Miksi mt-ongelmat ovat monelle ehdoton turn off?
Kommentit (223)
Koska ne ovat parantumattomia vaikeita häiriöitä, joiden kanssa terveiden on mahdotonta elää. Terveen omasta elämästä ei tule yhtään mitään jatkuvan "päivystämisen", jännittämisen ja hoitajana toimimisen takia. Aivan mahdotonta ja käsittämätöntä käytöstä ja ainaisia yllätyksiä, kun mikään ei ole normaalia, ikuista arvaamattomuutta, jatkuvaa vuoristorata-elämää ja yllättäviä suuria menoja, puhumattakaan katastrofeista, onnettomuuksista, kolareista, tulipaloista yms. tuhotöistä. Riittäisikö tämä vastaukseksi, noin alkuun. Parisuhde ei ole äiti-suhde, se ei ole terapia-suhde eikä se ole psykiatrinen hoito-suhde eikä"vanginvartijasuhde maanikolle". Nämä kaikki kuuluvat psykiatrian alan ammattilaisille ja heillekin tämä on hyvin raskasta työtä, kuinka siis kukaan maallikko voisi toimia "omaishoitajana" tällaiselle sairaalle. Aivan outoa väittää muuta.
Mua kaduttaa että olen ollut empaattinen, helposti lähestyttävä ja auttamisen haluinen. Olen vuosia joutunut tukemaan ja kuuntelemaan. Kaikki mitä puhutaan,suunnitellaan ja sovitaan on yhtä tyhjän kanssa. Muutaman päivän päästä ollaan taas lähtötilanteessa ja sama levy lähtee alusta pyörimään sen tuhannen kerran. Siinä itse palaa henkisesti loppuun ja tuntee kiukkua. Ystäviä hyödynnetään itsekkäästi niin kauan kuin he jaksavat kuunnella palamatta itse loppuun. Lisäksi saat kokoajan harkita sanojasi ettei tule loukkaantumista tai väärin käsitystä. Miten minä voisin auttaa jos ei lääkkeet ja ammattilaisetkaan ole siihen kyenneet? En todellakaan ala suhteeseen ja nykyään en edes kaveriksi.
Lääkitys kun on kunnossa niin itsestä ei edes huomaa mitään poikkeavaa. Kaveri ei uskonu millään kun kerroin et mul on skitsofernia ja totes ettei näy mitenkään ulospäin