Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juice Leskinen yliarvostettu?

Vierailija
19.10.2018 |

Mun täytyy sanoa, että Juicen sanotusten ns. nerokkuus ei ole koskaan paljastunut mulle... Voiko joku selittää miksi hän on niin loistava? ...Nerona pitäisin ehkä Gösta Sundqvistia.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenerife

Vierailija
102/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kritisoi Juicea, olisi hyvä mainita se oma referenssi suomalaisista. Gösta? Juicen ilmaisu on selvästi tiiviimpää ja runollisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nokkeluus ei ole älykkyyttä, saati neroutta."

Kyllä se voi olla. Esimerkiksi Mozartia pitäisin nokkelana nerona.

Vierailija
104/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvostaa niin arvostaa. Aina jonkun mielestä se on yliarvostusta.

Itse en Juicesta ole koskaan välittänyt, mutta silti en pysty hänen panostaan väheksymään suomalaisessa kevyessä musiikissa. Itse rakastan sitä toista. Sitä, jolla oli kanssa kalju ja sen ympärillä vaaleat pitkät hiukset ja isot silmälasit ja joka tuli Somerolta ja jolla oli lauluääntä, toisin kuin Juicella. Se joka teki tajuttoman hienot biisit Paratiisi ja Valot. Rauli!

Juice on muuten henkilönä ällistyttävän samantapainen kuin Kalle Päätalo - syvällä kuplivaa naisvihaa (äitisuhde kummallakin kummallinen), naisten olisi pitänyt palvoa ja palvoa ja palvoa, ja kun sitä ei tullut, vaan ihan sellaista tujuamista kuin kaikilla muillakin kuolevaisilla, niin sitten oltiin lapsellisen loukkaantuneita, pitkävihaisia, itsesäälissä rypeviä vauveleita.

Vierailija
105/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta aurinko nousee on hyvä esimerkki kuinka Juice tavoitti enemmän runoutta kuin jopa osa runoilijoista. 

Toinen mistä pidän on "daisarit ja ne rauhasta muistuttaa".

Viittaa toki ostensiivisesti (1) rinnoista puhumiseen, mutta myös (2) niiden biologiaan hieman ironisoiden sekä kolmantena (3) naisen rintoihin yhteiskunnallisena symbolina esimerkiksi antiikissa. Neljäs merkitys (4) on tietenkin rintaa imevä vauva, joka on silloin rauhallinen (psykologinen) ja viides (5) taas imettävä äiti kuvataiteessa (Maria ja Jeesus eli Pyhä perhe) ja Jeesuksen merkitys rauhan edustajana. Kuudes (6) merkitys voisi olla ihan miehen tai ihmisen pään painaminen naisen rinnoille, se rauhoittaa eli kohta on tulkittavissa suorastaan naista ylistäväksi.

Ei meillä oikein Suomessa ole ollut tämän tason kirjoittajia ja runoilijoita etenkään musiikissa.

Vierailija
106/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa Antti Heikkisen kirja Risainen elämä joka on Juice Leskisen elämänkerta.

Työkaverina oli Juicen koulukaveri ja mieleeni on syöpynyt hänen kertomansa Juicesta: Juice oli nero koulussa ja niin älykäs että peittosi opettajat ja opettajat eivät mahtaneet Juicelle mitään. En muista yksityiskohtia mutta ainakin noin sanoi.

Samassa kirjassa Juicen bändissä soittanut kosketinsoittaja Safka sanoo Juicella olleen yli-ihmiskompleksi, jonka vessassa käyminenkin oli olevinaan jotain ihmeellistä.

Juice totesi itse eläissään olevansa asperger. Se selittänee hänen käytöstään pitkälti.

Vilkaisin Juicea kadulla. Irvisti mulle rumasti. Olin silloin teini ja siihen asti olin Juicea fanittanut. 

Muut tuntemani assit ei vastaantulijoille irvistele. 

Vierailija
107/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tarvitsen nyt esimerkkejä näistä loistavista sanoituksista. Copy-pastetkaa nyt joitain helmiä mualta tuotannosta. ...Niin ja näistä "Kaksoiselämää", "Viidestoista yö" mitä näitä nyt on, en missään nimessä ajattele, ett sanoitukset olisivat huonoja, itseasiassa ne ovat hyviä, mutta tavoita sitä "silkkaa neroutta"-hypeä mikä niiden ympärillä pyörii. Ap

kuumaa tuhkaa

Vierailija
108/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juicehan teki paljon muutakin kuin vain omaesittämänsä kappaleet. Eli ei kannata tutkia vain niitä kestohittejä häneltä. Aika paljon sanoituksia ja suomennoksia, runoja, kirjoja sun muuta. Löytyy kultaa ja sitten silkkaa sontaa, kuten monella tuotteliaalla tyypillä.

En osaa sanoa onko yliarvostettu vai ei. Onhan popissa ja rockissa Suomessa varsin mallikkaita sanoittajia muitakin. Ja paljon aliarvostettuja sellaisia.

Vierailija
109/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta aurinko nousee on hyvä esimerkki kuinka Juice tavoitti enemmän runoutta kuin jopa osa runoilijoista. 

Toinen mistä pidän on "daisarit ja ne rauhasta muistuttaa".

Viittaa toki ostensiivisesti (1) rinnoista puhumiseen, mutta myös (2) niiden biologiaan hieman ironisoiden sekä kolmantena (3) naisen rintoihin yhteiskunnallisena symbolina esimerkiksi antiikissa. Neljäs merkitys (4) on tietenkin rintaa imevä vauva, joka on silloin rauhallinen (psykologinen) ja viides (5) taas imettävä äiti kuvataiteessa (Maria ja Jeesus eli Pyhä perhe) ja Jeesuksen merkitys rauhan edustajana. Kuudes (6) merkitys voisi olla ihan miehen tai ihmisen pään painaminen naisen rinnoille, se rauhoittaa eli kohta on tulkittavissa suorastaan naista ylistäväksi.

Ei meillä oikein Suomessa ole ollut tämän tason kirjoittajia ja runoilijoita etenkään musiikissa.

No välillä meni tällaiseksi esi-Kummeliksi tai Alivaltiosihteereiden sananleikittelyiksi.  Nisä eli (rinta)rauhanen, niin kai se daisari rauhasta muistuttaa. Tai sitten ei muistuta, ehkä se muistuttaa mustapäätä? Mutta koskaan se muistuttaa rauhasta, niin siitä päästäänkin rauhaan ja rauhallisuuteen ja muistuttamaan rauhasta, kuinka rauha on tärkeää, että lapset saavat kasvaa rauhassa ja rauhasesta, äitin tissiä imiessään.

Toinen tyypillinen sananleikittely on Musta aurinko nousee, jolloin täytyy pohtia sitä, onko laulu toiverikas vai maailmanlopuntoive, supernovaako ja mustaa aukkoa siinä palvotaan, vai pääseekö Juice masennuksestaan ja hänestä nousee aurinko. Vai onko hän vain noin ylipäänsä sitä mieltä, että musta tuntuu että aurinko nousee?

Vierailija
110/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, oliko Juicella tällaista pikkunäppärää sananleikittelyä enemmänkin. Itse arvostan sanoittajana eniten Dumaria. Hienoa jälkeä!

Joku mainitsi tuolla Rauli Somerjoen - hän on nimenomaan sanoittajana lievästi aliarvostettu, ei muuten. Ehkä ei ole hänellä sananleikkejä ja mukafiksuja oivalluksia, mutta tietynlaisen tunnelman luominen kappaleeseen, siinä hän onnistui - Valot! Hieno esimerkki sanoituksesta, jonka kuullessaan suuri osa introverteista tietää heti miksi, minkä takia. Tuo laulaja tietää siitä mistä kirjoittaa, se on kokenut ja elänyt sen.

Vierailija
111/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuneiti ja vaari

https://lyrics.fi/juice-leskinen/pikkuneiti-ja-vaari

"Vaari muistaa kaiken lapsuudesta

Neiti siinä elää parhaillaan

Eivät kanna huolta huomisesta

Kantavatpa sentään toisiaan

Vaari tietää kaiken ihmisistä

Vaari tietää kaiken mistä vaan

Vaari tietää kaiken vaikka mistä

Neiti innokas on oppimaan

Vierailija
112/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein pidä Juicea edes muusikkona, vaikka popmusiikin lyriikat kiinteästi ovatkin osa rytmiä. Ennen kaikkea hän oli tekstittäjä, joka jatkoi Helismaan perinnettä kuplettilauluissaan, joissa teksti oli pääosassa. 

Jambi-anapestiä, nelipolvista trokeeta, allitteraatiota ja lopppusoinnullisia riimejä syntyi non-stoppina. Usein hyvinkin oivaltavia ja hauskoja, sisältäen kuitenkin intertekstuaalisia viittauksia taiteeseen. Hän oli poliittinen olemalla epäpoliittinen. Ajattoman ajankohtainen- Pilvee, Eesti.

En ole koskaan ollut mikään Juice-fani ( ei yhtään levyä etc. ), mutta täytyy arvostaa sanataituruutta. Se perustui intohimoiseen lukemiseen. Taitaa GettoMasalla ja  kumppaneilla olla jäänyt kirjat väliin?

Vierailija
113/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä, ehkä Juicen lahjakkuuden salaisuus.

Vierailija
114/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice väänti laulun asiasta kuin asiasta ja sointuvat riimit oli Juicen sormenjälki sanoituksessa. Tässä sanoja Juicen varhaisilta vuosilta:

Töita tein, töita tein, töita tein

Energialataukseni konepajalle mä vein

Siitä leivän sain itsellein, jee, ja saastui Rein

Minä viilailin, kiilailin, leikkailin, veikkailin

Niittailin, viitailin kintaalla vain

Minä porailin, torailin, lakkailin, makkailin

Jyrsin ja kyrsin vatsan täyttää sain...

Valssaajan konepajalla/Juice

Vierailija
115/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hyvä tekstinkirjoittaja ja sanoittaja , mutta erittäin hyvä sanankäyttäjä keskustellessa. Tietysti raskas kaveri , kun oli koko ajan sarkastinen ja nokkela

Vierailija
116/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti hyvä tekstinkirjoittaja ja sanoittaja , mutta erittäin hyvä sanankäyttäjä keskustellessa. Tietysti raskas kaveri , kun oli koko ajan sarkastinen ja nokkela

Sarkasmi on mielestäni Juicen sanoitusten suosion ydin. Osasi kertoa yhteiskunnan/ihmisen raadollisuudesta, niin ettei kenelläkään ollut syytä vetää ihan oikeasti niistä hernettä nenäänsä.

Kuten esim. nämä "mestariteokset".

Vierailija
117/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävä mukahauska setämies, jotenkin tulee Spede mieleen, täynnä ivaa muita kohtaan, mutta tuskinpa kesti itseensä kohdistuvaa huumoria. Sanoitukset alapäätasoa.

Vierailija
118/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on! olen kasvanut juicen musiikin ympäröimänä.

Vierailija
119/128 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice oli huippuälykäs. Kun katsoo hänen haastattelujaan, niin näkee hyvin miten skarppi hän on jopa sellaisessa paineenomaisessa ja äkillisessä tilanteessa. 

Vierailija
120/128 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä osaa itse etsiä ja lukea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi