Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kommentit (304)
Ihan tyypillistä, että elämän kalluille joutuu työnantaja opettamaan asioita, joita ei kotona opetettu.
No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap
Vierailija kirjoitti:
No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap
Oletko tatuoitu, lävistetty..tukkasi kirkkaanpunainen kananperse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tatuoitu, lävistetty..tukkasi kirkkaanpunainen kananperse?
Tatuoinnit ja lävistykset eivät ole syy huomauttelulle tai irtisanomiselle.
Et kyllä vastannut sinulle esitettyihin kysymyksiin. Vaikea kommentoida kun et yhtään sano mistä oli kysymys. Se että joku on sinusta "sinua vastaan" ei kerro mitään.
Mullekin tuli kerran eräs työpaikan johtohenkilö valittamaan sandaaleista. Oli siis sellainen maalaispitäjän torilla tapahtuva kesätilaisuus, jossa tehtävänäni oli nostella sellaisen heittopelin renkaat ja antaa ne takaisin lapsille/aikuisille pelaajille. Laitoin ylleni farkut, ruskeat siistit sandaalit sekä firman pikeepaidan. Mä olin nuori, hoikka ja tosi kaunis, pitkähiuksinen blondi. Eli ei kyllä ulkonäössä ollut mitään valittamista. Mutta mulla olisi kuulemma pitänyt olla sukat sandaalien kanssa. Voiko juntimpaa pyyntöä olla!
Meillä työpaikalla on ihmisiä laidasta laitaan, on tummia, vaaleita ja kaikkea siltä väliltä, punahiuksisia, vaaleahiuksisia, shokkivärjättyjä ja kaikkea muuta. On hoikkaa ja isokokoista, normaalikokoista ja eripituisia. Lävistyksiä ja tatuointeja on joillain. Silti työpaikallamme jokainen on melko hyvin omaksunut siistin pukeutumistyylin. Edes viime kesän helteet eivät olleet "oikeutus" naisille käyttää puolipakarasortseja ja narutoppeja ja miehille kulkea hihattomassa paidassa. Yrityksessämme käy paljon Aasialaisia vieraita, jotka saapuvat säällä kuin säällä puku päällä ja antaisi kyllä hieman oudon kuvan, jos työpaikalla hilluisimme puolialasti tai likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa.
Siisti pukeutuminen ei suinkaan tarkoita hirveää panostamista ja pönöttämistä. Riittää, että vaatteet peittävät enemmän kuin paljastavat, ovat ehjät ja ovat oikeaa kokoa. Ei luulisi olevan ihmiselle liian vaikeaa toteuttaa.
Työntekijä edustaa työnantajaansa ja firmaa. Ei ole kohtuutonta vaatia, että työntekijä esiintyy siistinä ja asiallisesti pukeutuneena ko. tehtävässä.
Mulle annettiin siellä kokouksessa paperi, jossa oli listattu asioita joita pitäisi tehdä. Tai ei pitäisi. Kuten: ei ulko- eikä päällysvaatteita (toppatakki, pipo) sisätiloissa; vaatteiden on oltava puhtaat, rypyttömät, ehjät ja hajuttomat; ei outoja asukokonaisuuksia tai työympäristöön sopimattovia vaatteita (aamutossut, kotitakki); päivittäisestä henkilökohtaisesta hygieniasta tulee huolehtia; jokainen työntekijä päättää omasta hiustyylistään, hiukset eivät kuitenkaan saa olla likaiset, hoitamattomat ja oudosti leikellyt; ulkonäkö ja olemus eivät saa herättää kummastusta ja huolta työntekijän mielenterveydestä.
Aika kovaa tekstiä vai mitä?
Sitten vielä lueteltiin erikseen kaikkea mitä oon muka tehnyt väärin. Pahin oli se voimakas, pistävä ammoniakin haju neukkarissa. Olin kyllä ihan puulla päähän lyöty. Mulla on ongelmia aineenvaihdunnan kanssa, mutta c’mon!!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle annettiin siellä kokouksessa paperi, jossa oli listattu asioita joita pitäisi tehdä. Tai ei pitäisi. Kuten: ei ulko- eikä päällysvaatteita (toppatakki, pipo) sisätiloissa; vaatteiden on oltava puhtaat, rypyttömät, ehjät ja hajuttomat; ei outoja asukokonaisuuksia tai työympäristöön sopimattovia vaatteita (aamutossut, kotitakki); päivittäisestä henkilökohtaisesta hygieniasta tulee huolehtia; jokainen työntekijä päättää omasta hiustyylistään, hiukset eivät kuitenkaan saa olla likaiset, hoitamattomat ja oudosti leikellyt; ulkonäkö ja olemus eivät saa herättää kummastusta ja huolta työntekijän mielenterveydestä.
Sitten vielä lueteltiin erikseen kaikkea mitä oon muka tehnyt väärin. Pahin oli se voimakas, pistävä ammoniakin haju neukkarissa. Olin kyllä ihan puulla päähän lyöty. Mulla on ongelmia aineenvaihdunnan kanssa, mutta c’mon!!!
Ap
Aikamoista nipottamista.
Ja se kotitakki-juttu on ihan skeidaa. Näin kirpparilla ihanan vaatteen, 3/4-pituinen, vaaleensininen kevytuntuvatakki tms. Tykkään pitää takkia päällä koska palelen koko ajan ja mulle tulee muuten vähän epävarma olo et voin vilustua. Sitten en pysty tekeen töitä. Niin siksi oon ollut töissä takki päällä.
Mä en muuten ymmärrä mitä hyötyä jostain liitosta on?
Ap
No oletko ollut töissä likaisena aamutakki/toppatakki päällä ja aamutossut jalassa? Kyllä työnantajalla on oikeus tuollaisesta huomauttaa. Älä unohda, että työssäsi asiakkaiden keskellä edustat firmaa. Käy suihkussa ja pese vaatteesi.
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmieheen yhteys, jos kuulut liittoon.
Just tällaiset änkyrät pitäis viedä sinne Venäjälle kyydillä.
Paikalla oli myös henkilökunnan edustaja. Mitä arvelet sen tarkoittavan?
Vierailija kirjoitti:
Ja se kotitakki-juttu on ihan skeidaa. Näin kirpparilla ihanan vaatteen, 3/4-pituinen, vaaleensininen kevytuntuvatakki tms. Tykkään pitää takkia päällä koska palelen koko ajan ja mulle tulee muuten vähän epävarma olo et voin vilustua. Sitten en pysty tekeen töitä. Niin siksi oon ollut töissä takki päällä.
Ap
Työpaikka porvoossa, niin niin.
Meillä oli työntekijä, joka pukeutui, miten huvitti. Jaloissa legginsejä ja jopa pitkiltä alushousuilta näyttäviä housuja. Värit vaatetuksissa laidasta laitaan, välillä jopa rikkinäisiä/reikäisiä housuja.
Ja firman puolesta sai työvaatteet, joita muut kyllä käyttivät mukisematta ja tätä myös vaadittiin, siis työvaatteiden käyttämistä. Mutta kun toinen vain halusi olla vähän erikoinen..
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos et ymmärrä, mikä pitkän untuvatakin pitämisessä sisällä on outoa, niin todellakin parempi, että et työskentele asiakkaiden kanssa. Saati se, että mietit koko ajan "saattavasi vilustua" etkä siksi pysty töihin.
Anna kun arvaan, sulle on aiemminkin huomatettu aiheesta ilman HR:ää ja työntekijöiden edustajaa?
P.S. Oliko sulla joskus aiemmin leopardi tuubitopissa?
Missä ollaan näin nipottajia? Meidän toimistossa ketään ei kiinnosta vaikka sulla olis 3 toppatakkia päällekäin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei ihme että huomauttivat. Syytäkin on näköjään ollut.
Onneksi? Ei siinä nyt varsinaisesti mitään positiivista ole että kaikki perinteiset mallit, oli sitten kyse bisnespukeutumisesta tai muusta, romutetaan. Masentavan näköistä kun miehet tulevat vastaan "rennon tyylikäs"-hirvityksissään, eli puku ilman kravattia (kun mieslapsia "ahdistaa") tai tennarit jalassa. Naisten pukeutuminen ei toki niin tarkkaan säädeltyä, mutta toki siisti pitää olla. Kun olet pukeutunut särmästi, se vaikuttaa myös omaan fiilikseen ja näkyy myös ulospäin asiantuntevuutena.