Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko, että E-LASKUT OVAT OSA SYY IHMISTEN TALOUSONGELMIIN?

Paperilaskus
26.09.2018 |

E-lasku menee automaattisesti tililtä ja on vain yksi mitätön rivi lukemattomien tilitapahtumien joukossa. Ihmisillä ei synny käsitystä mistä kaikesta he maksavat ja sitten on aina rahat loppu. Harva jaksaa edes käydä katsomassa kaikki tilitapahtumansa joka kuukausi. Monet firmat käyttävät tätä heikkoutta häikäilemättä hyväkseen!

ESIMERKKI: Vakuutusyhtiö tarjoaa maksutonta koko perheen matkatavaravakuutusta vuodeksi. Määräajan jälkeen vakuutus muuttuu - ilman eri ilmoitusta - maksulliseksi, mutta siitä ei tule omaa laskua vaan sen hinta lisätään muiden vakuutuksien laskuun. Hups: monilta jää huomaamatta, että 200 euron e-vakuutuslaskuun oli tullut 60 € lisää ja se on jo veloitettu tililtä.

Paperilaskuissa oli se hyvä puoli, että ne olivat niin konkreettisia. Ne pysäyttivät miettimään.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan yksikään e-lasku mene huomaamatta, sillä olen määritellyt e-laskujen ehdot niin, että jokainen lasku menee maksuun vasta hyväksyntäni jälkeen.

Sama, en edes tiennyt että laskut voisi maksaa hyväksymättä niitä.

Olen aina ihmetellyt, miksei ihmiset selvitä asioita tai tutustu erilaisiin palveluihin ja vaihtoehtoihin.

Pankin sivuilta lainattua:

E-laskuun liitettävä automaattinen maksaminen on toimeksianto, jonka annat pankille. Toimeksiannon perusteella pankki veloittaa saapuneen e-laskun eräpäivänä tililtäsi. Voit valita laskuttaja- ja laskutusaihekohtaisesti ne laskut, jotka haluat liittää palveluun.

Ja tämä ominaisuus on ollut jo kauan käytettävissä.

Suurimman osan ajasta niihin tutustumiseen käytetty aika menee täysin hukkaan.

Tässäkään kohtaa ei olisi mennyt aika hukkaan. Ja todennäköisesti tuohon olisi mennyt max vartti elämästä, ja hlö olisi saanut paljon itselleen tarpeellista tietoa.

Verkkopankin viestikansioon tulvii vuoden mittaan kymmeniä sivuja erilaisia palvelukuvauksia ja ehtoja jotka ovat pienellä painettua tekstiä. Oleellinen tieto pitäisi sitten löytää jostain sieltä seasta ja se on kuin neulaa heinäsuovasta etsisi. Varmaan ehkä muutama prosentti asiakkaista lukee ne edes ylimalkaisesti. Siinä on ihan julmettu työ käydä kaikki aina läpi kun palveluita ja ehtoja muutellaan vähän päästä. Etenkin verkkoviestinnän myötä homma on pankeilla karannut lapasesta. Ennen kun piti painaa paperiset esitteet niin mietittiin edes vähän että mikä informaatio on tarpeellista.

Nythän oli kyse laskun maksamisesta. Summat ja eräpäivä löytyy kyllä siitä laskusta, sitä varten ei tartte tietää rahastoista tai käyttötilien ehdoista yms turhakkeista mitään.

Laskuja maksaessa pitää tuntea maksujen välityksen ehdot ja myös ne oli piilotettu tähän samaan pumaskaan.

Täh? Mulle on kyllä tähän asti riittänyt kun oon maksanut sen laskun. Ei ole isommin ollut tarvetta tietää muuta kuin summa, kohdetili, viite ja päivämäärä. Jos menee muuhun pankkiin kuin omaan, oon vain laittanut sen laskun maksuun muutamaa päivää ennen eräpäivää, kun ainakin joskus vuonna keppi ja kivi siinä siirrossa meni muutama päivä.

Vierailija
42/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan yksikään e-lasku mene huomaamatta, sillä olen määritellyt e-laskujen ehdot niin, että jokainen lasku menee maksuun vasta hyväksyntäni jälkeen.

Niin menee, mutta käytännössä otetaan tililtä eräpäivänä. Hyväksyn e-laskun vaikka 15pv mutta se otetaan tililtä vasta 30 pv mikä on eräpäivä. Voi joitakin sekoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin laskut verottajalle ja tulostat sitten kuitenkin omalla kustannuksella?

Vierailija
44/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-lasku on äärimmäisen kätevä, minulla menee kaikki automaattisesti. Toki seurailen tapahtumia, mutta tiedän suunnilleen minkälaisia summia minnekin menee, joten en tartu niihin jos ei jotain selkeästi poikkeavaa heittoa ole summassa.

Pikemminkin ihmisillä pitäisi olla enemmän näitä jotka menevät automaattisesti eräpäivänä, silloin tulee kaikki maksetuksi ja näkee sen että kuinka paljon oikeasti on varaa laittaa humpuukiin sen sijaan että elää yli varojensa.

Vierailija
45/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulen, että e-lasku auttaa monia hallitsemaan tilanteen paremmin.

Vierailija
46/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin menee, mutta käytännössä otetaan tililtä eräpäivänä. Hyväksyn e-laskun vaikka 15pv mutta se otetaan tililtä vasta 30 pv mikä on eräpäivä. Voi joitakin sekoittaa.

Laskun veloituspäivän pystyy helposti vaihtamaan vaikkapa samalle päivälle, kun laskun hyväksyy, jos muisti reistailee. Itselläni myös tulevat laskujen eräpäivät näkyvät tilitiedoissa yläreunassa veloituspäivineen, joten ei niitä mitenkään voi unohtaa, jos tiliään viikoittain tai päivittäin käyttää.

Vierailija
47/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teille tulee paljon laskuja, kun olette kovissa ongelmissa niiden takia.

Mulle tulee silloin tällöin oman autoni vakuutus- ja verolaskut, puhelinlasku, kerran vuodessa kiinteistöveromaksu. Kaikki ovat e-laskuina.

Mieheni maksaa kaiken muun ja nekin e-laskuina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi