Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mies tekemään kotitöitä?

Vierailija
05.09.2018 |

Alussa mies teki paljonkin kotitöitä, käytännössä suunnilleen puolet, eikä asiasta tarvinnut koskaan edes keskustella, vaan oma-aloitteisesti hoiti ja hyvin hoitikin (hänellä on korkeammat standardit kuin minulla, minä olen vähemmän vaativa sen suhteen että mikä taso on riittävä). Tämän vuoksi tietenkin kuvittelin, että olen valinnut miehen, joka tulee aina tekemään osan kotitöistä, ehdittiin naimisiinkin ennen kuin toinen totuus paljastui. Nyt mies ei tee enää yhtään mitään kotitöitä, ei suostu edes ruokakaupassa käyntejä hoitamaan tai laittamaan ruokaa (vaikka osaa hyvin). Miten saan hänet tekemään kotitöitä?

Olen kokeillut jo nämä:
-pyytänyt
-antanut tehdä omaan tahtiinsa ilman että olisin edes pyytänyt
-käskenyt
-nalkuttanut
-riidellyt
-itkenyt
-kehunut että on tietyissä kotitöissä minua parempi
-laittanut jääkaapin oveen listan siitä mitä minä olen tehnyt ja mitä hän on tehnyt (ja hänen nimen alla oli sitten vain tyhjää, minun nimen alla pitkä luettelo tekemistäni kotitöistä)
-jättänyt osan kotitöistä kokonaan tekemättä ja odottanut että koska asia alkaa häntä häiritsemään
-avannut keskustelun siitä, että miksi ei tee kotitöitä ja mitä kotitöitä haluaisi tehdä
Mikään näistä ei ole toiminut. Hän ei suostu tekemään.

Kommentit (446)

Vierailija
161/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, selvästi mies on huomannut, ettei hänen tarvitse tehdä kotitöitä, vaan sinä vaimona hoidat kaiken. Ainoa haitta asiasta miehelle on se, että sinä haluat välillä keskustella asiasta, mutta senkin hän osaa torjua näppärästi syyttämällä sinua ja vaikenemalla.

Ymmärrätkös? Mies jättää kotityöt tekemättä KOSKA VOI TEHDÄ NIIN.

Jos haluat asiaan muutosta, sinun pitää osoittaa miehelle ettet hyväksy tilannetta. Jos se johtaa eroon, sitten se on miehesi valinta.

Aloita eroprosessi, tee se eropaperi ja anna miehelle kopio siitä. Kerro miksi haet eroa. Anna miehen miettiä asiaa rauhassa. Jos hän ei tule eron uhallakaan puolitiehen vastaan, sitten teillä ei ole mitään tulevaisuutta yhdessä.

Niin kauan kun et näytä miehelle että olet tosissasi, hän tulee jatkamaan sun hyväksikäyttöä.

Vierailija
162/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tämä poterokirjoittaja.

Olin siis liitossa, jossa eräs asia, ei siivous, aiheutti erimielisyyttä.

Olin siinä melko ehdoton, en nähnyt asiaa tarpeeksi miehen kannalta.

En tarpeeksi malttanut rauhallisena ajankohtana keskustella tai oikeastaan kuunnell. Ja kun alettiin keskustella, niin kun meni tunteisiin, niin palasin jauhamaan samaa virttä, johon mies oli tuskastunut.

Kun tilanne jatkui, niin vaikka aloitin asian miltä taholta tahansa, niin miehen reaktio oli paeta poteroonsa ja sulkea korvat.

Kannattaa nyt unohtaa tuo siivouksen korvstelu. (Tiedän, naiset nyt takajaloillaan).

Mutta kuten itsekin totesit, se ei auta mitään.

Mutta jos vain suinkin pystytte keskustelkaa ihan yleisesti parisuhtestanne, lähinnä hyvistä puolista. Olkaa samalla puolella.

Jos miehessä on kuitenkin hyviä puolia, korosta niitä.

Kun ensin saatte hyvän keskusteluyhteyden ja mies kokee olevansa *turvassa*, niin sitten jossin vaiheessa etenenette keskustelemaan siitäkin mikä on ollut syynä, että mies lopetti siivouksen.

Mutta yritä käyttää ihan toisenlaista viestintää kuin nyt, että ei tule uudestaan se pakenemisreaktio.

Minulle tulee tunne, että mies on jostain muusta syystä nyt lukossa ja tavallaan saada nyt tästä siivouksesta hyvän syyn *napauttaa* sinua.

Ehkä tämä on viesti mieheltä, että muutakin on vialla kuin siivous.

Sinä tunnet miehesi ja parisuhteenne historian, aina eihmettelin se aihe ole olennainen joka näennäisesti tökkii vaan se joka on siellä takana.

Se on vaan usein helppo vetää esiin kun itse aiheesta ei pysty keskustelemaan.

Se *itse aihe* sinun nyt täytyisi saada *ongittua* esille.

En usko, että miehesi periaatteesta on nyt siivoamatta, vaan joku muu vaivaa.

Tämä vaiva siis kannattaa jos haluat, että parisuhteenne kuitenkin jatkuu.

Että et jälkeenpäin kadu, että ei tullut kaikkia kiviä silloin käännettyä.

Hei, äläs feikkaa. Et ole poterokirjoittaja. Minä kirjoitin siitä poterosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, selvästi mies on huomannut, ettei hänen tarvitse tehdä kotitöitä, vaan sinä vaimona hoidat kaiken. Ainoa haitta asiasta miehelle on se, että sinä haluat välillä keskustella asiasta, mutta senkin hän osaa torjua näppärästi syyttämällä sinua ja vaikenemalla.

Jos haluat asiaan muutosta, sinun pitää osoittaa miehelle ettet hyväksy tilannetta. Jos se johtaa eroon, sitten se on miehesi valinta.

Aloita eroprosessi, tee se eropaperi ja anna miehelle kopio siitä. Kerro miksi haet eroa. Anna miehen miettiä asiaa rauhassa. Jos hän ei tule eron uhallakaan puolitiehen vastaan, sitten teillä ei ole mitään tulevaisuutta yhdessä.

Niin kauan kun et näytä miehelle että olet tosissasi, hän tulee jatkamaan sun hyväksikäyttöä.

Eli erolla uhkaaminen on ainoa mitä voin enää tehdä? Ap

Vierailija
164/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee mitään ainakaan miehen puolesta. Osta vain omat ja lasten ruoat. Mies osaa aikuisena ihmisenä itse hoitaa syömisensä. Miehen vaatteet omaan pyykkikoriin, josta saa pestä niitä omaa tahtiaan. Meillä mentiin tähän, kun muuten en miestä voinut mihinkään pakottaa.

Kun mies ei siivonnut, niin en minäkään viitsinyt tuhlata siihen aikaani, joten käytännössä imuroin kerran kuukaudessa ja pesin vessat pari kertaa. Pesin vain omat ja lasten pyykit. Tiskikoneen tyhjennyksessä lapset olivat apuna. Kaupasta ostin vain sellaisia tuotteita, joita itse söin, eikä miehellä ollut mitään asia syödä minun ostamiani ruokia. Eipä tuo mitään ideaalitilanne ollut, mutta toimi kuitenkin aikansa.

Vierailija
165/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä joka pikkuasiasta pitää tehdä härkänen?!

Vierailija
166/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kenties mieheni? Ap

Vierailija
167/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisitko sovittua miehesi kanssa joko:

a) teette hommat yhdessä. Eli siivouspäivä jolloin siivoatte yhdessä. Päivän ei tarvitse olla se sama joka viikko, vaan kerran viikossa on siivouspäivä ja jos sovitulle päivälle sattuu "ylitöitä" siivoatte sitten seuraavana päivänä, kunhan se tapahtuu kerran viikossa.

tai

b) viikko-viikko systeemin kodinhoidosta. Eli mies vastaa kodista viikon, sinä seuraavan. Sovitte mitä vastaavalle kuuluu, vaikkapa siivous, pyykit ja kaupankäynti, tehkää lista. Toinen ei huomauttele kodista vastaavalle viikon aikana tekemättömistä asioista vaan antaa tehdä rauhassa, kunhan kaikki sovittu hoituu ja arki pyörii.

Ikävä tilanne teillä kuitenkin, ymmärrän että olet ärtynyt ja samalla mietit että onko tämä nyt niin iso juttu että kannattaa sen takia erota. Toisaalta jos tuota jatkuu vuosikausia ero on kuitenkin teillä edessä koska susta todennäköisesti tulee katkera nalkuttaja.

Onko miehelläsi yleensäkin tapana lykätä asioita, varsinkin sellaisia joista hän ei pidä? Tästäkin voisi keskustella hänen kanssaan.

Miten saada sovittua tuollaista miehen kanssa, kun keskustelu, pyytäminen, käskeminen tai edes itkeminen ei auta siihen että mies suostuisi tekemään kotitöitä? Ap

Kun ei voi puhumalla sopia, ja saada toista keskusteluun, niin sitten täytyy tehdä päätös itse, ja kirjoittaa toiselle. Itsekin kirjoitin muutamat kirjeet, ja sai jotenkin toisen edes hetkeksi lukemaan mitä itsellä on sanottavaa ja jotain keskustelua auki. Eli kirjoitat kirjeeseen, että nyt homma hoituu näin ja piste tai sitten keskustellaan asiasta. Sitten perusteluja miksi näin. Eli miksi on tärkeää, että homma ei toimi samallalailla kuin tähänkin asti. Itse kirjoitin uupumuksestani ja kunnioituksen puutteesta, ja että siivoamattomuus ja kuuntelemattomuus vaikuttaa suoraan parisuhteen laatuun. Ihan kaikki mahdollinen siihen kirjeeseen, meillä ainakin mies reagoi niihin jotenkin, ja jos ei tullut suoraan keskustelemaan sen jälkeen, niin sain edes sanottua asiani ja toinen ajatteli asiaa. Ja nyt tarvisi pitkää pinnaa, askel ja kotityö kerrallaan. Meillä ainakin meni se vuosi ellei päällekin, että tilanteen sai jotenkin normalisoitua. Kun siihen tekemättömyyteen on lipsuttu vähitellen, niin ei se korjaannukaan salamaniskusta, vaitettavasti.

T. 84

Vierailija
168/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) teette hommat yhdessä. Eli siivouspäivä jolloin siivoatte yhdessä. Päivän ei tarvitse olla se sama joka viikko, vaan kerran viikossa on siivouspäivä ja jos sovitulle päivälle sattuu "ylitöitä" siivoatte sitten seuraavana päivänä, kunhan se tapahtuu kerran viikossa.

tai

b) viikko-viikko systeemin kodinhoidosta. Eli mies vastaa kodista viikon, sinä seuraavan. Sovitte mitä vastaavalle kuuluu, vaikkapa siivous, pyykit ja kaupankäynti, tehkää lista. Toinen ei huomauttele kodista vastaavalle viikon aikana tekemättömistä asioista vaan antaa tehdä rauhassa, kunhan kaikki sovittu hoituu ja arki pyörii.

Ikävä tilanne teillä kuitenkin, ymmärrän että olet ärtynyt ja samalla mietit että onko tämä nyt niin iso juttu että kannattaa sen takia erota. Toisaalta jos tuota jatkuu vuosikausia ero on kuitenkin teillä edessä koska susta todennäköisesti tulee katkera nalkuttaja.

Onko miehelläsi yleensäkin tapana lykätä asioita, varsinkin sellaisia joista hän ei pidä? Tästäkin voisi keskustella hänen kanssaan.

Miten saada sovittua tuollaista miehen kanssa, kun keskustelu, pyytäminen, käskeminen tai edes itkeminen ei auta siihen että mies suostuisi tekemään kotitöitä? Ap

Kun ei voi puhumalla sopia, ja saada toista keskusteluun, niin sitten täytyy tehdä päätös itse, ja kirjoittaa toiselle. Itsekin kirjoitin muutamat kirjeet, ja sai jotenkin toisen edes hetkeksi lukemaan mitä itsellä on sanottavaa ja jotain keskustelua auki. Eli kirjoitat kirjeeseen, että nyt homma hoituu näin ja piste tai sitten keskustellaan asiasta. Sitten perusteluja miksi näin. Eli miksi on tärkeää, että homma ei toimi samallalailla kuin tähänkin asti. Itse kirjoitin uupumuksestani ja kunnioituksen puutteesta, ja että siivoamattomuus ja kuuntelemattomuus vaikuttaa suoraan parisuhteen laatuun. Ihan kaikki mahdollinen siihen kirjeeseen, meillä ainakin mies reagoi niihin jotenkin, ja jos ei tullut suoraan keskustelemaan sen jälkeen, niin sain edes sanottua asiani ja toinen ajatteli asiaa. Ja nyt tarvisi pitkää pinnaa, askel ja kotityö kerrallaan. Meillä ainakin meni se vuosi ellei päällekin, että tilanteen sai jotenkin normalisoitua. Kun siihen tekemättömyyteen on lipsuttu vähitellen, niin ei se korjaannukaan salamaniskusta, vaitettavasti.

T. 84

Olen jo kirjoittanut miehelleni sähköpostiakin tästä kotityöjutusta ja mitä tunteita ja väsymystä tilanne minussa herättää. Hän ei vastannut sähköpostiini mitään. Kun kysyin myöhemmin, että luitko sen sähköpostin, niin mies vastasi saman kuin muulloinkin: "älä aina jaksa nalkuttaa tästä samasta aiheesta". Kirjoittaminen ei auta, koska olen jo kaikki asiat hänelle sanonut muutenkin ja hän tietää kyllä ne, kirjoittaminen on hänen mielestä vain jankkaamista samasta (ja tavallaanhan se onkin). Ap

Vierailija
169/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole miuten pikkuasia. Vaikuttaa elämisen laatuun ja perheen hyvinvointiin ihan joka päivä. Joku harvoin tapahtuva asia, esim. ikkunoiden tai saunan pesu on pikkuasia. Ihan sama kuka sen hoitaa. Mutta jokapäiväinen arki, siitähän se elämä koostuu.

Vierailija
170/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai

T. 84

Olen jo kirjoittanut miehelleni sähköpostiakin tästä kotityöjutusta ja mitä tunteita ja väsymystä tilanne minussa herättää. Hän ei vastannut sähköpostiini mitään. Kun kysyin myöhemmin, että luitko sen sähköpostin, niin mies vastasi saman kuin muulloinkin: "älä aina jaksa nalkuttaa tästä samasta aiheesta". Kirjoittaminen ei auta, koska olen jo kaikki asiat hänelle sanonut muutenkin ja hän tietää kyllä ne, kirjoittaminen on hänen mielestä vain jankkaamista samasta (ja tavallaanhan se onkin). Ap

Voi kuulostaa niin tutulta. Itse olen myös yrittänyt kaikkeni. Olen ehdottanut myös ulkopuolista apua, mutta sille mies vain tuhahtaa, että ei todellakaan lähde. Tai sanoo, että mene itse terapiaan. Joo kohta pitää varmaan mennäkin kun pää hajoaa tähän.

Vierailija
171/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli erolla uhkaaminen on ainoa mitä voin enää tehdä? Ap

Mitä muutakaan sitä voi tehdä, kun mies ei suostu keskustelemaan. Itse hlökohtaisesti ymmärtäisin, jos samassa tilanteessa mies kertoisi, että saamattomuus johtuu vaikka uupumuksesta, stressistä, jostain. Tässä tilanteessa kaikista pahinta on se, että toinen ei kerro missä mättää. Eihän tilannetta pysty silloin mitenkään korjaamaan!

-eri

Vierailija
172/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä näe tuosta oikein mitään ulospääsyä. Itse en toisen piiaksi ryhtyisi, enkä toisaalta jaksaisi mitään sisällissotaakaan pistää pystyyn kotonani. Kyllä se olisi joko tapojen muutos mieheltä tai sitten suosiolla se ero ennen kuin tilanne menee katkeraksi. Enkä usko että paluu entiseen enää on mahdollinen siinä vaiheessa kun esim omien ruokien säilyttäminen lukkojen takana ja läävässä eläminen siksi että yrittää pakottaa toisenkin tekemään osansa tulevat realistisen harkinnan piiriin, joten en jaksaisi niihinkään ruveta. Mielummin siisti loppu nyt kuin muutama vuosi kituuttamista, katkeruus ja sitten loppu. Kaiken olet jo yrittänyt, ehkäpä se oli sitten siinä. Surullista, mutta niin se vain joskus on.

Vierailija
173/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

162, en feikkaa.

Kirjoitin myös viestin 142.

Kerroin siinä, että minulla on kokemusta poteroitumisesta.

Vierailija
174/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

162, en feikkaa.

Kirjoitin myös viestin 142.

Kerroin siinä, että minulla on kokemusta poteroitumisesta.

Ok, asia selvä. Mä kirjoitin sen ekan poteroviestin. Kiinnostava keskustelu ja tärkeä aihe. Seuraan.

Vierailija
175/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä aina ihmettelen, että jos kotityöt ovat miesten mielestä vain "pikku asia", niin miksei näitä pikku asioita sitten voisi vain käden käänteessä tehdä? Ilmeisesti nämä pikku asiat sitten jonkun logiikan mukaan ovatkin vaivalloisia?

Vierailija
176/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai

T. 84

Ero. Ei sille loisijalle muuta voi.

Eikä se muutenkaan ole hyvä aviomies, kun kaikki huolenaiheesi ja keskustelunyrityksesi ovat vain "nalkutusta". Ei siis kuuntele sinua lainkaan, tai kunnioita vaimona, naisena, tai minään. Todennäköisesti jos herättäisit hänet keskellä yötä kun talo palaa, hän vain kääntäisi kylkeä äyskäistyään sen kuuluisan "älä nyt nalkuta"-lauseen.

Jos eroatte, syynä ei siis ole kotitöiden tekemättömyys, vaan miehesi kyvyttömyys kunnioittaa sinua ja kuunnella sinua silloin, kun sinulla on huolia. Keskusteluyhteys puuttuu täysin ja syypää siihen on vain ja ainoastaan miehesi. Sinä olet kaikkesi yrittänyt eikä miehesi ole tullut sinua missään asiassa vastaan. Avioparin tulisi olla tiimi, ei sellainen riippakivi+vetäjä järjestely, jossa riippakivi vielä kieltäytyy kunnioittamasta vetäjää.

Vierailija
177/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai

T. 84

Ero. Ei sille loisijalle muuta voi.

Eikä se muutenkaan ole hyvä aviomies, kun kaikki huolenaiheesi ja keskustelunyrityksesi ovat vain "nalkutusta". Ei siis kuuntele sinua lainkaan, tai kunnioita vaimona, naisena, tai minään. Todennäköisesti jos herättäisit hänet keskellä yötä kun talo palaa, hän vain kääntäisi kylkeä äyskäistyään sen kuuluisan "älä nyt nalkuta"-lauseen.

Jos eroatte, syynä ei siis ole kotitöiden tekemättömyys, vaan miehesi kyvyttömyys kunnioittaa sinua ja kuunnella sinua silloin, kun sinulla on huolia. Keskusteluyhteys puuttuu täysin ja syypää siihen on vain ja ainoastaan miehesi. Sinä olet kaikkesi yrittänyt eikä miehesi ole tullut sinua missään asiassa vastaan. Avioparin tulisi olla tiimi, ei sellainen riippakivi+vetäjä järjestely, jossa riippakivi vielä kieltäytyy kunnioittamasta vetäjää.

Joo tämä.

Jos mun mieheni ei kuuntelisi miksi mulla ei ole hyvä olla, ei voisi muuta kuin laittaa mies uusille markkinoille etsimään uutta kynnysmattoa.

Vierailija
178/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta sinun täytyykin vaihtaa jankkkamiseen ja jauhaminen toisenlaiseen viestintään.

Jos viesti ei mene perille sen muotoa täytyy muuttaa.

Jos siis haluaa palautetta viestinsä tai että se edes menee perille.

Kun viestin muoto on *väärä* tai *kulunut* tai toistaa itseään sen toimitus välillänne katkeaa ja palaute jää saamatta tai vastaanottaja kieltäytyy ottamasta sitä vastaan.

Joskus täytyy vallan vaihtaa välillä aihetta, että saa kuulijan mielenkiinnon palaamaan.

Vierailija
179/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tee vain itseäsi hyödyttäviä kotitöitä. Pese oma pyykkisi, tee vain itsellesi ruokaa, laita omat tavarasi järjestykseen.

Tuli yhtäkkiä mieleen kotimaisen draamasarjan Ruusun aika jakso, jossa äiti heitti muovisäkeissä roskiin teinien lattialla lojuvat kamat, kun nämä eivät olleet siivonneet huoneitaan.  Jopas syntyi säpinää ;-)

Olen ajatellut sitä työpaikalla, jossa kaikilla olisi velvollisuus täyttää ja tyhjentää pesukonetta, mutta osa vain jättää likaiset mukit tiskialtaaseen.

Vierailija
180/446 |
05.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on eri näkemys asiasta. Jos miestä ei häiritse niin eihän se tietenkään ala asiaa hoitaa. Normaali ihminen pesee pyykit ja siivoaa siinä vaiheessa kun tietty raja tulee vastaan. Toisilla ennemmin ja toisilla ei juuri koskaan. Pahoin pelkään, että ero on edessä. Miehen motivaatio muuttua on nolla, joten en usko tulevaisuuden olevan yhtään parempi. Muutoksen pitäisi lähteä miehen omasta tahdosta ja jotenkin saada mies olemaan sietämättä sotkua. Ei tapahdu hetkessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi