Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä varmaan silmiinpistävintä oli se tapa millä tuo asia nostettiin ylös. " Tai siirryt muihin tehtäviin...." Ensiksi voisi huomauttaa eikä heti alkaa uhkailemaan.Vai onko ap:lle huomautettu jo aiemmin? Tuntuu, että henkilöillä on jotain ap:ta vastaan ehkä muutenkin.
Minkä takia ihmiset eivät ikinä opi kirjoittamaan AP:TÄ?!?!
Minkä takia ihmisten pitää aina olla nussimassa pilkkua ja käyttää ISOJA KIRJAIMIA!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikoissa on huomautettu joillekin esim. napapaidan käytöstä (esimiesasemassa olevalle hlölle), villasukat jalassa oleskelusta (toimistossa) ja pahanhajuisesta hengityksestä. Kaikki oli mielestäni aiheellisia huomautuksia. Ihmetyttää miten jotkut keksivätkin.
Mä en kyllä ymmärrä, että mitä se ketään haittaa, jos jollain on villasukat toimistossa (jos siis ei ole asiakaspalvelua)? Itselläni on ollut, eikä kukaan siitä valittanut. Ihan samalla tavalla istuin koneen ääressä villasukissa kuin ilmankin, mutta jalat eivät hionneet talvikengissä.
Mulla on ollut töissä myös puhtaat, harjatut hiukset auki sekä koruja (vihkisormus ja korvikset joka päivä, joskus myös pieni kaula tai rannekoru). Aika paljon näitä musta näkee, enkä ymmärrä, miksi olisivat sopimattomia asiakaspalvelussa, kuten tuolla ekoilla sivuilla joku väitti (toki joillain aloilla korut hygieniariski, mutta jos nyt puhutaan jostain myynti/neuvonta jne. tyyppisestä hommasta).
Tosin meillä muutenkin keskitytään asiaan eikä työkaverin vaatetukseen... Jos haisee/on selvästi likainen, niin ymmärrän puuttumisen.
No jos se kaulakoru on vaikka pieni rippiristi ylösalaisin, niin ei se asiakaspalveluun sovellu niinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja jouduin puuttumaan työntekijän pukeutumiseen, kun asiakkaat valittivat että nörtiltä näkyy "puoli persettä" ja naiset eivät siitä tykänneet. Ja toden totta niin näkyi.
:D Anteeksi.
Kaveri etsi vuosia sitten itselleen miestä, koska hän halusi lapsia. Hän työskenteli tietotekniikan parissa ja tutustui nörtteihin. Ongelmaa oli, etteivät miehet osanneet käyttää silitysrautaa, joten he tulivat ruttuisissa vaatteissa töihin. Monilla housujen lahkeet loppuivat pohkeiden puoliväliin. Peseytyminenkin oli osalle haasteellista tai parturissa käyminen. Esimiehet joutuivat puuttumaan asiaan.
Hän etsi hoikkaa miestä, mutta päätyi tuhtiin ja mukavaan mieheen, joka osasi sekä peseytyä että pukeutua ja jopa silittää vaatteensa.
Taidat olla aika nuori, kun niin otit itseesi ohjeistuksesta. Siistit hiukset ja hillitty meikki kuuluvat asiaa. Lävistykset naamataulussa antavat erittäin negatiivisen kuvan työntekijästä ja samalla työpaikasta, jos siellä sellainen näytetään hyväksyttävän. Elintarvikkeiden kanssa työskentelevän ei sovi käyttää lävistyksiä hygieniasyistä. Monet nuoret rehevärintaiset naiset käyttävät mielellään hyvin antavia kaula-aukkoja, mikä sekin on mautonta. Ei asiakasta kiinnosta - ei ainakaan pitäisi - asiakaspalvelijan vellovat rinnat ja tissivako. Roiskeläppähame on myös asiaton, samoin muuten pelkät legginssit ilman hametta. Ja vielä; siistit kädet ja lyhyehköt tai lyhyet kynnet (hygienia). Säröille mennyt kynsilakka ei ole hyvää mainosta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä varmaan silmiinpistävintä oli se tapa millä tuo asia nostettiin ylös. " Tai siirryt muihin tehtäviin...." Ensiksi voisi huomauttaa eikä heti alkaa uhkailemaan.Vai onko ap:lle huomautettu jo aiemmin? Tuntuu, että henkilöillä on jotain ap:ta vastaan ehkä muutenkin.
Ihan oikeasti, siinä vaiheessa kun kutsutaan sekä työntekijöiden että HR:n edustaja paikalle, asiasta on jo huomautettu. Ja nämähän kutsutaan siksi, että ko. huomautukselle (tai varoitukselle) on todistajia - ei huvikseen. Tämä on myös työntekijän etu. Tietenkin jotkut pässit ei usko tuotakaan, vaan pitää ihan oikeasti antaa kirjallinen varoitus.
M(in)un ulkonäöstä tai ulkonäöstäni oikein ilmaistu. Nyt ap:n epäsiisteys näkyy myös kirjallisessa muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap
Oletko tatuoitu, lävistetty..tukkasi kirkkaanpunainen kananperse?
Tatuoinnit ja lävistykset eivät ole syy huomauttelulle tai irtisanomiselle.
Tietyissä töissä lävistyskorut pyydetään poistamaan turvallisuussyistä. Ikävää, jos trukki roikkuu nenästä tai korvasta.
Itse olen töissä hautausmaalla ja meillä on jouduttu huomauttamaan kerran bikinien käytöstä työtä tehdessä - uskomatonta mutta totta. Kyseessä oli vielä pitkälti yli kaksikymppinen nainen. Shortsit ja topit ovat kyllä ihan sallittuja kuumana päivänä meilläkin, mutta bikinit hautausmaalla...
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en voisi kuvitella ikinä tekeväni esim. asiakaskontaktointia johdon konsultoinnissa tai vastaavissa työpaikoissa. Minua haittaisi liikaa se, että joudun pukeutumaan jakkupukuihin tms. eikä normaali arkityylini sopisi työhön. Harmi sinänsä, koska muuten olisin työssä varmasti oikein hyvä, mm. puhelinkontaktoinnissa ja asiakaspalvelu- ja myyntityössä lelukaupassa olin erittäin hyvä.
"Pärjäsin hyvin puhelinmyynnissä ja lelukaupan tiskillä, mutta en voi alkaa hyväpalkkaiseen konsulttityöhön, koska en tykkää jakkupuvuista. Muuten olisin tosi pätevä."
Työpaikan kaikki työt ovat työnantajan töitä. Työnantaja määrää miten ja minkä näköisenä niitä töitä tehdään. Turha siitä parkua, tee niinkuin sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työpaikalla on ihmisiä laidasta laitaan, on tummia, vaaleita ja kaikkea siltä väliltä, punahiuksisia, vaaleahiuksisia, shokkivärjättyjä ja kaikkea muuta. On hoikkaa ja isokokoista, normaalikokoista ja eripituisia. Lävistyksiä ja tatuointeja on joillain. Silti työpaikallamme jokainen on melko hyvin omaksunut siistin pukeutumistyylin. Edes viime kesän helteet eivät olleet "oikeutus" naisille käyttää puolipakarasortseja ja narutoppeja ja miehille kulkea hihattomassa paidassa. Yrityksessämme käy paljon Aasialaisia vieraita, jotka saapuvat säällä kuin säällä puku päällä ja antaisi kyllä hieman oudon kuvan, jos työpaikalla hilluisimme puolialasti tai likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa.
Siisti pukeutuminen ei suinkaan tarkoita hirveää panostamista ja pönöttämistä. Riittää, että vaatteet peittävät enemmän kuin paljastavat, ovat ehjät ja ovat oikeaa kokoa. Ei luulisi olevan ihmiselle liian vaikeaa toteuttaa.
Uskon, että asiaton pukeutuminen järkyttäisi aasialaisia vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en voisi kuvitella ikinä tekeväni esim. asiakaskontaktointia johdon konsultoinnissa tai vastaavissa työpaikoissa. Minua haittaisi liikaa se, että joudun pukeutumaan jakkupukuihin tms. eikä normaali arkityylini sopisi työhön. Harmi sinänsä, koska muuten olisin työssä varmasti oikein hyvä, mm. puhelinkontaktoinnissa ja asiakaspalvelu- ja myyntityössä lelukaupassa olin erittäin hyvä.
"Pärjäsin hyvin puhelinmyynnissä ja lelukaupan tiskillä, mutta en voi alkaa hyväpalkkaiseen konsulttityöhön, koska en tykkää jakkupuvuista. Muuten olisin tosi pätevä."
Konsultteja on hyvin erilaisia ja hyvin erilaisissa tehtävissä.
ohis, mm. sijoitusyhtiötausta
Tuttavalleni oli sanonut esimies töissä että hänen pitäisi käydä useammin suihkussa. Siis yritetty kauniisti sanoa siitä että hän haisee. Tuttavani oli pahastunut mutta kukapa nyt ei pahastuisi jos joku moittisi hygieniasta. Hän muutti pesutapojaan sen jälkeen ja asia oli sillä selvä.
Mutta luulen ettei se sanojallekaan ole ihan helppoa, että miten sen nyt sanansa muotoilisi... että olet haisuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se kotitakki-juttu on ihan skeidaa. Näin kirpparilla ihanan vaatteen, 3/4-pituinen, vaaleensininen kevytuntuvatakki tms. Tykkään pitää takkia päällä koska palelen koko ajan ja mulle tulee muuten vähän epävarma olo et voin vilustua. Sitten en pysty tekeen töitä. Niin siksi oon ollut töissä takki päällä.
Mä en muuten ymmärrä mitä hyötyä jostain liitosta on?
Ap
Jos et ymmärrä, mikä pitkän untuvatakin pitämisessä sisällä on outoa, niin todellakin parempi, että et työskentele asiakkaiden kanssa. Saati se, että mietit koko ajan "saattavasi vilustua" etkä siksi pysty töihin.
Anna kun arvaan, sulle on aiemminkin huomatettu aiheesta ilman HR:ää ja työntekijöiden edustajaa?
P.S. Oliko sulla joskus aiemmin leopardi tuubitopissa?
Pitää olla iso tuubitoppi, jos siihen voi tunkea leopardin.
ohis
Meillä on töissä tällainen toppatakki-hiihtelijä. Näyttää aina siltä kuin olisi noussut suoraan sängystä töihin, tukka on takussa ja tepsuttelee avojaloin tai villasukissa pitkin toimistoa. Ei puhu kenellekään mitään, mutta on niin oudon oloinen, että en halua olla erityisemmin tekemisissä. Asiakkaiden kanssa ei onneksi olla suoraan tekemisissä.
Meillä ei ole pukukoodia ja on aika rentoa, mutta minusta voi olla sen verran kohtelias kollegoille, että on perussiisti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle annettiin siellä kokouksessa paperi, jossa oli listattu asioita joita pitäisi tehdä. Tai ei pitäisi. Kuten: ei ulko- eikä päällysvaatteita (toppatakki, pipo) sisätiloissa; vaatteiden on oltava puhtaat, rypyttömät, ehjät ja hajuttomat; ei outoja asukokonaisuuksia tai työympäristöön sopimattovia vaatteita (aamutossut, kotitakki); päivittäisestä henkilökohtaisesta hygieniasta tulee huolehtia; jokainen työntekijä päättää omasta hiustyylistään, hiukset eivät kuitenkaan saa olla likaiset, hoitamattomat ja oudosti leikellyt; ulkonäkö ja olemus eivät saa herättää kummastusta ja huolta työntekijän mielenterveydestä.
Aika kovaa tekstiä vai mitä?
Sitten vielä lueteltiin erikseen kaikkea mitä oon muka tehnyt väärin. Pahin oli se voimakas, pistävä ammoniakin haju neukkarissa. Olin kyllä ihan puulla päähän lyöty. Mulla on ongelmia aineenvaihdunnan kanssa, mutta c’mon!!!
Ap
Eli käskivät tulla töihin alusvaatteissa?
Aiheesta kyllä huomauttivat.
Vierailija kirjoitti:
Vanhalle viinalle tuoksahtanut henkilö lähetettiin kotiin heti aamusta
Minä työntekijä jouduin kerran kuskaamaan pomon kotiin kun oksenteli myylän lattialle krapulassa. Että näinkin.
Aloittajalle, siisteys lisää myyntiä ja viihtyvyyttä, kyllä se on tärkeää. Miten asiakas tietää että olet myyjä, jos sinulla on toppatakki päällä!?
Olin nuorempana töissä lentokentällä, siellä oli myös todella tarkkaa. Tiedän useamman kollegan jolle huomautettiin milloin mistäkin; ei saanut olla riemunkirjavia luomivärejä tai kynsilakkaa, ei vahvoja kajaaleja tai muutenkaan "yökerhomeikkiä", pitkät hiukset piti olla kiinni, aina sukkahousut hameen kanssa yms.. Tosin suurin osa noista rikkoi pukukoodia tietoisesti.
Kahdeksankymmentäluvun alussa me työkaverit olimme todella närkästyneitä, kun kuulimme yhden autoliikkeemme naismyyjän, (työskenneltiin aina vuorollamme tiskillä), saaneen haukut itse pääpomolta. !!??
😨
Ihan vaan, koska oli tapansa mukaan sattunut tupakoimaan siinä asiakasta palvellessaan.
Nyt tuo tuntuu itsestäänselvältä, mutta silloin se oli lähes lakon paikka. 😬
Jos haluat vetää mutkat suoriksi ja olla ymmärtämättä pointtia, tee sitten niin. Se ei kuitenkaan ollut viestini sanoma.