Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juice Leskinen yliarvostettu?

Vierailija
19.10.2018 |

Mun täytyy sanoa, että Juicen sanotusten ns. nerokkuus ei ole koskaan paljastunut mulle... Voiko joku selittää miksi hän on niin loistava? ...Nerona pitäisin ehkä Gösta Sundqvistia.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy sanoa, että Juicen sanotusten ns. nerokkuus ei ole koskaan paljastunut mulle... Voiko joku selittää miksi hän on niin loistava? ...Nerona pitäisin ehkä Gösta Sundqvistia.

Nyt tunteet vievät ap:tä kuin tuuli leijaa. Jos Juicen ja Göstan sanoituksia (siis pelkkiä sanoituksia ilman sävellyksiä)  laitetaan rinnakkain, niin kyllähän ne ovat aivan eri planeetalta, ja nimenomaan ne Juicen sanoitukset on tehty jossain muualla kuin maapallolla.

Vierailija
62/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy tienaamansa elantonsa lähinnä yhdellä simppelillä asialla ja elämään sillä, on nerokas. Se on neroutta tajuta, että ihmisiin uppoaa simppelit sanat ja sävelet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice Leskinen oli lihava, autistinen juoppo. Biisit kyhättiin häthätää yksinkertaistakin yksinkertaisemman sointukuvion ympärille (Juice hädintuskin osasi kitaransoiton alkeet) ja sanoituksiksi keksittiin tissuttelun ohessa muutama mukahauska ja mukanäppärä sanaleikki tai letkautus. Suosiota tuskin olisi tullut ellei Leskisen ympärillä olisi ollut jatkuvasti lauma kompetentteja muusikoita korjaamassa kappaleet levytettävään kuntoon. Viinaa kului mutta Leskisen ainoa tapa käsitellä asiaa oli vääntää vitsiä ylenmääräisestä ryyppäämisestään sillä hän ei yksinkertaisesti pystynyt myöntämään omaavansa ongelmia elämäntapojensa suhteen. Loppujen lopuksi tämän "Suomen suurimman rocklyyrikon" ainut ansio lienee se, miten monta laulua ryyppäämisestä hän pystyikään kirjoittamaan.

Vierailija
64/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juice teki myös suomennoksia. Sekään ei ole helppo työ: että osaa kääntää vieraskielisen lauseen ja ajatuksen sujuvaksi suomeksi.

Juicen käännös Joutavat tunteet (Bob Dylanin Is Your Love In Vain?) on mielestäni myös aika hyvin onnistunut.

Samoin Anneli Saaristolle tehty käännös (olisko ollut Portugalin?) euroviisuun Silencio E Tana Gente on hieno.

Niin yksin hukuin yöni hiljaisuuteen

ja rakkauden pyyhin silmistäin.

Olin saari, olin meri,

olin tuska sisälläin.

Ja pimeydestä katsoin avaruuteen.

Tiesin, mistä kaikesta jäin.

Olin vaiti, silti huusin.

Tuskan tunsin ja tuskaan jäin.

Ehkä olen kello, mi' käy verkalleen.

Päivä toistaan seuraa murheineen.

Ja ihmismieli niin kuin maapallo

kulkee radallaan.

Jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan,

jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan.

Niin sorruin rakkauteni mahtavuuteen.

En muista mitä sanoin, mitä tein.

Olin saari, olin silta,

olin äiti lapsillein.

Yön läpi aina horjuin aamuun uuteen,

graniitilla täytin sydämen.

Olin vaiti, silti huusin.

Toisten tuskan kannoin itseksein.

Ehkä olen kello, mi' käy verkalleen.

Päivä toistaan seuraa murheineen.

Ja ihmismieli niin kuin maapallo

kulkee radallaan.

Jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan,

jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan.

