Miten saada mies tekemään kotitöitä?
Alussa mies teki paljonkin kotitöitä, käytännössä suunnilleen puolet, eikä asiasta tarvinnut koskaan edes keskustella, vaan oma-aloitteisesti hoiti ja hyvin hoitikin (hänellä on korkeammat standardit kuin minulla, minä olen vähemmän vaativa sen suhteen että mikä taso on riittävä). Tämän vuoksi tietenkin kuvittelin, että olen valinnut miehen, joka tulee aina tekemään osan kotitöistä, ehdittiin naimisiinkin ennen kuin toinen totuus paljastui. Nyt mies ei tee enää yhtään mitään kotitöitä, ei suostu edes ruokakaupassa käyntejä hoitamaan tai laittamaan ruokaa (vaikka osaa hyvin). Miten saan hänet tekemään kotitöitä?
Olen kokeillut jo nämä:
-pyytänyt
-antanut tehdä omaan tahtiinsa ilman että olisin edes pyytänyt
-käskenyt
-nalkuttanut
-riidellyt
-itkenyt
-kehunut että on tietyissä kotitöissä minua parempi
-laittanut jääkaapin oveen listan siitä mitä minä olen tehnyt ja mitä hän on tehnyt (ja hänen nimen alla oli sitten vain tyhjää, minun nimen alla pitkä luettelo tekemistäni kotitöistä)
-jättänyt osan kotitöistä kokonaan tekemättä ja odottanut että koska asia alkaa häntä häiritsemään
-avannut keskustelun siitä, että miksi ei tee kotitöitä ja mitä kotitöitä haluaisi tehdä
Mikään näistä ei ole toiminut. Hän ei suostu tekemään.
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
Eroaisin, koska en suostuisi tekemään yksin kotitöitä, joista kukaan ei maksa minulle yhtään mitään.
Miehesi hyväksikäyttää sinua teettämällä sinulla täysin pakolliset kotityöt.
Tiedän, että hän hyväksikäyttää minua teettämällä täysin pakolliset kotityöt yksin minulla. Siksi olenkin asiasta todella vihainen, ja siksi olenkin asiasta riidellyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihda äijää.
Mutta tämäkin äijä oli alussa sellainen, että teki aivan pyytämättä puolet ja sai minut kuvittelemaan, että tekee aina osuutensa. Jos vaihdan äijää, niin millä estän itseäni menemästä samaan ansaan uudelleen? Ap
Onko perustelua siihen, miksi ei hoida osuuttaan?
Mahdotonta, ne ovat sinun hommiasi. Mikäs vaimo se sellainen on joka ei kotia hoida?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan koskaan sanonut perustelua siihen. Vaikenee, kun vaadin perusteluja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta, ne ovat sinun hommiasi. Mikäs vaimo se sellainen on joka ei kotia hoida?
Normaali.
Ulkoista se ukko. Ja seuraavatkin, jos vielä onnistut törmäämään taantujaan.
Minäkään en ole keksinyt. Olen kokeillut toistaiseksi muistuttamista, pyytämistä ja niitä hän nimittää nalkuttamiseksi. Kokeilin myös tekemättä jättämistä.
Mies ei ole kertaakaan siivonnut vessaa ja ajattelin, että joskus tulee raja vastaan. Ei tullut. Vessa oli siivoamatta 2 kuukautta, sitten en enää kestänyt. Se haisi törkeälle ja lattia ja kaikki oli täynnä pissaa, kun perheessä on pikkupoikia, oli pakko siivota tai olisi tullut jotain tautejakin.
Tavatessamme mies asui yksin viikonloppuisänä ja heillä oli todella siistiä ja hän teki kotitöitä myös suhteemme alkuaikoina. Tämä on todella ärsyttävää. Varsinkin, kun ei ole edes mitään kotiäitiasetelmaa ja minä maksan elinkustannuksista jopa vähän isomman osan. Hyväksikäyttöhän tämä on.
Mitenkä teillä on raha-asiat? Yhteinen tili, jonne mies laittaa 70% ja sinä 30%,jolloin mies aika lailla loogisesti ajattelee, että kotityöt menevät vastaavasti 30/70.
Ja ettei kukaan ääliö tule tähän keskusteluun huutelemaan rahasta, niin tiedoksi, että maksan yhteisistä menoista puolet eli mies ei elätä minua. Ap
Muuta eri osoitteeseen ja käy miehen luona vain kyläilemässä. Mies sitten joko tekee tai ei tee kotitöitä omassa kodissaan ja sinä omassasi. Älä ota miestä luoksesi kyläilemään vaan olette aina miehen luona. Jos sotku ärsyttää sinua tai miehellä ei ole esim. ruokaa niin lähdet omaan kotiisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä teillä on raha-asiat? Yhteinen tili, jonne mies laittaa 70% ja sinä 30%,jolloin mies aika lailla loogisesti ajattelee, että kotityöt menevät vastaavasti 30/70.
En ole koskaan ymmärtänyt väitteitä kotitöiden ja rahan välisestä riippuvuudesta. Tuollainen väittämäsi ajattelutapa on todella outo. Rahalla saa ostettua kotitöitä vain, jos siitä on olemassa jonkinlainen (työ)sopimus, jossa on määritelty ne tehtävät, mitä palkkaa vastaan tekee.
Mutta kun kerran kysyit, niin maksamme kaiken yhteisen puoliksi, ja molemmat vastaa omista henk koht harrastusmenoistaan ja henk koht vaatteistaan ja sellaisista. Ap
ap:lta nähdäkseni puuttui kokeiltujen listalta yksi aika tärkeä vaihtoehto.
KESKUSTELE miehesi kanssa. Kerro että aiemmin teit ja enää et tee miksi näin? Miten haluat että asiat hoidetaan jatkossa?
Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan koskaan sanonut perustelua siihen. Vaikenee, kun vaadin perusteluja. Ap
Mä luulen että hän rakentaa nyt poteroa, mitä enemmän asiasta kiistellään sitä vähemmän hän tekee ja enemmän vaikenee. Kotityöt kyllästyttää ja hän tuntee sisimmässään kyllä syyllisyyttä siitä, mutta toisaalta on antaa itselleen helposti anteeksi, koska "kotityöt on naisten hommaa". Hän on mielestään ollut jo niin urhea ja ahkera, sen pitäisi riittää. Ja hän on loukkaantunut kun se ei riitäkään.
En tiedä onko teillä lapsia, mutta yleensä lasten syntymön jälkeen tilanne vain pahenee pikkuhiljaa. Lapsiperheen arki on täynä kotityötä. Eikä siinä enää ehdi käydä syvällisiä keskusteluja. Se on sitten niin että sinä joko teet mukisematta tai riitelette jatkuvasti asiasta ja sinä teet ne kotityöt kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Muuta eri osoitteeseen ja käy miehen luona vain kyläilemässä. Mies sitten joko tekee tai ei tee kotitöitä omassa kodissaan ja sinä omassasi. Älä ota miestä luoksesi kyläilemään vaan olette aina miehen luona. Jos sotku ärsyttää sinua tai miehellä ei ole esim. ruokaa niin lähdet omaan kotiisi.
Olen varma, että asuessaan yksin hän tekisi kotityöt ja siivoisi usein, niin hän teki sinkkunakin ennen kuin aloimme seurustella (ja naimisiin menoon asti myös yhdessä asuessamme). Ap
Vierailija kirjoitti:
ap:lta nähdäkseni puuttui kokeiltujen listalta yksi aika tärkeä vaihtoehto.
KESKUSTELE miehesi kanssa. Kerro että aiemmin teit ja enää et tee miksi näin? Miten haluat että asiat hoidetaan jatkossa?
Mies
Luitko listani aloitusviestistäni? Siinä oli kerrottu, että tuollaista keskustelua olen jo yrittänyt ja avannut keskustelua siitä, että miten mies haluaisi, että asiat hoidetaan jatkossa. Ap
Eroaisin, koska en suostuisi tekemään yksin kotitöitä, joista kukaan ei maksa minulle yhtään mitään.
Miehesi hyväksikäyttää sinua teettämällä sinulla täysin pakolliset kotityöt.