Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko, että E-LASKUT OVAT OSA SYY IHMISTEN TALOUSONGELMIIN?

Paperilaskus
26.09.2018 |

E-lasku menee automaattisesti tililtä ja on vain yksi mitätön rivi lukemattomien tilitapahtumien joukossa. Ihmisillä ei synny käsitystä mistä kaikesta he maksavat ja sitten on aina rahat loppu. Harva jaksaa edes käydä katsomassa kaikki tilitapahtumansa joka kuukausi. Monet firmat käyttävät tätä heikkoutta häikäilemättä hyväkseen!

ESIMERKKI: Vakuutusyhtiö tarjoaa maksutonta koko perheen matkatavaravakuutusta vuodeksi. Määräajan jälkeen vakuutus muuttuu - ilman eri ilmoitusta - maksulliseksi, mutta siitä ei tule omaa laskua vaan sen hinta lisätään muiden vakuutuksien laskuun. Hups: monilta jää huomaamatta, että 200 euron e-vakuutuslaskuun oli tullut 60 € lisää ja se on jo veloitettu tililtä.

Paperilaskuissa oli se hyvä puoli, että ne olivat niin konkreettisia. Ne pysäyttivät miettimään.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jollain voi ollakin noin. Minulle taas paperilaskut aiheuttivat vaikeuksia, kun aina kadotin ja sekoitin ne ja sekoilin maksamisen kanssa. Nyt on ihanaa kun kaikki tulee hoidettua ajallaan.

Vierailija
2/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinta ei ole kaikilla kunnossa. Kyllä minä tiedän tasan tarkkaan kuinka suuria laskuja ja milloin tililtä lähtee, yhtään yllätystä ei ole tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Joutuuhan nekin sieltä käsin maksamaan.

Vierailija
4/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Itseltäni eivät e-laskut edes mene automaattisesti, vaan käyn verkkopankissa hyväksymässä ne jokaisen erikseen. Mutta säästyypä paperia, eivätkä unohdu pöytälaatikkoon tai lipsahda paperinkeräykseen.

Vierailija
5/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan yksikään e-lasku mene huomaamatta, sillä olen määritellyt e-laskujen ehdot niin, että jokainen lasku menee maksuun vasta hyväksyntäni jälkeen.

Vierailija
6/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla maksuhäiriöihin syynä varmaan vakkarimenot on. Vaan turha kulutus tai sellainen yli varojen menevä kulutus. Paras neuvo sitä vastaan jonka kuulin oli, että jos et kykene säästämäänkään, älä ota lainaakaan. Pätee kaikkiin muihin tilanteisiin paitsi ehkä opintolainaan, jota kannattaa ottaa jos tietää työllistyvänsä. Ja haluaa elää hiukan normaalimmin opiskellessaan esim. aikuisena toista tutkintoa.

Vierailija
7/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan yksikään e-lasku mene huomaamatta, sillä olen määritellyt e-laskujen ehdot niin, että jokainen lasku menee maksuun vasta hyväksyntäni jälkeen.

Sama, en edes tiennyt että laskut voisi maksaa hyväksymättä niitä.

Vierailija
8/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla myös pankkitili on petollinen - sehän on vaan bittejä jossain. Kyllä minä haluan noutaa rahat kerran kuussa käteisenä!

Eli ei, en usko että e-laskut on syyllisiä. Kyllä tasan tarkkaan tiedän mitä laskuja ja minkä suuruisia tulee. Toki jollakin on elämänhallintaongelmia ja silloin kaikki on vaikeaa. Siitä on kuitenkaan turha syyttää laskuttajia, syyllinen löytyy ihan peilistä.

Vierailija
9/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hankaluuksia tuottaa sähköpostiin tulevat laskut. Jollen juuri silloin pysty maksamaan laskua kun se tulee, se hautautuu muun sähköpostitulvan alle ja unohtuu.

Luottotiedot edelleen on, mutta maksukehoituksia muistutusmaksuineen aina silloin tällöin tulee.

Vierailija
10/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla myös pankkitili on petollinen - sehän on vaan bittejä jossain. Kyllä minä haluan noutaa rahat kerran kuussa käteisenä!

Eli ei, en usko että e-laskut on syyllisiä. Kyllä tasan tarkkaan tiedän mitä laskuja ja minkä suuruisia tulee. Toki jollakin on elämänhallintaongelmia ja silloin kaikki on vaikeaa. Siitä on kuitenkaan turha syyttää laskuttajia, syyllinen löytyy ihan peilistä.

Eihän tässä nyt laskuttajatahoa syytettykään, opettele lukemaan.

Vierailija
11/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessahan ne laskut pitää maksaa?

Vierailija
12/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää käteistä

Vierailija
13/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle hankaluuksia tuottaa sähköpostiin tulevat laskut. Jollen juuri silloin pysty maksamaan laskua kun se tulee, se hautautuu muun sähköpostitulvan alle ja unohtuu.

Luottotiedot edelleen on, mutta maksukehoituksia muistutusmaksuineen aina silloin tällöin tulee.

Mulla on sähköpostilaatikossa kansio "laskut" johon siirrän aina heti sp-laskut. Merkitsen lukemattomaksi jos maksamaton, maksetut on luettuja.

Vierailija
14/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Tilanne johtuu siitä, että ihmisillä ei ole elämänhallintaan tarvittavia kykyjä. Ne jotka sössivät asiansa, keksivät kyllä tekosyitä kaikkialta muualta kuin itsestään.

Vierailija
15/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Vierailija
16/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama ongelma ja ratkaisuni on tämä itselleni:

jos en pysty maksamaan laskua heti, merkitsen sähköpostin uudelleen "lukemattomaksi", joten se näkyy lihavoituna muiden avattujen seassa.

Sitten kun on sopiva hetki joku toinen päivä, plärään sähköpostia taaksepäin ja bongaan vaivatta nämä avaamattomat laskut.

Kun olen maksanut laskun, väritän keltaisen tähden, se on itselleni merkki, että maksettu. Käytän gmailia, muissa sähköposteissa voi käyttää esim. lippuja itselleen.

Aiemmin, kun avasin sähköpostilaskun ja jätin sen "luettu" tilaan, se todellakin hautautui sähköpostitulvan sekaan ja sain useita muistutusmaksuja.

Vierailija
17/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niillä vaikuttaa joilla on muutenkin huono "rahantaju". Joillekin heistä myös korttimaksu, etenkin jos on vielä luotto, luo väärän kuvan rahasta ja saattaa aiheuttaa holtitonta rahankäyttöä.

Vierailija
18/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, mä olen määritellyt asetukset niin, että käyn jokaisen laskun hyväksymässä. Varsinkin Visa-laskut menis muuten automaattisesti minimilyhennyksellä, ja mä tykkään maksaa koko summan kerralla pois, niin nämä on aina käytävä käsin muuttamassa.

Vierailija
19/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gmailissa on näppärä ominaisuus merkitä tuleva posti tunnisteilla, jotka menevät omiin kansioihinsa. Itselläni tulevat laskut saavat automaattisesti Laskut-tunnisteen (tehdään "suodata tämänkaltaiset viestit" -ominaisuudella), ja maksettuani siirrän ne Maksetut-kansioon, niin pysyn aina (no, yleensä) kärryillä missä niiden kanssa mennään.

Vierailija
20/47 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, en edes tiennyt että laskut voisi maksaa hyväksymättä niitä.

Olen aina ihmetellyt, miksei ihmiset selvitä asioita tai tutustu erilaisiin palveluihin ja vaihtoehtoihin.

Pankin sivuilta lainattua:

E-laskuun liitettävä automaattinen maksaminen on toimeksianto, jonka annat pankille. Toimeksiannon perusteella pankki veloittaa saapuneen e-laskun eräpäivänä tililtäsi. Voit valita laskuttaja- ja laskutusaihekohtaisesti ne laskut, jotka haluat liittää palveluun.

Ja tämä ominaisuus on ollut jo kauan käytettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan