Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!

Vierailija
17.10.2018 |

”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”

Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?

Kommentit (304)

Vierailija
81/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin siellä kokouksessa paperi, jossa oli listattu asioita joita pitäisi tehdä. Tai ei pitäisi. Kuten: ei ulko- eikä päällysvaatteita (toppatakki, pipo) sisätiloissa; vaatteiden on oltava puhtaat, rypyttömät, ehjät ja hajuttomat; ei outoja asukokonaisuuksia tai työympäristöön sopimattovia vaatteita (aamutossut, kotitakki); päivittäisestä henkilökohtaisesta hygieniasta tulee huolehtia; jokainen työntekijä päättää omasta hiustyylistään, hiukset eivät kuitenkaan saa olla likaiset, hoitamattomat ja oudosti leikellyt; ulkonäkö ja olemus eivät saa herättää kummastusta ja huolta työntekijän mielenterveydestä.

Aika kovaa tekstiä vai mitä?

Sitten vielä lueteltiin erikseen kaikkea mitä oon muka tehnyt väärin. Pahin oli se voimakas, pistävä ammoniakin haju neukkarissa. Olin kyllä ihan puulla päähän lyöty. Mulla on ongelmia aineenvaihdunnan kanssa, mutta c’mon!!!

Ap

Arvasin, että kyseessä on provo, kun aloitus oli niin ympäripyöreä eikä kysymyksiin kuulunut vastauksia. Mutta totta toinen puoli, ap:lle on varmaan joskus huomautettu urean tuoksusta.

Vierailija
82/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt ihmeessä lääkäriin, jos palelet ja haiset ammoniakille. Ei sulla kaikki kunnossa ole silloin.

Meillä on talvella varsinkin yli 15 asteen pakkasella aika kylmä konttorissa (1800-luvun kivitalo), mutta ei kukaan istu toppatakki päällä. Siisti villatakki tai shaali on ihan sallittu sisävaate.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja jouduin puuttumaan työntekijän pukeutumiseen,  kun asiakkaat valittivat että nörtiltä näkyy "puoli persettä"  ja naiset eivät siitä tykänneet.   Ja  toden totta niin näkyi.

Meillä oli joku it-tukihenkilö tekemässä it-juttuja, lihava hienhajuinen mies, joka oli pukeutunut reikäisiin collegehousuihin ja hikiläikkäiseen kulahtaneeseen t-paitaan, joka ei peittänyt housunvyötärön yli vyöryvää vatsaa. Hoiti kyllä työnsä, mutta toivottavasti ei usein työskentele asiakaspinnassa!

Vierailija
84/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhalle viinalle tuoksahtanut henkilö lähetettiin kotiin heti aamusta

Tuokin on tuttua, kalliita kalusteita yrityksille asiakaskäynneillä myyvä mies, joka löyhkäsi kuin juoppo. Pomo oli tyrmistynyt.

Vierailija
85/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuli aiheesta nuo huomautukset, ap. Luulisi oleva itsestään selviä asioita muutenkin.

Voi kuule kun tietäisit... Terv. lastensuojelun perhetyöntekijä

Vierailija
86/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ap:n saamassa listassa ole mitään muuta huomauttamista kuin "outojen" vaatteiden tai hiustyylien kielto. Outous on subjektiivista ja kukaan tuskin itse ajattelee pukeutuvansa oudosti, joten kyseinen ohjeistus ei anna tarvittavaa informaatiota toiminnan korjaamiseen. Listan muut kohdat kuitenkin ovat yksiselitteisiä ja helposti toteutettavissa, joten jos ne asiat laittaa kuntoon, tuskimpa tarvitsee enää "outoudesta" lähteä vääntämään.

Vierailija
87/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa on useamman kerran huomautettu työntekijälle, joka haisee aivan karmeasti hieltä. On annettu kyseiselle ihmiselle useammat työvaatteet, joita on kehoitettu vaihtamaan joka aamu suihkun jälkeen ja käyttämään deodoranttia. Mutta ei. Haisee, haisee ja haisee.

Tietää heti, jos kyseinen henkilö on kulkenut jossain; valtava hien löyhkä jäänyt vaan leijumaan. Kiva asiakkaille..

Meillä oli sama, mutta kun deodorantti mainittiin, haisuli sanoi heti ettei häntä voida vaatia laittamaan mitään myrkkyjä iholleen. Pomo käski käyttää jotain myrkytöntä vaihtoehtoa tai ainakin peseytyä tarpeeksi ja vaihtaa paitaa. Ikävä kyllä se tarkoitti sitten jatkuvia pesu- ja paidanvaihtotaukoja, eikä työnteosta tahtonut tulla mitään. Ja tietenkin haisuli myös jatkuvasti marmatti, ettei puhdas hiki haise, vaikka työkavereitten ja asiakkaiden palaute hänen puhtaasta hiestään kertoi kyllä ihan jotain muuta...

Vierailija
88/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveri on työterveyslääkäri ja hänen asiakkaansa ovat pääosin tehdastyöläisiä. Hän on täysin kyllästynyt käymään keskusteluja aikuisten ihmisten kanssa henkilökohtaisesta hygieniasta: tyypeille pitää selittää, että suihkussa pitää käydä, hampaat pestä ja vaatteet pestä ja vaihtaa. Minä olen töissä kansanvälisessä projektissa ja meillä on ulkomaisten työntekijöiden kanssa ongelma wc:n käytöstä: miehet kusee pitkin latioita ja sotkevat tahallaan. Jotenkin hankala uskoa, että teemme yhteistyötä kansainvälisen huippufirman kanssa, kun heidän työntekijöille pitää ensi opettaa vessaetikettiä.

tämä ei ole mitenkään tavatonta suomalaisessa konttorissakaan...meillä unisex-vessat, piti vessoihin laittaa laput, ja erikseen vielä intrassa muistuttaa, että jätä wc siistiksi ja sivistyneet ihmiset käyttävät vessaharjaa. Oi kun kaipaan naistenvessoja.

Vierailija
89/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmaan silmiinpistävintä oli se tapa millä tuo asia nostettiin ylös. " Tai siirryt muihin tehtäviin...." Ensiksi voisi huomauttaa eikä heti alkaa uhkailemaan.Vai onko ap:lle huomautettu jo aiemmin? Tuntuu, että henkilöillä on jotain ap:ta vastaan ehkä muutenkin.

Vierailija
90/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveri on työterveyslääkäri ja hänen asiakkaansa ovat pääosin tehdastyöläisiä. Hän on täysin kyllästynyt käymään keskusteluja aikuisten ihmisten kanssa henkilökohtaisesta hygieniasta: tyypeille pitää selittää, että suihkussa pitää käydä, hampaat pestä ja vaatteet pestä ja vaihtaa. Minä olen töissä kansanvälisessä projektissa ja meillä on ulkomaisten työntekijöiden kanssa ongelma wc:n käytöstä: miehet kusee pitkin latioita ja sotkevat tahallaan. Jotenkin hankala uskoa, että teemme yhteistyötä kansainvälisen huippufirman kanssa, kun heidän työntekijöille pitää ensi opettaa vessaetikettiä.

Tämä trollikirjoitus saanut yli 20 yläpeukkua? 

Vierailija
91/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämä ei ole mitenkään tavatonta suomalaisessa konttorissakaan...meillä unisex-vessat, piti vessoihin laittaa laput, ja erikseen vielä intrassa muistuttaa, että jätä wc siistiksi ja sivistyneet ihmiset käyttävät vessaharjaa. Oi kun kaipaan naistenvessoja.

Meillä on siis miesten ja naisten vessat erikseen. Suomalaiset miehet noudattavat jakoa, mutta ulkomaiset miehet käyttävät myös naisten vessaa ja sotkevat siellä. T: numero 76

Vierailija
92/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa minun kirjoitusta epäiltiin trolliksi. Totta tämä kuitenkin on. Mikä tekee siitä epäuskottavan?

Vierailija
93/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi perinteiset bisnes-pukeutumisen säännötkin vähitellen väljentyvät. It-ala näyttää mallia, muut seuraavat perässä. Kun "kovan rahan" ammateissakin saa pukeutua rennommin tai toisaalta persoonallisesti, uskon, että muutos leviää myös muualle. Kaikkein konservatiivisimmat, kuten finanssi-, juristiikan tai vakuutusala varmaan viimeisimpinä. Mitä töitä teet AP?

Onneksi? Ei siinä nyt varsinaisesti mitään positiivista ole että kaikki perinteiset mallit, oli sitten kyse bisnespukeutumisesta tai muusta, romutetaan. Masentavan näköistä kun miehet tulevat vastaan "rennon tyylikäs"-hirvityksissään, eli puku ilman kravattia (kun mieslapsia "ahdistaa") tai tennarit jalassa. Naisten pukeutuminen ei toki niin tarkkaan säädeltyä, mutta toki siisti pitää olla. Kun olet pukeutunut särmästi, se vaikuttaa myös omaan fiilikseen ja näkyy myös ulospäin asiantuntevuutena.

Jaa että business-maailmassa asiantuntevuus lähtee ulkonäöstä? Tää selittääkin paljon...