Vierailija
65/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juice Leskinen oli lihava, autistinen juoppo. Biisit kyhättiin häthätää yksinkertaistakin yksinkertaisemman sointukuvion ympärille (Juice hädintuskin osasi kitaransoiton alkeet) ja sanoituksiksi keksittiin tissuttelun ohessa muutama mukahauska ja mukanäppärä sanaleikki tai letkautus. Suosiota tuskin olisi tullut ellei Leskisen ympärillä olisi ollut jatkuvasti lauma kompetentteja muusikoita korjaamassa kappaleet levytettävään kuntoon. Viinaa kului mutta Leskisen ainoa tapa käsitellä asiaa oli vääntää vitsiä ylenmääräisestä ryyppäämisestään sillä hän ei yksinkertaisesti pystynyt myöntämään omaavansa ongelmia elämäntapojensa suhteen. Loppujen lopuksi tämän "Suomen suurimman rocklyyrikon" ainut ansio lienee se, miten monta laulua ryyppäämisestä hän pystyikään kirjoittamaan.

Hyvin monesta sittemmin kansakunnan kaapin päälle nostetusta herrahenkilöstä voisi sanoa samaa, jos tuolle tielle lähdetään ja punnitaan tuotanto eletyn elämän ja kulutetun alkoholin määrällä. Eivät Aleksi Kivi, Eino Leino, Mika Waltari ja kumppanit lasiin sylkeneet hekään. Kiistätkö tällä perusteella heidänkin kirjalliset ansionsa?

Vierailija
66/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jäi pullo pöydälle kajuutan

Ja meri sai miehistön parhaimman

Jäin kauas rannoista Utopian

Jäin saareen jota aallot alati vatkaa

Mua seireenit kutsuu ja huhuilee

Mut neula raapii ja rahisee

Yksin hiekalla istun ja auki on pee

Enkä tiedä miten jatkaa voisin matkaa

Täällä soppa kiehuu, on kokkeja miljoonamäärin

Täällä kaikki aina kaiken tajuaa väärin

Voi, miksi ei minua haitkaan huolineet

Voi, miksi ei vieneet minua turhuuden veet

Minä laivan kauneimman omistin

Sillä aamun koittoon mä purjehdin

Päin aurinkoa ja taivastakin

Minä lähdin kaikki opetukset sotkin

Jeesus ja Mao nuoli näppejään

Ja poliitikot jäi itkemään

Minä laivan saanut olin ja pään

Minä kolkkasin papit ja Freudia nilkkaan potkin

Mutta meri vei miehet ja meri vei kauneimman laivan

Yksin rannalla istun ja hiekkaa rannalla kaivan

Voi, miksi ei minua haitkaan huolineet

Voi, miksi ei vieneet minua turhuuden veet

On hattuni hukkuneet kuumaan lentohiekkaan

Ja rotat on uineet saariin parempiin

Mä eilen törmäsin johonkin partaniekkaan

Hän leijui pois ja katosi taivaisiin

Pois haluan täältä en mitään saa

Minä haluan nähdä ja matkustaa

Harhailla kohti utopiaa

Tahdon laivan vaikka sitten aivan pienen

Niin kauan merellä matkaa teen

Kunnes saavutan kauneimman autereen

Kunnes satujen rannan nään taivallein

Nousevan hiljaa ja hartaasti lailla sienen

On mulle jo kauan laulanut hiljaa Poseiden

Ja kutsu on soinut kauneimman merenneidon

On pilviin pois jo linnut lentäneet

On kauan jo velloneet, kauan on velloneet veet...

Tämä on yksi ihmisiltä täysin unohtunut huippu, muistin itsekin vasta kun luin tämän! Ja vastaavia on monta, kun aina soitetaan niitä muutamaa puhki kulunutta rallia.

Vierailija
67/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuutta en kiellä, varmasti sellainen ollutkin. Katsomieni haastattelujen perusteella valitettavasti ollut myös erittäin täynnä itseään.

Vierailija
68/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakkuutta en kiellä, varmasti sellainen ollutkin. Katsomieni haastattelujen perusteella valitettavasti ollut myös erittäin täynnä itseään.

Harva nero on (ollut) mitenkään erityisen miellyttävä ihminen. Ja toisaalta sanonta "vaatimattomuus kaunistaa" on höpöhöpöä: ellet arvosta itse itseäsi, ei sitä kyllä kukaan muukaan tee.

Vierailija
69/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynämies, ei siitä mihinkään pääse, mutta ylenkatsova asenne muita ihmisiä kohtaan, joka näkyi myös monissa sanoituksissa ja haastatteluissa "piilonokkelana" vidduiluna, laski pisteitä.

Vierailija
70/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisen hankala ihminen Juice taisi olla, noin niin kuin kauniisti sanottuna. Tuotantonsa on poikkeuksellisen laaja suomalaisessa populaarikulttuurissa ja sattuuhan sinne heikompiakin hetkiä.

Ehkä Juicen taito tulee parhaiten esiin juuri tuossa monipuolisuudessa: Hän teki sujuvasti teräväsanaisia kuplettilauluja, herkempiä tunnelmointeja, puhdasta iskelmää ja lisäksi vielä käännöstyötä varsin omintakeiseen tyyliin. Kyllähän siihen syynsä on, että herra muistetaan yhtenä keskeisenä suomirock-hahmona vielä pitkään, mutta ei hän mielestäni mitenkään ainutlaatuinen ollut.

Vierailija
71/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato Juice oli just semmonen ihan tavallinen suomalainen ihminen omine virheineen, niinkuin me kaikki ollaan viis työstä. Juice, Jope ja Vesku. Ne on niitä aitoja kansanihmisiä. <3

Juice kansanihminen? Johan vitsin murjaisit.

Ehkä kauempana kansanihmisestä ei voi olla.

No samanlainenhan sinäkin olet, paitsi että pullotat kusta illan päätteksi ja aamulla tyhjennät satsin peräaukkoosi, jotta saat simmut hereille.

Et taida olla ihan terve, sen verran sekavia horiset

...mutta Juicen sanomana se olisi nerouttaXD

Vierailija
72/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoon valoon on nyt mainittu.

Vierailija
73/128 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisen hankala ihminen Juice taisi olla, noin niin kuin kauniisti sanottuna. Tuotantonsa on poikkeuksellisen laaja suomalaisessa populaarikulttuurissa ja sattuuhan sinne heikompiakin hetkiä.

Ehkä Juicen taito tulee parhaiten esiin juuri tuossa monipuolisuudessa: Hän teki sujuvasti teräväsanaisia kuplettilauluja, herkempiä tunnelmointeja, puhdasta iskelmää ja lisäksi vielä käännöstyötä varsin omintakeiseen tyyliin. Kyllähän siihen syynsä on, että herra muistetaan yhtenä keskeisenä suomirock-hahmona vielä pitkään, mutta ei hän mielestäni mitenkään ainutlaatuinen ollut.

Kenetpä nostaisit rinnalle? Gösta? Hector? Onko muita?

Vierailija
74/128 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää

Vierailija
75/128 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää kirjoitti:

tää

tää

Vierailija
76/128 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juicea ennen tehtiin käännösbiisejä. Hän loi Suomi-rockin, tai oli ainakin aivan ensimmäisessa aallossa. Siitä se asema johtuu.

Vierailija
77/128 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin vähän omaperäisiä tekijöitä ja vielä vähemmän hyviä, että Juice on paremminkin aliarvostettu.

Vierailija
78/128 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monesta sittemmin kansakunnan kaapin päälle nostetusta herrahenkilöstä voisi sanoa samaa, jos tuolle tielle lähdetään ja punnitaan tuotanto eletyn elämän ja kulutetun alkoholin määrällä. Eivät Aleksi Kivi, Eino Leino, Mika Waltari ja kumppanit lasiin sylkeneet hekään. Kiistätkö tällä perusteella heidänkin kirjalliset ansionsa?

lankesit copypastaan

Vierailija
79/128 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa ei ole päästy vielä siihen, että Juice teki sanoituksia muille.

Kuten nyt vaikka Yön Ihmisen poika.

Vierailija
80/128 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paras lopputulema ei ole niillä, jotka suhtautuvat Juicen sanoituksiin älyllisesti.

Minua jotkut sanoitukset vain koskettavat ja se korostuu nyt kun vanhenen. Monet sanoitukset (Syksyn sävel, Kaksoiselämää) ovatkin sellaisia, jotka avautuvat vasta vanhempana, ei suinkaan kaksikymppisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän