Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään

Vierailija
05.10.2018 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

SSRI Läkkeet ovat kyllä ihan saatanasta. "Vanhemman polven" lääkitykset haittavaikutuksineenkin paljon parempia.

Kommentit (369)

Vierailija
201/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetusongelma kirjoitti:

Venlaflaxinin lopetuksesta on täällä ollut usein keskusteluja.

Sen verran hankala lopetettava.

Omalla kohdalla en ole onnistunut. Parhaimmillaan olen saanut 75 X2 -annoksen laskettua 30mg X2 -tasoon, sitten en enää kestänyt paniikkikohtauksia ja palasin takaisin alkuperäiseen määrään.

Kaikista hankalinta lopetus on silloin kun hoitokontakteja ei enää ole.

10 vuotta sitten olin viimeksi psykiatrialla. Silloin puhuimme lääkkeen asteittaisesta lopettamisesta. Tuli muutto, uusi paikkakunta, ei hoitokontakteja.

Terveyskeskuslääkäri suostuu vain uusimaan. Ei suostu vähentämään joten se on tehtävä omin päin jos mielii eroon.

Rahalla saisi varmaan tukea lopettamiseen.

Venlafaksiini oli uuden tutkimuksen mukaan vaikeimmin lopetettava SNRI - lääkkeistä.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30016772

https://medicalxpress.com/news/2018-09-commonly-snris.html

Vierailija
202/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetusongelma kirjoitti:

Venlaflaxinin lopetuksesta on täällä ollut usein keskusteluja.

Sen verran hankala lopetettava.

Omalla kohdalla en ole onnistunut. Parhaimmillaan olen saanut 75 X2 -annoksen laskettua 30mg X2 -tasoon, sitten en enää kestänyt paniikkikohtauksia ja palasin takaisin alkuperäiseen määrään.

Kaikista hankalinta lopetus on silloin kun hoitokontakteja ei enää ole.

10 vuotta sitten olin viimeksi psykiatrialla. Silloin puhuimme lääkkeen asteittaisesta lopettamisesta. Tuli muutto, uusi paikkakunta, ei hoitokontakteja.

Terveyskeskuslääkäri suostuu vain uusimaan. Ei suostu vähentämään joten se on tehtävä omin päin jos mielii eroon.

Rahalla saisi varmaan tukea lopettamiseen.

Venlafaksiini oli uuden tutkimuksen mukaan vaikeimmin lopetettava SNRI - lääkkeistä.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30016772

https://medicalxpress.com/news/2018-09-commonly-snris.html

Linkissä https://www.madinamerica.com/2018/10/snris-added-list-drugs-potential-w…

aukikirjoitettuna edelliset tutkimukset. Selventää miten laajasta otannasta johtopäätös on tehty.  Effexorista eli venlafaxinesta kirjoitetaan näin: "Venlafaxine (Effexor XR) had the highest prevalence of withdrawal symptoms in participants, ranging from 23-78% after discontinuation. Desvenlafaxine (Pristiq) followed with 17.2-55%, then duloxetine (Cymbalta) with 6-55%, and milnacipran (Savella) with 13-30%, and finally levomilnacipran (Fetzima) with 9-10% of people reporting withdrawal symptoms."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhdeksi legendaksi Isometsä mainitsee esimerkiksi sen, että lääkäri tapaisi asiakastaan vain tovin ja määräisi sen jälkeen masennuslääkkeet."

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/palkittu-professori-erk…

Mutta juuri näin tapahtuu! Eli täysi valhe Isometsältä. Yksi 5-10 minuutin tapaaminen ja resepti lätkäistään kouraan.

Toi vaikuttaa aikamoiselta huijarilta koko tyyppi. Mä luulin, että lääkäreillä olisi vahva etiikka.

Voi kuinka naivi olin.

Usko hyvällä, kun ei pahallakaan tarvitse. Aivan varmasti, ehkä suurimmalla osallakin lääkäreistä on hyvä etiikka ainakin uran alkupuolella. Ne varmaan kärsivät asioista lopulta yhtä paljon, kuin potilaatkin. Harmi jos niiden mahdollisuudet harjoittaa ammattiaan menee paskajuttujen takia. Koska juuri niitä tarvitan, jotka jaksaa etsi todellista apua.

Miksi lääkärikunta tämä hyväksyy sen että muutama mätä omena pilaa ammattikunnan maineen? Eikö mädät osat pitäisi poistaa ennen kuin ne saastuttavat muut?

Ei lääkärit voi työnsä ohessa selvittää kaikkea itse ja heidän pitäisi voida luottaa saamaansa tietoon. Yleisesti ottaen lääkärikunnan pitäisi tehdä jotain ja tuoda kokonaisvaltainen kliininen kokemus potilastyöstä ja hoidoista julki. Täällä on vaan auktoriteetit saatana, mitä pitää sokeasti kunnioittaa. Päättävät elimet pitäisi ihan ensimmäisenä hoitaa kuntoon. Saattas paskan sijaan hyväkin valua alaspäin.

Oletko muuten itse lääkäri?

Joku tässä ketjussa ainakin taitaa olla sisäpiiriläinen.

Auktoriteetin perusteellako lääkäreiden pitää toimia? Meitä muita on kuitenkin paljon, joilla on itsellämme tutkijan koulutus ja hankimme sekä luomme tietoa itse. Ja meitä te sitten katsotte alaspäin.

Anteeksi tulkinnanvaraisuus. Juuri siihen kannustaisin ettei ihan purematta asioita niellä ja otetaan itsekkin selvää. Turha auktoriteettien kunnioittaminen pois. Auktoriteetti usko on saanut maailmassa paljon pahaa aikaan. Se on täysin eri asia hyvä johtajuus. Itse vihaan auktoriteetteja. Mutta ihmiset ja johtajat joihin luotan niin, että voin antaa vastuun, kun en osaa tai olen vaikka toimintakyvytön tärkeitä. Siitä puuttuu, joku väkivaltaisuuden elementti. Luottamus on perusteltua. Silloin itsen ja ympäristön puolesta haluaa nähdä vaivaa.

Vierailija
204/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla olevassa linkissä on tarina nuoresta naisesta, joka sai 15-vuotiaana Sepram-lääkityksen masennukseensa. Hänen masennuksensa ei koskaan kunnolla poistunut, vaan lääkityksen annosta nostettiin vuodesta toiseen. Kun hän lopetti vuonna 2014 lopulta lääkityksensä, hän alkoi kärsiä kuukausia kestäneestä voimakkaasta unettomuudesta ja ahdistuksesta, johon hän sai hoidoksi neuroleptejä. Lopulta hän meni niin sekaisin, että joutui psykoosin vuoksi sairaalaan: 

"Unet lähtivät kuukausiksi kokonaan, nukuin 30min-2h yössä ja kehon kierrokset vaan kovenivat entisestään. En pystynyt syömään tai juomaan. Ramppasin psykiatrilla hakemassa unilääkettä, sitten neuroleptiä ja lopulta Ketipinoria. Sekosin oikein urakalla ja minuun ei saanut enää mitään tolkkua. Vuosikausien tunteet tulivat niin kovalla voimalla, että mieli ei kestänyt sitä ollenkaan ja pahenevan unettomuuden myötä vaivuin psykoosiin ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Siellä minut pumpattiin täyteen lääkkeitä, en pystynyt liikkumaan enkä puhumaan. Vanhempani eivät saaneet pitää minuun yhteyttä, vaikka olisin kipeästi tarvinnut omat rakkaat ihmiset lähelleni."

Kun hän sitten lopulta pääsi sairaalasta, hän yritti itsemurhaa hänelle myönnetyillä lääkekoktaililla. Sattumalta hänet pelasti lääkäri joka oivalsi, että hänen kaikki ongelmansa johtui lääkityksestä ja pääsi tämän avulla yksityiseen hoitokotiin, jossa hänen lääkityksensä ajettiin alas. Vieroitusprosessi kesti kaikkiaan kaksi vuotta. Lopuksi hän toteaa, että SSRI-lääkkeiden vieroitusoireet olivat tappaa hänet.  

"Henkistä kasvua ei tapahdu eikä ongelmia opi käsittelemään rakentavasti, koska lääke on tehnyt sen puolestasi – tuhoisalla tavalla. Vieroitusoireiden hengenvaarallisuutta ei voi kiistää, omalla kohdallani olen sen kokenut. SSRI:t ovat hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat ihmisen kehoa ja mieltä. Vaikutuksia ei lyhyellä aikavälillä huomaa, mutta vuosikymmenen säännöllisessä käytössä oireet kyllä huomaa."

https://madinfinland.org/lopullinen-teko-ssri-tuhoa-pahimmillaan/

Aika pelottava kertomus siitä, miten ihmisten psyykkisiä ongelmia hoidetaan nykypäivän Suomessa ja millaisia masennuslääkkeiden vieroitusoireet voivat pahimmillaan olla. 

Vierailija
205/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäpä sen sanoit. Mun lähipiirissä tapahtunut aivan sama. En voi kuvata järkytystäni.

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kaverini joille 90-luvulla kirjoitettiin sen ajan uutuuslääke Cipramilia, ovat jo kuolleet.

Vierailija
206/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhdeksi legendaksi Isometsä mainitsee esimerkiksi sen, että lääkäri tapaisi asiakastaan vain tovin ja määräisi sen jälkeen masennuslääkkeet."

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/palkittu-professori-erk…

Mutta juuri näin tapahtuu! Eli täysi valhe Isometsältä. Yksi 5-10 minuutin tapaaminen ja resepti lätkäistään kouraan.

Tätä tapahtuu koko ajan. Päivittäin varmasti sadat ihmiset Suomessa käyvät ta:lla ja poistuvat masennusresepti kourassa.

Tiedän mistä puhun, koska olen ollut terkkarina ta:lla töissä. Ihan normaaleilla vastaanottokäynneillä nämä masennukset hoidettiin. BDI täytetään, lasketaan pisteet, resepti käteen ja moido.

Eli vaikuttaa siltä että Isometsä valehtelee.

Voiko noin korkeassa asemassa oleva valehdella räikeästi? On sitä pienemmästäkin työpaikka lähtenyt.

Eli jos selviää, että Isometsän lausunnot eivät pidä paikkaansa niin eikö erottaminen tule kyseeseen?

Kyse on mafiasta: jos joku hyökkää mafian jäsentä vastaan, on heti 100 lääkäriä puolustamassa. Samasta syystä toisinajattelevat lääkärit lynkataan, eli käytännössä mustamaalataan. Lääketiedettä käytetään myös ihmisten käyttäytymisen hallitsemiseen, eli lääkärit nauttivat eliitin luottamusta.

Hyvä kanava uusien lääkäreiden aivopesuun on Lääkärilehti, jonka päätoimittaja on DI eikä halua julkaista korjauksia, kuten tässä tapauksessa https://www.madinamerica.com/2017/02/editorial-misconduct-finnish-medic…

- SNRI = Syö Näitä Riippuvuus Ikuiseksi

Tuolla sivustolla oli myös hyvä juttu tuosta samasta tutkimuksesta jota referoiva uutinen oli tämän ketjun aloituksessa.

"people who are trying to come off are not getting any support. In fact, they are told very often that these are not withdrawal symptoms, these are the symptoms of their illness returning"

-> juuri näin tapahtuu. Se tekee vieroituksesta vielä helvetillisempää.

Vierailija
207/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ylivuosikymmenenSSRItä-osa1 kirjoitti:

En usko omien kokemukseni perusteella ja muutenkaan, että masennuslääkkeiden vieroitusoireiden hankaluudesta ja masennuslääkkeiden haitoista ymmärretään lääkärikunnassa kunnolla, sanoi tuo Isometsä mitä sanoi. Oma lääkäri sanoi että masennuslääkkeiden vieroitusoireista nyt ei ole mitenkään hirveästi tutkimusta. Olin että onpas kiva kuulla. Ajattelin että minun elämälläni on pelattu venäläistä rulettia näitä määrätessä ja ei ole edes täysin ymmärretty mitä seurauksia pitemmällä tähtäimellä niistä on. Sitä ei vaan koskaan minulle sanottu, ja kuva lääkkeistä "maalattiin ruusunpunaiseksi". En koskaan koe kuulleeni riittävää informaatiota tehdäkseni kunnollisen päätöksen niiden käytöstä.

Minulle ei koskaan määräämishetkellä kerrottu asioita mitä olisin masennuslääkkeistä halunnut tietää. Ne tulivat vasta jälkikäteen selväksi. Niitä oli mm. nämä:

- järkyttävä päiväväsymys lääkettä käyttäessä

- tunnetason leikkautuminen, apatian ja välinpitämättömyyden lisääntyminen mikä paheni mitä isompi lääkeannos

- seksuaalisen toimintakyvyn ongelmat. Seksi ei tuntunut millekään. Ne on jatkuneet pitkään lopetuksen jälkeen ja olen ollut kolme vuotta harrastamatta seksiä koska minulle ei koskaan tule sellaista tunnetta ja seksi on niin laimea kokemus (ennen lääkettä ei ollut)

- yhden päivän annoksen ottamatta jättämisestä tuli sähköiskuja päähän katseen liikuttelusta ja toimintakyvyn laskua ja pökkyräisyyttä. Tunsin olevani riippuvainen lääkkeen ottamisesta, koska muutoin olo oli karmea. Lääke oli saatava joka päivä.

- vieroitusoireet jotka oli vaikeita. En kuvitellut niitä, sillä ensimmäisellä kerralla kun yritin vieroittautua en rehellisesti sanottuna tiennyt mistään vieroitusoireista. Ihmettelin vaan sitä karmeaa oloa.

- mahdolliset ongelmat raskausaikana ja ongelmat lapselle. (minulle määrättiin niitä nuorena aikuisena mainitsematta näistä mitään)

- se että lääke tekee ongelmien päälle omat ongelmansa ja niistä vieroittautuminen on oma ongelmansa

Suun kuivumisesta sentään sanottiin, vaan senkin merkitys selveni vähän paremmin jatkuvan reikiintymisen takia lääkkeenkäytön aikana mikä johti hammaslääkärissä ramppaamiseen. Sitä painotettiin, että lääkket voi lopettaa milloin vaan helposti. Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Ei todellakaan onnistunut helposti ja milloin vaan ei varsinkaan. Työelämässä olo ja vieroitus oli mahdoton yhdistelmä kun olin ollut lääkkeillä jo vuosia.

Täsmälleen samat kokemukset.

Tietoa ei todellakaan missään vaiheessa annettu. Päinvastoin, kaikesta väitettiin että ei voi olla totta.

Sitten kun tutkimustieto alkoi karttua ja itse otin siitä selvää, niin sitten vasta myönnettiin.

Tuo jatkuva aktiivinen valehteleminen, tiedon salaaminen ja varsinkin tietämättömyyden salaaminen (eli asioita ei ollut tutkittu eikä niistä tiedetty, mutta lääkärit väittivät toisin) oli pöyristyttävää. Ja kun piti myöntää, että olivat olleet väärässä, niin täysi vastuuttomuus ja välinpitämättömyys.

Ja ajatus siitä, että tavallisia tunnetiloja edes pitäisi jotenkin lääkitä on absurdi. Itse opiskelin ja kävin töissä koko ajan, mitään merkittävää ei ollut pielessä syynä lääkkeiden aloitukseen. Pelkkä tavallinen työstressi ja tavallisten vaistoinkäymisten aiheuttamat tunteet. Mutta ne varsinaiset ongelmat tulivat sitten niistä lääkkeistä ja niiden aiheuttamista oireista ja riippuvaisuudesta.

Psykiatrit ovat alinta pohjasakkaa.

Viimeisen lauseen kanssa en voisi olla enempää samaa mieltä, he tekevät tätä varsin tahallaan ihmisille ja luulenpa että valtaosa heistä on todella tietoisia näiden lääkkeiden haitoista, jotka useissa tapauksissa jää pysyviksi. Näin kävi myös minulle. Elämäni pilattiin ihan täysin ja tiedän tasan tarkkaan, etten tule koskaan saamaan näistä kärsimyksistä minkäänlaisia korvauksia ja vaikka saisinkin, ei se toisi tunnepuoltani, seksuaalisuuttani, fyysistä sekä henkistä toimintakykyä eikä terveyttäni takaisin. En edes jaksa alkaa luettelemaan niitä haittoja, joita näistä lääkkeistä jäi. Olen näiden haittojen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä, ja olen vasta 25-vuotias. Mitä olen psykiatrian historiaa lukenut, niin koko touhuhan alunperin perustettiin eugeniikalle. Sama meno jatkuu nykyiselläänkin; ihmiset rampautetaan, vammautetaan, kemiallisesti kastroidaan ja heitä kuolee näiden lääkkeiden seurauksena. Minusta kyseessä on populaation kontrolli. Antaa salaliittoteoria-kommenttien viuhua, ihan sama. Vaikea uskoa että jonkun näinkin kontrolloidun ja organisoidun toiminnan taustalla ei olisi tarkoituksellisuutta.

Vierailija
208/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ylivuosikymmenenSSRItä-osa1 kirjoitti:

En usko omien kokemukseni perusteella ja muutenkaan, että masennuslääkkeiden vieroitusoireiden hankaluudesta ja masennuslääkkeiden haitoista ymmärretään lääkärikunnassa kunnolla, sanoi tuo Isometsä mitä sanoi. Oma lääkäri sanoi että masennuslääkkeiden vieroitusoireista nyt ei ole mitenkään hirveästi tutkimusta. Olin että onpas kiva kuulla. Ajattelin että minun elämälläni on pelattu venäläistä rulettia näitä määrätessä ja ei ole edes täysin ymmärretty mitä seurauksia pitemmällä tähtäimellä niistä on. Sitä ei vaan koskaan minulle sanottu, ja kuva lääkkeistä "maalattiin ruusunpunaiseksi". En koskaan koe kuulleeni riittävää informaatiota tehdäkseni kunnollisen päätöksen niiden käytöstä.

Minulle ei koskaan määräämishetkellä kerrottu asioita mitä olisin masennuslääkkeistä halunnut tietää. Ne tulivat vasta jälkikäteen selväksi. Niitä oli mm. nämä:

- järkyttävä päiväväsymys lääkettä käyttäessä

- tunnetason leikkautuminen, apatian ja välinpitämättömyyden lisääntyminen mikä paheni mitä isompi lääkeannos

- seksuaalisen toimintakyvyn ongelmat. Seksi ei tuntunut millekään. Ne on jatkuneet pitkään lopetuksen jälkeen ja olen ollut kolme vuotta harrastamatta seksiä koska minulle ei koskaan tule sellaista tunnetta ja seksi on niin laimea kokemus (ennen lääkettä ei ollut)

- yhden päivän annoksen ottamatta jättämisestä tuli sähköiskuja päähän katseen liikuttelusta ja toimintakyvyn laskua ja pökkyräisyyttä. Tunsin olevani riippuvainen lääkkeen ottamisesta, koska muutoin olo oli karmea. Lääke oli saatava joka päivä.

- vieroitusoireet jotka oli vaikeita. En kuvitellut niitä, sillä ensimmäisellä kerralla kun yritin vieroittautua en rehellisesti sanottuna tiennyt mistään vieroitusoireista. Ihmettelin vaan sitä karmeaa oloa.

- mahdolliset ongelmat raskausaikana ja ongelmat lapselle. (minulle määrättiin niitä nuorena aikuisena mainitsematta näistä mitään)

- se että lääke tekee ongelmien päälle omat ongelmansa ja niistä vieroittautuminen on oma ongelmansa

Suun kuivumisesta sentään sanottiin, vaan senkin merkitys selveni vähän paremmin jatkuvan reikiintymisen takia lääkkeenkäytön aikana mikä johti hammaslääkärissä ramppaamiseen. Sitä painotettiin, että lääkket voi lopettaa milloin vaan helposti. Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Ei todellakaan onnistunut helposti ja milloin vaan ei varsinkaan. Työelämässä olo ja vieroitus oli mahdoton yhdistelmä kun olin ollut lääkkeillä jo vuosia.

Täsmälleen samat kokemukset.

Tietoa ei todellakaan missään vaiheessa annettu. Päinvastoin, kaikesta väitettiin että ei voi olla totta.

Sitten kun tutkimustieto alkoi karttua ja itse otin siitä selvää, niin sitten vasta myönnettiin.

Tuo jatkuva aktiivinen valehteleminen, tiedon salaaminen ja varsinkin tietämättömyyden salaaminen (eli asioita ei ollut tutkittu eikä niistä tiedetty, mutta lääkärit väittivät toisin) oli pöyristyttävää. Ja kun piti myöntää, että olivat olleet väärässä, niin täysi vastuuttomuus ja välinpitämättömyys.

Ja ajatus siitä, että tavallisia tunnetiloja edes pitäisi jotenkin lääkitä on absurdi. Itse opiskelin ja kävin töissä koko ajan, mitään merkittävää ei ollut pielessä syynä lääkkeiden aloitukseen. Pelkkä tavallinen työstressi ja tavallisten vaistoinkäymisten aiheuttamat tunteet. Mutta ne varsinaiset ongelmat tulivat sitten niistä lääkkeistä ja niiden aiheuttamista oireista ja riippuvaisuudesta.

Psykiatrit ovat alinta pohjasakkaa.

Viimeisen lauseen kanssa en voisi olla enempää samaa mieltä, he tekevät tätä varsin tahallaan ihmisille ja luulenpa että valtaosa heistä on todella tietoisia näiden lääkkeiden haitoista, jotka useissa tapauksissa jää pysyviksi. Näin kävi myös minulle. Elämäni pilattiin ihan täysin ja tiedän tasan tarkkaan, etten tule koskaan saamaan näistä kärsimyksistä minkäänlaisia korvauksia ja vaikka saisinkin, ei se toisi tunnepuoltani, seksuaalisuuttani, fyysistä sekä henkistä toimintakykyä eikä terveyttäni takaisin. En edes jaksa alkaa luettelemaan niitä haittoja, joita näistä lääkkeistä jäi. Olen näiden haittojen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä, ja olen vasta 25-vuotias. Mitä olen psykiatrian historiaa lukenut, niin koko touhuhan alunperin perustettiin eugeniikalle. Sama meno jatkuu nykyiselläänkin; ihmiset rampautetaan, vammautetaan, kemiallisesti kastroidaan ja heitä kuolee näiden lääkkeiden seurauksena. Minusta kyseessä on populaation kontrolli. Antaa salaliittoteoria-kommenttien viuhua, ihan sama. Vaikea uskoa että jonkun näinkin kontrolloidun ja organisoidun toiminnan taustalla ei olisi tarkoituksellisuutta.

Joo nämä pouskarit pitäisi tuomita pahoinpitelystä.

Uskon että joissain tapauksissa on mahdollista toipua pahoista haitoista ihan hyvään jamaan eli kaikkea toivoa en heittäisi.

Tosin ihminen jätetään tyypillisesti yksin kun hän yrittää päästä haitoista eroon. Yritä nyt siinä luovia kun et enää tiedä keneen sitä voi enää luottaa. Lääkäreistä tuskin on tässä apua. Toki joitain harvoja poikkeuksia voi esiintyä.

Vierailija
209/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden toiminta on täysin organisoitua ja sillä pyritään mm. "näyttöön perustuvaan hoitoon eli EBM:n". Ongelma on vain siinä, että näyttöön perustuvan hoidon taustalla olevat tutkimukset ovat osoittautuneet heikoiksi ja tällä hetkellä on meneillään todella suuri keskustelu siitä miten tämä voitaisiin korjata. Replikointikriisin lisäksi. Hulluinta on se, että vaikka EBM on rikki, kliinikot edelleen noudattavat ohjeita sokeasti.

Mafian osuus näkyy jo hallituksissakin, sillä esimerkiksi meillä hallitus tahallaan ajoi yliopistojen tutkimusrahat alas ja tilalle tuli busineksen rahoitus. Tällä haetaan sitä, että vain sellaisia tutkimuksia tuetaan, jolla rahoittaja saa lisää businestä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tutkijoita painostetaan julkaisemaan kiihtyvään tahtiin tutkimuksia, p-arvoja jne. viilaten.

Lääkehoidon idea on alunperin ollut kalliiden laitospaikkojen alasajo ja avohoidon lisääminen. Avohoito on toki paljon parempi kuin lukkojen takana ihmisten pitäminen, mutta koska lääkkeitä syötetään aina vain laajemmalle porukalle off-labelina, eli muuhun kuin tutkittuun käyttöön, osoittaa se sitä, että kyseessä on myös tehokkuusajattelu, jolla ihmiset pyritään palauttamaan mahdollisimman nopeasti takaisin tuottamaan, eli maksamaan veroja jne.

Vierailija
210/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ei oikeasti tiedä noista lääkkeistä yhtään mitään.

Itselleni työterveys suositteli kun olin väsynyt jatkuvista yt-neuvotteluista ja erehdyin ottamaan. Sitten kun keho reagoi niihin niin huonosti niin lääkäri halusi kokeilla toista lääkettä. Ilmoitti, että mitään sivuoireita ei tule, että voi noin vain vaihtaa lääkettä. Seuraavana aamuna jouduin syöksymään bussista kesken matkan työpaikalle kun aloin voida niin pahoin lääkkeestä. Jouduin ottamaan useamman päivän sairauslomaa kun lääkkeen sivuoireet tekivät niin pahoinvoivaksi, että en kyennyt tekemään muuta kuin makaamaan lattialla sangon kanssa ja oksentelemaan viiden minuutin välein.

Siihen loppui tuo kokeilu. Ja meni myös kaikki luottamus lääkäreihin.

"Ei ole terveyden merkki, että on sopeutunut syvästi sairaaseen yhteiskuntaan." - Jiddu Krishnamurti

Tuo lainaus tuli vain mieleen.

Vierailija
211/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen näitä artikkeleita niille kellä on ollut ongelmia lopettaa masennuslääkkeet ja ovat käyttäneet niitä pitkän aikaa:

New York Timesin artikkeli huhtikuulta tältä vuodelta:

Kuvaa masislääkkeiden pitkäaikaiskäytön lisääntymistä Yhdysvalloissa, ihmisten kokemia ongelmia lopetuksessa,tutkimustietoa aiheesta ja tärkeän tutkimustiedon vaillinaisuuksia:

https://www.nytimes.com/2018/04/07/health/antidepressants-withdrawal-pr… (mukana myös eräs lääkäri kuvaamassa kokemuksiaan vieroituksesta mitkä osoittautui vaikeammaksi kuin hän luuli)

Yksi kohta artikkelissa puhutteli minua pitkäaikaisena käyttäjänä - tämä on se perusta mille pohjalle on rakennettu perusteet millä pitää ihmisiä pitkäaikaisesti masennuslääkityksillä:

"Later studies suggested that “maintenance therapy” — longer-term and often open-ended use — could prevent a return of depression in some patients, but those trials very rarely lasted more than two years.

Once a drug is approved, physicians in the United States have wide latitude to prescribe it as they see fit. The lack of long-term data did not prevent doctors from placing tens of millions of Americans on antidepressants indefinitely."

Toinen puhuttava artikkeli on Psychiatric Times lehden kirjoitus vieroituspalstoista, missä ihmiset hakevat tukea toisistaan, neuvoja mm. masennuslääkevieroituksessa. Usein tilanteessa, jossa he kokevat, että lääkäreillä ei ole ymmärrystä tai heillä ei ole riittävästi informaatiota tai tukea.

http://www.psychiatrictimes.com/addiction/online-communities-drug-withd…

Juttu on mielestäni hyvä, koska se painottaa potilaskokemusten tärkeyttä ja sieltä on havaittavissa, että ongelmia vieroituksessa oikessti on joillekin ja ne pitäisi ottaa vakavasti.artikkeli on julkaistu tänä vuonna.

Vierailija
212/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
213/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit pystyi ennen kävelemään potilaan kokemusten yli. Siitä on tullut vaikeampaa nettikeskustelujen aikana. Mutta ärsyttävää on, lääkärien ylimielisyys.

Vierailija
214/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisivat edes että potilailta tulee paljon valituksia vierotusoireista ja sivuvaikutuksista mutta tutkimustietoa on vähän. Eipä tietenkään sanota niin, vaan väitetään että potilaat keksii, kuvittelee ja erehtyy omien tuntemuksiensa kanssa.

Vierailija
215/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen näitä artikkeleita niille kellä on ollut ongelmia lopettaa masennuslääkkeet ja ovat käyttäneet niitä pitkän aikaa:

New York Timesin artikkeli huhtikuulta tältä vuodelta:

Kuvaa masislääkkeiden pitkäaikaiskäytön lisääntymistä Yhdysvalloissa, ihmisten kokemia ongelmia lopetuksessa,tutkimustietoa aiheesta ja tärkeän tutkimustiedon vaillinaisuuksia:

https://www.nytimes.com/2018/04/07/health/antidepressants-withdrawal-pr… (mukana myös eräs lääkäri kuvaamassa kokemuksiaan vieroituksesta mitkä osoittautui vaikeammaksi kuin hän luuli)

Yksi kohta artikkelissa puhutteli minua pitkäaikaisena käyttäjänä - tämä on se perusta mille pohjalle on rakennettu perusteet millä pitää ihmisiä pitkäaikaisesti masennuslääkityksillä:

"Later studies suggested that “maintenance therapy” — longer-term and often open-ended use — could prevent a return of depression in some patients, but those trials very rarely lasted more than two years.

Once a drug is approved, physicians in the United States have wide latitude to prescribe it as they see fit. The lack of long-term data did not prevent doctors from placing tens of millions of Americans on antidepressants indefinitely."

Toinen puhuttava artikkeli on Psychiatric Times lehden kirjoitus vieroituspalstoista, missä ihmiset hakevat tukea toisistaan, neuvoja mm. masennuslääkevieroituksessa. Usein tilanteessa, jossa he kokevat, että lääkäreillä ei ole ymmärrystä tai heillä ei ole riittävästi informaatiota tai tukea.

http://www.psychiatrictimes.com/addiction/online-communities-drug-withd…

Juttu on mielestäni hyvä, koska se painottaa potilaskokemusten tärkeyttä ja sieltä on havaittavissa, että ongelmia vieroituksessa oikessti on joillekin ja ne pitäisi ottaa vakavasti.artikkeli on julkaistu tänä vuonna.

Kiitos!

Tuo "estolääkitys" on tosiaan aivan hullu ajatus (tai no, lääkeyrityksille erinomainen).

Mutta tällähän tosiaan estetään se, että ihmiset pääsisivät irti lääkkeistä edes "parannuttuaan". Koska vaikka olo paranee, niin lääkäri sanoo, että jatka silti "lääkkeiden" syömistä ettei tule relapsia. Sitten niitä lääkkeitä syö pidempään alunperinkin, jolloin vieroitusoireiden todennäköisyys nousee. Ja sitten kun tulee vieroitusoireita, niin sanotaan että ne ovat merkki "sairauden" palaamisesta. Joten taas pitää lääkärin mielestä syödä lääkkeitä. Ja sitten kun pari kertaa yrittää lopettaa ja saa vieroitusoireita, niin sanotaan että "estolääkityksenä" pitää sitten syödä lääkkeitä loppuelämä.

Eli se, mikä oli alunperin lievä, ohimenevä ongelma, onkin johtanut elinikäiseen lääkeansaan. Paitsi jos itse taistelee itsensä ulos.

Vierailija
216/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisivat edes että potilailta tulee paljon valituksia vierotusoireista ja sivuvaikutuksista mutta tutkimustietoa on vähän. Eipä tietenkään sanota niin, vaan väitetään että potilaat keksii, kuvittelee ja erehtyy omien tuntemuksiensa kanssa.

Niin.

Vierailija
217/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lääkkeitä ei olisi varmaan samalla tavalla näin paljoa määrätty, jos ihmiset saisivat apua läheisiltään ajoissa, ja yhteiskunta ei olisi ollut ylipäätään sairas, ei yksilöt. Masennus ja muut mielenterveyshäiriöt ovat useinkin tabuja ja yksilöiden oma vika, siksi ihmiset voidaan sysätä vaan jonnekin osastolle muiden tieltä piiloon. 

Tabu näkyy myös siinä, että sanotaan, että yksilöiden pitäisi muuttaa ruokavaliotaan yadda yadda. Entäs markkinat, joilla väitetään ruokien x ja y olevan ihan terveellisiä ja ties mitä, eikö teollisuudella ja systeemillä ole mitään vastuuta?

Vierailija
218/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Ensin väitetään, että tiedetään kyllä asioista vaikka ei tiedetä. Sitten väitetään, että kaikki mitä potilas sanoo on kuviteltua eikä voi olla totta. Syytetään potilasta. Sanotaan, että sitä lääkeselostetta ei kannata lukea eikä ainakaan uskoa, että siellä on vaikka mitä mielikuvituksellisia asioita vain oikeusjuttujen takia mutta että niillä ei ole mitään totuuspohjaa. Ja että ainakaan itse ei pidä lukea mitään tai ottaa mistään selvää.

Uskomatonta mitätöintiä ja vähättelyä. Ja silti sadat tuhannet ihmiset ympäri maailman saavat samoja oireita ja kokemuksia. Oikeudessa on tuomittu näitä lääkeyrityksiä haittojen salaamisesta jo useita kertoja vuodesta 2000 lähtien. Mutta ei, suomalaiset lääkärit vain kieltävät.

Itse olen sitä mieltä, että vieroituksen helvetti on helpompi kestää, jos tietää mistä oireet johtuvat ja on toivoa, että ne helpottavat ja jopa poistuvat.

Vierailija
219/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Ensin väitetään, että tiedetään kyllä asioista vaikka ei tiedetä. Sitten väitetään, että kaikki mitä potilas sanoo on kuviteltua eikä voi olla totta. Syytetään potilasta. Sanotaan, että sitä lääkeselostetta ei kannata lukea eikä ainakaan uskoa, että siellä on vaikka mitä mielikuvituksellisia asioita vain oikeusjuttujen takia mutta että niillä ei ole mitään totuuspohjaa. Ja että ainakaan itse ei pidä lukea mitään tai ottaa mistään selvää.

Uskomatonta mitätöintiä ja vähättelyä. Ja silti sadat tuhannet ihmiset ympäri maailman saavat samoja oireita ja kokemuksia. Oikeudessa on tuomittu näitä lääkeyrityksiä haittojen salaamisesta jo useita kertoja vuodesta 2000 lähtien. Mutta ei, suomalaiset lääkärit vain kieltävät.

Itse olen sitä mieltä, että vieroituksen helvetti on helpompi kestää, jos tietää mistä oireet johtuvat ja on toivoa, että ne helpottavat ja jopa poistuvat.

Niin, ja ainakaan englanniksi ei pitäisi lääkärien mukaan ainakaan lukea mitään! Eikä tieteellisiä tutkimuksia, vaikka itselläni on tohtorin tutkinto, eli nimenomaan tutkijan koulutus, mutta monilla lääkäreillä ei.

Eli omaa kehoaan, omia kokemuksiaan, fyysistä evidenssiä, muiden ihmisten kokemuksia, kansainvälistä alan kirjallisuutta, omaa järjeään, mitään ei psykiatrien mukaan saisi uskoa.

Ja silti alkuperäinenkin diagnoosi on ollut työstressistä johtuva keskivaikea masennus, eivät hallusinaatiot, psykoosi tai muu irrottautuneisuus todellisuudesta. Ei se, että on stressaantunut ja onneton tee ihmistä kuitenkaan "hulluksi".

Vierailija
220/369 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä meidän pitää vain auttaa toisiamme. Ei kukaan muu auta, ymmärrä, tiedä tai välitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme