Vierailija kirjoitti:
Te taivastelijat, kertokaas, miten moni teistä tekee töitä niin, ettei kelloa näe tietokoneen ruudulta tai mistään seinäkellosta? Hyvähän se on sanoa, jos itse näkee omassa työssään sen koko ajan. Minä olen työskennellyt paikassa, jossa seinäkelloa ei ollut työpisteelläni ja aina piti käydä takahuoneessa katsomassa, milloin voisi pitää tauon tai sitten joku työkaveri tuli huikkaamaan, että nyt on tauon aika. Ja monta kertaa työpäiväkin venähti 15-20 minuuttia, kun ei jaksanut/ ehtinyt mennä katsomaan, mitä kello on.
Ja tällaista yläpeukutetaan??? OIkeasti?
Jos ihminen on NIIN AVUTON, ettei onnistu hankkimaan itsellensä mukana kannettavaa kelloa, silloin varmaan on aiheestakin turhissa ylitöissä.
Ai saatana, entistä enemmän kannatan sitä työnantajan oikeutta antaa kenkää kenelle tahtoo...
Ymmärtäisin kännykän käyttökiellon oikeassa esim. asiakaspalvelutyössä, mutta en todellakaan missään palkattomassa työkokeiluperseilyssä.
Olen aspa-töissä, mutta puhelin on taskussa värinällä, jos lapsen päiväkodista soitetaan. Katson myös kelloa tai jopa viestejä, jos asiakkaita ei ole. Joskus asiakas on halunnut nähdä avaamattoman tuotepakkauksen sisällön ja olen puhelimella googlannut sen ja näyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin kännykän käyttökiellon oikeassa esim. asiakaspalvelutyössä, mutta en todellakaan missään palkattomassa työkokeiluperseilyssä.
Ihan vaan tiedoksi, että työkokeiluni muuttui työsuhteeksi. Kukaan ei palkkaa työaikana leikkiviä ihmisiä oikeaan työhön.
...jatkuu se vanha puhelin luiskahtaa kivilattialle, haetaan korjauslaskun työnantajan vakuutuksesta.
Esimiehen viestissä hankkia rannekello on pointti.
Ei taida tyä piästä työkokeilul etteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Te taivastelijat, kertokaas, miten moni teistä tekee töitä niin, ettei kelloa näe tietokoneen ruudulta tai mistään seinäkellosta? Hyvähän se on sanoa, jos itse näkee omassa työssään sen koko ajan. Minä olen työskennellyt paikassa, jossa seinäkelloa ei ollut työpisteelläni ja aina piti käydä takahuoneessa katsomassa, milloin voisi pitää tauon tai sitten joku työkaveri tuli huikkaamaan, että nyt on tauon aika. Ja monta kertaa työpäiväkin venähti 15-20 minuuttia, kun ei jaksanut/ ehtinyt mennä katsomaan, mitä kello on.
Tuo on aika tyhmää. Miksi et ostanut kelloa?
VAUVA-sivusto. ahahah Mielipiteet on samaa tasoo. Uskomatonta. Suurinosa näistä äidin pikkupullamössötaaperoista ei ole koskaan duunissa ollutkaan. Yksikään tyänantaja ei teitä varttia kauempaa katsele, mikäli jutut on tätä tasoo. Ei tyänantaja teidän vaippoja viitsi vaihtaa, mikäli eritettä punttiin livahtaa, kun ei saa kännykkää hiplata tyäaikana.
Ihan ymmärrettävää jos siinä "kellon katsomisessa" on ennen mennyt aina vartti...
Itsellä on omissa töissä rannekello koska puhelin on pukuhuoneen kaapissa, eikä hallissa ole kuin yksi seinäkello. Maksoi aikoinaan 12€.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää tuo, että pitäisi ostaa rannekello omilla rahoilla ilman syytä. Siis miksi kelloa ei saa katsoa puhelimesta? Se on nykyaikaa. Ymmärtäisin jos olisi jokin oikea syy miksi puhelimesta ei saa katsoa kelloa. Työnantajan pitäisi kustantaa työntekijöilleen rannekellot tai vähintään kello seinälle josta näkee ajan.
Toinen mikä työpaikoilla ärsyttää on se, että puhelimen katsomista paheksutaan jopa tauoilla. Enkö minä saa omalla ruokatauolla lukea iltasanomia/taloussanomia puhelimesta? Lehdestä uutisten lukeminen on ok, mutta puhelimesta ei.
No eikös se ole ihan hyvä syy että näkee ajan :D
Uskomattomia selostuksia näiltä kakaroilta. Tyänantaja, mikäli sellaisen jostain te lökäpöksyt löydätte, niin PUHELINTA ei hiplata tyäaikana. Vaan se jätetään "työssä" lorvailun ajaksi johonkin muualle. Kellon voipi tyänantaja laittaa toki seinään parhaaksi katsomaansa paikkaan. Tyänantaja voipi myös antaa tyäsuhde-etuna näille pullamössöille tutin, jotta eivät nukahda tyäpaikalle. Mistä näitä ääliöitä sikiää?
Perustuslaki takaa työntekijälle oikeuden vaihtaa työpaikkaa.
Työnantaja ei kieltänyt ajan tarkistamista vaan ohjeisti, mikä on siihen sopiva väline. Ihan sama asia kuin se, että työnantaja voi sanoa, että työpaikalla ei käytetä korkkareita vaan tasapohjaisia kenkiä. Ei se työnantaja niitä kenkiä osta mutta ohjeistaa kyllä, mikä on oikeanlainen asuste. Tai kaulakorua ei välttämättä voi pitää, mutta kaulaansa voi vapaasti tatuoida korukuvan.
Voi kieltää,siihen saa tuhlattua paljon aikaa.Sama kuin kaikkien vessassa ravaaminen kesken oppitunnin.
Vierailija kirjoitti:
Käy kirpparilta muutaman euron seinäkello, jos työnantaja on niin persaukinen, ettei ole varaa kelloa ostaa.
Käkikello vaan seinälle.
Kyse on puhelimen käyttökiellosta työaikana, koska monilla se kellon katsominen on tekosyy. Roikutaan facessa yms.