Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kommentit (304)
OT mutta mikä ihmeen ”nirunarutoppi”.
Eikö riitä ”narutoppi” tai oikeammin ”naruolkaiminen toppi”.
Vierailija kirjoitti:
No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap
Vastaa nyt ap kun kysytään. Kohdistuiko kritisointi fyysisiin ominaisuuksiisi: iso nenä, lihavuus jne., VAI ulkoiseen olemukseesi eli likaisuus, asiaton pukeutuminen, lävistykset, ...? MIKÄ oli se asia johon puututtiin?
Vierailija kirjoitti:
Missä ollaan näin nipottajia? Meidän toimistossa ketään ei kiinnosta vaikka sulla olis 3 toppatakkia päällekäin.
Ilmeisesti sellaisessa, jossa käy asiakkaita? Tässähän AP:lle on annettu vaihtoehdot joko työskennellä asiakkaiden kanssa tai jatkaa samaan malliin pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Missä ollaan näin nipottajia? Meidän toimistossa ketään ei kiinnosta vaikka sulla olis 3 toppatakkia päällekäin.
Et taida työskennellä missään vähänkään järkevässä paikassa?
Ihan tuli aiheesta nuo huomautukset, ap. Luulisi oleva itsestään selviä asioita muutenkin.
Olen itse joutunut huomauttamaan alaiselle hampaiden pesusta ja likaisista vaatteista. Oli se minulle pomonakin noloa mainita, että ketsuppitahrat rinnuksilla ei ole OK tulla töihin. Kyseessä ei ollut mikään lounaalla sattunut sotku, vaan tällä alaisella oli sama saastainen paita päällä 3 päivää putkeen. Lopulta oli pakko sanoa, kun ei itse ilmeisesti nähnyt.
Ääh, että semmoinen provo.
Ap tassuttelisi aamutakissa, pipossa ja aamutossuissa asiakaspalvelutyössä ja ihmettelisi, kun "kaikki ovat häntä vastaan".
Jos tällainen puhuttelu oikeasti tapahtuisi, luottamusmies olisi paikalla mikäli työntekijä kuuluisi liittoon. Ei muuten. Eli shaissee tämä tarina. Työsuojeluvaltuutettu olisi ollut liittoon kuulumattoman kohdalla. Lisäksi tilanteessa, jossa pukeutuminen tai muu käytös herättäisi huolen työntekijän mielenterveydestä työntekijä laitettaisiin käymään työterveydessä.
Asiakaspalvelussa on syytä olla hiukset puhtaina ja muutenkin siistinä.
Työpaikallani on jouduttu eräälle ihmiselle sanomaan hirvittävästä hajusta. Pahaltahan se hänestä tuntui, mutta hän pystyi korjaamaan tilanteen. Kysymys oli siis peseytymisen ja vaatteiden vaihdon tiheydestä. Hajusta kärsivät asiakkaat ja työtoverit.
Ammattiliittoon kannattaa aina kuulua.. Jos työntekijää savustettaisiin ulos ja kohdeltaisiin asiattomasti, liitto voisi auttaa. Jos ei kuulu littoon tai oikeasti perseilee niin yksinpä siinä on.
Ei siis puuttunut kuin Pahkasika-Jurpon ropelilippis päästä...
Porvoon_ihmeet! kirjoitti:
Ääh, että semmoinen provo.
Ap tassuttelisi aamutakissa, pipossa ja aamutossuissa asiakaspalvelutyössä ja ihmettelisi, kun "kaikki ovat häntä vastaan".
Jos tällainen puhuttelu oikeasti tapahtuisi, luottamusmies olisi paikalla mikäli työntekijä kuuluisi liittoon. Ei muuten. Eli shaissee tämä tarina. Työsuojeluvaltuutettu olisi ollut liittoon kuulumattoman kohdalla. Lisäksi tilanteessa, jossa pukeutuminen tai muu käytös herättäisi huolen työntekijän mielenterveydestä työntekijä laitettaisiin käymään työterveydessä.
Asiakaspalvelussa on syytä olla hiukset puhtaina ja muutenkin siistinä.
Työpaikallani on jouduttu eräälle ihmiselle sanomaan hirvittävästä hajusta. Pahaltahan se hänestä tuntui, mutta hän pystyi korjaamaan tilanteen. Kysymys oli siis peseytymisen ja vaatteiden vaihdon tiheydestä. Hajusta kärsivät asiakkaat ja työtoverit.
Ammattiliittoon kannattaa aina kuulua.. Jos työntekijää savustettaisiin ulos ja kohdeltaisiin asiattomasti, liitto voisi auttaa. Jos ei kuulu littoon tai oikeasti perseilee niin yksinpä siinä on.
Että sellainen ay-änkyrä siellä :DDDDD
Minun työpaikoissa on huomautettu joillekin esim. napapaidan käytöstä (esimiesasemassa olevalle hlölle), villasukat jalassa oleskelusta (toimistossa) ja pahanhajuisesta hengityksestä. Kaikki oli mielestäni aiheellisia huomautuksia. Ihmetyttää miten jotkut keksivätkin.
Aloitus on selvä yrittäjäpuolen provokaatio arassa sisäpoliittisessa tilanteessamme. Miettikääs nyt vähän, kanssa-mammani :)
Asiakkaat valittaneet, joten ei ihme että työnantaja puuttui asiaan ennenkuin menettävät asiakkaat työntekijän huonon hygienian takia!
Ohjeet on selvät. Pukeudut ja laitat ulkoisen olemuksesi ohjeistuksen mukaiseksi. Ihan turha ottaa nokkiinsa. Jos asiakkaiden kanssa toimiessa edellytetään määrättyä pukeutumista niin sen mukaan toimitaan. Etkö ole katsellut kuinka työkaverisi pukeutuvat ja toiminut jo aiemmin näin?
Meidän firmassa on useamman kerran huomautettu työntekijälle, joka haisee aivan karmeasti hieltä. On annettu kyseiselle ihmiselle useammat työvaatteet, joita on kehoitettu vaihtamaan joka aamu suihkun jälkeen ja käyttämään deodoranttia. Mutta ei. Haisee, haisee ja haisee.
Tietää heti, jos kyseinen henkilö on kulkenut jossain; valtava hien löyhkä jäänyt vaan leijumaan. Kiva asiakkaille..
Minun kaveri on työterveyslääkäri ja hänen asiakkaansa ovat pääosin tehdastyöläisiä. Hän on täysin kyllästynyt käymään keskusteluja aikuisten ihmisten kanssa henkilökohtaisesta hygieniasta: tyypeille pitää selittää, että suihkussa pitää käydä, hampaat pestä ja vaatteet pestä ja vaihtaa. Minä olen töissä kansanvälisessä projektissa ja meillä on ulkomaisten työntekijöiden kanssa ongelma wc:n käytöstä: miehet kusee pitkin latioita ja sotkevat tahallaan. Jotenkin hankala uskoa, että teemme yhteistyötä kansainvälisen huippufirman kanssa, kun heidän työntekijöille pitää ensi opettaa vessaetikettiä.
Tää aloittaja ei taida olla ihan tosissaan liikkeellä. Tai jos on, niin sit käy jo sääliksi.
Työnantaja jouduin puuttumaan työntekijän pukeutumiseen, kun asiakkaat valittivat että nörtiltä näkyy "puoli persettä" ja naiset eivät siitä tykänneet. Ja toden totta niin näkyi.
Vanhalle viinalle tuoksahtanut henkilö lähetettiin kotiin heti aamusta
Ei kyllä tulis mieleenkään edustaa firmaa asiakkaiden edessä hiukset hapsottaen, nukkaisissa ja nuhruisissa vaatteissa... tai jossain päällystakissa ja aamutossuissa kuten ilmeisesti ap. Onhan se varmasti ikävä kuulla omasta ulkonäöstä kommenttia että ei näin, mutta kun on tuollaisessa työtehtävässä tai sellaiseen haluamassa niin pitää ymmärtää että on oltava siisti ja asiallinen pukeutuminen ja olemus. Painolla tai muulla fyysisellä ominaisuudella taas ei pitäisi olla väliä eikä siitä tule huomauttaa. Se, että ihminen haisee epämiellyttävälle voi olla myös syy huomauttaa asiakaspalvelu töissä. Eihän kukaan halua haisevan ihmisen kanssa työskennellä mielellään, niin ikävää kuin se onkin. Ihan normaalissa toimistotyössäkin on tietyt koodit minkä mukaan tulisi pukeutua, esim liian paljastavat ja rennot asut ei oikein nyt vaan sovi. Meikata ei kuitenkaan mielestäni pitäisi olla pakko, ellei se sama pakko ole sitten miehilläkin. Hajusteiden käytön kieltäminen voi olla perusteltua, mutta esim. dödöä on suositeltavaa käyttä jos on muuten hajuongelmia.
Se että palelet koko ajan ja haiset ammoniakille viittaisi mahdolliseen vakavaan alipainoon. Oletko anorektikko? Joka tapauksessa sinun pitäisi ratkaista ulkonäköön liittyvät ongelmasi (kuten lämpimät vaatteet) niin etteivät ne sodi työnantajan käsitystä vastaan siististä ulkomuodosta. Pukeudu vaikka kerroksiin niin että alla aluspaita (tai pari) ja päällä pitkähihainen siisti neule.