Vierailija
94/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he olleet sinua vastaan vaan halusivat kertoa, millaisessa työpaikassa olet.

Meillä oli kesätyöntekijä, joka käytti revittyjä farkkushortseja ja nirunarutoppia. Kyllä, nätti ja nuori nainen ja oli mitä näyttää, mutta seuraavana päivänä hänellä oli sitten jo pitkät housut ja t-paita.

Kyseessä rautakauppa.

luulen että nirunarut olisivat LISÄNNEET myyntiä.

Kivahan nirunarutyttöjä on katsella, mutta kun ihminen menee rautakauppaan, hän haluaa tietoa ja asiantuntevaa palvelua. Nirunarutytön pukeutuminen ei viesti, että kyseessä on vakavasti otettava asiantuntija. Asiakkaalle saattaa tulla tunne, että eihän täällä on sellaista porukkaa, joka osaa häntä neuvoa.

Vierailija
95/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa minun kirjoitusta epäiltiin trolliksi. Totta tämä kuitenkin on. Mikä tekee siitä epäuskottavan?

Kansainvälinen huippufirma ja sinä opastat ulkomaalaisia vessakulttuurista? Oletko siivooja?

Lääkärit eivät todellakaan neuvo potilaitaan pesemään hampaitaan tai vaatteitaan, ellei kyseessä ole erittäin äärimmäinen tapaus. Sinun lääkärituttavasti työskentelee Porvoossa? 

Vierailija
96/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälinen huippufirma ja sinä opastat ulkomaalaisia vessakulttuurista? Oletko siivooja?

Lääkärit eivät todellakaan neuvo potilaitaan pesemään hampaitaan tai vaatteitaan, ellei kyseessä ole erittäin äärimmäinen tapaus. Sinun lääkärituttavasti työskentelee Porvoossa? 

Työterveyslääkäri todellakin opastaa työntekijöitä henkilökohtaisessa hygieniassa, kun työkaverit ovat aiheesta valittaneet ja esimies ei itse halua keskustelua käydä vaan ohjaa työntekijän työterveyteen. En kerro missä koska paikkakunta paljastaa tehtaan. En sanonut, että minä opastan ulkomaisia vessakultturista vaan valitan aiheesta muiden naisten kanssa projektimme PMO:lle, joka sitten opastaa yhteistyökumppanin projektin johtajaa, joka opastaa omia konsulttejaan.

Vierailija
97/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikoissa on huomautettu joillekin esim. napapaidan käytöstä (esimiesasemassa olevalle hlölle), villasukat jalassa oleskelusta (toimistossa) ja pahanhajuisesta hengityksestä. Kaikki oli mielestäni aiheellisia huomautuksia. Ihmetyttää miten jotkut keksivätkin.

Mä en kyllä ymmärrä, että mitä se ketään haittaa, jos jollain on villasukat toimistossa (jos siis ei ole asiakaspalvelua)? Itselläni on ollut, eikä kukaan siitä valittanut. Ihan samalla tavalla istuin koneen ääressä villasukissa kuin ilmankin, mutta jalat eivät hionneet talvikengissä. 

Mulla on ollut töissä myös puhtaat, harjatut hiukset auki sekä koruja (vihkisormus ja korvikset joka päivä, joskus myös pieni kaula tai rannekoru). Aika paljon näitä musta näkee, enkä ymmärrä, miksi olisivat sopimattomia asiakaspalvelussa, kuten tuolla ekoilla sivuilla joku väitti (toki joillain aloilla korut hygieniariski, mutta jos nyt puhutaan jostain myynti/neuvonta jne. tyyppisestä hommasta).

Tosin meillä muutenkin keskitytään asiaan eikä työkaverin vaatetukseen... Jos haisee/on selvästi likainen, niin ymmärrän puuttumisen.

Vierailija
98/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti oli aihettakin huomauttaa, jos lampsii töissä sisällä toppatakissa ja pipo päässä aamutossuissaan...

Vierailija
99/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on muiden ihmisten kunnioittamista, että on siistin ja edustavan näköinen töissä.

Vierailija
100/304 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaan silmiinpistävintä oli se tapa millä tuo asia nostettiin ylös. " Tai siirryt muihin tehtäviin...." Ensiksi voisi huomauttaa eikä heti alkaa uhkailemaan.Vai onko ap:lle huomautettu jo aiemmin? Tuntuu, että henkilöillä on jotain ap:ta vastaan ehkä muutenkin.

Minkä takia ihmiset eivät ikinä opi kirjoittamaan AP:TÄ?!?!