Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla tehdä lapsia kun pelkään niin h e lvetisti synnytystä!

Vierailija
10.09.2018 |

Mulla on monta synnyttänyttä tuttua.... Kavereita, kavereiden kavereita, työkavereita, sukulaisia, luokkalaisia..... He KAIKKI joiden kanssa asia tullut puheeksi, ovat sanoneet että synnytys on aivan hirveää. Kuulemma niin hirveää ja järkyttävää ettei sitä pysty kukaan synnyttämätön edes kuvittelemaan. Onko herranjumala ihan oikeasti tosiaan näin? Olen kuullut ihan kauheita juttuja. Ja sektio se vasta kauhea onkin, joten turha ehdottaa sitä "helpotuksena". Minä pelkään sektiota vielä ennemmän kuin alatiesynnytystä.

Onko adoptointi ihan mahdollista? Onko se valtavan suuri projekti? Voisin hyvinkin adoptoida lapsen, sillä haluaisin lapsia mutta synnyttää en taida uskaltaa.

Kommentit (1071)

Vierailija
221/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkkilä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin pelottaa synnytys, raskaus ja varsinkin se, että lapselle tapahtuisi jotain synnytyksessä tai nyt yleensäkin. Lisäksi pelkään sitä, että repeäisin pahasti, tai että jotenkin sekoaisin siitä kivusta, tai että olisi vaikeaa kiintyä vauvaan traumaattisen/kivuliaan kokemuksen takia. Mua on helpottanut se, että olen lukenut aiheesta paljon ja päättänyt, että kun aika on, niin toivon sektiota ja aion pitää puoleni sen saadakseni. Ymmärrän riskit, ja tiedän että sekään ei kivutonta ole, mutta sektio on jotenkin "paremmin hallinnassa", ja yksinkertaisesti mielikuva siitä on turvallisempi kuin alatiesynnytyksestä. Ihmettelen kovasti muiden asenteita sektiota kohtaan, ei mua ainakaan kiinnosta miten muut haluavat synnyttää.

Niin se on vain mielikuvaasi että se on turvallisempaa, mutta kun se ei ole turvallisempaa sinulle eikä lapsellesi. Kaikki on päässäsi, eli kun ajattelet ja luet faktaa oikein niin huomaat että terveellä synnyttäjällä alatiesynnytys on turvallisin. Kaikkea ei voi hallita eikä pidä, siihen pitää tottua, se on elämää.

Höpö höpö, suunniteltu sektio turvallisin vaihtoehto, myös tutkimuksissa todettu. Kalliimpi yhteiskunnalle ja tämän takia sen puolesta joutuu edelleen taistelemaan. Kaikkea ei voi ehkä hallita, mutta se ei ole syy hyväksyä kaaosta ja tehdä huonoja ratkaisuja. Kannattaa harjoitella elämän hallintaa, kaikilla elämän osa-alueilla.

Höpö höpö, mikä tutkimus? Laitappa vähän faktaa.

”Keisarileikkaus on monessa tilanteessa lapsen hengen ja terveyden pelastava toimenpide, ja myös äidin sairauksien perusteella joskus aiheellinen. Perinataalikuolleisuus ei kuitenkaan ole vähentynyt siinä suhteessa kuin keisarileikkaukset ovat yleistyneet (Wagner 1994). Keisarileikkaus on suuri toimenpide, ja päätöksen siitä tulee perustua huolelliseen harkintaan. Toimenpide altistaa äidin ylimääräisille riskeille toipumisen aikana ja tulevissa raskauksissa. Myöskään lapselle keisarileikkaus ei ole yksiselitteisesti helppo ja turvallisempi tapa syntyä silloin, kun normaalille synnytykselle ei ole estettä. Kansallisten gynekologiyhdistysten kattojärjestö FIGO on ottanut eettisissä ohjeissaan kan- nan, että keisarileikkauksia ei tule tehdä ilman lääketieteellistä aihetta (Schenker ja Cain 1999).”

Olisi mukava saada vähän uudempia tutkimuksia kehiin... 24 ja 19 vuotta vanhojen julkaisujen siteeraaminen ei ole ihan pätevää argumentointia.

-eri

Kelpaako vuoden 2015 katsaus?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4555060/

Vierailija
222/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestät kyllä. Parasta on se palkinto mitä siitä saat <3

Rakastan lastani, mutta hän tuhosi kroppani ja mielenterveyteni. Synnytykseni oli kauhea ja kivut ovat edelleen päivittäisiä. Jos voisin palata ajassa taaksepäin, en lasta tekisi. Ja kauheaa on etten voi tätä asiaa sanoa missään leimaantumatta huonoksi äidiksi. Ajattelen asiaa usein ja kadun ratkaisuani. Ulospäin esitän juurikin näin, pimpeli pom, parasta on mitä sain vastineeksi menetetyistä asioista, mutta oikeasti ajattelen ihan toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vispis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkkilä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin pelottaa synnytys, raskaus ja varsinkin se, että lapselle tapahtuisi jotain synnytyksessä tai nyt yleensäkin. Lisäksi pelkään sitä, että repeäisin pahasti, tai että jotenkin sekoaisin siitä kivusta, tai että olisi vaikeaa kiintyä vauvaan traumaattisen/kivuliaan kokemuksen takia. Mua on helpottanut se, että olen lukenut aiheesta paljon ja päättänyt, että kun aika on, niin toivon sektiota ja aion pitää puoleni sen saadakseni. Ymmärrän riskit, ja tiedän että sekään ei kivutonta ole, mutta sektio on jotenkin "paremmin hallinnassa", ja yksinkertaisesti mielikuva siitä on turvallisempi kuin alatiesynnytyksestä. Ihmettelen kovasti muiden asenteita sektiota kohtaan, ei mua ainakaan kiinnosta miten muut haluavat synnyttää.

Niin se on vain mielikuvaasi että se on turvallisempaa, mutta kun se ei ole turvallisempaa sinulle eikä lapsellesi. Kaikki on päässäsi, eli kun ajattelet ja luet faktaa oikein niin huomaat että terveellä synnyttäjällä alatiesynnytys on turvallisin. Kaikkea ei voi hallita eikä pidä, siihen pitää tottua, se on elämää.

Höpö höpö, suunniteltu sektio turvallisin vaihtoehto, myös tutkimuksissa todettu. Kalliimpi yhteiskunnalle ja tämän takia sen puolesta joutuu edelleen taistelemaan. Kaikkea ei voi ehkä hallita, mutta se ei ole syy hyväksyä kaaosta ja tehdä huonoja ratkaisuja. Kannattaa harjoitella elämän hallintaa, kaikilla elämän osa-alueilla.

”Keisarileikkaus on monessa tilanteessa lapsen hengen ja terveyden pelastava toimenpide, ja myös äidin sairauksien perusteella joskus aiheellinen. Perinataalikuolleisuus ei kuitenkaan ole vähentynyt siinä suhteessa kuin keisarileikkaukset ovat yleistyneet (Wagner 1994). Keisarileikkaus on suuri toimenpide, ja päätöksen siitä tulee perustua huolelliseen harkintaan. Toimenpide altistaa äidin ylimääräisille riskeille toipumisen aikana ja tulevissa raskauksissa. Myöskään lapselle keisarileikkaus ei ole yksiselitteisesti helppo ja turvallisempi tapa syntyä silloin, kun normaalille synnytykselle ei ole estettä. Kansallisten gynekologiyhdistysten kattojärjestö FIGO on ottanut eettisissä ohjeissaan kan- nan, että keisarileikkauksia ei tule tehdä ilman lääketieteellistä aihetta (Schenker ja Cain 1999).”

Kiitos näistä tiedoista, mutta kerros nyt mitä sille lapselle voi tapahtua sektiossa?? Siis mitä oikeasti? Missään ei tästä asiasta tietoa. Ainoastaan sanotaan, että vaarallista on, voi niin kovin vaarallista. Mutta siis miten on vaarallista vauvalle?

No miten vaarallisena pidät että hengityksen säätely ei toimi kunnolla ja joutuu teholle?

https://www.vbac.com/how-does-a-cesarean-affect-the-baby/

Vierailija
224/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä missä synnyttää... Synnytin oulaisissa ja gynekologi tatiana teki niin kovakouraisen sisätutkimuksen, että tunsin kuolevani. Hän ei ajatellut yhtään, että juuri ennen synnytystä paikat ovat vähän herkät. Ei edes yrittänyt varovasti.

Vierailija
225/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkkilä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava saada vähän uudempia tutkimuksia kehiin... 24 ja 19 vuotta vanhojen julkaisujen siteeraaminen ei ole ihan pätevää argumentointia.

-eri

Kelpaako vuoden 2015 katsaus?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4555060/

Niin, hätäsektioissa voi tullakin jos jonkinmoista komplikaatioita ja toki suunnitelluissakin, onhan kyseessä leikkaus. Ja yleensä leikkauksen komplikaatiot ovat vaarallisempia kuin esim.alapään repeäminen, ihminenhän ei siihen ainakaan heti kuole, todennäköisesti masentuu, menettää elämänhalunsa ja ehkä kuolee oman käden kautta muutamaa vuotta myöhemmin, mutta totta, on vaarallisempaa saada esim. Tulppa jalkaan ja kuolla samantein. Elämä on riski.

Vierailija
226/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
227/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mayo clinic ”Like other types of major surgery, C-sections also carry risks.

Risks to your baby include:

Breathing problems. Babies born by scheduled C-section are more likely to develop transient tachypnea — a breathing problem marked by abnormally fast breathing during the first few days after birth.

Surgical injury. Although rare, accidental nicks to the baby's skin can occur during surgery.

Sekä pitkäikaisvaikutukset

”Keisarileikkauksella syntyneiden lasten immunologinen kypsyminen imeväisiässä on niin ikään poikkeavaa alateitse syntyneisiin lapsiin verrattuna. Suolistomikrobiston varhaisen koostumuksen, lapsen puolustusjärjestelmän kehityksen ja kroonisten sairauksien kehittymisen riskin välillä todetut yhteydet ovat viime aikoina olleet vilkkaan tutkimuksen kohteena. On mahdollista, että keisarileikkauksen aiheuttama varhaisen mikrobikontaktin häiriö lisää sairastumisriskiä myöhemmin lapsuudessa.

Keisarileikkauksella syntyminen on epidemiologisissa tutkimuksissa liitetty monien kroonisten immuunivälitteisten tai tulehduksellisten sairauksien sekä lihavuuden ja ylipainon kehittymisen riskiin.”

Vierailija
228/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vispis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkkilä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä tiedoista, mutta kerros nyt mitä sille lapselle voi tapahtua sektiossa?? Siis mitä oikeasti? Missään ei tästä asiasta tietoa. Ainoastaan sanotaan, että vaarallista on, voi niin kovin vaarallista. Mutta siis miten on vaarallista vauvalle?

No miten vaarallisena pidät että hengityksen säätely ei toimi kunnolla ja joutuu teholle?

https://www.vbac.com/how-does-a-cesarean-affect-the-baby/

Eikös tämä ihan sama vaiva tule esiin alatiesynnytyksissäkin. Niissä myös hengitys vaikeutuu ja apävun saanti viivästyy, kun lapsi on jumissa siellä jossain.

Vierailija
229/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Breathing problems. Babies born by scheduled C-section are more likely to develop transient tachypnea — a breathing problem marked by abnormally fast breathing during the first few days after birth.

Surgical injury. Although rare, accidental nicks to the baby's skin can occur during surgery.

”Keisarileikkauksella syntyneiden lasten immunologinen kypsyminen imeväisiässä on niin ikään poikkeavaa alateitse syntyneisiin lapsiin verrattuna. Suolistomikrobiston varhaisen koostumuksen, lapsen puolustusjärjestelmän kehityksen ja kroonisten sairauksien kehittymisen riskin välillä todetut yhteydet ovat viime aikoina olleet vilkkaan tutkimuksen kohteena. On mahdollista, että keisarileikkauksen aiheuttama varhaisen mikrobikontaktin häiriö lisää sairastumisriskiä myöhemmin lapsuudessa.

Keisarileikkauksella syntyminen on epidemiologisissa tutkimuksissa liitetty monien kroonisten immuunivälitteisten tai tulehduksellisten sairauksien sekä lihavuuden ja ylipainon kehittymisen riskiin.”

No tämä nyt on ihan täyttä propagandaa ja paskaa.

Vierailija
230/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei pelota synnytys yhtään!

-Pertti

Vierailija
231/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä lapsia vaan sektion jälkeen pyöritellä äidin mirobeissa?

Vierailija
232/1071 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt alateitse kolme lasta, odotin ekalla kertaa kauheampaa kokemusta, mutta epiduraalin avulla kestin hyvin. Kaksi seuraavaa oli hankalampia, mutta ei kauheita, en joutunut huutamaan tms. Ja nuorimmasta en ehtinyt saadaepiduraalia ja ilokaasua en halunnut. Ja mulla on alhainen kipukynnys. Mutta toisten kokemukset on ihan yhtä tosia ja monilla on huonojakin kokemuksia. Ne siellä sairaalassa haluaa auttaa ja tekee parhaansa lapsen ja sun eteen. Tsemppiä, uskon, että hyvin sulla menee. Useimmilla menee hyvin.

Vierailija
233/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun ja aloin itkeä. Olen pelännyt synnytystä varmaan teinistä saakka, mutta lapsen haluaisin ja aika alkaa nyt yli 30-vuotiaana olla käsillä, jos on ollakseen. Pelkään aivan kaikkea: kipua eniten, mutta sen lisäksi itse raskausaikaa oireineen, epäempaattista tai liian kiireistä hoitohenkilökuntaa, pelon vähättelyä, kontrollin menetystä, paniikkia h-hetkellä (olen paljon vähemmästäkin mennyt hysteeriseksi) pahoja vaurioita, sektiota... Synnytyksessä ja raskaudessa ei ole mitään osaa mitä en pelkäisi. Lisäksi pelkään jo lähtökohtaisesti sairaaloita, ja esim. ajatus epiduraalin laittamisesta on kerran saanut minut oksentamaan.

Mitenköhän näistä lähtökohdista voisi selvitä ko. koettelemuksesta?

Olen valitettavasti samaa mieltä ylempien vastaajien kanssa, että noin herkkänä kannattaa lastenhankintaa harkita kaksi kertaa muistakin syistä...

Vierailija
234/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei synnytys haittaisi yhtään. Sen sijaan ne s**tanan vi**umaiset kakarat joita sitten pitäisi hyysätä seuraavat 20 vuotta aiheuttaa sen, etten tule sitä synnytystäkään kokemaan.

Vierailija
235/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun ja aloin itkeä. Olen pelännyt synnytystä varmaan teinistä saakka, mutta lapsen haluaisin ja aika alkaa nyt yli 30-vuotiaana olla käsillä, jos on ollakseen. Pelkään aivan kaikkea: kipua eniten, mutta sen lisäksi itse raskausaikaa oireineen, epäempaattista tai liian kiireistä hoitohenkilökuntaa, pelon vähättelyä, kontrollin menetystä, paniikkia h-hetkellä (olen paljon vähemmästäkin mennyt hysteeriseksi) pahoja vaurioita, sektiota... Synnytyksessä ja raskaudessa ei ole mitään osaa mitä en pelkäisi. Lisäksi pelkään jo lähtökohtaisesti sairaaloita, ja esim. ajatus epiduraalin laittamisesta on kerran saanut minut oksentamaan.

Mitenköhän näistä lähtökohdista voisi selvitä ko. koettelemuksesta?

Olen valitettavasti samaa mieltä ylempien vastaajien kanssa, että noin herkkänä kannattaa lastenhankintaa harkita kaksi kertaa muistakin syistä...

Lääkäri-, kipu- ja neulakammon takia? Kukas tässä maailmassa sitten saa hankkia lapsia, jos pelkoja ja heikkoja kohtia ei saa olla?

Vierailija
236/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat heikkoja, seksirobotit ja synnytyskoneet tekee ne turhiksi

Vierailija
237/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä naisia joiden ptää kauhukertomuksia kertoa. Minun äitini kertoi vain että on kivuliasta mutta se kestää. Mitä kiksejä naiset siitä saa että kertoo toinen toistaan kauheampia tarinoita?.

Sitten ihmetelään sektion lisääntymistä kun naiset pelkää kuollakseen synnytystä.

Vierailija
238/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja loppujen lopuksi synnytys on vain yksi niistä asioista, joita matkan varrella joutuu pelkäämään. - Aikuisen äiti

Vierailija
239/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun tein ekan plussatestin. Tuijotin testitikkua, eikä yhtään ollut sellainen olo, että ihanaa, vauva! Sen sijaan pääasä pyöri ajatus, että nyt on tullut hankkiuduttua sellaiseen tilanteeseen, josta ei pääse kuin synnyttämällä. Minun on pakko synnyttää, apua!

Toivuin kohtuullisen nopeaan ja päätin ajatella sitä, että kaikki me olemme joskus syntyneet, iso osa ihmisistä on äitejäkin. On synnytyksestä siis joku muukin selvinnyt... Isomummonikin, 1900-luvun alkupuolella - kahdeksan kertaa.

Synnytyspelossa hankalaa on varmaankin se, että pelko jännittää kehon ja mielen ja synnytys varmasti hankaloituu paljon.

Olen miettinyt, että jos vastaavaa kipua kokisi yhtäkkiä vaikka tässä sohvalla loikoessa, olematta raskaana, taatusti uskoisi kuolevansa. Hätä kivusta olisi suuri. Synnyttäessä sen sijaan kivulle on tiedossa oleva syy, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan. Tuo jo rentouttaa ja helpottaa kestämistä paljon.

Molemmat synnytykseni ovat olleet helppoja. Kukaan sen sijaan ei kertonut, millaista imetyksen alku olisi. Valehtelematta sanon, että olisin synnyttänyt esikoisen vaikka viidesti uudestaan, ellei sitten olisi tarvinnut imettää. Onneksi pahimpia päiviä oli vain muutama ja kuopuksen kohdalla pääsin vähän helpommalla. Mutta tosiaan, jos kipu nänneissä ylittää synnytyskivut, ei synnytys voi kuulostaa ihan sietämättömältä. ;)

Vierailija
240/1071 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja loppujen lopuksi synnytys on vain yksi niistä asioista, joita matkan varrella joutuu pelkäämään. - Aikuisen äiti

o

Totta. Huolissaanolo ei kai lopu kuin haudassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän