Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!

Vierailija
17.10.2018 |

”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”

Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?

Kommentit (304)

Vierailija
21/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialliseltahan tuo kuulostaa. Ja palaveri on pidetty kaikkien ohjesäännösten mukaisesti.

Vierailija
22/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutyössä pitää olla siistin näköinen. Ei homssu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa palaverissa on ollut HR ja muut tahot paikalla, joten ihan asiasta on huomautettu. Kyllä ihmisen saa yrityksestä ulos muilla keinoin kuin ulkonäköön puuttumalla, kertoo paljon kyllä kommariasenteesta edes epäillä ensisijaisesti ulossavustamista tai kehottaa yhteydenottoa luottamusmieheen. Luottamusmies ei mitään edes asialle voi, koska tuo on AP:n pakko korjata. Työnatnajalla on täysi oikeus vaatia siistiä ja huoliteltua olemusta työntekijöiltään. Ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, että joillekin tästä tulee huomauttaa. En itsekään voi mennä töihin minkä näköisenä tahansa. 

Vierailija
24/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää painostako - ehkä Ap ei halua ottaa koko keissiä esille, koska pelkää jonkun tunnistavan - haluaa vaan kuulla, mitä täällä hänelle sanotaan.

Olisihan se aika kiusallista, jos työtoverit saisivat tuollaisesta nuhtelusta vihiä, voisi siinä alkaa tulemaan jtkn työpaikkakiusaamista ym, jollei jo olekin.

Vierailija
25/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vähän että haluavat savustaa sinua ulos. Tuo on mielestäni laitonta kiusaamista jo.

On täysin asiallista sanoa asiakaspalvelutyössä olevalle työntekijälle, että täytyy näyttää siistiltä, eikä homssuiselta.

Vierailija
26/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja huomautti työetiikasta, eikä ulkonäöstä.

Vierailija
27/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamusmieheen yhteys, jos kuulut liittoon.

Syystä että? Asiakaspalvelutyössä kuuluu näyttää siistiltä.

Vierailija
28/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tykkää olla siisti ja huoliteltu, asiakaspalvelutyö ei oo sun juttu.

Vierailija
29/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työnantajani (vastaanottokeskus) huomautti kollegani "rikkinäisistä farkuista." Totesi vain että voisi sitä pukeutua ehjiin. Eli lähinnä että olisi siistin näköinen olemus. Tuo kollega oli tuolloin 3-kympin nurkilla oleva mieshenkilö.

Tasapuolisuuden nimissä hän huomattu kerran kesäaikaan naistyöntekijälle, että olisi asiallista pukeutua peittävämmin. Nuorella naisella kun oli narutoppi yllään. Ja työskentelimme muista kulttuureista tulevien ihmisten kanssa.

Tuo pomo oli itse kohta eläkkeelle jäävä naishenkilö, eli selvästi eri sukupolven ihminen myös ajattelussaan, mutta kyllä joka työpaikalla on annettu yleistä ohjeistusta sopivaan pukeutumiseen ja hajusteiden käyttöön, eli ei voimakkaita hajuja. Joukossamme voi olla hajusteallergisia.

Jos saa huomautuksen ulkonäöstä, kannattaa oikeasti miettiä mikä onkaan talon tapa ja oliko huomautus aiheellinen. Suoraan "ulkonäölle" emme voi mitään jos se koskee fyysistä rakennetta, mutta ulkoasulle voi jotain tehdä.

Vierailija
30/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en voisi kuvitella ikinä tekeväni esim. asiakaskontaktointia johdon konsultoinnissa tai vastaavissa työpaikoissa. Minua haittaisi liikaa se, että joudun pukeutumaan jakkupukuihin tms. eikä normaali arkityylini sopisi työhön. Harmi sinänsä, koska muuten olisin työssä varmasti oikein hyvä, mm. puhelinkontaktoinnissa ja asiakaspalvelu- ja myyntityössä lelukaupassa olin erittäin hyvä.

Vierailija
31/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamusmieheen yhteys, jos kuulut liittoon.

henkilökunnan edustaja = luottamusmies?

Vierailija
32/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että työnantajan on mukava ottaa tuollaista itsestään selvää asiaa esille? Pakko se on puuttua, joko teet niin tai lähdet, simple as that.

Vierailija
33/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia kieltä työelämä piireissä. Ja ihan tavallista, että sulle kerrotaan mitä teet väärin. Ethän muuten osaa parantaa. Jos et kestä, jää työttömäksi loiseksi.

Vierailija
34/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että tuntui ikävältä, arka paikka helposti tuollainen. Ei siitä varmaan ole kovin helppo huomauttaakaan, itseä ainakin esimiehenä ahdistaisi jos joutuisin jonkun ulkonäköön puuttumaan, onneksi ei ole tarvinnut. Tietysti en tiedä tässä tapauksessa, että muotoiltiinko asia ihan parhaalla mahdollisella tavalla, joskus siinä on toki toivomisen varaa ja mielipahaa syntyisi vähemmän, jos työnantaja esittäisi asian toisin. Mutta se nyt kuitenkin on ymmärrettävä tosiasia, että tietyissä työpaikoissa täytyy täyttää tietynlaiset ulkonäköön liittyvät kriteerit. Teillä varmaan on annettu ohjeet siitä minkä tyyppinen pukeutuminen, laittautuminen jne on ok - oletko noudattanut niitä? Jos et, huomauttamiselle oli aihetta. Ja olivatko esimerkit juurikin niihin ohjeistuksiin liittyviä juttuja? Jos kyllä, asia fine. Esimerkiksi tietynlainen pukeutuminen tai siisteys on sellaisia asioita, joita voidaan ulkonäöltä vaatia ja niistä voi huomauttaa, jos työntekijä ei noudata ohjeita. Tietysti sitten jos esimerkit ovat olleet luokkaa "sulla on liian iso ja ruma nenä" tai "oletpas lihonut" niin se on asiatonta ja väärin, mutta ilmeisesti sellaisesta ei nyt ollut kyse.

Vierailija
35/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi perinteiset bisnes-pukeutumisen säännötkin vähitellen väljentyvät. It-ala näyttää mallia, muut seuraavat perässä. Kun "kovan rahan" ammateissakin saa pukeutua rennommin tai toisaalta persoonallisesti, uskon, että muutos leviää myös muualle. Kaikkein konservatiivisimmat, kuten finanssi-, juristiikan tai vakuutusala varmaan viimeisimpinä. Mitä töitä teet AP?

Vierailija
36/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ap, mitä he tarkkaan ottaen sanoivat.

Minulle jos hyomautettaisiin epäsiisteydestä ja rähjäisestä ulkonäöstä, olisin kiitollinen saamastani palautteesta ja yrittäisin parantaa sitä. Toki se aika noloa olis, mutta hyvä vaan että joku aukasis silmäni.

Vierailija
37/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät he olleet sinua vastaan vaan halusivat kertoa, millaisessa työpaikassa olet.

Meillä oli kesätyöntekijä, joka käytti revittyjä farkkushortseja ja nirunarutoppia. Kyllä, nätti ja nuori nainen ja oli mitä näyttää, mutta seuraavana päivänä hänellä oli sitten jo pitkät housut ja t-paita.

Kyseessä rautakauppa.

luulen että nirunarut olisivat LISÄNNEET myyntiä.

Vierailija
38/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisipa useampi työnantaja etenkin asiakkaiden kanssa töitä tekeville, että suihkussa voi käydä, vaatteita pestä, hampaat pestä, jne.

Vierailija
39/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ostanut keittiötyöhön 90 luvulla OMISTA rahoista mustat terveyskengät.

Johto ilmoitti että niiden kuuluu olla VALKOISET.

Taas ostamaan...OMILLA rahoilla.

Olin ollut pitkään työttömänä..ja olin nuori nätti ja koulutettu

EN ITKENYT

Vierailija
40/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naamasi täynnä renkaita?

Oletko tatuoinut käsivarret täyteen?

Mikset vastaa?